Kävinpä sit lanssilla päivystykses yöllä.. :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heavyfreak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Heavyfreak

Aktiivinen jäsen
17.07.2005
15 106
2
36
Siis niin hienoo, endo palaa oikeen rytinällä :o

Illalla kouras mahasta pariin kertaan pelottavan tuttuun tapaan ja mä juoksin samantien lääkekaapille. Ne lääkkeet ei vaan tehoo näihin kohtauksiin. Onneks ehdin tytön saada unille ennen pahinta kipukohtausta.. Tunnin päästä ekasta kourasusta makasin kylppärin lattialla ku ei voinu liikkua yhtään, taju meinas lähtee kokoajan.. Sen verran sit sain ääntä aikaseks et sain exän hereille ja käskin soittaa ambulanssin.

Eipä siinä pitkään menny ku ne tuli ja kärräsivät mut sairaalaan. Siel sit kokeita ottivat ja antovat piikillä Litalginia ison annoksen. Lääkäri vaan totes että selkee endon kipukohtaus ja jos ei Litalgin auta niin sitten ambulanssilla vievät mut Naistenklinikalle.. No, pahin kipu lähti Litalginilla joten sinne ei tarvinnu sit enää yöllä lähtee vaan lääkäri laitto lähetteen suht kiireellisenä Naistenklinikalle. Taitaa olla 6. laparoskopia edessä..

Nyt on suht pieksetty olo.. ku ois maha hakattu pesismailalla.. ja pää ihan sekasin, heikottaa.. Ja mun pitäs aamulla pystyä duuniin! :o Voi *piiiiiiiiiiiiiiiiip* sentäs! Että mua ottaa kupoliin nyt niiiiiiiiiiin rankasti! Noi kivut on niin järjettömiä että niitä on alkanu pelkäämään! Ja niistä toipuminen kestää monta päivää..

Mä oon niin väsyny jo näihin että saavat kohta leikata kaikki h*****n värkit tuolta veks, hittooko noilla tekee ku ei niist oo ku vaivaa |O |O

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
voitko vaatia sitä leikkausta itse? ei tuolalista kenenkään tulisi joutua kestämään :hug:

Joo voihan sitä. Täs on vaan sekin ongelma et mul on hermovauriosärkyä endokipujen lisäks.. Viimeks olin ihan raato 2 kk leikkauksen jälkeen. Lääkäri tuumas et sinne ei pitäs moneen vuoteen mennä koskeen et noi hermot on niin ärhäköityny :o Ja viime tähystys oli aika tasan tarkkaan 2 v sitte.. Vähän hankala tää on..

Miulla joskus saman tyylisiä kipuja ja ajoittuu oviksen tienoille. Kun tunnen häivähdyksen kivusta, ni samantien juoksen ottaa lääkettä, ni se onneks helpottaa. Yhen kerran jouduin soittaa yöllä päivystykseen ja olisivat ampparin lähettänyt, ku en pystynyt istuu, enkä seisoo. Kaveri vei miut sit lääkäriin ja antoivat jotain relaksanttii peppulihakseen, ni kivut hävis. Kauhulla aina ootan niitä kipuja, mut onneks ei nyt raskauden aikana niitä oo.

Kiitos teille halauksista!

Ei mullakaan oo tällasta kipukohtausta ollu pitkään aikaan kun tuo kierukka rauhotti tilanteen aika mukavasti. Nyt on sit oireet palailleet vuoden vaihteesta lähtien ja menkatki tulee taas ihan jatkuvasti, vissiin on kierukasta tehot loppumassa.. Mulla ei enää moneen vuoteen oo endokivut ollu millään tavalla riippuvaisia kierrosta, niitä tulee ihan miten sattuu

:o Ei voi edes ennakoida..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaverilla tosi paha endo, avoleikkauksella leikattu 3 kertaa. Hänellä auttavat e-pillerit. Oletko kokeillut?

Mulle on testattu kaikki mahdollinen, monet e-pillerit, minipillerit, keltarauhashormonihoidot... Mikään ei auttanu. Ainut mikä on jonku aikaa auttanu on toi kierukka.. Ei ku Diane Nova -pillerit autto about puol vuotta, sitte kaikki oireet takas.

