keinot pystyyn nousevan vauvan nukuttamiseen?

Vauva on oppinut nousemaan tukea vasten pystyyn ja tekee toistuvasti sitä sänkyyn laitettaessa. Ennen nukahtanut yksin ja ns pyöriskellyt sängyssä itsensä uneen iltarutiinien jälkeen, nyt vain nousee pystyyn kerta toisensa jälkeen ja nukuttamine ei meinaa onnistua sitten millään.. ikää 9kk.
 
Meillä oli myös samanlainen tilanne silloin, kun poika oppi 8-kuisena nousemaan seisomaan. Nukkumaan menot oli siis aivan kamalia, mahdottomia ja rasittavia ja yölläkin poika nousi vähintään viisi kertaa seisoskelemaan eikä sitten itse osannut unen pöpperössä laskeuta alas vaan alkoi itkemään. Äidillä kyllä meinasi hermo mennä enemmän kuin yhden kerran. Ja voin vain todeta, että meillä ei auttanut mikään muu kuin aika! Valitettavasti. Ja se aika oli noin neljä kuukautta, niin pitkään meillä kesti uusien motoristen taitojen aiheuttamat ilta- ja yölevottomuudet. Poika on nyt vuoden eikä istumiset ja seisomiset enää ole niin uusi asia hänen elämässään, että ne häiritsisivät iltoja tai öitä. Nyt nukkuu paljon rauhallisemmin. Toki edelleen saattaa ajoittain nousta öisin seisoskelemaan, mutta vain 1-2 kertaa.

Meille neuvolassa sanottiin, että motoristen taitojen aiheuttamiin levottomuuksiin ei oikein pysty vaikuttamaan, se kuuluu lapsen kehitykseen. Toiset tietysti reagoi herkemmin ja toisilla ei vaikuta juuri lainkaan. Toivottavasti teillä illat rauhoittuu nopeesti eikä kestä kuukausi tolkulla. Yritä ajatella, että se on vain ohimenevä vaihe ja on hienoa, että lapsi oppii uusia taitoja! Aikansa kutakin, voimia!
 
Minä pelkään että meillä käy samallalailla. Vaikka vielä ei ole keksinyt nousta sängyssä seisomaan, lattialla kyllä sohvaa vasten jne. Mutat mä olen miettinyt että otan matkasängyn sitetn käyttöön siksi aikaa...laitan sinne pinnasängynpatjan....jos vaikka ei sitten pääsisikään ylös kun ei ole pinnoja mistä ottaa kiinni....ei tosin ole vielä kokemusta asiasta...mutat valmiita keinoja olen jo miettinyt heh
 
Vauva on oppinut nousemaan tukea vasten pystyyn ja tekee toistuvasti sitä sänkyyn laitettaessa. Ennen nukahtanut yksin ja ns pyöriskellyt sängyssä itsensä uneen iltarutiinien jälkeen, nyt vain nousee pystyyn kerta toisensa jälkeen ja nukuttamine ei meinaa onnistua sitten millään.. ikää 9kk.

vielä lisäyksenä oon paijannut laulanut yms ja laittanut aina takaisin makuuasentoon mutta silti nousee. en uskalla antaa yksin olla kun pelkään että poika kaatuu ja lyö päänsä pahasti pinnoihin.

Huh ja huokaus...Meidän poitsu 8,5 kk ei ole siis ainoa. Itkeskelee sitten sängyssä unen pöpperössä ja äitillä meinaa mennä hermot. Neuvolassa meillekin sanoi, että on täysion normaalia ja kuuluu tohon kehitysvaiheeseen. :hug:
 
Mä olen käyttänyt nyt tämän "välivaiheen" sylissä nukuttamista. Se vie vain pari minuuttia, kun poika on täydessä unessa ja voi laskee takaisin sänkyyn. Muuten meillä menee puolitoista tuntia, ennen kuin väsyy tuohon seisaalleen nousemisen ja suostuu painamaan päänsä tyynyyn.
 
meilläkin on 9 kk vanha vauva ja on jo jonkin aikaa noussut tukea vasten pystyyn myös pinnasängyssä sillä seuraamuksella, että aina välillä kaatuilee ja kolhii itseään. Olen tullut siihen tulokseen,että niitä kolhuja ei voi millään kokonaan välttää ja vauva oppii myös niistä, niin kurjaa se onkin. Olimme kuukauden reissussa ja silloin vauva nukkui matkasängyssä ja oppi seilläkin nousemaan ylös vaikkei pinnoja ollutkaan.Ainut ero oli, että vauva ei satuttanut itseään kun moksahteli vasten joustavaa sängyn seinää.Toinen asia mikä viehettää meidän vauvaa on portaiden nouseminen. Mun mielestä antaa vauvan liikkua niin paljon kun haluaa, kun se kuuluu normaaliin kehitykseeen.
 
Meillä sama juttu. Nukkumaan mennessä jätä pojan joksikin aikaa touhuilemaan itsekseen sänkyyn, jolloin saa sydämensä kyllyydestä muksahdella ja nousta pystyyn. (aluksi löi päätään pinnoihin ja tais itkukin joskus tulla, mutta nopeesti se motoriikka ja itsesuojeluvaisto kehittyy, eikä enää 3 viikon jälkeen pahemmin kaatuile, ja onhan pinnasuoja pehmusteena). Kun alkaa kyllästyä, menen viereen ja yksinkertaisesti pidän paikallaan jos meinaa alkaa kääntyä tai nousta pystyyn. Silittelen ja laulan. Nukahtaa sitten noin vartissa, kun on saanut ensin touhottaa itsensä väsyksiin. Välillä ärsyyntyy, kun ei pääse kääntymään, mutta "tottuu" ajatukseen pian ja ennen pitkää nukahtaa.
 
Meillä oli myös ihan mahdotonta 8 kuisesta lähtien. Poika nousi pystyyn varmaan monta kymmentä kertaa illassa ja yössä, unessakin. Parin kuukauden jälkeen vaihdettiin matkasänkyyn. Rauhoitti unia tosi paljon. Osasi kyllä helposti nousta pystyyn myös siinä, mutta se ei ainakaa unessa houkuta nousemaan niin herkästi.
 

Yhteistyössä