Keinoja estää lasta syömästä kynsiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peyote
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laittakaa lapsen käsivarsiin esimerkiksi vahvasta pahvista tehdyt koko käsivarren mittaiset tuet, jolloin lapsi ei pysty taivuttamaan käsivarsia eikä puremaan kynsiä. Yöksi tietenkin sidotte lapsen kädet sängyn päätyihin niin ettei lapsi pääse yöllä puremaan kynsiään. Niillä kipsiä muistuttavilla pahvituilla ja käsien sitomisella sängyn päätyihin yöksi on sekin hyvä tarkoitus, että lapsi ei pääse harjoittamaan itsesaastutusta.

Kerran näin lääkärinvastaanotolla sellasen julisteen jossa kerrotiin mitä kaikkea sönderiä kynsien alla oikein on. Hommaa jostain terveyskeskuksesta sellaset julisteet niille.

Eiköhän se ole niin, että vain ulkonäkökeskeisille pälvikalju on ongelma. Kaikki tuntemani kymmenet pälvikaljuiset miehet eivät häpeä sitä tippaakaan. He ovatkin täyspäisiä ja "itseensä tyytyväinen sellaisena kuin ovat"- ihmisiä.
Et sinä taida tuntea ketään jolla on pälvikalju. Katsos kun pälvikalju ei liity sukupuoleen mitenkään ja se voi olla vaikka pienellä lapsella.

Tää on nyt ihan erilainen idea, mutta entäs jos keksisikin kynsien sijaan muuta purtavaa.
Vauvana se soi pinnasängyn reunaa. Siis hampailla puri, ihan paloja pois. En tiedä sitten, kun ei me kumminkaan pidetty sitä sängyssä yksin jos tiedettiin että se oli hereillä tai jos se itki. Mutta niin vaan se sai siihen semmosen kamalan kolon aikaiseksi. Se vaan tykkää pureksia.

Vauvana se soi pinnasängyn reunaa. Siis hampailla puri, ihan paloja pois. En tiedä sitten, kun ei me kumminkaan pidetty sitä sängyssä yksin jos tiedettiin että se oli hereillä tai jos se itki. Mutta niin vaan se sai siihen semmosen kamalan kolon aikaiseksi. Se vaan tykkää pureksia.

Tai sit hampaita juilii, pakottaa, kolottaa, niinko mulla jostain ihmeen syystä välillä.

Hapankorppuja, näkkäriä, korppuja, porkkananpaloja...

Onko? Kuka ne säännöt määrittelee? Markkinakoneisto? Minun mielestäni paskaiset, risat farkut ja hikinen t-paita sopii melkein paikkaan kuin paikkaan. Juhlatilaisuudet jne ovat eri asia. Onneksi niitä on harvoin.

Mä en esimerkiksivoi olla työmaalla niinko haluaisin. Enkä vapaallakaan. Jos sattuis paidanrntamuksesta tissi vilahtamaan niin voi vittu sitä urputusta. Mulle taas oleellisinta ois mukava olo eikä se mitä muut ajattelevat.

Mä en nyt ihan tajua, että mitä väliä minkä takia ne hiukset lähtee päästä? Eikö sairaat halua olla yhdistettynä geeneistä johtuvien kaljujen kanssa vai toiste päin?
Eli ketä tuo "pälvikalju" nyt siis loukkaa?

Pälvikalju (alopecia areata) on sairaus, jota esiintyy kaikenlaisilla ihmisillä ikään ja sukupuoleen katsomatta. Siskollani oli tuo 2-vuotiaana, ja sairaus katosi onneksi itsestään vuoden päästä.

Miestyypin perinnöllinen kaljuuntuminen (alopecia androgenetica) ei ole sama asia kuin pälvikalju.

Se, että nämä kaksi ovat täysin eri asioita on erittäin helppo tarkistaa internetistä. Tarkistakaa asiat, ennen kuin puhutte sellaista paskaa, että toinen olisi muka toisen esiaste. Tuo on tasan yhtä typerää kuin väittää, että ykköstyypin diabetes olisi kakkostyypin diabeteksen esiaste.

• Tykkää
Reactions: Peyote
Pälvikalju (alopecia areata) on sairaus, jota esiintyy kaikenlaisilla ihmisillä ikään ja sukupuoleen katsomatta. Siskollani oli tuo 2-vuotiaana, ja sairaus katosi onneksi itsestään vuoden päästä.

Miestyypin perinnöllinen kaljuuntuminen (alopecia androgenetica) ei ole sama asia kuin pälvikalju.

Se, että nämä kaksi ovat täysin eri asioita on erittäin helppo tarkistaa internetistä. Tarkistakaa asiat, ennen kuin puhutte sellaista paskaa, että toinen olisi muka toisen esiaste. Tuo on tasan yhtä typerää kuin väittää, että ykköstyypin diabetes olisi kakkostyypin diabeteksen esiaste.
Kiitos.
Mun tytöllä on myös. Tuli joskus 4 vuotiaana ja uusi hyvin lievästi jokin aika sitten. Tiedän että hän itse stressaa asiasta ja miettii sitä. Hänellä on lieviä kynsimuutoksia joista hän on selvästi huolissaan. Hän itse sanoo että pureskelee osittain siksi kynsiään ja että välillä hän luulee että kynsimuutokset ovat hänen oma syynsä kun hän on syönyt kynsiään.

Yksi syy miksi lakkaan tytön kynsiä on juuri se, että hän nauttii kun ne on sileät ja samalla niitä ei tee mieli syödä. Tietysti ollaan aiheesta juteltu paljon ja olen hänelle sanonut, ettei sairaus ole vakava ja että autan kaikin tavoin aina. Lapselle semmoinen voi olla isokin juttu. Tyttö on nyt viidennellä, joten sosiaalisestikaan se ei olisi helppoa.

Yhteistyössä