Ei oo enää vaihtoehtoja, viimeks lääkäri sano että tää kierukka on viimenen vaihtoehto endon hoitoon..

Että himppasen on epätoivonen olo.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaverilla tosi paha endo, avoleikkauksella leikattu 3 kertaa. Hänellä auttavat e-pillerit. Oletko kokeillut?

Mulle on testattu kaikki mahdollinen, monet e-pillerit, minipillerit, keltarauhashormonihoidot... Mikään ei auttanu. Ainut mikä on jonku aikaa auttanu on toi kierukka.. Ei ku Diane Nova -pillerit autto about puol vuotta, sitte kaikki oireet takas.

Ei oo enää vaihtoehtoja, viimeks lääkäri sano että tää kierukka on viimenen vaihtoehto endon hoitoon..

Että himppasen on epätoivonen olo.. :/

Voi ei :/ . Toivottavasti joku konsti löytyy!

Tuli tos mieleen et onkohan sitä markkinoilla muuta hormonikierukkaa ku toi Mirena? Isommalla hormoonimäärällä ku mitä toi on.. Täytyy vissiin taas alkaa miettii kaikki uusiks.. |O

Nyt on sentää jo olo vähän tasottunu, sain syötyäkki vähän. Lämpöö meinaa pikkusen olla mut se ei liene mikään ihme. Jos tätä vauhtia olo paranee, hyväl tuuril pääsen aamulla töihin! Toivottavasti!

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mulla oli samoilla oireilla sappirakko tulehtunut... Toivotaan, että saat apua tuohon! Mulla aina litalginia mukana, jos kipu iskee.

Mulla ei oo täl hetkel Litalgiinia ollenkaan.. Olin eilen niin kuula sekasi ton kivun takia etten tajunnu ees lääkäriltä sitä pyytää. Muutenki puhuin sille ihan puutaheinää.. :snotty: Täytyy vissii tk: ssa pyörähtää joku päivä..

Voiko siis endon kivut tulla kierron missä vaiheessa vaan? Mulla endo-epäily ku joutunu kierron ekana päivänä tk:hon soittelee kun makaan vaan kippurassa ja ähkin ja itken monta tuntia... Mut mulla on kipuja myös välillä muinakin kierron päivinä...

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
:hug: Voi ei, kuulostaa todella ikävältä vaivalta..Toivottavasti keksivät pian jonkun keinon mikä auttaa. :/

Sehän se täs eniten ottaa päähän ku tietää et on keinot lopus.. Ei kai tähän auta muu ku radikaalileikkaus ja värkit mäkeen..

Aiemminki oon lääkärille siit puhunu mut ne ei sille oikee lämpene ku mä oon niiiiiiin kamalan nuori.. joopa joo..

Nii ja kevennyksenä, viimeks ku puhuin lääkärille aiheesta ja tuli sit käynnin jälkeen epikriisi postissa niin siinä luki "potilas haluaa kaikki sisuskalut poistettavan.. näillä tarkoittanee kohtua ja munasarjoja.." :laugh: :laugh: No ei ku mä ihan tarkotin et sama kai se on jos vievät maksan ja munuaisetki kerralla :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Werna:
Voiko siis endon kivut tulla kierron missä vaiheessa vaan? Mulla endo-epäily ku joutunu kierron ekana päivänä tk:hon soittelee kun makaan vaan kippurassa ja ähkin ja itken monta tuntia... Mut mulla on kipuja myös välillä muinakin kierron päivinä...

Joo kyllä mulla on viime vuodet tullu ihan missä vaiheessa kiertoo tahansa. Jokunen eka vuos meni niin et pahimmat kivut oli just oviksen tai menkkojen aikaan mutta nykyään saatan olla kipee ihan millon vaan.

Eipä silti, ei mul oo minkäänlaista kiertookaan enää ilman hormooneja. Alkuaikoina oli viel tosi tasanen kierto mut viimeset viis vuotta oon vuotanu jatkuvasti.

voitko vaatia sitä leikkausta itse? ei tuollaista kenenkään tulisi joutua kestämään :hug:

ei leikkauksia vaadita. Niihin täytyy olla perusteet ja sitten niistä tehdään yhdessä sopimus mitä tehdään. Sairaalat ei ole mitään vaatefirmoja mistä vaaditaan itselle sopivat asiat mittatilauksella ja sitten kirurgi kiltisti teroittaa veitsensä ja asiakas käy selinmakuulle toimenpiteen ajaksi. Sairaaloista ei vaadita mitään...

