Keitä ristiäisin mielestäsi tulisi kutsua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten välttää riita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten välttää riita

Vieras
Haluaisimme vain pienet juhlat, eli ei siis paljon porukkaa. Suunnitelmissa oli kutsua tietenkin vauvan kummit, isovanhemmat + kummankin omat sisarukset. Sekä kummankin puolelta isoisovanhemmat.

Mutta äitini mielestä minun tulisi nyt kutsua oma kummitätini joka on isäni sisko. Ja tottakai hänen perheensä, joita olisi sitten vielä 4 lasta ja yhdellä aikuisella lapsella itsellään vielä vaimo ja 2 lasta.. Eli tulisi vielä 9 ihmistä lisää. Ei siinä muuta, mutta sitten varmasti pitäisi alkaa miehenkin kummit ja äidin ja isän siskot kutsumaan ja jos ei kutsuisi siitä tulisi varmasti jotain valitusta miehen puolelta.

Nyt sitten mies on minulle hiukan suuttunut kun äitini on ominpäin kutsumassa ties ketä ja sanoin äidilleni ettei ala ominpäin ketään kutsumaan. Pelkään, että tästä vielä paisuu mielestäni turha riita. :( En halua, että mies suuttuu minulle, mutta ei ollut kiva kun äitini pahoitti mielensä.. Kun sanoin ettei mies halua äitini alkavan ominpäin ihmisiä kutsumaan. Minun puolestani voisivat tulla, muttei mies oikeen haluaisi. Ja kun taas äitini varmasti vielä kysyy minulta miksei mies halua..

En vaan jaksaisi tätä nyt ja ruveta ketään puolustelemaan, kun mieskään ei ole minua koskaan sukulaisilleen puolustellut vaikka olisi minkälaista naamaan sadellut.. :)

Mitäs mieltä olette? Omasta mielestäni tuossa meidän omassa suunnitelmassa olisi kaikki tarvittavat henkilöt, jos ei haluta ns. ylimääräisiä kutsua.

Hmm. Rupesin miettimään tota omalta kannaltani ja ei kyllä tule omia kummejani kutsuttua. Mut miten läheisiä ootte noiden kummien ja setien ja tätien kanssa? Yleensä se fiilis itellä jo kertoo et kuka on kutsumisen arvoinen.

Meillä kuusi lasta ja ei olla kutsuttu kuin kummit ja isovanhemmat. Molemmilla useampi sisarus joilla lapsia joten ei edes sisaruksia olla kutsuttu saati jotain kummitätejä. Tietenkin omat isovanhemmat vois kutsua jos sellaisia on.
Aika paljon minusta riippuu suvusta ja perinteistäkin ketä kutsutaan. Mut ymmärrän miestä että jos juhlissa on puolet teidän suvusta ja hänen suvustaan vain muutama niin ei ole reilua.
Päättäkää itse ketä pyydätte. Jos äitisi loukkaantuu niin se on hänen ongelma jos ei aikuinen ihminen perusteluja ymmärrä. Lupaa laittaa kuvia sille kummitädille tms?

Mun mielestä riittävää on kutsua vauvan kummit ja isovanhemmat. Meillä ekan lapsen ristiäisissä ei olllut muita. Seuraaviin ristiäisiin kutsuttiin myös kaikki sisarukset perheineen. Siitä kertyikin niin iso porukka, ettei se meidän ensimmäisiin ristiäisiin olisi mahtunutkaan.

Meillä pääsääntönä ristiäisiin ja synttäreille: mummit ja kummit. Toki välillä kutsutaan mm. omat sisarukset, omia kavereita ja omat kummit, jos innostutaan.

No tuohan on naurettavaa. siis se, että äitisi on kutsumassa vieraita omin päin. Vai maksaako / järjestääkö äitisi ne juhlat? Jos itse järjestät, niin sinä ja miehesi päätätte ketä kutsutaan.

Mutta jos olet läheinen kummitätisi kanssa, niin voit hyvin kutsua hänet. Mutta ei tietenkään sinun tarvitse hänen aikuisia lapsiaan kutsua! Tuo on yksi junteimmista etikettivirheistä, että jos kutsutaan herra ja rouva Virtanen, niin nämä luulevat, että kutsu koskee myös heidän aikuisa kotoa muuttaneita lapsiaan. Ei se koske. Aikuiset kota muuttaneet lapset kutsutaan omalla kutsullaan, jos heidät halutaan paikalle. Myös kotona asuvat lapset täytyy mainita kutsussa, jos heidät halutaan kutsua. Jos hra ja rva Virtasella asuu kotona lapsoa ja heidät toivotaan paikalle, laitetaan kutsuun
hra ja rva Virtanen perh. En tajua, miten nuokin asiat aina sotketaan. Ärr.

