Käytiin ekaa kertaa hammaslääkärissä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
Oli positiivinen kokemus vaikka jännitin etukäteen tuleeko noottia imetyksestä ku olen kauhutarinoita kuullut :laugh:

Saatiin kehuja tutittomuudesta, tuttipullottomuudesta ja mehuttomuudesta. Sähköhammasharjakin oli plussaa. Tytön hampaat olivat hyvässä kunnossa. Yksi mahdollinen ongelma voi olla liian syvät uurteet takahampaissa, samasta vaivasta kärsii mm minä ja yksi pikkuveljistäni. Pitäis kaivaa puhtaaks aika tarkasti. Nytkin sinne oli jääny pellavansiemenrouhetta vaikka olin kuin yrittäny harjata puhtaaks ennen käyntiä. Seuraava käynti on sitten 3v käynti, hygienistillä, vuoden päästä.

Oon niin ylpeä tytöstä ku nostin sen siihen tuolille ja tyttö avas suunsa jo valmiiksi eikä ollenkaan protestoinu hampaitten tutkimista :heart: Lääkäri oli vähän o.O kun ei ollu edes käsineitä saanu käteensä, toinen jo suu ammollaan siinä :D

Mut tää oli aika turha aloitus, pahoittelen :ashamed: Kunhan höpötyttää. Mites muilla hammaslääkäri/hygienistikäynnit sujuneet?

Noo, omia lapsia minulla ei ole, mutta nykyään pelkään legolekuria vietävästi. Eilen porattiin vähän, esilääkityksen voimalla.. Lapsena oli kuulemma kaikki aina hyvin, opetettiin hyvään suuhygieniaan ym.. 15-16-vuotiaana paikattiin ensimmäinen reikä, kesti ehkä 2 sekuntia poraus. Eilen yhdessä takahampaassa taisi olla isompi reikä, mutta ehkä opin tästä jotain.

Ja tämä tietohan sinua kiinnosti kovin :D

Me mennään tänään hammashoitajalle, mutta tyttö on vasta 9,5kk :) Ihan eka kerta siis mitään hampaisiin liittyvää. Ei harmainta aavistusta mistä jutellaan, muta kohtahan se selviää.

1v tarkastus meni tosi hyvin kun lapsi ei edes tajunnut miksi vieras täti tunkee sormen suuhun joten ei älynnyt edes protestoida :D . Voiko muuten 1,5 vuotiaan hampaat jo pestä sähköhammasharjalla kun meillä olis sellainen Mikki versio mut oon ajatellut että ei sais ennen 3 ikävuotta..

Alkuperäinen kirjoittaja Naisen raivo:
1v tarkastus meni tosi hyvin kun lapsi ei edes tajunnut miksi vieras täti tunkee sormen suuhun joten ei älynnyt edes protestoida :D . Voiko muuten 1,5 vuotiaan hampaat jo pestä sähköhammasharjalla kun meillä olis sellainen Mikki versio mut oon ajatellut että ei sais ennen 3 ikävuotta..

Lääkärit olleet sitä mieltä, että voi aloittaa jo 1-2 vuotiaallekin. Kysyin asiaa koska mulla on niin huonot ja reikiintyneet hampaat ja niihin suositeltiin ehdottomasti sähköharjaa, että sopisko sit lapsellekin niin ehkä vältytään tältä mun tilanteelta seuraavassa sukupolvessa :D Sellanen pehmeä lasten harja siinä pitää olla eikä saa painaa liian kovaa ku suun limakalvot on niin herkkiä pienillä, mutta muuten ei mitään estettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Noo, omia lapsia minulla ei ole, mutta nykyään pelkään legolekuria vietävästi. Eilen porattiin vähän, esilääkityksen voimalla.. Lapsena oli kuulemma kaikki aina hyvin, opetettiin hyvään suuhygieniaan ym.. 15-16-vuotiaana paikattiin ensimmäinen reikä, kesti ehkä 2 sekuntia poraus. Eilen yhdessä takahampaassa taisi olla isompi reikä, mutta ehkä opin tästä jotain.

