Kaverin "erityislapsi" ..tai siis minun asenne sotkee välit..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tässäkö se sitten oli? Ystävyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tulee vähän kurja mieli, kun näitä lukee. Mulla on myös lapsi, jolla puhevaikeuksia ja on huomattavan vilkas. Meitä taas on kehoitettu viemään lasta eri paikkoihin sen vuoksi, että oppisi sosiaalisia taitoja. Mua ei haittaa jos muut komentavat lasta, päinvastoin olen antanut avoimesti asiaan luvan. Mutta siis itselle on hurjan raskasta välillä, kun lapsi pistää ränttäliksi, eli tästä voisi päätellä, että muut toivoisivat tällaiset lapset pidettävän kotona?

Ei tietenkään tarvitse pitää kotona! Musta tuntuu, että tässä oli pointtina se että ap toivoisi kaverinsa edes yrittävän kasvattaa lastaan edes jotenkin. Vaikkakin hän on erityislapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vielä tuosta lapsesta että hän on kova tönimään, tönii myöskin vieraita ihmisiä esim. kaupassa. Kaveri ei näissäkään tilanteissa kiellä vaan yrittää viedä lapsensa huomion muualle.

Tähän voi olla yksinkertaisesti se syy, että lapsi voi saad tosiaan tunteja kestävän kohtaksen jonka käsittely julkisella paikalla on hankalaa. Joskus on tilanteita, joissa kokonaisuuden kannalta on kaikkien etu mennä helinta tietä eikä sitä "olen aikuinen ja märään" reittiä. JOskus pitä olla niin aikuinen, että osaa huijata lapsen siirtämään huomionsa mualle.

Saako tämä lapsi ulkopuolista apua ongelmiinsa?

Minä taitaisin selittää ystävälleni tilanteen: minun lapseni pelkää sinun lastasi ja hänen käyttäytymistään, taidan jatkossa tulla luoksesi ilman häntä. Koska en saa komentaa sinun lastasi omassa kodissani, vaan mielestäsi pitäisi hänen antaa vain tuhota tahallaan, on parempi että jatkossa tapaamme muualla.
Voin olla tukenasi, mutta sinunkin on tultava vastaan koska meillä on nyt ongelma ja mielestäni se on ratkaistava.

Vaikka sen lapsen diagnoosi olis mitä, ni jos sitä ei saa kieltää ku loukkaantuu ja äiti loukkaantuu niin kuulostaa aika älyttömältä. entä sitte kun se on isompi se lapsi ja voimia tulee lisää ja se ehkäpä päättää huvikseen hakata kaikki ympärillä olevat? Saako sitä sitte kieltää jos ei nytkää saa?
Anna kuule kaverin jatkaa matkaa, helpommalla pääset, kun toinen ei ees näe ongelmiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Tulee vähän kurja mieli, kun näitä lukee. Mulla on myös lapsi, jolla puhevaikeuksia ja on huomattavan vilkas. Meitä taas on kehoitettu viemään lasta eri paikkoihin sen vuoksi, että oppisi sosiaalisia taitoja. Mua ei haittaa jos muut komentavat lasta, päinvastoin olen antanut avoimesti asiaan luvan. Mutta siis itselle on hurjan raskasta välillä, kun lapsi pistää ränttäliksi, eli tästä voisi päätellä, että muut toivoisivat tällaiset lapset pidettävän kotona?

Ei tietenkään tarvitse pitää kotona! Musta tuntuu, että tässä oli pointtina se että ap toivoisi kaverinsa edes yrittävän kasvattaa lastaan edes jotenkin. Vaikkakin hän on erityislapsi.

Mua lähinnä ahdistikin se, että kurjaa, kun muita harmittaa noin paljon toisten "hankalat" lapset. Meidän lapsella kyllä yritetään pitää kovaa kuria, mutta on silti huomattavan vilkas... Eli meillä siis on tälle lapselle erittäin kova kuri, koska lapsen luonne sitä vaatii, mutta hän käyttää silti selvästi "hyväkseen" kodin ulkopuolisia tilanteita, joissa ei jäähypaikkoja ole, eikä tietenkään kehtaa niin ääntään korottaa... Ehkä "Sallakin" vain koittaa saada lastaan tottumaan eri tilanteisiin tai sitten on vain tosi väsynyt jatkuvaan komentamiseen ja kurin pitoon?

Huom!
Sinä sanot ettei sua haittaa jos muut komentavat lasta ja olet antanut siihen luvan.

-Mua on kielletty komentamasta, puuttumasta heidän asioihin mutta silti mun pitäisi pystyä katsomaan vierestä kun kaverin lapsi satuttaa omaani ja tarkoituksella yrittää hajottaa kotini irtaismistoa ilman että tämän äitikään puuttuu asiaan!