Anteeksi unohdin ihan :hug: noihin kipuihisi.
Mut joo mulle on tullut noita kipuja jo vuosia mut ei mitenkään "säännöllisesti" joka kk. Pco on todettu just vuotohäiriöiden takia mut kai ne munasarjatkin on semmoiset kennomaiset :/ Vauvakuumekkin on kova mut eipä tunnu tärppäävän... Oon jo aatellu mennä eri gynelle kun aina vaan määrä metformiinia ja sanoo et pco. Eli ei oikein ota tosissaantota endoa. Ei näy ilmeisesti kunnolla. Mun äidilläkin oli et eikös se oo periytyvääkin?

Alkuperäinen kirjoittaja huokaus...:
voitko vaatia sitä leikkausta itse? ei tuollaista kenenkään tulisi joutua kestämään :hug:

ei leikkauksia vaadita. Niihin täytyy olla perusteet ja sitten niistä tehdään yhdessä sopimus mitä tehdään. Sairaalat ei ole mitään vaatefirmoja mistä vaaditaan itselle sopivat asiat mittatilauksella ja sitten kirurgi kiltisti teroittaa veitsensä ja asiakas käy selinmakuulle toimenpiteen ajaksi. Sairaaloista ei vaadita mitään...

Kyllä mulla on ihan erilaiset kokemukset.. Kun on jo ennestään diagnoosi sairaudesta jota ei pystytä hoitamaan ku leikkauksella niin sillon sitä voi vaatia ja näillä oireilla monesti saakin.

Mä en itte vaan mielellään olis sinne puukon alle menos, ei se mitään hauskaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Werna:
Anteeksi unohdin ihan :hug: noihin kipuihisi.
Mut joo mulle on tullut noita kipuja jo vuosia mut ei mitenkään "säännöllisesti" joka kk. Pco on todettu just vuotohäiriöiden takia mut kai ne munasarjatkin on semmoiset kennomaiset :/ Vauvakuumekkin on kova mut eipä tunnu tärppäävän... Oon jo aatellu mennä eri gynelle kun aina vaan määrä metformiinia ja sanoo et pco. Eli ei oikein ota tosissaantota endoa. Ei näy ilmeisesti kunnolla. Mun äidilläkin oli et eikös se oo periytyvääkin?

Kiitos :) ja sulle kans :hug:

Joo eri lääkäriä kannattaa testaa, mulla kävi tsägä, monen huonon lääkärin jälkeen pääsin naistentautien erikoisylilääkärille joka oli endoon erikoistunu ja sen jälkeen alko tapahtuu. Monet gynetkään ei siitä siis endosta tarpeeksi välttämättä tiedä..

Se ei suoranaisesti oo periytyvää mutta jostain syystä sitä joihinki sukuihin tulee enemmälti. Mun äidillä vissiin on ollu kans ja mun systerillä on myös. Sillä on kuitenki pysyny ihan aisoissa ja on helposti saanu kaks lastaki. Mulla kesti 8 vuotta tulla raskaaks.

Mut älä menetä toivoo kuitenkaan! Ja vaadi kunnollista hoitoa, jos et sitä nykyiseltä lääkäriltä saa niin vaihda lääkäriä.

Voi hemmetti ku sulla alko noin taas oireileen :( Jospa ne lekurit jonkun avun keksis...

Werna: Joo mee vaan niin kauan eri lääkäreille, et ottavat tosissaan! Mä kävin 4 kertaa ambulla sairaalassa ennenku tuli lääkäri joka usko et mulla on endo ja sit ei mennytkään ku reilu viikko kun tähystettiinkin jo.
Eräskin lääkäri tuumas mulle et on normaaleja menkkakipuja, mä sit siinä lääkehuuruissani keskellä yötä herppasin ja tuumasin sille et "kirjoistako lukemalla sä tiedät mitä on normaalit menkkakivut?" Mutta kun eihän 17v ikäisellä voi olla endoa :O

Mut ahdistele vaan lääkäreitä ihan tosissaan ja vaadi hoitoa!! Äläkä usko jos lääkäri sanoo et endon näkee ultralla!!

