Kehtaisitko ilmaista tuntemattomalle äidille ettet ymmärrä hänen lapsensa hiusmallia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jani";24125649]Minusta on huolestuttavampaa, että sinä et ilmeisesti joko halua tai osaa lukea kaikkia tämän ketjun viestejä. Ja sitä enemmän huolestuttaa, kuinka puolisokeita tai täysin tästä ajasta vierottautuneita useimmat ihmiset ovat, jos pojan määritelmä ovat lyhyet hiukset ja tytön pitkät hiukset.[/QUOTE]

Kuules pitkäletti. Minun lukutaidossani ei ole mitään vikaa, enkä koe olevani täysin tästä ajasta vieroittunut. Enkä myöskään missään vaiheessa määritellyt sukupuolta hiusten pituuden perusteella. Totesin vain että on huolestuttavaa että lapsen äiti ei ole huolestunut siitä että hänen poikaansa luullaan jatkuvasti tytöksi. Siihen vaikuttavat muutkin asiat kuin pitkä tukka... Opettele itse lukemaan.

No joo, yksi minun tuttuni kasvattaa pojalleen pitkää tukkaa, pitää sitä poninhännällä, pukee poikaa tyttömäisesti. Johtuu siitä, että kakkonenkin oli odotuksista huolimatta poika. Yrittää tehdä siitä sitten tyttöä tuolla tavoin. Minusta säälittävää...

Jospa meni vaikeaksi siksi, kun kerroit ensin loukkaantuneeksi ja katsoneesi suu auki. Tai sen kuvan saa viestistäsi.

Itsekin menisin vaikeaksi, jos olisin tarkoittanut ihan muuten vain jonkun kommentin ihan hyvällä ja toinen katsoisi sitten suu auki. Ei kai se tilanne kovin mukavakaan hänelle ollut.

Monesti kun ihminen hätääntyy, alkaa hermostuksissapuhua asiaa vielä entistä sekaisemmaksi , ei oikein tiedä mitä sanoa, mutta kun pitää jotain sanoa. Ja kuitenkin päässä pyörii vielä se lipsahdus ja toisen reaktio, ei meinaa puheista tulla mitään.
Varsinkaan jos toinen ei helpota tilannetta millään vaan näyttää loukatulta edelleen.

Kirjoitin näin: "Kun olin ihan että :-O , hän sanoi että niin no, kyllähän nykyään näkee pojillakin joskus pitkiä hiuksia, ja hän oli hyvin vaivautunut. Naurahdin vaan, että pidetään nuo pitkät kiharat ainakin siihen asti kunnes poika itse osaa sanoa että haluaa ne lyhyemmiksi."

Eli en loukkaantunut tilanteessa, tai näyttänyt siltä, olin vaan vähän aikaa hiljaa, ja sitten ihan rennosti naurahtaen sanoin mitä sanoin.

Voi hyvänen aika tätä palstaa taas, täällä kyllä pyöritetään asia kuin asia niin läpikotaisin ettei tosikaan, tosi tarkkana saa olla mitä ja miten kirjoittaa. :D

[QUOTE="vieras";24125715]Totesin vain että on huolestuttavaa että lapsen äiti ei ole huolestunut siitä että hänen poikaansa luullaan jatkuvasti tytöksi. Siihen vaikuttavat muutkin asiat kuin pitkä tukka...[/QUOTE]
Niin vaikuttaa, mutta siihen ei yksistään vaikuta hiusten pituus. Joten kerrohan meille, mitä aloittajan pitäisi tehdä toisin. Leikata pojan hiukset ja sillä selvä? Yhteiskunta on jotenkin kummallinen, jos kaksivuotias on puettu kuin poika, kutsutaan pojan nimellä, leikkii poikien(?) leikkejä, on kasvoiltaan pyöreä, jopa hieman tyttömäinen (kuten suurin osa tuon ikäisistä lapsista) ja vain pitkien hiusten takia moni erehtyy luulemaan poikaa tytöksi. Silloin se asenteen ja näön arviointi pitää tehdä niille muille sekä huolestua heidän asenteistaan.

