Käytännön vinkkejä kun kakkonen syntyy ja esikoinen vielä pieni???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa äidit tai isät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaa äidit tai isät

Vieras
Eli meillä tyttö tulee olemaan n. 1v 5kk kun toinen syntyy.

Olisko antaa käytännön vinkkejä miten saa arjen rullaamaan kahden niin pienen kanssa?? Jotain mitä vois sitten soveltaa omaan rytmiin :)

Rento asenne on tärkein ja paras :D mm. valmisruuallaki elää ja et pölykoiriin nurkissa ei kuole ;) siivota ehtii joskus sitte ne pienet on pieniä vaan hetken.
Mulla ainaki autto tän sisäistäminen.

Juu, mun vinkki on se, että hoida vauva lattian tasossa, eli laita hoitoalusta vaikka kylppärin lattialle. Näin pystyt ryntäämään taaperon luokse heti kun se tekee jotain älytöntä, ilman että vauva tippuu hoitopöydältä.

Onneks itelle ei tuu ihan noin pienellä erolla, mä en jaksais. Mutta kiva kun jotkut jaksaa =) Mutta tosiaan rento asenne. Jos sattuvat nukkumaan samaan aikaan päikkäreitä, niin mene itsekkin nukkumaan. Ja ruoka kannattaa ostaa valmista tai ainakin todella nopeesti ja helposti laitettavaa. Gourmee aterioita kerkee syödä myöhemminkin elämässä =)

avoimin silmin.. meil on ikäeroa 1v10kk ja vauva on nyt pian 6kk. Otin alusta lähtiin "tavaksi" vaik ois mitä tekemistä, et ku vain saan lapset nukkumaan yhtä-aikaa, ni menen itekki nukkumaan.
Nyt lämpimillä ilmoilla taas oon ottanu asenteen, et ollaan mahdollisimman paljon ulkona, tuol odottaa pyykkivuori iltaa tai sadepäivää.. siivota kerkeää sateellaki, nyt nautitaan.

Me laitettiin meidän huoneen oveen lukko, et saa tarvittaessa vauvan sinne nukkumaan rauhassa (toistaiseksi ei olla tarvittu). Kaksosten rattaat on myös meillä ollu ehottoman hyvä ostos.

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Meillä kupuksen synnyttyä elettiin esikoisen kanssa samaa rytmiä kuin ennenkin. Vauva vaan meni siinä mukana toisella kädellä huomaamatta.

Näin mäkin kuvittelin, vaan toisin kävi... on ollut todella työläs vauva tämä kakkonen. Esikoisen kanssa tosin oli sama rytmi, mutta se ei todellakaan ollut mitään sellaista, että vauva meni toisella kädellä. Itkua ja hiusten repimistä tämä on välillä ollut. Tai on, vauva on 5 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Rento asenne on tärkein ja paras :D mm. valmisruuallaki elää ja et pölykoiriin nurkissa ei kuole ;) siivota ehtii joskus sitte ne pienet on pieniä vaan hetken.
Mulla ainaki autto tän sisäistäminen.

Aika samanlaiset ajatukset. Pyrkii hoitamaan kaikki tärkeimmät lapsiin liittyvät asiat ja lepää aina silloin kun on mahdollista. Siivota voi silloin, jos siihen on oikeasti aikaa ja energiaa, ja ruokaa kannattaa tehdä niin, että siitä jää seuraavaksikin päiväksi tai jopa pakkaseen. Mulle oli ehdottomasti tärkeintä se, että sain levätä kun lapset nukkui. Vaikka koti olikin ihan mullin mallin. Ja jos vain jaksaa, niin vähän liikkua ja ulkoilla, sekin piristää. SAmoin jos jaksaa, niin aikuinen seura tai muiden äitien seura. Mulle ainakin oli aika rankkaa aikaa, mutta kyllä sen jaksaa, kun tietää, ettei kestä pitkään. Ja nyt kun lapset on 3- ja 4-vuotiaat, niin ovat jo helppoja. Leikkivät koko ajan keskenään.

Ruuan laittoon myös vinkki, että esimerkiksi keiton saa helposti tehtyä lasten ollessa hereilläkin, jos edellisenä iltana ehtii pestä ja pilkkoa kasvikset valmiiksi kattilaan, sitten vaan aamulla kattila tulelle.

Kantoliina :heart: oli meillä tosi tosi hyvä =) pysty puistoilemaan isomman kanssa ja vauva nukku liinassa, kaupassa viihty vauva liinassa ihan toisella tavalla kuin missään vaunussa tai kaukalossa =)

Ja tosiaan päikkäit kannattaa ottaa aina kun pienet nukkuu.

