Kehtaanko mennä päivystykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25796797]Ei silloin varmaan pysty lähtemään ellei ambulanssilla aio mennä.[/QUOTE]

Itse sappivaivat kokeneena voin sanoa että ap on vasta alussa tiellään, kyllä hän tuleekin vielä ampulanssilla menemään ellei mene yksityiskautta hoitoon, mutta sunnuntaina sinne on aivan turha mennä tekemään jonoja asian kanssa joka on jo mennyt ohi, jos kohtaus tulee uudestaan niin sitten voi mennä. Ja se kohtauskin vältetään sillä ettei syö mitään mausteista, suklaata tai kahvia yms. jotka sen kohtauksen aiheuttavat.

[QUOTE="vieras";25796827]Itse sappivaivat kokeneena voin sanoa että ap on vasta alussa tiellään, kyllä hän tuleekin vielä ampulanssilla menemään ellei mene yksityiskautta hoitoon, mutta sunnuntaina sinne on aivan turha mennä tekemään jonoja asian kanssa joka on jo mennyt ohi, jos kohtaus tulee uudestaan niin sitten voi mennä. Ja se kohtauskin vältetään sillä ettei syö mitään mausteista, suklaata tai kahvia yms. jotka sen kohtauksen aiheuttavat.[/QUOTE]
Sinä et tiedä mistä kipukohtaus ap:lla johtuu.

[QUOTE="vieras";25796835]Sinä et tiedä mistä kipukohtaus ap:lla johtuu.[/QUOTE]

Kyllä minä tiedän, kumma kun lääkäri ei ole viitsinyt heti ensimmäisellä kertaa kirjottaa kunnon kipulääkereseptiä, no kirjoittaa kun menee seuraavan kerran.

No nyt en enää ihmettele, miksi päivystyksissä joutuu usein odottelemaan tunteja.. Jos ihmiset OIKEASTI lähtevät päivystykseen siksi että on ollut kipeä, mutta ei ole enää.. TUO EI OLE PÄIVYSTYS ASIA. Et lähde sinne vinkumaan jostakin jota ei enää ole. Ja jonka tiedät mitä se on.

Enhän mä tiedä mitä tämä on ja on saletti että se kipukohtaus tulee tänäänkin jossain vaiheessa, eilen tuli 2 kertaa 4 tunnin aikana, eka kohtaus meni suht nopeasti ohi, mutta toinen kesti 2 tuntia. Lääkäri kyllä sanoi että närästyskin voi olla näin kovaa kipua. Enhän mä edes miettis päivystykseen menoa, jos ne lääkärin määräämät lääkkeet auttais.

Ehkä odottelen, jos tulee uudelleen kivut, eikä mene lääkkeellä ohi...menen sitten päivystykseen. Muutoin kysyn huomenna omalääkärille aikaa...tosin sitä on varmaan turha havitella ihan heti.

ap

[QUOTE="vieras";25796827]Itse sappivaivat kokeneena voin sanoa että ap on vasta alussa tiellään, kyllä hän tuleekin vielä ampulanssilla menemään ellei mene yksityiskautta hoitoon, mutta sunnuntaina sinne on aivan turha mennä tekemään jonoja asian kanssa joka on jo mennyt ohi, jos kohtaus tulee uudestaan niin sitten voi mennä. Ja se kohtauskin vältetään sillä ettei syö mitään mausteista, suklaata tai kahvia yms. jotka sen kohtauksen aiheuttavat.[/QUOTE]

Mutta ei kai närästyslääke auta sappivaivoihin? Tämä kipu on samanlaista kuin silloin sairaalaan mentäessä ja antoivat silloin närästyslääkettä jolla kipu loppui 5 minuutissa. Samat vaivat mulla nyt on, ainoa että ne samat lääkkeet ei enää kunnolla tehoa. Ekan kerran kipu tuli 2 viikkoa sitten, sen jälkeen oli viikon tauko ja yhtäkkiä alkoivat uudelleen ja nyt ei loppua näy, vaan päivittäin tulee. kolmena yönäkin perättäin, mutta kun korotin sängynpäätyä niin yölliset kohtauksen ovat loppuneet. Närästykseltä minusta kuulostaa, mutta tuntuu että pitää olla syömättä jotta kivut ei tule. Ei varmaan muuten ole päivystysasia, mutta jos on kova kipu eikä saa sitä kotikonstein loppumaan, niin eikö niillä sairaalassa ole antaa silloin tujumpaa kipulääkettä.

ap

[QUOTE="vieras";25796876]Enhän mä tiedä mitä tämä on ja on saletti että se kipukohtaus tulee tänäänkin jossain vaiheessa, eilen tuli 2 kertaa 4 tunnin aikana, eka kohtaus meni suht nopeasti ohi, mutta toinen kesti 2 tuntia. Lääkäri kyllä sanoi että närästyskin voi olla näin kovaa kipua. Enhän mä edes miettis päivystykseen menoa, jos ne lääkärin määräämät lääkkeet auttais.

