Käytättekö kotonanne käsihuuhdetta/käsi desinfioimisainetta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyy hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen aina ollut sitä mieltä, et ei ikinä kotiin sellaista. No niin vaan lähti kaupasta sellainenkin mukaan, ku sairastettiin kaks oksennustautia, viikko välissä. Tossa hetki sen kans lutrattu et saatiin kämppä puhtaaks ja petivaatteet jne pestyä, nyt vois jo tunkea kaappiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alan koulutus ja osaaminen on tehnyt näistä asioista itsestäänselvyyksiä. :)

:o Mullakin on kyllä alan koulutus ja osaaminen, jonka takia mulle on itsestäänselvyys, että kotona ei desinfiointiainetta tarvita, siellä on sinne kuuluvat bakteerikannat, joita ei kuulukaan kaikkia tapaa. Töissä on sitten eri, viellä voi lutrata noilla aineilla ihan mielin määrin.

juu on käytössä vieläkin. Eka pullo talvella ostettiin kun oli märkärupea, nyt on useamman viikon ollut käytössä kun oli kihomatoja. Kyllä sitä tulee käytettyä vessahommien jälkee, ennen ruokailua, ulkoilun jälkeen ja kylä- ja kauppareissujen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

:o Mullakin on kyllä alan koulutus ja osaaminen, jonka takia mulle on itsestäänselvyys, että kotona ei desinfiointiainetta tarvita, siellä on sinne kuuluvat bakteerikannat, joita ei kuulukaan kaikkia tapaa. Töissä on sitten eri, viellä voi lutrata noilla aineilla ihan mielin määrin.

Älkääs olko ihan mustavalkoisia kuitenkaan , on nääs tilanteita ja juttuja kotonakin että on ihan pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Älkääs olko ihan mustavalkoisia kuitenkaan , on nääs tilanteita ja juttuja kotonakin että on ihan pakko.

Juu, ja näin minäkin sanoin tuolla aikaisemmin, että vatsataudin aikaan on meillä kyllä käytetty. ;) Sekö nyt sitten on mustavalkoisuutta? :o

Samaa mieltä BKM:n kanssa. Kyllä mäkin lutraan sen kanssa joka päivä töissä, mutta kotona ei olekaan samanlaista bakteerikantaa kuin sairaalassa. Ja kotona kuuluu olla normaalit bakteerit.

No sun osaamisesi taitaa olla ainakin vähän päivittämisen tarpeessa. :) Olet ihan oikeassa siinä, että kotona ei ole hyvä siivota desinfektoivilla siivousaineilla kuin poikkeustapauksissa. Laitoksissakin näitä superdupertehokkaita siivousaineita pyritään vähentämään. Käsihuuhde taas pyrkii vaikuttamaan käsiin siirtyvään bakteerikantaan kuten mahatauti-, flunssa- ja kolipöpöihin (viimeksi mainitut tarttuvat pyllystä ja aiheuttavat n. 100 % virtsatieinfektioista). Flunssavirukset ja pissiittipöpöt eivät kuulu kotiinkaan. (Muistelet ihan oikein jotain resistentin bakteerikannan muodostumista, mutta ne sotket nyt väärin käsihuuhteen käyttöön.) Kannattaa kerrata nämä perusjutut, kuten mihin milläkin hygieniakonstilla vaikutetaan, jostain vanhasta hyllystäsi varmasti löytyvästä oppikirjasta. :)

Huomasin että noi ammatti-ihmiset ei nyt ollenkaan huomaa että kotonakin voi joutua hoitamaan sellasta lasta jonka tähden on pakko käytää käsidesiä, ja kaikenlaisia värkkejä. Joo eriyistilanne mutta kuitenkin ihan tavallinen kotielämä kyseessä. No juu ehkä tämä helle pistää vähän "piikittelemään"sanoin. Ps. muuten ei onneks tarvi piikitellä.

Käytän ja korvaan käsidesillä käsien vesipesun mahdollisimman usein. Syynä atooppinen käsi-ihottuma, jonka takia pitää välttää käsien kastelemista turhan päiten. Käytän myös kertakäyttöhanskoja kun huuhtelen astioita, pyyhin pöytää jne.

En käytä kuin jossain erityistilanteissa eli esim. just vatsataudin yhteydessä tai jos olen koiralta joutunut puristelemaan jotain rasvapattia tms. ällöttävää. :D

Mutta käsidesiputeli kulkee käsilaukussa, jotta siitä voi tarvittaessa turauttaa käsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Töyhtö:
meillä on ja käytetään aina vaipanvaihdon jälkeen. kyl mä tykkään et on puhtaat kädet.

Nehän puhdistuu ihan vedelläkin kyllä.

Ja meillä käytetään myös SAIPPUAA (ei joka kerta). Olettekos sellasesta aineesta koskaan kuulleet?

Saippua poistaa näkyvän lian, ei bakteereja. Kyllä mä ainakin tykkään kun käyn pienimmän kakkapyllyn pesemässä, että desinfioin käteni ennen kuin upotan kourani pullataikinaan :)

Tästä oli kuulemma juttua, että käsidesi sopisi vain kun on pessyt kädet, eli ei likaisiin käsiin. Mutta toisaalta, kun sitä mainostetaan matkailuun sopivaksi, menee vähän ristiin....

Alkuperäinen kirjoittaja Tosta korvaamisesta:
Tästä oli kuulemma juttua, että käsidesi sopisi vain kun on pessyt kädet, eli ei likaisiin käsiin. Mutta toisaalta, kun sitä mainostetaan matkailuun sopivaksi, menee vähän ristiin....

Ei oikein tehoa näkyvästi likaisiin käsiin, mutta jos kädet näyttävät puhtailta ja tuntuvatkin suurin piirtein, voi niissä silti olla vatsatautia aiheuttavia bakteereja vaikka matkaillessa ja niihin se tehoaa vaikkei juuri ennen olisi käsiä pessytkään. Sairaaloissakin käsidesin käytöllä pyritään korvaamaan vesipesuja jotka kuivattavat ihoa, toisin kuin glyserolipitoinen käsidesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Saippua poistaa näkyvän lian, ei bakteereja. Kyllä mä ainakin tykkään kun käyn pienimmän kakkapyllyn pesemässä, että desinfioin käteni ennen kuin upotan kourani pullataikinaan :)

Hmmm... Oletko aivan varma tästä? Kyllä saippua on minusta kautta aikain ollut ratkaisu tautien leviämisen estämiseen, koska saippuapesu poistaa bakteerit käsistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:

Hmmm... Oletko aivan varma tästä? Kyllä saippua on minusta kautta aikain ollut ratkaisu tautien leviämisen estämiseen, koska saippuapesu poistaa bakteerit käsistä.

Munkin mielestä saippuapesu kyllä poistaa suuren osan bakteereista käsistä, mutta jättää kuitenkin normaalifloraa, mikä ei haitaksi normaalioloissa olekaan =).

Yhteistyössä