Keinuminen

Oisin tässä mielenkiinnosta kysellyt, missä vaiheessa ovat teidän taaperonne oppineet keinussa antamaan vauhtia itse? Olen jostain lukenut, että jos lapsi ei osaa keinua siis keinutta itseään voi se viitata ongelmiin kehon hallinnassa. Ja meillä kun ei osata antaa vauhtia itse (taapero 1 v 9 kk) ollenkaan eikä ole edes yritystä :\| Joten miten teillä muilla missä iässä ovat oppineet? Ollaanko myö ihan jäljessä tuossa hommassa? :ashamed:
 
Jaa a mää sanon,että jos te ootta jäljessä tässä asiassa niin sit me ollaan pahasti jäljessä. Meillä vanhin tyttö kohta 4vuotta ja nyt ossaa vasta ite ottaa vauhtia.Yritettiin jo viime kesänä opettaa,mutta nyt vasta on hoksannut,että miten saa vauhtia.

Meillä on poika 2vuotta ei takuulla ossaa ite vielä ottaa vauhtia kiikussa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 15:36 Hemuli kirjoitti:
lapsi ei osaa keinua siis keinutta itseään
itseään voi keinuttaa myös lattialla istuen... pari pv sitten näin leikkipuistossa n 4-v tytön, joka kertoi juuri oppineensa ottamaan itse vauhtia. Tässä voisi myös jaaritella pitkät tovit suomen kieliopista, mitkä sanonnat liittyvät keinuun ja mitkä ei... Älä siis hätäile!
 
Miskan äiskä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 15:36 Hemuli kirjoitti:
Olen jostain lukenut, että jos lapsi ei osaa keinua siis keinutta itseään voi se viitata ongelmiin kehon hallinnassa.
Olisi mielenkiintoista kuulla, mistä tuo juttu on?? Oman kokemukseni perusteella useimmat lapset oppivat ainakin päiväkodissa ottamaan itse vauhtia 3-4-vuotiaina, kun aikuiset lopettavat vauhtien antamisen ja kannustavat itse ottamaan vauhtia. Siellä lapset myös ottavat vanhemmilta mallia mitä pitää tehdä että saa itse keinun liikkumaan. Onhan tietty myös lapsia, jotka eivät esikoulussa osaa ottaa vauhtia itse, mutta se yleensä johtunee siitä etteivät vanhemmat ole älynneet lopettaa vauhtien antamista. Jos lapsi ei eskarissa osaa ottaa vauhtia itse vaikka yrittää, niin sitten voi jo kyllä olla huolissaan ja lapsella on varmaan myös muita vaikeuksia, joita ei voi olla huomaamatta.

Kyllähän monet lapset osaavat heijata itseään vaikkapa istuessaan, mutta se että saa itsensä lisäksi myös keinun liikkumaan onkin jo ihan eri asia. Ensinnäkin jalkojen pitää yltää tarpeeksi pitkälle, että vauhtien ottaminen onnistuu ja sitten pitää vielä hoksata minne päin jalkoja pitää liikuttaa missäkin vaiheessa ja sen lisäkis pitää ylävartaloa liikuttaa myös. Joten ei se ihan helppoa ole aluksi ja vielä pitää pitää kiinni keinusta ettei tipu.

 
ope
No niin, tässä taisi olla kyse lopulta kielivirheestä johtuvasta väärinkäsityksestä ;) Jos AP on kuullut, että lapsen pitäisi osata keinuttaa itseään, ei se todellakaan tarkoita samaan kuin osata ottaa vauhtia keinussa. Meidän taapero keinuu sujuvasti keinuhevosella, muttei tosiaankaan vielä itse pihakeinussa.
 
Juu yritin tosiaan kysellä, että missä iässä lapsen pitäisi osata keinuttaa itseään keinussa. Eli siis yritää käyttää vartaloaan jollain lailla, että saisi itse vauhtia. On tuo Suomen kielioppi välillä vähän hankalaa :whistle:
En muista mistä olen lukenut, että lapsella saattaa olla motorisia ongelmia tai vaikeuksia kehon hallinnassa, jos sitä ei osaa keinuttaa itseään ja siksi lähdin kyselemään, että missä vaiheessa muut osaavat antaa itselleen vauhtia tai edes yrittää saada sitä vauhtia. Mutta kiitokset kaikille vastauksista, kyllä tämä asioita selvensi, ettei todellaan vielä tarvitse osata =)
 
Lisään vielä edelliseen, jotta varmasti tulisin ymmärretyksi, että kysyin, milloin ovat teidän lapset yrittäneet käyttää kehoaan saadakseen keinun liikkumaan, kun meillä vaan istutaan keinussa ja odotellaan, että vauhtia annetaan, eikä tehdä itse mitään asian eteen. ;)
 
hyvänen aika
Hei Hemuli!
Lapsesi ei ole vielä edes 2 vuotta vanha!! Tuon ikäisen ei todellakaan edes kuulu osata ottaa vauhtia itse !! Lapsihan on vielä vaipoissakin; ei osaa edes säädellä rakkoaan! Toiset tuon ikäiset ovat vielä rinnalla, toiset juovat tuttipullosta.