Ja tämä tietohan sinua kiinnosti kovin :D

Mä pelkäsin niin, etten menny seitsemään vuoteen... Tulos? Yhdeksän reikää, 20-30 alkavaa :kieh: En kerro poraamisesta yksityiskohtia etten pahenna sun pelkoa :D Mulla oli kyllä tosi hyvä lääkäri, että vaikka oli paljon tehtävää niin suju ihan hyvin ja mun pelko lienty ihan sellaseks normaaliksi "en tykkää käydä" siitä "en vitussa mene"-tasosta.

Me käytiin ekakerran 1v10kk iässä ja hyvin meni alkukankeuden jälkeen. Sai tutkittua ja kehuja tuli. Seuraava kerta on 4v. Siinä välissä on kerran käyty hammasvaivan takia(synnynnäinen kiilevaurio) ja sekin käynti meni loistavasti, poika makas mun päällä ja reippaana suu auki vaikka hammas oli kipeähkö. Ei tää juur pelkää lääkäreitä ja tutkimuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän eilinen käynti
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1811632

Mä kyselin milloin mä seuraavaks pääsisin nih sanoivat, että ens vuoden lokakuussa :snotty: Elikkä ajattelin tässä välissä käydä yksityisellä ku haluaisin tietää onko mun uusi hammashoitorutiini yhtään parantanu suun terveyttä. Ei jaksais ihan kahta vuotta odottaa saadakseen tietää toimiiko tämä vai ei, vuos sitten siis viimeset paikattiin edellistä satsia..

Alkuperäinen kirjoittaja alley:
Me mennään tänään hammashoitajalle, mutta tyttö on vasta 9,5kk :) Ihan eka kerta siis mitään hampaisiin liittyvää. Ei harmainta aavistusta mistä jutellaan, muta kohtahan se selviää.

Meillä tää osio oli neuvolassa 6kk kun harja saatiin ja terkka jutteli hammasjuttuja. Seuraava oli sitte tuo vajaa 2v hygienistikäynti.

Meillä 2 v on käyny jo 2 kertaa. Täällä on hyvä systeemi, että on jo puolivuotiaana eka käynti ja toka puoltoista vuotiaana milloin otetaan myös kariesbakteeri -testi ja testin tuloksen perusteella tehdään jatkohoitosuunnitelma.

Meillä on lapsilla ollut vasta suuhyginiestillä käynnit, esikoisella taitaa olla oikeaan hammaslääkärin penkkiin meno nyt 4 vuotiaana (kai).
Kummankin kanssa käynnit on sujuneet oikeen mukavasti ja on saatu kehuja kuinka hyvin hoidetut hampaat lapsilla on.
esikoinen kävi tuossa karies testissä 2 vuotiaana, mutta nyt sitä ei enää tehdä tääll, joten jää arvoitukseksi onko kuopus tuon bakteerin saanut. esikoinen oli ainakin 2 vuotiaana vielä välttynyt siltä =)

Meillä on esikoisella ollut reilu 2 vuotiaasta käytössä tuo lasten sähköhammasharja ja kuopuksen kanssa pitäisi ottaa se kans käyttöön jahka tuo nykyinen harja menee huonoksi.

Täällä meni vissiin niin, että lääkäri 1v, hygienisti 3v ja sitten taas lääkäri 5v mutta ei me koskaan menty silloin 1v niin mentiin nyt :laugh: Eikä siellä mitään uutta informaatiota tullut. Ennen neuvoloiden ja tämmösten aikaisten hammastarkastuskertojen tarkoituksena oli jakaa tietoa mutta nykyään meillä on netti ja vauva/perhelehdet :xmas: Että eipä mitään uutta tullu eteen. Olihan se hieno se kuva millä pelotellaan vanhempia mehun pahuudesta, mutta kun ei meillä mehua muutenkaan juoda niin tarvetta nähdä kuvaa ei varsinaisesti ollut... :)Ja kai nä oon hyviä sellasille vanhemmille jotka ei osaa itse niin aktiivisesti tietoa etsiä?

Yhteistyössä