Mutta en minä kutsuisi kuin vauvan isovanhemmat, kummit ja omat ja mieheni sisarukset. Tädeistä ja sedistä voisin kutsua jonkun, jos olisin läheinen. En kaikkia siksi, jos yhden kutsun. Vaan vain lähipiirin.

Me kutsuttiin kummit, omat vanhempamme ja isovanhempamme sekä sisarukset perheineen. Ei muita. Ap:na sanoisin äidilleni että ei kutsuta muita, voivat tulla käymään joskus erikseen jos haluavat.

Yksi homma: Sovitte ketä kutsutte yhdessä miehen kanssa. Ja äitillesi sanot että ME päätimme nyt näin. Ei mitään turhia selittelyjä, teidän juhlat, teidän perheenne, teidän vieraat. Äitisi ei kuulu teidän parisuhdeyksikköönne.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Hmm. Rupesin miettimään tota omalta kannaltani ja ei kyllä tule omia kummejani kutsuttua. Mut miten läheisiä ootte noiden kummien ja setien ja tätien kanssa? Yleensä se fiilis itellä jo kertoo et kuka on kutsumisen arvoinen.

Minä olen aika läheinen tämän kummitätini kanssa. Mies ei käsittääkseni niinkään omiensa. Miellestäni se olisi epäreilua sitten jos miehen puolelta ei kutsuta. Ja sitten kun kutsuttaisiin niin vieraiden määrä lähellä 40-50 ihmistä.. Tuntuu, ettei äitini nyt oikeen ymmärrä meidän näkemystä asiaan.

Äitini sanoi, että se olisi outoa jos paikalla ei ole sukulaisia vaan pelkästään kavereitamme. Mutta hän ei tunnu nyt millään ymmärtävän, ettemme ole kutsuneet ketään ystäviä tai kavereitamme, ainoastaan 4 ystävää ketkä ovat lapsemme kummit. Kaikki loput vieraat ovat juuri niitä sukulaisia..

Minkä kokoinen talo tai asunto teillä on? Mahtuuko sinne edes seuraamaan kastetilaisuutta ja kahvittelemaan, jos kutsutaan myös teidän molempien kummit perheineen?

Eikö tuo olisi aika selkeä perustelu äidillesi, että jos teidän kummeja kutsutaan, pitää kutsua kaikki eikä teille mahdu.

Kerrot äidillesi asian kuten tännekin: Emme ole kutsuneet juhliin kavereitanne vaan
- Vauvan kummit
- Vauvan isovanhemmat
- Vauvan isoisovanhemmat
- Vauvan sedät, tädit ja enot
- Ei ketään muita

Nimenomaan tuossa muodossa, että kerrot kaikkien vieraiden suhteen VAUVAAN, ei teihin. Ja lisäksi voit kertoa, että haluatte pienet ristiäiset, et jaksa isompia järjestää ja teille ei mahdu 50 henkeä ristiäisiin.

Ne kutsutaan ketä vanhemmat haluvat kutsua. Äidin (siis lapsen isoäidin) mielipiteillä ei ole merkitystä.

Kummit nyt luonnollisesti kutsutaan ja isovanhemmat on myös asiallista kutsua jos ollaan välilöissä, muut sitten oman mielen mukaan. Meillä esim yksiin ristiäisiin (jossa meidät vihittiin samalla) kutsuttiin minun kummivanhempani mutta ei miehen kummeja. Ihan sen mukaan kuinka läheisiä ollaan.

Jos itse olet läheinen kummisi kanssa ja haluat kutsua hänet niin ei yhtään hullumpi idea. Oletko varma että mies pitää tuota epäoikeudenmukaisena hänen kummejaan kohtaan vai onko ajatus vain sinun mielessäsi herännyt?

Itse kuvittelisin että kutsuisimme minun sekä miehen vanhemmat, mun sisarukset lapsineen ja miehen veli + kummit.
Pitäytykää vaan omassa suunnitelmassanne koska sit se vieraslista vaan paisuu ja paisuu kun pitää miettiä ketä muita pitää kutsua ettei kukaan vaan loukkaannu kun se ja sekin kutsutaan :) Tuolla tavalla juhlasta muodostuu jättijuhla ihan huomaamatta joten pysykää omassa listassanne. Päätös on teidän, ei äitisi tai kenenkään muunkaan.

Niin ja siis ei kummien lisäksi tarvi kutsua heidän lapsiaan, varsinkaan jos ovat jo aikuisia ja perheellisiä. Kun me kutsuttiin kummini tuonne meidän lapsen ristiäisiin, näillä kummeilla oli 12 lasta joista neljällä oli jo omia lapsia. Ei todellakaan kutsuttu kaikkia, tulivat sitten niin että heillä oli kolme lasta mukanaan.

