käytetyt turvaistuimet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hassua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hassua

Vieras
Tiedättekö kuinka monta prosenttia turvaistuimista on ollut kolareissa? ette varmasti tiedä sillä yleinen kanta on että käytettyä turvakaukaloa tai istuinta ei voi ostaa. Tämähän on päätöntä! Ensinnäkään sattuneita kolareita joissa on ollut turvaistuin ei ole yhtä prosenttia (ei lähellekään) ja toiseksi, aika harva vielä niistä myy istuimen tai myy ja jättää kertomatta että se on ollut kolarissa. Yhteensä siis kolaroidun istuimen ostamismahdollisuus käytetyistä istuimista on varmasti jotakin 1/100000000000000000000 luokkaa.

Enkä nyt siis puhu siitä onko rahaa vai ei. Meillä gracon autobaby jalustalla (saatiin kavererilta) ja nyt ostettiin turvaistuin kun ei saatu käytettynä. Ystävämme eivät voi ottaa syntyvälle vauvalleen tuota meidän turvakaukaloa koska ""eihän käytettyä istuinta voi ostaa, se ei ole turvallinen ja on ehkä kolaroitu ennen meitä""). Ostivat uuden samanlaisen.

Ovatko ihmiset todella noin pelokkaita ja rajoittuneita? vai minäkö tässä outo olen?

Me ostettiin kaukalo uutena ja samoin myös turvaistuin ostetaan uutena. Käytettynä voitais ostaa, jos saatais hyvä joltain tutulta. Olet varmasti ihan oikeassa, mutta en halua ottaa sitä riskiä, että ostaisin tuntemattomalta. Hurjaltahan se tuntuu, että joku jättäisi kertomatta että istuin on kolaroitu, mutta silti.

Mun mielestä taas toisaalta hassua on se, miten paljon jotkut mainostaa sitä, että on ihan hullua ostaa vauvan tavaroita uutena, kun hyvää tavaraa saa käytettynä niin halvalla. Oon jonkin verran kattonu tavaroita netistä, ja esim. huuto.netissä on mun mielestä tosi usein myyjän markkinat. Hinnat kohoo usein ihan tolkuttomiksi! Miksei voisi siis ostaa itse uutena ja myydä sitten itse, tuleehan siinäkin säästöä? Tai ostaa uutena, niin kestää tulevillekin lapsille? Jos on säilytystilaa.

Meille oli ensin tulossa 15v. vanha kaukalo mutta ostettiin sitten 2-3vuotta vanha ja mummolassa satunnaisesti käytetty tuota vanhempaa. Isompi istuin johon kohta puoliin siirrytään on tuon 15v vanha...

Toi 15 v. vanha kuulostaa kyllä jo aika huolestuttavalta. On kyllä jo niin vanha, että taitaa olla muovi ym. materiaalit jo aikas hauraita. Kannattaisko kuitenkin harkita uudempaa? Ihan lapsen turvallisuuden kannalta.Eikös suositus ollut, että 4-5v. vanha olis vielä ok.

Me kun pähkäilimme tätä asiaa, olisimme saaneet 6 vuotta käytössä olleen ei kolaroidun istuimen. Lastentarvikeliikkeessä myyjä oli sitä mieltä, että jos tutulta saa ja kankaat ovat hyvässä kunnossa, ei ole mitään estettä ottaa käytettyä. Mutta siis käyttöiäksi suositellaan 6-8 vuotta.
Kankaatkin tietysti voi ostaa uudet...
Kolaroinnista vielä, että jos on ollut esim. pienessä peräänajossa, jossa ei istuimeen ulkoisia vammoja ole tullut, riittää kun vaihtaa istuimeen turvavyöt.
Me kuitenkin päädyimme uuteen istuimeen, koska erotusta käytetyn ja uuden hintaan tuli niin vähän. Ja haaveissa on lisää lapsia...

Mä olen kanssa vähän sitä mieltä, että tottakai kaupoissa sanotaan, että joku 6-8 vuotta on suositeltava. Eihän ne muuten myisi ikinä mitään jos kaikkia turvakaukaloita kierrätettäisiin pitkin poikin. Täytyyhän heidän saada rahansa ja katteensa myymällä tuotteita.