[QUOTE="vieras";24125715]Kuules pitkäletti. Minun lukutaidossani ei ole mitään vikaa, enkä koe olevani täysin tästä ajasta vieroittunut. Enkä myöskään missään vaiheessa määritellyt sukupuolta hiusten pituuden perusteella. Totesin vain että on huolestuttavaa että lapsen äiti ei ole huolestunut siitä että hänen poikaansa luullaan jatkuvasti tytöksi. Siihen vaikuttavat muutkin asiat kuin pitkä tukka... Opettele itse lukemaan.[/QUOTE]

Minä olen kirjoittanut että pojallani tuohon tytöksi luulemiseen ei vaikuta tukka tai vaatteet, vaan kasvonpiirteet. Ja niille ei mahda mitään. Ja että jos ilmenee että poikaa joskus kiusataan tytöksi, tukka lähtee, sen lisäksi että vaatteet pysyvät edelleen mahdollisimman poikamaisina.

En aio kirjoittaa tätä enää kertaakaan, jos et tajua niin et tajua.

[QUOTE="Jani";24125759]Niin vaikuttaa, mutta siihen ei yksistään vaikuta hiusten pituus. Joten kerrohan meille, mitä aloittajan pitäisi tehdä toisin. Leikata pojan hiukset ja sillä selvä? Yhteiskunta on jotenkin kummallinen, jos kaksivuotias on puettu kuin poika, kutsutaan pojan nimellä, leikkii poikien(?) leikkejä, on kasvoiltaan pyöreä, jopa hieman tyttömäinen (kuten suurin osa tuon ikäisistä lapsista) ja vain pitkien hiusten takia moni erehtyy luulemaan poikaa tytöksi. Silloin se asenteen ja näön arviointi pitää tehdä niille muille sekä huolestua heidän asenteistaan.[/QUOTE] Joo no kyllä voisin sanoa että vähintään kerran päivässä luullaan tytöksi, vaikka nykyään pidän hänen hiuksiaan aika usein ponnarilla ja hatussa, tänään sattui olemaan auki, kun ei siihen hätään löytynyt hiuslenksua. Se on tosiaan ihan kasvonpirteistä, koska tosiaan puen pojan poikamaisesti. Mutta hirveän moni poika on tuossa iässä tytön näköinen, siis kyse on kaksivuotiaasta!! En siitä ole siis vielä niin kauhean huolissani. Uskon että tukka lyhenee varmaankin parin vuoden kuluessa, ja eiköhän se vauvanpyöreyskin karise.

En ymmärrä, miks poikalasten hiukset annetaan "kasvaa yli" tai enkä ymmärrä miksi tyttölasten hiusten annetaan rehottaa miten sattuu. Mutta en siltikään sano sitä kenenkään sotkulaisen vanhemmalle päin namaa.

En siitä ole siis vielä niin kauhean huolissani. Uskon että tukka lyhenee varmaankin parin vuoden kuluessa, ja eiköhän se vauvanpyöreyskin karise.
Minä en olisi huolissani ollenkaan. Toisaalta en olisi jatkossa välttämättä tekemisissäkään niin paljoa ihmisten kanssa, joiden älykkyys ei riitä erottamaan lapsen sukupuolta.

En ymmärrä, miks poikalasten hiukset annetaan "kasvaa yli" tai enkä ymmärrä miksi tyttölasten hiusten annetaan rehottaa miten sattuu.
Enkä minä ymmärrä, miten poikalapsilla on vain yksi hyväksyttävä hiusmalli.

Kirjoitin näin: "Kun olin ihan että :-O , hän sanoi että niin no, kyllähän nykyään näkee pojillakin joskus pitkiä hiuksia, ja hän oli hyvin vaivautunut. Naurahdin vaan, että pidetään nuo pitkät kiharat ainakin siihen asti kunnes poika itse osaa sanoa että haluaa ne lyhyemmiksi."

Eli en loukkaantunut tilanteessa, tai näyttänyt siltä, olin vaan vähän aikaa hiljaa, ja sitten ihan rennosti naurahtaen sanoin mitä sanoin.

Voi hyvänen aika tätä palstaa taas, täällä kyllä pyöritetään asia kuin asia niin läpikotaisin ettei tosikaan, tosi tarkkana saa olla mitä ja miten kirjoittaa. :D

Olet nyt tässä viime-sivuilla tuota "voi tätä palstaa" torunut. No itse tänne juuri tulin ja tuon kommentin ja yhden aikaisemman sinulle kirjoitin. Kun en huomannut kenenkään muuntästä aiheesta kirjoittaneen, vaan kaikki ottivat kantaa lähinnä noihin "onko poika tyttö jos sillä on pitkä tukka" kommentteihin.

