Käynnistetty synnytys kivuliaampi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tAINA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minulla ainakin oli käynnistetty synnyttys yhtä helvettiä vaikka epiduraalin sainkin.kivut oli ihan toista luokkaa kuin tavan synnytyksessä.minulla takana siis 4 tavallista ja 1 käynnistys.
mutta eihän tuota käynnistystä pysty itse märäämään,mulla oli vauva jo 2 viikkoo sillon yliaikainen ja ei vaan halunnut sieltä alkaa tulemaan.mulla käynnistettiiin tableteilla ja sit annettiin vielä synnytyksen aikana oksitosiinia lisäksi suoneen.

Alkuperäinen kirjoittaja HEH:
eiköhän se sielt sun värkistä tipaha ihan nätisti ämpäriin

Mikä kommentti tämä oli?

Niin minulla käynnistettiin synnytys raskausmyrkytyksen takia. Halusin epiduraalin mutta en saanut sitä koska raskausaikana selkääni oli tullut finnejä, joten se olisi voinut viedä infektion öö, (en muista...). Se oli erittäin kivulias synnytys mutta poiskaan en vaihtais.. hieno kokemus! :)

Minulle ainakin kätilö sanoi, että käynnistetty on yleensä kivuliaampi. Ja siis minulla itsellä käynnistetty (rv 41+6). Synnytys kesti 12 h ja sain ihan normaalisti epiduraalin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käynnistetty ei ollut kivuliain ja se oli ainoa kerta kun sain epiduraalin. Oli myös hitain, kuten ensisynnytykset tuppaavat olemaan.

Sama täällä. Kahdella muulla kerralla en ole ehtinyt mitään kivunlievitystä saamaan ku ovat tulleet niin vauhdilla. Mulla kolmas oli siis käynnistetty (kalvojen puhkaisu + oksitosiinitippa). Ja tämä kolmas oli ainoa synnytys, jossa kaikki meni jotenkin hallitusti.

Mä en ole kivussa huomannut eroja (tai sitten päin vastoin, käynnistetyllä ei sattunut niin paljon, mutta vauvakin olikin 1½ kiloa kevyempi, kuin edelliset, joten tässä luultavasti syy). Ainut mitä käynnistyksessä on ollut, että supistukset välillä tahtovat pahastikkin laantua tai loppua kokonaan.

Käynnistetty ja keinotekoiset supistukset koko ajan,oksitosiinia tai jotain tipassa, ei ollenkaan omia. Kun sanoin jälkeenpäin lääkärille että en olisi uskonut miten paljon voi koskea, sanoi että seuraavan kerran sitten huomaat että omat supistukset tuntuvat hyvälle verrattuna keinotekoisiin

Varmaan vaikuttaa käynnistystapakin. Jos vaan kalvot puhkaistaan, niin mikä siitä tekis kipeemmän kuin jos ne vaan puhkastaan myöhemmin tai vedet menee itsellään... Ja oksitosiiniakin käytetään aika normisti myös itsellään käynnistyneessä synnytyksessä...

Kohdunsuulle laitetuilla cytoteceilla käynnistetty synnytys oli musta paljon kipeempi kuin luonnollisesti käynnistynyt. Tosin käynnistykseenkin meni pari vuorokautta, että saattaa vaikuttaa tuntemuksiin...

Todella iso ero, normaali synnytys oli helppo, mutta toisessa annettiin oksitosiinia ja se oli järkyttävää, oli sitten todella raju ja nopea synnytys,ei kerinnyt mukaan siihen ollenkaan ja se kipu oli hirveä.

Yhteistyössä