Me otettiin myös isovanhempien mielipiteet huomioon, joten ristiäisissä oli n. 50 henkeä.

Kutsuttiin meidän molempien vanhemmat tietysti, sisarukset, meidän omien vanhempien sisarukset ja heidän lapset, isoisovanhemmat, kummit, pari kaveria, minun kummini perheineen. Ja sit vielä isän puolelta jotain sukulaisia.

Isovanhemmat maksoi viulut suurelta osin ja auttoi järjestelyissä.

Nyt toinen tulossa, tällä kertaa aiotaan mennä naimisiinkin samalla joten kai taas kutsutaan sama lössi.

Uteliaisuudesta kiinnostaa miten olette järjestäneet 50 hengen ristiäisiä? Oletteko vuokranneet jonkin juhlatilan vai miten isot talot teillä on? Meillä on vajaan 100 neliön koti, joka on kerrostaloasunnoksi suuri, mutta ei täällä olisi pystynyt noin isoja ristiäisiä järjestämään. Hyvä kun parikymmentä henkeä mahtui kerralla kohtalaisen mukavasti olohuoneeseen ja sitäkin varten oltiin jouduttu viemään melkein kaikki kalusteet pois.

Jotkut epämuodollisemmat juhlat on joskus järjestetty isolle porukalle, mutta silloin olikin melkoinen hulina koko juhlien ajan ja porukka jakautuneena melkein kaikkiin huoneisiin koko juhlien ajan.

Meillä ristiäisissä oli vauvan kummit, osa vauvan isovanhemmista (osa asuu kaukana, eivät halunneet matkustaa), vauvan isomummi, miehen sisko, pari kaveria. Alle 20 henkeä saatiin kasaan.

Serkkuni kutsui KOKO suvun ristiäisiin serkkuja ja kumminkaimoja myöten, jokainen tavallaan. Me halusimme pitää tilaisuuden pienenä.

Meillä on siis vuokrattu yksi paikka koko päiväksi. Että sinällään olisi tilaa ja eväät tilataan myös. Ymmärrän äitini mielipiteen, mutta myös mieheni kannan. Ja kummitätini on todella kiinnostunut lapsestamme ja äitini on pari kertaa hoitanut vauvaa n. parin tunnin ajan jolloin vieraillut tämän kummitätini luona vauvan kanssa.

Ja en oikein osaa sanoa olisiko se miehen mielestä epäreilua. Mutta voisin kuvitella, että olisi. Tai miehen vanhemmat saattaisivat ihmetellä. Ajattelinkin nyt mieheltä kysyä kun kotiin tulee, että olisiko hän halunnut sitten kutsua myös omat kummit. Jos haluaa, niin sittenhän asia on selvä. Pelkään vaan, että tämä menee siihen, että mies sanoo ettei tiedä ja jälkeenpäin jos riitaa tulee niin saan kuulla ettei hänen mielipiteellä ole väliä.

Itse olisin siksi halunnut pienet juhlat, että kerkeisi kunnolla seurustella ihmisten kanssa. Ja meidän moelmpien mielestä isot juhlat ovat jotenkin ahdistavia.. Koska vaikka ruuat tilaammekin, hoidetaan itse tarjoilu paikan päällä, joten ei ehditä kokoajan vieraiden kanssa istuskelemaan. Pitää koittaa jutella miehen kanssa kunnolla ja saada hänet sanomaan mielipiteensä, niin se olisi varmasti helpompaa sitten. :)

Juhlat ovat vauvan ja vauvan kummit kutsutaan, mutta ei todellakaan ole syytä kutsua vanhempien kummeja ellei vanhemmat halua kutsuttavan.

Kysyhän äidiltäsi oliko sinun ristiäisissä äitisi kummit paikalla.

Vuokrattiin juhlatila kirkon vierestä. Isovanhemmat maksoi tilavuokran + siivouksen. Samaten ristäispäivänä pistivät paikan kuntoon ennen juhlia, ja hoitivat tarjoilut. Mun ei tarvinnut siis kuin istua perseelläni ja jutella vieraiden kanssa ja hoitaa vauvaa...

Jos olisin järkännyt juhlat itse, ois pidetty ne kotona vaan isovanhempien ja kummien kesken...

Mutta hyvin meni näinkin, kaikki sai mitä halusi.

Sinuna minä soittaisin omalle kummillesi ja kertoisin suoraan hänelle tilanteen, että koska haluatte pienet juhlat, ettette aio kutsua omia kummejanne kummaltakaan puolelta, koska jos yksi kutsutaan pitäisi kutsua kaikki. Silloin vieraita tulisi hirveästi, ettekä ehtisi juttelemaan vieraiden kanssa, kuten toivotte, joten haluatte pienet juhlat.

