V
väsynytsa
Vieras
Pojallani on kaveri, 8,5-vuotias luokkakaveri. Tällä on vanhempiensa mukaan varmastikin ADHD, koska ei pysy hetkeäkään paikoillaan, räveltää ympäriinsä huutaen ja villitsee aina. Mutta ei myöskään usko mitä sanotaan ja mm. äsken meillä käydessään saattaa irvistää patistelevalle aikuiselle ja huutaa päin naamaa. Myöskään ruokapöydässä ei osaa käyttäytyä, vaan pitää vahtia kuin pikkulasta, kun sotkee ruokaa lautasella, kaataa maidon sekaan suolaa jne ja nauraa räkäistä naurua. Tosi rasittava lapsi, täytyy myöntää. Kun olimme lähdössä (meidän piti samalla synttärijuhlille l'ähtiessämme heittää tuo poika omaan kotiinsa autossamme), ei hän halunnut pukea, vaan huusi ja nauroi ympäri eteistä. Tiukasti käskimme ja siltikin pukeminen kesti ja kesti. Sitten tuli tiukasti sanoessa just irvistämistä ja huutamista.
Pohdin itse, minkä verran käytös on vaan huonoa käytöstä, koska tuntemani ADHD-lapset kuitenkin osaavat käyttäytyä. Tämän pojan vanhemmat aina huokuttelevat ja pyytelevät "Peeeekkaa, tulehan nyt. Peeekkaa, äidille tulee kuuma odottaessa" jne ja poika vaan nauraa räkättää eikä tule. Joskus odottivat pihallamme puoli tuntia neuvotellen, kun poika ei halunnut lähteä ja äiti yritti maanitella. Poika itse on kertonut, että saa aina tahtonsa läpi kun kiukuttelee, huutaa ja heittäytyy lattialle.
Pohdin itse, minkä verran käytös on vaan huonoa käytöstä, koska tuntemani ADHD-lapset kuitenkin osaavat käyttäytyä. Tämän pojan vanhemmat aina huokuttelevat ja pyytelevät "Peeeekkaa, tulehan nyt. Peeekkaa, äidille tulee kuuma odottaessa" jne ja poika vaan nauraa räkättää eikä tule. Joskus odottivat pihallamme puoli tuntia neuvotellen, kun poika ei halunnut lähteä ja äiti yritti maanitella. Poika itse on kertonut, että saa aina tahtonsa läpi kun kiukuttelee, huutaa ja heittäytyy lattialle.