Kehityskeskustelu esimies vs. työntekijä. Annetaanko siinä palautetta myös työkavareista?

  • Viestiketjun aloittaja eka kerta
  • Ensimmäinen viesti
eka kerta
En ole ikinä moiseen osallistunut, joten kysynkin nyt, että voiko tuollaisessa keskustelussa antaa esimiehelle työkaverista risuja/ruusuja? Ja mistä tuolla yleensä edes puhutaan?
 
Meillä ainakin edellisessä työpaikassa, puhuttiin työstä nyt ja tulevaisuuden suunnitelmista sekä sitten monesta ylemmän johdon sanelemasta asiasta... Eli kyllä siellä voi puhua myös työkavereista, jos on jotakin, mitä esimiehen olisi hyvä tietää.
 
"Puolimieli"
Kehityskeskusteluissa jutellaan sekä sinun työskentelystäsi (mikä onnistuu, missä kehitettävää) että koko työyhteisön toimivuudesta. Jos jokin työkavereihin liittyen mieltä painaa, voi siitäkin sanoa asiallisesti.
 
"jonna"
Voooi.. Varsinkin jos jotai ongelmia on ollut..
Mutta jos haluaa pysyä "kehittävässä" sävyssä, nii kerro ennemmin kenen kanssa työskentelet mieluiten, koska koet oppivasi heiltä parhaiten ja koet heidät hyväksi tueksi.
 
"vieraana"
Ei se ole mikään selän takana paskan puhumistilaisuus tai rollimishetki, vaan tarkoitus keskustella oman ja työyhteisön kehitämisestä ja siitä, mikä omassa työssä on mennyt hyvin ja missä on parantamisen varaa.
 
viera.s
[QUOTE="jonna";30624800]Voooi.. Varsinkin jos jotai ongelmia on ollut..
Mutta jos haluaa pysyä "kehittävässä" sävyssä, nii kerro ennemmin kenen kanssa työskentelet mieluiten, koska koet oppivasi heiltä parhaiten ja koet heidät hyväksi tueksi.[/QUOTE]

Tämä antaisi minusta aika kummallisen kuvan kertojastaan. Siis että mitään syytä ilmoittamatta olisi jotenkin ronkeli työkavereidensa suhteen. Harvassa työssä niitä voi edes valita, vaan kaikkien kanssa pitää pystyä yhteistyössä toimimaan. Vuorosuunnittelussa ei tälläisia mieltymyksiä voida normaalisti huomioida, ainakaan ilman hyvin painavia perusteita.

Lähtökohtaisesti ei työkavereita nimeltä mainiten kehityskeskustelussa pidä kommentoida. Jos mitään suuria ongelmia ei ole, paras vaan yleisluontoisesti kertoa työilmapiiristä ja työyhteisön toimivuudesta jne., jos nämä asiat tulee puheeksi. Aika usein tulee, siis työnantaja jotain kyselee, mutta ei silti odota tilitystä kaikista pienistä ongelmista tai mitään ranking-listaa ketkä työkaverit on kivoja ja ketkä ei.

Sen sijaan jos on jotain vakavampaa ongelmaa työkavereiden kanssa, jotain jolle toivoo työnantajan tekevän jotain, on kehityskeskustelu ihan hyvä paikka nostaa ne esille. Jos joku vaikka käyttäytyy niin epäasiallisesti, että voisi jo kiusaamisesta puhua. Tai jos on työnjako-ongelmia eli joku joko luistaa hänelle kuuluvista tehtävistä ja jättää ne muille tai sitten omii toistenkin hommat. Nämä siis siltä osin, miten ne vaikuttavat kehityskeskusteluun osallisen työntekijän omaan työhön. Puhtaasti kantelumielessä ei minusta kannata työkavereista avautua, jos esimerkiksi sen toisen laiskottelu ei suoranaisesti vaikuta omaan työhön.
 
Vieraas
Meillä kehityskeskustessa katsotaan firman tavoitteet ja mietitään, mitä minun pitää tehdä niiden saavuttamiseksi. Jälkikäteen katsotaan, onko tässä onnistuttu. Hankalista työkavereistakin voi puhua, jos ne ovat esteenä tavoitteiden saavuttamiselle, mutta lähtökohtana olisi se, miten minä voisin parantaa tilannetta eikä se että työkaverit ovat paskoja.
 
kyllä
Mikäli joku asia huonontaa työilmapiiriä ja vaikeuttaa työntekoa, niin siitä keskustellaan. Tarkoitus ei ole laittaa ihmisiä paremmuusjärjestykseen tai juoruilla vaan kehittää omaa työtä ja työyhteisöä.
 
"akka"
Mulla tulee töissä muutoksia ja joudun kahtena päivänä viikossa työskentelemään naisen kanssa joka haisee jatkuvasti viinalle. Hänen nykyinen työparinsa kestää sen mutta minä kieltäydyn työskentelemästä hänen kanssaan.Työkaverista voi antaa palautteen, positiivisen tai negatiivisen jos on aihetta. Negatiivisen palautteen antaminen ei ole kivaa mutta mä en halua työskennellä viinanhajussa, en edes sitä kahta päivää viikossa.
 
no mutta
Ei tuollainen asia minusta kehityskeskusteluun kuulu, vaan se pitää hoitaa heti pois päiväjärjestyksestä. Kehityskeskustelu lienee kerran vuodessa eikä sen tarkoitus ole jostain toisesta valittaminen, vaikka aiheestakin.
 
"bertta"
Kehityskeskustelussa on hyvä keskittyä ensin siihen, mitä puhutte sinun toimenkuvasta ja toimintatavoista ja miten ylipäätään kokonaisvaltaisesti toimit työyhteisössä. Jos pomosi on fiksu hän keskustelee myös muustakin mm työkavereistasi, mutta koeta taktitoida mielipiteesi heistä loppupuolelle ja perustele miksi kiität tai arvostelet.

Itse olin tosi kiitollinen edellisen työpaikkani pomolle siitä, että hän kertoi työkavereitteni antamasta palautteesta koskien käytöstäni työpaikalla. Sain siitä intoa lähteä selvittämään elämäntilannettani ja vuoden päästä vaihdoin ihan uusille urille.
 
Pessimisti
Mä olen ainakin kehityskeskustelussa paria työkaveria ohimennen kehunut, vaikka esimies ei suoraan sitä kysynytkään. Luultavasti tulen myös mainitsemaan toivovani erään määräaikaisen sopimuksen jatkamista (päättymässä nyt keväällä). Tuskin se paljoa kupissa painaa, mutta en mä tiedä onko siitä mitään haittaakaan.
 

Yhteistyössä