Kaverin vauva syntyi 10vrk ennen la ja painoa vauvalla 1700g.

  • Viestiketjun aloittaja "sirpale"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olisikohan kyseessä tosiaan rv:lla 30 syntynyt vauva? Yleensä kai pitäisi olla vähintään 35 viikkoinen ennen kuin pääsee kotiin. Pitää pystyä syömään itse, pitämään lämmöt, hengittämään ilman apuja jne. Omat 35 viikolla syntyneet kaksosemi olivat 3 viikkoa sairaalassa.
 
vieras 2
tuolla painolla on yleensä noin rv 30-32 - ja nenä-mahaletkuhan turvaa ravinnon saannin ilman vauvan suuria ponnisteluja; siis kaikki energia kasvamiseen - ei syömiseen. Meillä syntyi 34+4 2 kg tyttö, jota pidettiin sairaalassa 9 päivää - lähinnä juuri painon tippumisen takia; oli pienimmillään sellaiset 1700 g ja kotiin tultiin, kun painoa 1807 g. Jos ainut vauvan "vika" on pienipainoisuus niin kotihoitoon pääsee hyvin pian.
 
"Muuan"
SGA on oikea termi tuollaiselle pienelle täysiaikaiselle. SGA on suomennuttana viikkoihin verrattuna pieni tms.

Kotiinpääsyä lienee vaikea ennustaa. Itse täytyy ainakin osata/jaksaa syödä. Ainakin joskus oli raja, ettei alle 2kg painoista päästetä kotiin.
 
HippuTAR
No meidän toka lapsi syntyi rv 36+5, painoi 1560gr. Oli keskolas kuus viikkoa. Oli tosin mun mielestä liian aikaisin, syöminen oli vielä aivan liian heikkoa kotioloihin.

Periaattees oli terve, eli syntymän jälkeen ei mitään muuta vikaa ollu nähtävissä kuin pieni koko ja se ettei jaksanut ite syödä. Syntyessä tosin sai vain 2 pistettä mutta vartin päästä 8, lääkäri sanoi että tokeni niin äkkäi että tosta tuskin tulee ongelmia.

Vuoden ikäisenä todettiin vesipää ja kuusvuotiaana sai kehitysvamma diagnoosin.
 
Järkyttävää jotenkin ettei lääkärit ole aiemmin huommanneet istukassa olleen vikaa, minkälainen raskauden seuranta on ollut, kun on näin päässyt käymään?:(
Jotenkin surullista ajatella et vauva ei oo saanu tarpeeksi ravintoa, kasvaakseen normaalisti, voiko tuosta tulla jotain pysyvää haittaa?
 
HippuTAR
Järkyttävää jotenkin ettei lääkärit ole aiemmin huommanneet istukassa olleen vikaa, minkälainen raskauden seuranta on ollut, kun on näin päässyt käymään?:(
Jotenkin surullista ajatella et vauva ei oo saanu tarpeeksi ravintoa, kasvaakseen normaalisti, voiko tuosta tulla jotain pysyvää haittaa?
Ei mullakaan huomattu mitään. Ja siis istukka oli viallinen, tosi pieni ja lapsivettä ei enää kehittynyt. Perätilatarkastukseen menin sairaalaan ja sielä sit mentiinkiin kiiruusti sektioon. Ilman tota perätilaa poika olis kuollu kohtuun, korkeintaan muutaman päivän enää olis eläny.

Vauriot kerroinkinjo tos yllä.
 
"vieras"
Järkyttävää jotenkin ettei lääkärit ole aiemmin huommanneet istukassa olleen vikaa, minkälainen raskauden seuranta on ollut, kun on näin päässyt käymään?:(
Jotenkin surullista ajatella et vauva ei oo saanu tarpeeksi ravintoa, kasvaakseen normaalisti, voiko tuosta tulla jotain pysyvää haittaa?
No voi jestas sentään... Ihan näin kätilönä voin todeta, että vastaavia tapauksia ilmenee jos ei nyt ehkä viikottain niin ainakin kuukausittain, tämä VSSHP:n alueella. SGA on HYVIN tavallista. SGA=Small for Gestational Age. Lievempiä SGA-tapauksia on oikestaan päivittäin. Suurin osa SGA-tapauksista johtuu juurikin istukan toiminnan heikkenemisestä. Hyvin usein nämä menevät ohi ihan kokonaan, vasta syntymähetkellä huomataan. Onneksi välillä tapauksia bongataan myös neuvolassa sf-mittauksien yhteydessä.
 