Meillä on ikäeroa just ton verran, 1v5kk ja TODELLA vilkas esikoinen :D

Meillä paras ratkaisu oli tehdä asunnosta niin lapsiturvallinen kuin vain voi eli niin että vaikka esikoinen oli tuittupäällä ja tei tyhmiään niin ei saattanut itseään vaaraan. Siten ei tarvinnut koko aika jännittää että mitä eteisessä tapahtuu kun pienempi oli tississä kiinni.

Meillä on myös menty esikoisen rytmin tahtiin ja vauva on tullut siinä siivellä. Näin mennään edelleenkin ja pienempi nyt 5kk.

Esikoiselle on myös ostettu nyt vauvan syntymän jälkeen paljon uusia leluja ja kirjoja, niin että on ollut mielenkiintoista näperrettävää.

Ei se aina helppoa ole mutta kyllä siitä selviää :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vink Vink:
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Meillä kupuksen synnyttyä elettiin esikoisen kanssa samaa rytmiä kuin ennenkin. Vauva vaan meni siinä mukana toisella kädellä huomaamatta.

Näin mäkin kuvittelin, vaan toisin kävi... on ollut todella työläs vauva tämä kakkonen. Esikoisen kanssa tosin oli sama rytmi, mutta se ei todellakaan ollut mitään sellaista, että vauva meni toisella kädellä. Itkua ja hiusten repimistä tämä on välillä ollut. Tai on, vauva on 5 kk.

Ei meilläkään kakkonen superhelppo tapaus ollut, mutta jotenkin se vaan meni siinä lennossa ilman sen ihmeempiä.

Yritä järjestää muksujen päivärytmit siten, että nukkuvat samaan aikaan ja LEPÄÄ silloin itsekin. Vaikka kuinka olisi tekemättömiä kotitöitä niin lepo on tärkeämpää. Itse tekisin tämän toisin jos voisin. Minun lapsillani on ikäeroa hiukan alle 1v4kk. Yritä myös viettää aikaa esikoisen kanssa kahden. Meillä kävi niin, että vauva oli niin kiinni minussa etten oikein voinut olla esikoisen kanssa paljoa mikä aiheutti väliemme viilenemisen. Kurjaa, mutta välit ovat alkaneet korjautua jo.

Alkuperäinen kirjoittaja Vink vink:
Juu, mun vinkki on se, että hoida vauva lattian tasossa, eli laita hoitoalusta vaikka kylppärin lattialle. Näin pystyt ryntäämään taaperon luokse heti kun se tekee jotain älytöntä, ilman että vauva tippuu hoitopöydältä.

Mie vähä eilen mietin et helpoin olis imettää lattialla istuessa ni sit esikoinen vois tulla helposti viereen halutessaan.
Tuplat odottaa käyttäjiään autotallissa :)

Vielä yksi: niitä pieniä marketeissa myytäviä paperikantisia mini-kirjoja on helppo lukea yhdelläkin kädellä ja on kevyitä pitää kädessä. Eli toisin sanoen niiden lukeminen onnistuu hyvin imettäessä!

Yks mikä meil on helpottanu arkea on se, että oomme suosiolla laittaneet esim. keittiön alakaappeihin stopparit, ulko-ovi pidetään lukossa, radio on nostettu ylös ja koriste-esineitä on mahdollisimman vähän. Ihan sen takia, ettei aika mene siihen et ite juoksee vilkkaan 2v:n perässä joka keksii kaikkea kivaa, ku äiti keskittyy vauvaan.
Mul mies on sellainen, et se ei huomaa jo mä oon väsyny vaan sille pitää sanoa se suoraa, et nyt mä tarvin lepoa. Nyt mä lähen kauppaan/lenkille yksin. Nyt on sinun "vuoro" laittaa ruokaa jne. Kyl se lasten kans touhuaa, mut tämä arjen pyörittäminen jää helposti itelle jos ei vain jaa niitä tehtäviä..

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Yks mikä meil on helpottanu arkea on se, että oomme suosiolla laittaneet esim. keittiön alakaappeihin stopparit, ulko-ovi pidetään lukossa, radio on nostettu ylös ja koriste-esineitä on mahdollisimman vähän. Ihan sen takia, ettei aika mene siihen et ite juoksee vilkkaan 2v:n perässä joka keksii kaikkea kivaa, ku äiti keskittyy vauvaan.
Mul mies on sellainen, et se ei huomaa jo mä oon väsyny vaan sille pitää sanoa se suoraa, et nyt mä tarvin lepoa. Nyt mä lähen kauppaan/lenkille yksin. Nyt on sinun "vuoro" laittaa ruokaa jne. Kyl se lasten kans touhuaa, mut tämä arjen pyörittäminen jää helposti itelle jos ei vain jaa niitä tehtäviä..

