Yksin eläjät HOI!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksin uudessa tilanteessa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksin uudessa tilanteessa...

Vieras
Olen tilanteessa jossa minulla on reilu 1.vuotias lapsi ja 3.vuotias koira.
Toisen lapsen laskettu aika on helmikuussa ja nyt tahtoisinkin tietää käytännön vinkkejä muilta yksin kahden pienen lapsen ja koiran kanssa asuvilta että miten ihmeessä on koiran ulkoilutus onnistunut kovilla pakkasilla pientenlasten kanssa jos toinen on viellä vastasyntynyt? Aamuisin olen laittanut lapsen omaan huoneeseensa ja laittanut portin kiinni ettei mitään pääse sattumaan silä aikaa kun 1-2min olen koiran kansssa ulkona ja iltaisin tyttö nukkuu kun käytän saman ajan koiraa tarpeilla. Mutta miten sitten kun tämä toinen syntyy, uskaltaako pienokaisen jättää sisälle nukkumaan samaksi ajaksi?:O En kuitenkaan tappopakkasilla vastasyntynyttä voi ulos raahata...

Olen juuri muuttanut ja naapureina ei ole mitään kovin ystävällisen oloista porukkaa joten niistä tuskin on apua, lähipiiri asuu järjestään yli 50km päässä joten verkostoa ei ole lähellä.
Kokemuksia kenelläkään?

Vauva kantoliinaan takin alle tai muuten hyvin päälle ja vaunuihin. Lenkit eivät ole olleet kovin pitkiä, kun ei koirakaan sateella tai kovin kylmällä kauaa ulkona viihdy. Lapsen ollessa sairas on ne suurimmat ongelmat tulleet eteen, mutta hätätapauksessa nopeasti päästetty takapihalle ja jätökset kerätty pois. Lapsi on tällöin ollut 40 asteen kuumeessa.

Voisitko laittaa ilmoituksen nettiin/lehteen/koulun seinälle, että palkkaat koululaisen lenkittämään koiraa? Joissakin kaupungeissa on myös jotain "dog sitter" -toimintaa, eli kurssin käyneitä hoitajia ja hoitaja palkataan sen jutun järjestäneen tahon kautta, muistaakseni saattoi olla 4H-yhdistys.

En tiedä miten kerrostalossa tekisin, mutta meillä on tosi pieni omakotitalo ja uskaltaisin kyllä käyttää nopeasti koiran tuossa etupihalla, kun pääsisin vauvan luokse muutamassa sekunnissa jos itkuhälyttimestä kuuluisi jotain.

Aika nopeasti koiran on tarpeensa tehtävä, jos aikaa on vain 1-2min. Onko koiran ulkoilut tuossa päivän aikana?

Voisitko yrittää saada jonkun nuoren ulkoiluttaan koiraa edes muutaman kerran viikossa?

Ei toimi :(
Meillä oli koira kun esikoinen oli 2v ja toinen vauva. Mies oli kuukauden matkatöissä eli viikot oli pois. Me jouduttiin antamaan koira hoitoon parin päivän jälkeen ei saatu toimimaan systeemiä .
Lapsia ei voi jättää päinsä kotiin jos lähdet koiran kanssa ulos ja koiralle ei kyllä riitä 1-2min pikaulkoilu.
Tää on kyllä taas porvoon provost

Asutko siis kerrostalossa vai onko sinulla pihaa, johon voisit koiran päästää iltaisin/aamuisin tarpeilleen? Juoksunarut toimii hyvin tai pihan voisi aidata kunnolla. Jos asut kerrostalossa ei ole oikein muita mahdollisuuksia kuin ottaa lapset mukaan tai etsiä koiralle koti (väliaikainen hoitokaan jos ei ole mahdollista), jossa moista ongelmatilannetta ei ole.

Entäs jos käyttäisit koiraa aamu- ja iltapissillä niin aikaisin/myöhään että lapset ovat nukkumassa. Sit päivällä yhdessä lasten kanssa ulkoilua ja samalla koiran lenkitys. Itkuhälytin, jossa pitempi kantomatka, mukaan niin kuulet jos lapset heräävät. Riittävästi vaatetta ja peitettä päälle niin kyllä se pienikin pärjää aika kovilla ilmoilla vaunuissa ulkona, suojaa vaununkopan eteen että hengitysilma ei ole niin raakaa.

Asunnossa ei ole omaa pihaa ja koira pääsee päivisin pidemmälle lenkille! Koira on rodultaan sellanen ettei tosiaan viihdy kurjilla ilmoilla ulkona kun tarpeiden teon ajan. Asuttu aina kerrostalossa joten koiralla on tapana tehdä ensimmäiseksi kaikki tarpeensa kun ulos päästään joten aamu j ailta tarpeille tuo 1-2min on aivan riittävä. Koira on uros ja muiden käsittelyssä lähes mahdoton ulkoiluttaa. Koirasta en aio luopua, sillä se on minulle perheenjäsen ei vaan eläin. Itkuhälyttimen matka riittää kyllä aamu ja ilta käynnille ,joten se on ilmeisesti otettava käyttöön:) Kiitos vinkeistä.

ps. Te jotka kuvittelette kaikkien ongelmien olevan provoja niin get a life.

Mun mielestä sun on pakko ottaa lapset mukaan tai antaa koira pois. 1-2 minuuttia ei ole lapselle liikaa, etenkään nukkuvalle, mutta entä jos sinulle sattuu jotain? Joku soittaa ambulanssin, joudut sairaalaan, kuluu aikaa, ennen kuin kukaan tietää edes henkilöllisyyttäsi. Entä ne lapset siellä asunnossa?

Mitenhän sä ajattelit herättämättä pukea lämpimästi, ja nostaa vaunuihin ton ikäset? Ehkäpä ap:lla ei ole pitkä matka tienviereen jossa koira tekee tarpeensa? Tuskin kukaan lähtee mitään kilometrien päähän kävelemään kun lapset kotona vaikka oliskin itkuhälytin mukana. Ymmärrän tosiaan tuon että joillekkin koira on enemmän kuin vaan eläin.

Muutkin pärjänneet niin stemppiä myös ap:lle! Varmasti homma sujuu hyvin ja eihän siitä helmikuusta enää pitkä aika kevääseen ole..;)

Ei sitten tullut mieleen koiraa hankkiessa miettiä että miten siitä huolehtii jos päättää lisääntyä.Mikä ongelma se on pukea lapset ja ottaa mukaan kun koiran pitää päästä ulos.Edelleen olen sitä mieltä että jos ongelmia alkaa tulla,taloon viimeksitullut lähtee ensin eli tässä tapauksessa vauva.

Kyllähän se vastasyntynyt pärjää nukkumassa samalla tavalla kuin 1 v. Tai oikeastaan paremmin, kun ei osaa liikkua yms.
Itse luovuin koirasta samanlaisessa tilanteessa, koin aivan liian hankalaksi. Mutta olin henkisesti ihan loppu.