No meidän toka lapsi syntyi rv 36+5, painoi 1560gr. Oli keskolas kuus viikkoa. Oli tosin mun mielestä liian aikaisin, syöminen oli vielä aivan liian heikkoa kotioloihin.

Periaattees oli terve, eli syntymän jälkeen ei mitään muuta vikaa ollu nähtävissä kuin pieni koko ja se ettei jaksanut ite syödä. Syntyessä tosin sai vain 2 pistettä mutta vartin päästä 8, lääkäri sanoi että tokeni niin äkkäi että tosta tuskin tulee ongelmia.

Vuoden ikäisenä todettiin vesipää ja kuusvuotiaana sai kehitysvamma diagnoosin.
Hui :/ Meillä tyttö syntyi 41+2, painoi vain 3010 g ja oli 48,5 cm pitkä (oli mielestäni outoa kun meni lasketun ylikin), istukka todettiin normaaliksi mutta lääkärit totesivat että vauva oli kärsinyt akuutista hapenpuutteesta kohdussa jostain syystä kuitenkin.

Nyt ollaan ravattu kontrolleissa, verikokeissa ja eri lääkäreillä. Munuaiset eivät alkuun toimineet, mutta nesteytys auttoi. Vauvalla oli alkuun vaikka mitä ongelmia (en edes oikeasti muista niitä kaikkia, saati ymmärtänyt), melkein 2 viikkoa oli teho/- ja tarkkailuosastolla. Nyt todettiin että maksa-arvot koholla (munuaiset ok nyt), eikä syytä tiedetä. Verikokeissa kaikki muu on ok, ei tulehduksia eikä mitään muutakaan olla todettu.

Niin ja vauva syntyi kiireellisellä sektiolla, sydänäänet romahtivat. Synnytyssairaalaan hakeuduin itse, kun alkoi supistella. Ei edennyt tarpeeksi nopeasti ja vauva jostain oli stressaantunut, lapsivesikin oli vihreää kun kalvot puhkaistiin.
 
Viimeksi muokattu:
hellsbells
Kyllä noin voi käydä, vaikka muka niin seurataan raskauksia täälä kotosuomessa.

Itselläni ei onneks noin paha tilanne ollut, vauva synty päivää ennen LA ja painoi 2,6kg, istukka oli kalkkeutunut eikä sikiö ollut saanut siis kunnolla kasvettua. Valittelin kyllä neuvolassa monta viikkoa oloani, verenpaine oli hurja, kutisi, näköhäiriöitä oli, mutta kun pissa oli puhdas niin mitäs sitten, kuuluu raskauteen. Vasta kun pissassa oli häikkää niin laitto lähetteen polille.
Kyllä esikoisen odottaja voi ollakin typerä (niinkuin minä), uskoin vaan kun sanottiin että kuuluu raskauteen..
 
"vieras"
Kyllä noin voi käydä, vaikka muka niin seurataan raskauksia täälä kotosuomessa.

Itselläni ei onneks noin paha tilanne ollut, vauva synty päivää ennen LA ja painoi 2,6kg, istukka oli kalkkeutunut eikä sikiö ollut saanut siis kunnolla kasvettua. Valittelin kyllä neuvolassa monta viikkoa oloani, verenpaine oli hurja, kutisi, näköhäiriöitä oli, mutta kun pissa oli puhdas niin mitäs sitten, kuuluu raskauteen. Vasta kun pissassa oli häikkää niin laitto lähetteen polille.
Kyllä esikoisen odottaja voi ollakin typerä (niinkuin minä), uskoin vaan kun sanottiin että kuuluu raskauteen..
Älä syytä itseäsi. Minulla oli äitipolilla tarkastus lapsen syntymäpäivän aamuna eikä lääkäri huomannut mitään vikaa, vaikka tutki ultralla. Onneksi lapsi syntyi samana päivänä, sillä yksikin päivä lisää olisi voinut olla liikaa. Lapsellla oli vaikea hapenpuute, josta aiheutui aivovaurio. Onneksi ei vammautunut kovin pahasti.
 
