käynnistykseen menossa, vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
mulla ens viikolla joskus käynnistys tiedossa. haluisin tietää mitä on luvassa. eli vauva painaa noin nelisen kiloa ja viikkoja ens viikolla olis 40. miten kannattaa valmistautua? onks kellään käynnistetty pelkällä oksitoonitipalla? pääsenkö heti synnytyssaliin vai riippuuko käynnistystavasta? eli kertokaa kaikki mitä tulee mieleen??

mulla alotettiin käynnistämään cytotec muruilla. sen ajan kun niitä sain oltiin miehen kanssa sellasessa perhehuoneessa ja sit siirryttiin synnytyssaliin kun puhkaistiin kalvot ja laitettiin oksitosiini tippumaan. jos heti alotetaan tipalla ni yleensä sillon on kyl sit ihan synnytyssalissa

Mullä käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja siitä kuule alkoi homma edetä. Seli 8 tuntia kun yli nelikilonen vauva oli rinnalla. Siinä mitään oksitosiinia tarttenu...

mulla laitettiin tippa ja suoraan synnytyshuoneeseen menin.aika rankka kokemus kun tippaa lisätään kokoajan,kun jo luulet että helpottais hetkeksi.pyydä ajoissa kivunlievitystä niin selviät maailman ihanimmasta koettelemuksesta.

menet avoimin mielin, etkä kaiva netistä kaikkia "kauhukertomuksia" esille..
mul synnytyksessä laitettiin tipalla vauhtia, kun supparit loppu (40+6).. siit alko sit vauhdilla eteneen ja sain heti epiduraaline (toistamiseen), kun en jaksanut enään ilman (ja aukes alle tunnissa 4cm->10cm).. mut jokainen synnytys on erilainen jokainen käynnistys on erilainen, joten hyvällä mielellä kohti ens viikkoa

mulla käynnistetään osittain koon vuoksi, osittain matalan hb vuoksi ja sit sen takia et maha on niin kipeä koko ajan ja kosketusarka= syytä siihen ei tiedetä, mut mulla alkaa oleen jo pikku mustelmia mahassa kun on niin arka. et sellasta

kiitti jo vastanneille. ei taida tuo tipalla käynnistäminen olla mitään hupia....

Mulla alkoi tiputtaa lapsivettä ja kun synnytys ei muuten lähtenyt käyntiin siis ei alkanut supistella niin laittoivat tipan.. Melkein heti alkoi säännölliset supistukset, jotka muuttuivat alle kahdessa tunnissa todella kivuliaiksi. Pyysin liian myöhään epiduraalin, sitä kyllä minulle ehdotettiin aiemmin. Ja minulle kyllä heti ensimmäiseksi sanottiin, että kipeä ei tarvitse olla, että pyytää vaan kivunlievitystä heti kun siltä tuntuu! Epiduraalin saatuani olo oli kuin seitsemännessä taivaassa seuraavat pari tuntia kunnes vaikutus alkoi lakata. Menin ilokaasulla siihen asti kunnes sain ruveta ponnistamaan. Alle viidessä tunnissa säännöllisten supistusten alkamisesta oli vauvamme maailmassa! Minusta aika helppo synnytys, mutta toki minulla ei ole vertailupohjaa kun on vain 1 vauva =)
Samanlaisia synnytyksiähän ei ole olemassa, mutta älä suotta pelkää, hyvin se menee kun vain ajoissa pyydät kivunlievitystä -ilman en kyllä suosittele sitkuttamaan! ;)

Mulla käynnistettiin sillai, et puhkastiin eka kalvot ja kun ei kunnon supistuksia alkanu kuulua, niin oksitosiinia suoneen pikku hiljaa isompana annoksena. Mutta mulla oli rv 42+1 ja kohdunsuu oli jo pari senttiä auki, ni pystyivät heti puhkomaan kalvot. Muuten ois varmaan eka pitäny kypsytellä kohdunsuuta sellasilla tableteilla. Supistukset oli aika järkkyjä loppujen lopuks, mut onneks sain epiduraalin, joka vei kaikki kivut! Hyvin se menee, tsemppiä!:)

Alkuperäinen kirjoittaja täävaan:
Mulla käynnistettiin sillai, et puhkastiin eka kalvot ja kun ei kunnon supistuksia alkanu kuulua, niin oksitosiinia suoneen pikku hiljaa isompana annoksena. Mutta mulla oli rv 42+1 ja kohdunsuu oli jo pari senttiä auki, ni pystyivät heti puhkomaan kalvot. Muuten ois varmaan eka pitäny kypsytellä kohdunsuuta sellasilla tableteilla. Supistukset oli aika järkkyjä loppujen lopuks, mut onneks sain epiduraalin, joka vei kaikki kivut! Hyvin se menee, tsemppiä!:)

mitenkähän paljon pitää olla siis auki, kun mä oon vasta sormelle auki niin voivatkohan jo käynnistää kalvojen puhkaisulla? vai onks toi 2 cm minimi?