Jos palsta on niin "voi hyvänen aikaa sentään taas" niin miksi vaivaudut kirjoittelemaanmeille tampioille. Mielestäni en millään koittanut sinua loukata vaan pystyin ujona ja vähän sosiaalisesti kömpelönä ihmisenä samaistumaan tuohon toiseen jotenkin, ja tuli mieleen oman kokemuksen kautta, jospa hän ei tarkoittanut pahaa.
Ja koska viestistäsi saa sen kuvan, että sinä menit sen jälkkeen vaikeaksi ja sen jälkeen sitten hän alkoi selittelemään.

(ja en vaivautuisi tämäkään vertaa tätä asiaa tässä selittelemään. Mutta minusta jotenkin tuntuu, että kai minulla on siihen samanlainen oikeus kun sinullakin ja alkoi ärsyttämään tuo "voi teitä palstalaisia" )

[QUOTE="sama";24125883]Olet nyt tässä viime-sivuilla tuota "voi tätä palstaa" torunut. No itse tänne juuri tulin ja tuon kommentin ja yhden aikaisemman sinulle kirjoitin. Kun en huomannut kenenkään muuntästä aiheesta kirjoittaneen, vaan kaikki ottivat kantaa lähinnä noihin "onko poika tyttö jos sillä on pitkä tukka" kommentteihin.

Jos palsta on niin "voi hyvänen aikaa sentään taas" niin miksi vaivaudut kirjoittelemaanmeille tampioille. Mielestäni en millään koittanut sinua loukata vaan pystyin ujona ja vähän sosiaalisesti kömpelönä ihmisenä samaistumaan tuohon toiseen jotenkin, ja tuli mieleen oman kokemuksen kautta, jospa hän ei tarkoittanut pahaa.
Ja koska viestistäsi saa sen kuvan, että sinä menit sen jälkkeen vaikeaksi ja sen jälkeen sitten hän alkoi selittelemään.

(ja en vaivautuisi tämäkään vertaa tätä asiaa tässä selittelemään. Mutta minusta jotenkin tuntuu, että kai minulla on siihen samanlainen oikeus kun sinullakin ja alkoi ärsyttämään tuo "voi teitä palstalaisia" )[/QUOTE]

Ok, saattoihan se siis noin olla että tulkitsin väärin, en usko, mutta eihän siitä tietenkään ihan täysin varma voi olla.

Mutta en ärsyyntynyt tuosta kommentista, vähän ihmetytti vaan muttei sen vakavammin.

Eihän oteta niin vakavasti? =)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Niinpä. Niinkuin ei kovinkaan moni kerro omia mielipiteitään varsinkaan vieraille ihmisille. Sosiaalinen äly.

Se ei ollut sosiaalisesti älykäs varmastikaan, todetaan nyt näin. Eivät kaikki ole, oikeastaan suomalaisista aika harva, mitä nyt ihmisten kanssa on tekemisissä tullut oltua. On heitäkin, jotka ovat kovinkin sosiaalisia ja höpöttävät ihan kaiken mitä sylki suuhun tuo ja silti moni pitää heitä ihan mukavina ja rentoina ihmisinä. Sitten on heitä, joiden ei tarvitse kun yksi sana sanoa ja sekin menee väärin, parempi tietysti olis olla hiljaa. Mun mielestä paras tapa olisi ehkä antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Sekin on sosiaalista älyä, ettei tee kärpäsestä härkästä ja käsitä väärin, tai osaa kuitata väärinkäsitykset lopuksi sovulla, ettei niitä tarvitse jäädä kummankaan vellomaan.

[QUOTE="vieras";24125941]Se ei ollut sosiaalisesti älykäs varmastikaan, todetaan nyt näin. Eivät kaikki ole, oikeastaan suomalaisista aika harva, mitä nyt ihmisten kanssa on tekemisissä tullut oltua. On heitäkin, jotka ovat kovinkin sosiaalisia ja höpöttävät ihan kaiken mitä sylki suuhun tuo ja silti moni pitää heitä ihan mukavina ja rentoina ihmisinä. Sitten on heitä, joiden ei tarvitse kun yksi sana sanoa ja sekin menee väärin, parempi tietysti olis olla hiljaa. Mun mielestä paras tapa olisi ehkä antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Sekin on sosiaalista älyä, ettei tee kärpäsestä härkästä ja käsitä väärin, tai osaa kuitata väärinkäsitykset lopuksi sovulla, ettei niitä tarvitse jäädä kummankaan vellomaan.[/QUOTE]

Niin juuri. Vaikka täällä nyt asiasta kirjoitan, niin en siis tuossa tilanteessa ärsyyntynyt, enkä näyttänytkään siltä, eikä tämä nyt niin kamala asia ollut, ihmettelinpä vaan, kun ei tuollaisia yleensä sanota vieraille, mutta saattaa olla että kyseessä oli ujompi ihminen, tai sellainen joka ei osaa jutella pahemmin ihmisten kanssa, ei siinä sen kummempaa välttämättä ole.