Mun mielestä sun tapaus ei kuulosta lainkaan samanlaiselta kuin mitä mä käsittelen tässä ketjussa. En usko että tää olis mulle näin iso ongelma jos lapsen käytökseen puututtais.

Mua lähinnä ahdistikin se, että kurjaa, kun muita harmittaa noin paljon toisten "hankalat" lapset. Meidän lapsella kyllä yritetään pitää kovaa kuria, mutta on silti huomattavan vilkas... Eli meillä siis on tälle lapselle erittäin kova kuri, koska lapsen luonne sitä vaatii, mutta hän käyttää silti selvästi "hyväkseen" kodin ulkopuolisia tilanteita, joissa ei jäähypaikkoja ole, eikä tietenkään kehtaa niin ääntään korottaa... Ehkä "Sallakin" vain koittaa saada lastaan tottumaan eri tilanteisiin tai sitten on vain tosi väsynyt jatkuvaan komentamiseen ja kurin pitoon?

Ymmärrän kyllä sinua. Mutta kuulostaahan se vähän oudolta ettei ap saa kieltää Sallan lasta, vaikka lapsi rikkoo paikkoja. Vai?

Musta ap on oikeasti fiksu kun miettii tätä asiaa, ja pyytää jopa näkökulmia täältä.

Alkuperäinen kirjoittaja hhh:
jos tapaisitte vaikka puistossa niin lapsi sais siel juosta ja riehua mielin määrin

Kuten tönäistä lapseni ja muut puiston lapsen alas liukumäestä?

Ihan oikeesti, tää lapsi todella kokeilee kaikkia rajojaan kun huomaa miten saa huomiota (vaikkakin negatiivista) käytöksellään. Äidiltään ei saa edes sitä negatiivista enää kuin suurimmissa ongelmissa.. äitinsä silmissä pienet liukumäestä tönimiset ei enää paljoa vaakakupissa paina eikä jaksa puuttua kun "päivä menee pilalle".

Huom!
Sinä sanot ettei sua haittaa jos muut komentavat lasta ja olet antanut siihen luvan.

-Mua on kielletty komentamasta, puuttumasta heidän asioihin mutta silti mun pitäisi pystyä katsomaan vierestä kun kaverin lapsi satuttaa omaani ja tarkoituksella yrittää hajottaa kotini irtaismistoa ilman että tämän äitikään puuttuu asiaan!

Mun mielestä sun tapaus ei kuulosta lainkaan samanlaiselta kuin mitä mä käsittelen tässä ketjussa. En usko että tää olis mulle näin iso ongelma jos lapsen käytökseen puututtais.

Ok, kiitos selvityksestä, jotenkin samaistuin vain Sallan tilanteeseen. Mutta mitä jos sä pyytäisit Sallaa vaikka lähtemään ulos ihan kahdestaan, viettämään tyttöjen iltaa tai vaikkapa vain syömään? Tai shoppailemaan? Tai jotain muuta, johon ei kuulu lapsia. Uskoisin, että pieni hengähdystauko tekisi Sallallekin vain hyvää, ja antaisitte vaikka noiden ikävien asioiden olla ja puhuisitte kaikesta muusta? Sallalle voi nimittäin olla aika suuri murhe/herkkä asia nuo lapsen ongelmat...

Mä komennan likkaa ja yritän kuria pitää.Aina kylään mennessä on puhuttelu kuinka käyttäydytään ja likka lupaa olla kiltisti.Sitten kun vauhtiin pääsään,ei loppua ole ei usko yhtään mitään,riehuu kuin päätön kana jne.Sama juttu on usein kun meille tulee vieraita..aikuiset ei saa rauhaa kun likka höpöttää omia aisoitaan,tahtoo syödä ja juoda just kun vieraat on,vaikka hetki sitten olis syöny vattan täyteen jne...

Meillä puheenkehityksessä ollut viivettä yms ylimääräistä.Ette usko kuika raskasta se välillä on selitellä toisille syitä ja hisrtoriaa niille ongelmille?Onneksi on niitäkin jotka niistä ei välitä.

Oon huomannu että riippuu myös paljon kyläilevistä lapsista kuinka omat toimii.

Kuulostaa siltä, että Salla tarvitsisi ammattiapua lapsensa kanssa pärjäämiseen. Ja sitä kuuluisaa omaa aikaa.

Omaa aikaa ainakin, kuka tahansa väsyisi, jos sitä ei koskaan ole. Olettaisin, että poika käykin terapioissa ainakin, tosin esim. puheterapiassa ei puututa adhd.n ongelmiin jne...