Toi oli hyvä minkä joku sanoi, että kannattaa tosiaan varautua siihenkin, että se ei välttämättä heti käynnisty, joskus kestää pitkäänkin ennen kuin synnytys edes alkaa, ja sitten vanhemmat on tietenkin ihan hermona siellä kun puhelimet soi ja kaikki kuvittelee, että se lapsi syntyy sillä siunaaman sekunnilla kun käynnistämistä aloitellaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitenkähän paljon pitää olla siis auki, kun mä oon vasta sormelle auki niin voivatkohan jo käynnistää kalvojen puhkaisulla? vai onks toi 2 cm minimi?

Se on vaan siitä kiinni, että kuinka kypsä se k-suun tilanne muutenkin on, onko kanavaa vielä jäljellä, onko pehmeä vai ei, ja myös että tuntuuko ne kalvot siinä hyvin. Joskus ne pullottaa sieltä niin hyvin että on helppo puhkaista, joskus taas... ei. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Ja varaudu siihenkin, että se ei välttis käynnisty sillä tipalla, jolloin voi olla huilipäivä edessä ja sit parin päivän päästä uus yritys.
(Siis jos lasta ei ole pakko saada ulos heti tai just kohta esim. vesienmenojen takia.)

Mulla oli neljäs vuorokausi menossa kun vesiä meni, yrittivät tibala kun geelille allerginen. Kauhee tärinä ja niin väsytti kun kuumetta etten antanut lisätä tippaa. Niinpä leikkasivat yöllä.
Aikaisemmin alakautta luomusti neljä.

Ei se ollut sen ihmeelisempi, kuin normaalisti käynnistynyt synnytys. Mulla tippa laitettiin synnytyssalissa ja synnytys kesti alle 2h. Jäi erittäin hyvä mieli. Kipuja oli, mutta ne kesti. Onnea synnytykseen :)

Siinä mikään auta ku otat lievitykset ja kestät. Itellä käynnistettiin 15 päivää yliaikanen 4,5 kilonen lapsi, eka lapsi vielä. Tabletin muru kohdunsuulle, siitä meni aamusta iltaan suppareitten kanssa, lievityksiä koitin kaikkia mahdollisia jo silloin päivän aikana ja illalla auki 3cm ja kalvot poks. Oksitosiinia suoneen ja hullut kivut. Sieltä se silti synty. Ja epiduraalia lisättiin 3 kertaa, tuskat oli siltikin.

ap minäkin olin sormelle auki käynnistykseen mennessä 42+2. Mä sain kaksi murua cytotecia ja supparit alkoivat näkyä käyrillä. heti kun kalvot puhkastiin niin supparit alkoivat. Eli, vaikka ois lähes kiinni niin on mahdollista aueta myös nopeasti :)

Käynnistetyssä tosiaan supparit saattaa olla voimakkaampia kun ne on keinotekoisia(oksitosiini). Myöskin riski sektioon joutumiseen on suurempi. Siis ei todellakaan tarvitse pelätä sellasta, mutta mulle kävi juuri niin.

mulla käynnistettiin 38+2
pääsin suoraan saliin jossa puhkastiin kalvot ja laitettiin tippa.
mun mielestä se ei ollut yhtään raju sillä mun aikasemmatkin synnytykset oli kipeitä se että supistuksia tuli tosi tiuhaan ja se että piti olla ainoastaan kyljellään tteki siitä entistä tuskasempaa.
kokonaiskesto kuitenkin 1h55min eli nopea =)

Varaudu siihen että synnytys alkaa heti tai sitten parin päivän päästä. varaudu ihan kaikkeen. Mulla on kaksi käynnistettyä, ekaa kypsyteltiin 3 päivää tableteilla ja sillon kolmantena tippa. Tokaa kypsyteltiin yksi päivä ja yöllä käynnistyi.

Yhteistyössä