Keitätkö mehuja? Paljonko? Missä vaiheessa nyt?

Tänään mehunkeittopäivä, joten varmaan roikun täällä samalla riesaksi asti. Eilen haettiin taas 50 litraa marjoja ja niitä tänään työstän, 4 maijallista olen jo keittänyt...Olisi kiva kuulla, jos jollain muulla samat puuhat, paljonko teet mehuja ja onko jo tehtynä vai vasta suunnitelmissa?
 
sone
Kolme maijallista olen keitellyt :)Tänään varmaan kerään punaherukoita ja karviaisia , keitän iltapäivällä. Kellarissa on jo mustaherukka-vadelmamehua ja punaherukka-mansikkamehua :) Ehkä vielä pari-kolme maijallista keitän, sit varmaan loppuu jo omat marjat.
 
Sone
Alkuperäinen kirjoittaja sarppus:
voi kun saiskin vadelmia joukkoon, tulis mielettömän hyvän makuista. Muutamaan maijalliseen laitoin viimevuotisia mustikoita, sekin antaa kivan säväyksen. =)
No voi kun sais mustikoita , nam :) Ei jaksa lähtee ettii metästä lasten kans, piemmällä karkailuvaihe menossa ;) Vattuja löytyy onneks omasta pihasta!
 
Eilen aloitettiin marjojen poimiminen pensaista. Ihan perinteiset puna- ja mustaherukka.
Nyt ajateltiin laittaa myös mansikkaa sekaan.. Nuo vadelmat olisi myös hyvä idea.

Täytyypä käydä tänään torilla katselemassa jos sais niitä.. ja mustikkaakin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja sarppus:
minä pakastan sokerin kera muovipulloihin, ovat toimivia nuo pullot saa kätevästi sitten kaapista kaadeltua mehua.
Peesi. Tosin mä en tee mehua vaan enemmänkin nektaria - en lisää siis yhtään vettä kattilaan.

Mutta pakastimeen ei mahdu paljon, joten en saa koko satoa talteen. Nää menee vispipuuroon talvella (punaista viinimarjaa). Tosin mä tein meidän punaiset jo aikoja sitten. Kypsyivät tosi aikaisin, nyt valkoiset on menossa jo yli.
 
vieras
5 jättimaijallista (yhteen maijalliseen mahtuu 2 ämpärillistä marjoja). Apella on sähkökäyttöinen maija jonka saa pihalle roikan päähän :heart: Laitoin viimevuotiset vadelmat pakastimesta yhteen mustien viinimarjojen kanssa ja tuli aikas namia :p
 
vieras
Tänä vuonna en keitä itse ollenkaan. Miehen äiti ja mummu keittelevät niin paljon että siitä liikenee meillekin =)

Mutta ennen olen joka syksy keitellyt muutaman maijallisen.

Maistoin muuten eilen aivan taivaallisen hyvää mehua.. Siinä oli käytetty punaisia herukoita, porkkanaa, fariinisokeria ja herukanlehtiä. Nam!
 
pat
Keitelty on jo muutaman viikon ajan :)
Normaalisti laitan lasipulloihin ja vien kellariin, mutta tänä vuonna tämän ihanan hankalan raskauden takia päädyin muovipulloihin ja pakastimeen.
Vielä olis muutama mustaviinimarjapuska noukkimatta sekä yksi karviaispuska. Myös tämän vuoden omenat päätyvät syksystä mehumaijan kautta pakastimeen.
Niin ja sitten on vielä nuo "hullut" marjastavat sukulaiset, jotka tuovat marjansa omista puskista sekä metsästä noukkimansa meille, kun ei ole enää taloudessa kuulemma noita mehunjuojia...
 

Yhteistyössä