Itse sain siskolta noin 5 vuotta vanhan kahdella lapsella käyteyn turvakaukalon käyttöön enkä miettinyt pätkääkään, että onkohan se nyt hyvä vai ei. Sisareni pitää kyllä kaiken niin hyvänä, että ne ovat kuin uusia kaikki hänen tarvikkeensa. Sitten on kuitenkin niitä jotka eivät huolehdi tavaroista samaan tyyliin ja niistä on kankaat menneet rikki tms. mutta kyllähän nämä asiat päällepäin näkeekin.

Toiset taas haluavat uutta ja kaikki kunnia heille. Mä olen pikkusiskona tottunut siihen etten ole koskaan saanut mitään uutta ja se on ihan ok. Oma lapseni joutunee siis kärsimään tästä äitinsä pikkusiskosyndroomasta, hehheh...Sitä paitsi olen sen verran pihi että jos halvalla saan laadukkaan tuotteen niin en samanlaista uutena osta.

Huuto.netissä tosiaan joskus tietyt tavarat menevät korkeuksiin hinnoissa, mutta on niitä muitakin paikkoja joista katsoa ja kyllä huuto.netistäkin saa joskus ihan hyvällä hinnalla. Samaten kirpparit jne mutta tosihan se on, että parhaiten ne kamat kiertää kun kaveri kertoo, että voisi myydä jonkun ja olet sen itse nähnyt ja tiedät että hyvässä kunnossa on.

Käytetyt kunniaan!!!Mutta siitä huolimatta jonkinlaista rajaa siihen minkä ikäistä käyttää.Muistaakseni Plussa-sivuilla oli juuri tutkimuksesta jossa suositeltiin istuimen käyttöiäksi max.5v juuri materiaalien haurastumisen vuoksi.Meillä vauvakaukalo oli uusi (ja aivan sairaan kallis)koska halusin vauvalle kaiken uutena,mutta 9-kg istuimet (perheessä 2 autoa) on molemmat ostettu käytettynä (muutaman vuoden ikäisenä),huuto.netistä ja edullisesti.Enkä kadu.Istuimen kankaitten rikki meneminen ei muuten välttämättä kerro sitä että istuimesta ei ole pidetty huolta tai on pidetty huonosti,kyse voi olla myös siitä että kyseessä on jo valmiiksi huonolaatuisempi istuin jonka materiaalit eivät välttämättä kestä niin hyvin vaikka kuinka huolehtisit!

Mä taas olen sitä mieltä, että se lapsen turvallisuus on kummiski tärkein asia ja on aika halpa henkivakuutus kuitenkin tuo uuskin istuin. Me tosin ois ostettu tutulta, jos ois sopinu meidän autoon tuo turvakaukalo, mutta vierailta/monen lapsen käytössä ollutta en ostais... Nyt kyllä oon ihan tyytyväinen, kun ostettiin uus, sillä menee tolle masukille ainakin vallan hyvin vielä, kun ei oo kolaroitu tms.

Tietenkin lapsen turvalllisuus on tärkeintä, mutta jos olette katsoneet sattumalta turvaistuimien törmäystestejä ei yksikään turvaistuimista takaa 100 % turvallisuutta lapsille. Kaikista turvallisintahan on olla ajamatta kolareita, mutta koska autollakin pitää liikkua, niin ei voi toivoa kuin parasta.

Uusimmatkaan turvaistuimet eivät pärjää koskaan testeissä kaikilla osa-alueilla merkistä riippumatta, joten sinänsä keskustelu merkeistä ja muutaman vuoden ikäeroista ei juuri pitäisi ketään hetkauttaa.

Kuitenkin tiedostettuani tämän aion hankkia uuden turvakaukalon, koska vanhemmat kaukalot eivät täytä käytännöllisyyden vaatimuksia, jotka turvaistuimelle itse asetan.

Kaikista tärkeintähän turvakaukaloiden ja istuimien käytössä iästä riippumatta on, että ne kiinnitetään aina, joka ainoa kerta, oikein.

Yhteistyössä