No moikka systeri! :wave: :D

Joo toi on hyvä pointti tosta ultrasta. Mulla ei oo ikuna yhtään endopesäkettä näkyny ultrassa, ainoostaan yks tikkuaskin kokonen kysta, ja silti mul on todettu laaja-alainen limakalvoendometrioosi. Ne pesäkkeet ku on sellasia littanoita ni ei välttis näy.. Toinen megaklisee on se että lääkärit tuumaa vaan et joo ei tää ole endoo, suolistopuolen hommia.. Ja sama se sille vaikka kaikki sen puolen sairaudet on jo tutkittu ja suljettu pois, silti.. Kerran teki mieli jo lekurillekki sanoo et mä kohta sulle suolistopuolen hommat näytän.. :laugh: :laugh:

Sanoit kyllä tuossa aiemmin, että kaikki on kokeiltu eikä mikään oo auttanu ja ettei mitään keinoa oo enää, mutta kysyn silti. Onko sulle tehty myös Zoladex-hoito? Helvetin kallis ja raju hoito, mutta kokemuksesta sanon, että kyllä kannatti! Itse olen sairastanut endoa 13 vuotta ja vasta nyt tehty piikityshoito auttoi. Lääkärit ei tuota kovin helposti tee, se on todella raskas ja kallis hoito...

Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Sanoit kyllä tuossa aiemmin, että kaikki on kokeiltu eikä mikään oo auttanu ja ettei mitään keinoa oo enää, mutta kysyn silti. Onko sulle tehty myös Zoladex-hoito? Helvetin kallis ja raju hoito, mutta kokemuksesta sanon, että kyllä kannatti! Itse olen sairastanut endoa 13 vuotta ja vasta nyt tehty piikityshoito auttoi. Lääkärit ei tuota kovin helposti tee, se on todella raskas ja kallis hoito...

Sitä on mulle pariinkin otteeseen harkittu mutta molemmilla kerroilla lääkärit on ollu mun kans yhtä mieltä siitä että mulla on ihan liian kovat riskit saada osteoporoosi.. Ja muistaakseni Zoladex -hoidon jälkeen 30% vielä uusii endo. Jotenki mulla on sellanen tuuri et tuntuu et sen hoidon jälkeen mul ois edelleen endo ja viel lisäks luukato..

Jotai muuta siinä viel oli sit sellasta että lääkäri oli sitä mieltä että se on liian rankka mulle mut en ny muista et mitä se sit oli.. Mut riskit oli sitä luokkaa kuitenki että aattelin että siinä vaiheessa kun aletaan radikaalileikkauksesta puhumaan niin mä saatan tota Zoladexia harkita.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:

Sitä on mulle pariinkin otteeseen harkittu mutta molemmilla kerroilla lääkärit on ollu mun kans yhtä mieltä siitä että mulla on ihan liian kovat riskit saada osteoporoosi.. Ja muistaakseni Zoladex -hoidon jälkeen 30% vielä uusii endo. Jotenki mulla on sellanen tuuri et tuntuu et sen hoidon jälkeen mul ois edelleen endo ja viel lisäks luukato..

Jotai muuta siinä viel oli sit sellasta että lääkäri oli sitä mieltä että se on liian rankka mulle mut en ny muista et mitä se sit oli.. Mut riskit oli sitä luokkaa kuitenki että aattelin että siinä vaiheessa kun aletaan radikaalileikkauksesta puhumaan niin mä saatan tota Zoladexia harkita.

Ostoeporoosihan siinä tosiaan on riskinä ja kyllä tuo hoito luita särki. Mutta mie pääsin tuolta osin siitä aika helpolla. Endohan tod näk uusiutuu mullakin, mutta jos pari vuotta sais elää kivuttomana niin se olis luksusta =) Multa on leikattu toinen munasarja pois ja suurin endometriooma on ollu 10cm:n kokoinen ja tuolloin kivut olivat valtavat. Nyt kun hoito on ohi, ei kipuja ole ollut lainkaan! Edelliset kuukautisetkin pärjäsin yhdellä Panadolilla. Hoito oli rankka, sitä ei voi kieltää. Mutta ainakin mie sain elämäni takaisin. Suosittelen harkitsemaan vaikka asia varmasti pelottaakin.

Yhteistyössä