Kaksivuotias. Miksi sen pitäisi olla kamalaa että tuon ikäistä kikkarapäätä luullaan tytöksi? Ei se minua haittaa ollenkaan, eikä vielä lastakaan.

Ei tuo niin vakava asia ole. Eri asia sitten myöhemmin, kun poika alkaa ymmärtää.

Ei haittaa vai?

"Heh, meidän poikaa luullaan AINA tytöksi, oli millaiset vaatteet hyvänsä. Nykyään huutelen häntä esim. leikkipuistoissa usein etunimeltä juuri siksi, ettei asia jäisi epäselväksi."

Mun mielestä ihmiset jotka luulevat pitkähiuksisia poikia vain hiusten pituuden vuoksi tytöiksi ovat todella noloja. Siis ihan oikeasti... Tiedän erään 8v pojan jolla pitkät hiukset joka ei TOD näytä tytöltä. Eikö siltikin eräs juntitar häntä kutsunut tytöksi ihan vain pelkästään hiusten vuoksi! Voi haloo, onko valoo...

Ei haittaa vai?

"Heh, meidän poikaa luullaan AINA tytöksi, oli millaiset vaatteet hyvänsä. Nykyään huutelen häntä esim. leikkipuistoissa usein etunimeltä juuri siksi, ettei asia jäisi epäselväksi."

Eipä täällä jää mikään huomaamatta. :laugh: No kaipa siis minua ihan pikkuisen haittaa, koska teen noin. :cool: Kun muuten kuitenkin se vieressä oleva äiti sanoisi lapselleen minun poikaani viitaten, että Antti, älä ota lelua tytön kädestä. Ei jaksaisi vaan aina sanoa että ei kun pojan. Joskus en tosin sano mitään, kun toisaalta eihän sillä ole väliä kumpana joku tuntematon häntä pitää.

En. Mutta saatan sanoa poikaa tytöksi tai tyttöä pojaksi sen mukaan mikä hiusmalli ja vaatetus on... Pari kertaa mua on korjattu ja näytetty nyrpeää naamaa, mutta mä vaan teen sen jotenkin automaattisesti :D

En. Mutta saatan sanoa poikaa tytöksi tai tyttöä pojaksi sen mukaan mikä hiusmalli ja vaatetus on... Pari kertaa mua on korjattu ja näytetty nyrpeää naamaa, mutta mä vaan teen sen jotenkin automaattisesti :D

Tuosta tuli mieleen että laivalla oli vähän aikaa sitten perhe jolla oli kaksi pitkähiuksista poikaa, samanlaiset vaaleat säkkärät kuin omallani. Luulin vanhempaa heistä tytöksi, ennen kuin hänen äitinsä kutsui häntä etunimeltä. Oli poikien vaatteet, mutta samanlaiset pyöreät kasvot hymykuoppineen, sekä isot siniset silmät kuin omallakin pojallani. En onneksi sanonut tytöksi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ihme äitejä;24125213:
Ja sua asia vaan naurattaa? Minkä ikäinen lapsesi on? Mitäs luulet, että lapsi tykkää, kun häntä luullaan tytöksi? Mitäs jos esim sun mies pakottais sut vetämään pään kaljuksi ja kaikki luulis sinua mieheksi?

Miksi sen pitää olla järkytys ja katastrofi, että lapsen luullaan olevan toista sukupuolta kuin on.
Vasta murrosiässä alkavat selkeät muutokset, tytöille kasvavat rinnat jne. Aikuiset näyttävät yleensä erilaisilta, vaikka kaikenlaisia meitä maailmaan mahtuu.

Mutta pieni lapsi on aika suppeakatseisesti kasvatettu, jos hän järkyttyy tai pahoittaa mielensä kovasti siitä, että sanotaan tytöksi vaikka on poika. Herää kysymys onko saanut silloin kotoa mallin, että naiset ovat miehiä alempiarvoisia..?

Yhteistyössä