Samalla kysyisin haluaisiko oma kummisi tulla kylään vaikka seuraavalla viikolla, koska mielelläsi juttelisit hänen kanssaan ajan kanssa ja rauhassa.

[QUOTE="vieras";28777390]Juhlat ovat vauvan ja vauvan kummit kutsutaan, mutta ei todellakaan ole syytä kutsua vanhempien kummeja ellei vanhemmat halua kutsuttavan.

Kysyhän äidiltäsi oliko sinun ristiäisissä äitisi kummit paikalla.[/QUOTE]

No tämähän se on juuri hauskaa, koska minun ristiäisissä ei ollut.. Vieraslista suunnilleen sama mikä meillä olisi. :D

Kiitos kaikille oikein paljon vastauksista ja mielipiteistänne. Sain juuri sellaisia vastauksia mitä toivoinkin ja etenkin kiva kun olette kertoneet miten itse olette toimineet. Sillä mietin vielä tänään aikaisemmin, että olemmeko jotenkin sitten outoja ja ajattelevatko muut niin. Kun äitini mielestä oli jo pelkästään outoa se, ettemme pyytäneet ketään sukulaista kummiksi. Mutta miksi, jos ei ole läheisiä serkkujensa kanssa? Halusimme juuri kummeiksi meille itselleen läheiset ja rakkaat ihmiset. Entiedä sitten vaikuttaako nuori ikämme asiaan, että äitini mielestä teemme kaiken väärin ja emme ns. jatka perinteitä. Taitaa vaan olla niin, että äitini miettii mitä muut ajattelee ja jos joku kauhestelee tai ihmettelee hälle asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miten välttää riita;28777377:
Meillä on siis vuokrattu yksi paikka koko päiväksi. Että sinällään olisi tilaa ja eväät tilataan myös. Ymmärrän äitini mielipiteen, mutta myös mieheni kannan. Ja kummitätini on todella kiinnostunut lapsestamme ja äitini on pari kertaa hoitanut vauvaa n. parin tunnin ajan jolloin vieraillut tämän kummitätini luona vauvan kanssa.

Ja en oikein osaa sanoa olisiko se miehen mielestä epäreilua. Mutta voisin kuvitella, että olisi. Tai miehen vanhemmat saattaisivat ihmetellä. Ajattelinkin nyt mieheltä kysyä kun kotiin tulee, että olisiko hän halunnut sitten kutsua myös omat kummit. Jos haluaa, niin sittenhän asia on selvä. Pelkään vaan, että tämä menee siihen, että mies sanoo ettei tiedä ja jälkeenpäin jos riitaa tulee niin saan kuulla ettei hänen mielipiteellä ole väliä.

Itse olisin siksi halunnut pienet juhlat, että kerkeisi kunnolla seurustella ihmisten kanssa. Ja meidän moelmpien mielestä isot juhlat ovat jotenkin ahdistavia.. Koska vaikka ruuat tilaammekin, hoidetaan itse tarjoilu paikan päällä, joten ei ehditä kokoajan vieraiden kanssa istuskelemaan. Pitää koittaa jutella miehen kanssa kunnolla ja saada hänet sanomaan mielipiteensä, niin se olisi varmasti helpompaa sitten. :)

Ensinnäkin on ihan ok pysyä niissä vieraissa mitä miehen kanssa olette päättäneet. Sillä äitisi mielipiteellä ei ole niin väliä, hänelle kannattaa kuitenkin vielä selkeästi ilmaista se että haluatte pienet juhlat ja ketä olette kutsuneet, ettei hänelle jää väärää kuvaa asiasta. Tuo suunnittelemanne linjaus on ihan asiallinen.

Jos nyt kuitenkin itse haluat kummitätisi paikalle, voitte ihan hyvin kutsua esim hänet ja miehensä sekä mahdollisesti vielä kotona asuvat lapsensa. Ei kannata olettaa että mies pitää tuota tasapuolisuutta (sun kummit vs mun kummit) niin tärkeänä. Enemmän nuo ovat naisille ahdistusta aiheuttavia juttuja, enemmän kuin se omien kummien kutsuminen tai kutsumatta jättäminen (varsinkin jos eivät kerta ole edes läheisiä), taitaa miehiä ahdistaa se vaimon stressaaminen vieraista. Voi hyvin olla että miehelle on ihan ok että sinun kummisi kutsutaan alkuperäisen vieraslistan ulkopuolelta.

Tuota kummia pidemmälle ei kuitenkaan kannata lähteä äitisi toiveiden mukaan suunnitelmia muuttamaan. Voi olla ihan hyväkin tehdä hänelle jo tässä vaiheessa selväksi että te olette perhe ja päätätte keskenänne ketä juhliinne kutsutte.

Yhteistyössä