Alkuperäinen kirjoittaja elokuu19:
Mä komennan likkaa ja yritän kuria pitää.Aina kylään mennessä on puhuttelu kuinka käyttäydytään ja likka lupaa olla kiltisti.Sitten kun vauhtiin pääsään,ei loppua ole ei usko yhtään mitään,riehuu kuin päätön kana jne.Sama juttu on usein kun meille tulee vieraita..aikuiset ei saa rauhaa kun likka höpöttää omia aisoitaan,tahtoo syödä ja juoda just kun vieraat on,vaikka hetki sitten olis syöny vattan täyteen jne...

Meillä puheenkehityksessä ollut viivettä yms ylimääräistä.Ette usko kuika raskasta se välillä on selitellä toisille syitä ja hisrtoriaa niille ongelmille?Onneksi on niitäkin jotka niistä ei välitä.

Vauhtiville minullakin,nippanappa 6v...välillä ei yksinkertaisesti jaksa tavata yhtään ketään kun kyläilyt on niin hankalia.Ystäviä tapaankin mieluiten juuri lenkillä tms.saan nauttia kavareiden seurasta,jutella rauhassa ja samalla kilot saa kyytiä ja mieli virkistyy.sitten taas jaksaa monin verroin paremmin myös kotirintamalla =)

Alkuperäinen kirjoittaja vaalikaa:

Vauhtiville minullakin,nippanappa 6v...välillä ei yksinkertaisesti jaksa tavata yhtään ketään kun kyläilyt on niin hankalia.Ystäviä tapaankin mieluiten juuri lenkillä tms.saan nauttia kavareiden seurasta,jutella rauhassa ja samalla kilot saa kyytiä ja mieli virkistyy.sitten taas jaksaa monin verroin paremmin myös kotirintamalla =)

Kunpa oliski lenkkikaveri tms...pääsis joskus tuulettumaan .

Tiedän että salla kaipaisi omaa aikaa. Hän on pyytänyt monestikin että voisi tuoda poikansa meille vähäksi aikaa hoitoon jotta saisi itse levätä. Olen kamala ystävä, mutta kun en pärjää tämän lapsen kanssa silloinkaan kun äitinsä on paikalla niin en ole uskaltanut ottaa vastuuta ja hoitaa lasta äidin ollessa poissa.
Salla on myöskin pyytänyt miestäni hoitamaan lastaan niin että me voisimme mennä yhdessä ulos, -mutta ei minun mieskään osaa olla tämän lapsen kanssa juuri siksi kun lapsi on niin aggressiivinen ja hermostuu aivan totaalisesti kielloista =(

Sallalla ei ole tukiverkostoa eli perhettä jolle antaa lasta hoitoon, lapsi ei ole edes tavannut isäänsä, sallalla on ystäviä mutta kuulema muutkin kieltäytyvät lapsen hoidosta samoin kun me mieheni kanssa =(
Kamala tilanne sallankin kannalta ja apua hän kyllä kaipaisi.
Lapsi on erityisryhmässä puolipäiväisenä hoitolapsena ja sen ajan salla käy töissä, muuten he ovat täysin keskenään..

En lukenut koko ketjua mutta ootteles muutama vuosi, jos ystävyytenne kerran on kestänyt jo 20 vuotta niin kestää se vielä eteenpäinkin, siihen että lapsesi ja ystäväsi lapsi hieman kasvavat. Kunhan vaan et Sallalle mene kertomaan mielipidettäsi hänen jälkikasvustaan :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja vaalikaa:

Kunpa oliski lenkkikaveri tms...pääsis joskus tuulettumaan .

Ei mullakaan montaa lähellä oo.usein soitan myös kaverille n.300kn:n päässä ja lähetään "yhdessä lenkille" eli luuri korvalla...

Omaa aikaa ainakin, kuka tahansa väsyisi, jos sitä ei koskaan ole. Olettaisin, että poika käykin terapioissa ainakin, tosin esim. puheterapiassa ei puututa adhd.n ongelmiin jne...

Päiväkodissa saa ainakin toimintaterapiaa ja sen lisäksi käy puheterapiassa päiväkodin ulkopuolella. En tiedä sitten mitä muuta apua saa päiväkodin erityisryhmässä..?