Meillä tämä kakkonen on sellainen, että se ei suostu olemaan juuri hetkeäkään miehen kanssa ilman itkua. Ihan oikeasti, ei oo pelkkää miehen kädettömyyttä, vaan oikeesti se huuto alkaa heti jos mä menen vaikka suihkuun. :/

Meillä tämä kakkonen on sellainen, että se ei suostu olemaan juuri hetkeäkään miehen kanssa ilman itkua. Ihan oikeasti, ei oo pelkkää miehen kädettömyyttä, vaan oikeesti se huuto alkaa heti jos mä menen vaikka suihkuun. :/

sit annat sen huutaa... mä oon ottanu myös sen asenteen (ja tehny sen selväksi myös miehelle) et vaik laps jää itkeen mun perään ni mies saa luvan pärjätä sen kans, sen 2h ku mä käyn kaupassa.
Kyl se nykyään pärjääki, ja ihan mielellään tuo jää sille nykysin. Sä vaan suljet raakasti korvat ja jätät. Selvität lapselle, että sinä jäät nyt isän kans äiti menee suihkuun ja menet suihkuun, vaik laps kuin raivoais oven takana!!

Meillä onneks tyttö jää isän kanssa oikein mielellään. Ovatkin vissii parhaat kaverukset :) jää kyllä muidenkin lähisukulaisten kanssa eli silleen helppo ettei huuda perään. Ainakaan tällä hetkellä ;)

Oikeestaan "paras ohje on se" että teet ihan sen mukaan mikä teistä tuntuu parhaalta. Ihan sama mitä muut sanoo teidän ratkaisuista, mut teet niinkuin itse koet soveliaimmaksi. Ite jännäsin vauvan syntymää ja sitä et miten mustasukkainen esikoinen on ja lapset tosiaan osaa yllättää. Meil ei ole mustasukkaisuutta ainakaan vielä isommin ilmenny

Oma nukke esikoiselle, voi hoitaa sitä samalla ku sä vauvaa, meillä toimi hyvin.
Koti tosiaan mahdollisimman lapsiturvalliseksi, kaappi- ja laatikkolukot hyviä. Meillä otettiin jopa vessan ja kylppärin ovista lukot pois, ettei pääse lukittautumaan ja tekemään tuhojaan niissä.
Kun vieraita käy ja kysyvät, voisivatko jotenkin auttaa, niin anna tehdä, ne työt on sulta pois :D
Mies on paras apuri, hänen on tehtävä oma osuutensa kotitöistä ja lastenhoidosta ollessaan kotona. Jos mies harrastaa paljon, vaadi vähentämään vähäksi aikaa harrastuksia ja olemaan kotona auttamassa. Töissä käynti tietenkin sallittua :).

kantoliina tai kantoreppu, jossa kulkee vauva tai isompi lapsi. kaksostenrattaat hankalat. Seisomalaudalla uhmaikäinen vain karkaili.

hanki uusia leluja, kirjoja ja "tilpehööripusseja", joita voi tiukan paikan tullen antaa isommalle tutkittavaksi.

tee kodista lapsiturvallinen, kaikki ylimääräinen pois. Ei tarvitse sitten vahtia koko ajan.

mieti viikon ruokalista etukäteen.

hanki riittävästi vaatetta kaikille, niin pyykinpesusta ei tule niin suurta stressiä.

osta korvatulpat itsellesi ja videoita isommalle äläkä tunne syyllisyyttä, jos isompi tuijottaa joskus 2 tuntia putkeen jotain maisa-hiirtä...

jos lapset sattuvat nukkumaan yhtä aikaa, niin älä tee mitään kotitöitä, vaan nuku, pötkötä, lue lehtiä tms.

Alku voi olla silti kamalaa, meillä ainakin oli, pienemmillä ikäeroa 1,5 vuotta. Mutta muista koko ajan että se palkitsee, kun lapset kasvavat ja niillä on paras kaveri siinä vieressä. en olisi ikinä uskonut, miten paljon iloa lapsille tuottaa tuo pieni ikäero, kun kasvavat suuremmiksi.

Yhteistyössä