HEI! Ei ole mikään kiire!
Omani on 2 v 7 kk suunnilleen ja on pari kertaa heilutellut jalkojaan siihen suuntaan että yrittää ottaa vauhtia. Mutta ei ota. Ja hän istuu vielä vauvakeinussa! Koska ei pysy etenkään isommissa vaihdeissa tavallisessa keinussa.

Meillä on kotona sisällä myös kiikkustuoli, ja siinä hän osaa ottaa vauhtia. Varmaan ap:nkin pieni osaa ottaa lasten pienessä keinutuolissa vaihtia.

KEINUTTAMINEN minun käsittääkseni tarkoittaa sitä, että esim. istutaan lattialla ja keinutetaan omaa kehoa puolelta toiselle.


Oppimisessa ja osaamisessa, taidoissa: toivon että omani oppisi polkemaan kolmipyörällä tänä kesänä. PEriaatteessa osaa, mutta ei viitsi nähdä sitä työtä ja vaivaa.
Toivon, että hän kotona söisi itse: osaa, muttei viitsi. En tiedä mitä tehdä että söisi itse.
Toivon, tämä alle 3 vuotias pukisi itse myös kotona, useammin. Osaa, ja tekee sitä jonkin verran JOSKUS, mutta sitten homma menee pelleilyksi ja juoksentelee vain nakupellenä ympäriinsä ja kuitenkin pitäisi lähteä päiväkotiin tai ulos tai ylipäätään pukea päällensä..

On kuitenkin ihan normaali ja tavallinen ja ikätasoinen lapsi, vaikke osaakaan tai viitsikään tehdä näitä juttuja, mitkä joku toinen lapsi jo osaa.

En tiedä yhtäkään alle 2 vuotiasta, en yhtäkään alle 3 vuotiasta, joka osaisi itse ottaa vauhtia keinussa!! Joten unohda nuo tutkimukset ja keskity nauttimaan siitä, että lapsi ON PIENI! vaatimuksia voi tehdä sitten jatkossa IKÄTASOISESTI ja persoona huomioiden!
 
Tässä jutussa on varmaan tullut jonkin sortin ymmärrysvirhe. Siis ei tuon ikäisen tule osata vielä omatoimisesti ottaa keinussa vauhtia, mutta jutulla on varmaan tarkoitettu muunlaista keinumista eli toisinsanoen heijaamista. "Keinua" voi myös istuillaan jne. Ja jos jostain löytyy keinuheppa, niin siitäkin näkee, et miten lapsi heijaa =)
 
Suunnattomat kiitokset kaikille vastauksista! Tiedän, että lapsi on vielä pieni, mutta vauvana hän oli lievästi hypotoninen ja sanottiin silloin, että saattaa tulla ongelmia motoriikan kanssa, joten sitä ehkä liiankin helposti nyt miettii mitä kaikkea tuon ikäisen "kuuluisi" tehdä taikka osata. :ashamed: Pitäisi vaan osata antaa ajan kulua ja katsoa mitä päivät tuovat tullessaan. Hyvää kesää kaikille :wave:
 
uiminen
Jos jatkossa haluat vahvistaa lapsen lihaksistoa ja kehon hallintaa, suosittelen uintia.
Siis ei vauvauntia, vaan sitä että vaikkapa syksyllä kesän jälkeen aloitatte uimahallikäynnit.
Me aloitimme kun lapsi oli noin 2 v, nyt on siis tuon 2 v 7 kk suunnilleen. Nauttii tavattomasti, osaa uida käsipohjaakin pienen matkaa!! Kerran sattui isompi vahinko altaaseen :ashamed: :whistle: olihan nolo tilanne, mutta henkilökunta suhtautui hurjan hienosti.

jos asut pk-seudulla, Mäkelänrinteessä on lämmin hallin lämpötila ja kiva pieni lastenallas.

Toinen keino kehon ja lihaksiston hallinnassa on ihan vaan riehuminen äidin tai tietysti mieluummin isin =) kanssa . Ihan vaan roikotellaan, heilutellaan, kannellaan, "nakellaan" sylistä sohvalle ja sängylle jne... johan vahvistuu lihaksisto ja oppii hallitsemaan kehonsa kun roikkuu milloin minnekin päin. :p
Meillä ainakin poika nauttii. ;)
 
Meidän pojalla oli motorisia ongelmia päiväkoti-iässä, ja keinuminen oli yksi niistä asioista, joita hän ei vain oppinut. Oiskohan ollu viiden vanha kun se sitten alkoi jotenkin sujua. HÄnellä oli ongelmia sarjallisen, rytmillisen liikken tuottamisessa. Myös portaiden kiipeäminen ja myöhemmin pyöräily tuottivat vaikeuksia.

Mutta ei kai alle kaksivuotiaan nyt tarvitse keinua osata! Ja hyvä niin, sillä kukas niitä pitelisi aisoissa jos päättäisivät ottaa kovat vauhdit. Huhhhuh!

JOs käy päiväkodissa tai puistossa, niin motoriset vaikeudet kyllä huomaa siitä, että lapsi ei kykene leikkimään toisten kanssa kun ei pysty samantasoiseen suoritukseen muiden samanikäisten kanssa. Mutta alle kaksivuotiaan ei toden totta vielä tarvitse osata kovinkaan paljon!
 

Yhteistyössä