[QUOTE="vieras";27915091]Älä syytä itseäsi. Minulla oli äitipolilla tarkastus lapsen syntymäpäivän aamuna eikä lääkäri huomannut mitään vikaa, vaikka tutki ultralla. Onneksi lapsi syntyi samana päivänä, sillä yksikin päivä lisää olisi voinut olla liikaa. Lapsellla oli vaikea hapenpuute, josta aiheutui aivovaurio. Onneksi ei vammautunut kovin pahasti.[/QUOTE]

Anteeksi kun utelen, mutta missä vaiheessa teillä havaittiin lapsella aivovaurio?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27915091]Älä syytä itseäsi. Minulla oli äitipolilla tarkastus lapsen syntymäpäivän aamuna eikä lääkäri huomannut mitään vikaa, vaikka tutki ultralla. Onneksi lapsi syntyi samana päivänä, sillä yksikin päivä lisää olisi voinut olla liikaa. Lapsellla oli vaikea hapenpuute, josta aiheutui aivovaurio. Onneksi ei vammautunut kovin pahasti.[/QUOTE]
Mutta totta on, että itse pitäisi tietää kaikesta. Ihan perusjutut, jotka pitäisi tajuta jo maalaisjärjellä, jäävät usein huomiotta.
 
"vieras"
Meillä syntyi raskausmyrkytyksen takia käynnistyksellä rv 41+2, painoi 2700g ja pituutta 48cm. Mitään syytä pienipainoisuudelle ei annettu, mutta pakkohan sen istukan on ollut toimia huonosti :( Onneksi lapsi muuten terve ja kiri todella nopeasti painon normaaliksi. Nyt tässä raskaudessa jälleen sikiö hieman normaalia pienempi, seurannat äitiyspolilla menossa ja viikkoja 36. Jännittää kokoajan, milloin kasvu lakkaa, vai lakkaako se, mutta onneksi nyt syynätään tarkemmin.
 
"qwqw"
Onkohan niin ettei nuoria odottajia syynätä riittävästi. Itse sain lapsen 40v. ja minua tutkiin todella tarkasti kävin useaan kertaan sairaalassa tutkimuksissa. Tarkkailtiin istukantoimintaa sekä ettei lapsi pääse kasvamaan liikaa. Minulle jäi kyllä positiivinen kuva huolehimisesta mutta syynä saattoi olla ikäni.
 
[QUOTE="vieras";27915137]Teholle joutui heti synnyttyään, koska ei ollut kunnossa. Tehon aikana otetuissa magneettikuvissa ei näkynyt vaurioita. Varmuus cp-vammasta tuli 1-vuotiaana. Uusiksi päästiin kuviin 6-vuotiaana ja silloin kuvissa näkyi vaurioituneet kohdat.[/QUOTE]

Meilläkään ei näkynyt hapenpuutteesta johtuvia aivovaurioita kuvauksissa, uudet kuvaukset luult. puolen vuoden iässä ellei sitten myöhemmin. Nyt käytiin kuvauttamassa vähän aikaa sitten vatsanalue uudestaan.

Vauva oli siis kärsinyt meidän tilanteessa akuutista hapenpuutteesta, ei tiedetä oliko tämä jo tapahtunut raskausaikana vai vasta synnytyksessä. Syntyi tosiaan kiireellisellä sektiolla, kun sydänäänet laskivat.
 
[QUOTE="qwqw";27915172]Onkohan niin ettei nuoria odottajia syynätä riittävästi. Itse sain lapsen 40v. ja minua tutkiin todella tarkasti kävin useaan kertaan sairaalassa tutkimuksissa. Tarkkailtiin istukantoimintaa sekä ettei lapsi pääse kasvamaan liikaa. Minulle jäi kyllä positiivinen kuva huolehimisesta mutta syynä saattoi olla ikäni.[/QUOTE]

En tiedä mistä johtuu. Minulla todettiin raskausaikana vasta-aineitakin, ja neuvolassa olivat ohjeistaneet labra-aikojen kanssa väärin. Loppuraskaudesta olisi pitänyt käydä kerran viikossa verikokeissa, vaan neuvolassa sanoivat kerran kuussa. Tämä selvisi vasta kun kävin sydänkäyrillä sairaalassa ja ottivat samalla verikokeet, sanoivat että näköjään töpätty vähän neuvolassa.

Siinä sentään olivat mukana tosissaan, kun soittelin vähän väliä äitiyspolille, ettei vauva liiku kunnolla. Sydänkäyrille passittivat aina. Ihmettelin vain syvästi, että minulla todettiin kalkkeutunut istukka rv 37 viikolla, vauva ei kasvanut hyvin. Vastasi painonsa mukaan loppuvaiheessa viikkojakin pienempää sikiötä, oli vasta-aine ongelmaa jne, ja ei kuitenkaan käynnistetty. Noilla syillä olisi jo ollut mahdollistakin käynnistää, kun sitten jotkut haluavat käynnistyksen vain siksi kun "väsyttää ja ei jaksa enää".
 

Yhteistyössä