Ehkä odottelen, jos tulee uudelleen kivut, eikä mene lääkkeellä ohi...menen sitten päivystykseen. Muutoin kysyn huomenna omalääkärille aikaa...tosin sitä on varmaan turha havitella ihan heti.

ap[/QUOTE]

Jos kipu yltyy sellaiseksi, ettet sen kanssa kotona enää pärjää niin silloin tottakai menet päivystykseen. Mutta joskus päivystyksessä työskennelleenä ja asiakkaanikin olleena voisin sanoa, että sinne on melko turha nyt tässä vaiheessa lähteä. Saat aika varmasti samoja lääkkeitä mitä jo nyt kotona otat, joudut paskalla tuurilla odottamaan siellä useita tunteja (10 tuntia ei joskus ruuhka-aikana ole paljonkaan). Ota huomenna yhteyttä oman tk:n lääkäriin. Noiden oireiden perusteella saatat saada ajan jo hyvinkin pian. Mutta jos kipu on sietämätöntä, niin kai sinne päivystykseen on sitten mentävä.

jos ei ole kipukohtausta meneillään mitä odotat lääkärin tekevän sinulle päivystysajalla..tähystävän?leikkavan ?ottavan sisälle osastolle?...jos paha kohtaus voit joutua osastolle mutta tutkimukset lähtevät käyntiin vasta arkena..jos ei niin pistävät varaamana ajan omalle lääkärille .

[QUOTE="vieras";25796906]Mutta ei kai närästyslääke auta sappivaivoihin? Tämä kipu on samanlaista kuin silloin sairaalaan mentäessä ja antoivat silloin närästyslääkettä jolla kipu loppui 5 minuutissa. Samat vaivat mulla nyt on, ainoa että ne samat lääkkeet ei enää kunnolla tehoa. Ekan kerran kipu tuli 2 viikkoa sitten, sen jälkeen oli viikon tauko ja yhtäkkiä alkoivat uudelleen ja nyt ei loppua näy, vaan päivittäin tulee. kolmena yönäkin perättäin, mutta kun korotin sängynpäätyä niin yölliset kohtauksen ovat loppuneet. Närästykseltä minusta kuulostaa, mutta tuntuu että pitää olla syömättä jotta kivut ei tule. Ei varmaan muuten ole päivystysasia, mutta jos on kova kipu eikä saa sitä kotikonstein loppumaan, niin eikö niillä sairaalassa ole antaa silloin tujumpaa kipulääkettä.

ap[/QUOTE]

Alkuun se menee ohi ihan närästyslääkkeillä, sitten kun se sappi pahenee niin enää ei närästyslääkkeet auta, minäkin olin lähes oireettomana 2 vuotta, muutama kohtaus ja sitten ne yltyi ja yltyi ja paheni ja paheni ja sitten lopulta maksa-arvotkin nousi sen verran että pääsin ensiapuun ja sitä kautta sairaalaan sisälle ja kun maksa-arvot olivat niin korkeat niin sain jäädä sille reissulle sitten leikkaukseen, se oli hilkulla etten sillonkin päässyt kotiin odottamaan, tuttu sairaanhoitaja sitten "suostutteli " lääkärin kierrolla kattomaan josko mahtuisin seuraavaan leikkauspäivään ja mahduinhan minä.

Vahvoilla kipulääkkeillä mennään kunnes arvot nousevat että niiden on pakko leikata, kannattaa tosiaan huomenna tilata aika yksityiselle, pääset paljon vähemmällä.

jos ei ole kipukohtausta meneillään mitä odotat lääkärin tekevän sinulle päivystysajalla..tähystävän?leikkavan ?ottavan sisälle osastolle?...jos paha kohtaus voit joutua osastolle mutta tutkimukset lähtevät käyntiin vasta arkena..jos ei niin pistävät varaamana ajan omalle lääkärille .
Voi saada kipulääkettä kotiin. Nythän ap:lla ei ole kuin närästyslääkettä.

Kuulostaa kyllä pikemminkin ärhäkältä gastriitilta kuin sappikivulta. Ja kipulääkkeet kyllä yleensä vain ärsyttävät mahalaukkua entisestään. Todennäköisesti tarvitsisit lähetteen skopiaan muttei sitä sieltä päivystyksestä kyllä kirjoiteta kun ei sitä samana yönä tehdä kumminkaan, ei vielä parin viikonkaan sisään. Eli kuten jo moni neuvoikin niin luuri kouraan ja aikaa varaamaan ihan sinne päivävastaanotolle.

[QUOTE="Kifa";25798303]Kuulostaa kyllä pikemminkin ärhäkältä gastriitilta kuin sappikivulta. Ja kipulääkkeet kyllä yleensä vain ärsyttävät mahalaukkua entisestään.[/QUOTE]
Niin tulehduskipulääkkeet. Ap tarvitsisikin vahvempaa.

Yhteistyössä