Tiedän että salla kaipaisi omaa aikaa. Hän on pyytänyt monestikin että voisi tuoda poikansa meille vähäksi aikaa hoitoon jotta saisi itse levätä. Olen kamala ystävä, mutta kun en pärjää tämän lapsen kanssa silloinkaan kun äitinsä on paikalla niin en ole uskaltanut ottaa vastuuta ja hoitaa lasta äidin ollessa poissa.
Salla on myöskin pyytänyt miestäni hoitamaan lastaan niin että me voisimme mennä yhdessä ulos, -mutta ei minun mieskään osaa olla tämän lapsen kanssa juuri siksi kun lapsi on niin aggressiivinen ja hermostuu aivan totaalisesti kielloista =(

Sallalla ei ole tukiverkostoa eli perhettä jolle antaa lasta hoitoon, lapsi ei ole edes tavannut isäänsä, sallalla on ystäviä mutta kuulema muutkin kieltäytyvät lapsen hoidosta samoin kun me mieheni kanssa =(
Lapsi on erityisryhmässä puolipäiväisenä hoitolapsena ja sen ajan salla käy töissä, muuten he ovat täysin keskenään..

Salla saisi varmaan lapselleen tukiperheen?? Se vois oikeasti olla apu moneen asiaan ja lapsikin voisi tykätä, kun silloin tällöin pääsisi jonnekin ja saisi itselleen paljon huomiota...Ja Sallalle se antaisi varmasti paljon lisää voimavaroja. Mitä ap, jos ehdottaisit asiaa hänelle?

Salla saisi varmaan lapselleen tukiperheen?? Se vois oikeasti olla apu moneen asiaan ja lapsikin voisi tykätä, kun silloin tällöin pääsisi jonnekin ja saisi itselleen paljon huomiota...Ja Sallalle se antaisi varmasti paljon lisää voimavaroja. Mitä ap, jos ehdottaisit asiaa hänelle?

Hyvä idea! Mielelläni ehdottaisin!
Mistä tuollaisista voisi kysellä lisätietoa..?
Luulen että olisi parempi hankkia sallalle iltaluettavaa kuin jättää tiedon haku hänelle itselleen.. pian unohtaisi koko asian kun ei jaksaisi kaivaa tietoa asiasta.. =/

Tukiverkosto olisi tärkeä,mutta kaikilla sitä syytä tai toisesta ei oo.

Muuta en osaa sanoa,kuin että monet lapset on ihan erilaisia kun vanhempi/vanhemmat poissa paikalta.Meillä ongelmat alkaa kun jompikumpi vanhemmista paikalla,muuten ei kuulemma ongelmia ole ollut edes meidän likan kanssa.Lapset tykkää vaihtelusta,mutta millä sitä trjoat tarpeeksi jos tukiverkkoa ei oo?

Varmaan googlettamalla esim. tukiperhe toiminta löydät parhaiten teidän alueella toimivaa toimintaa. Tv.ssä tuli joskus ihana ohjelma aiheesta ja ne tukiperheet oli tosi ihania, lapset tykkäs tosi paljon mennä sinne ja tukiperheet jaksoi lasten erityistarpeita.

Muuta en osaa sanoa,kuin että monet lapset on ihan erilaisia kun vanhempi/vanhemmat poissa paikalta.Meillä ongelmat alkaa kun jompikumpi vanhemmista paikalla,muuten ei kuulemma ongelmia ole ollut edes meidän likan kanssa.Lapset tykkää vaihtelusta,mutta millä sitä trjoat tarpeeksi jos tukiverkkoa ei oo?

Puhut varmasti asiaa mutta mä en kyllä halua ottaa riskiä ja katsoa miten pärjään sen lapsen kanssa keskenäni.. kyse on kuitenkin mun ystävän lapsesta, pienestä ihmisestä.. ja musta tuntuu että se ei tunne lainkaan turvalliseksi oloaan mun kanssani kun mä kiellän.. se katsoi mua suorastaan peloissaan sillon kun komensin niiden lasikaappien heittelyn.. =(
En mä valitettavasti ole oikea ihminen hoitamaan noin haastavaa lasta..

Puhut varmasti asiaa mutta mä en kyllä halua ottaa riskiä ja katsoa miten pärjään sen lapsen kanssa keskenäni.. kyse on kuitenkin mun ystävän lapsesta, pienestä ihmisestä.. ja musta tuntuu että se ei tunne lainkaan turvalliseksi oloaan mun kanssani kun mä kiellän.. se katsoi mua suorastaan peloissaan sillon kun komensin niiden lasikaappien heittelyn.. =(
En mä valitettavasti ole oikea ihminen hoitamaan noin haastavaa lasta..

No olisko sulla ketään kaveria sun kanssa yhdessä kokeilemaan tuon lapsen hoitoa?

Eihän se lapsi voi tunteakkaan oloaan turvalliseksi sun kanssa jos harvoin näette.Pikkuhiljaa hyvää tulee.Teillä toki ongelma suuri välimatka.

Yhteistyössä