Kaverin 3,5 kk vanha vauva yökylään meille?

  • Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti
koppis
Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Mulla on monta lasta ja ikinä en ole ollut yötä poissa kotoa alle 1-vuotiaan luota. Mäkään en oikein jaksa ymmärtää noita biletysihmisiä, varsinkin kun kyseessä on noinkin pieni vauva. Koliikit, masennukset ym. on sitten ihan eri asia. Itselläkin koliikista on kokemusta.

Edelleen ihmetten, että mitä sen on väliä MIKSI vauva on hoidossa/yöhoidossa? Jos vauvalla on kaikki hyvin, luotettava aikuinen hoitamassa, niin eihän pieni vauva tiedä onko äiti nukkumassa, töissä vai baarissa, eikä se vauvalle kuulukaan.

Toisille oma jaksaminen vauva-arjessa on raskasta ja haluaa heittää viihteelle silloin tällöin, jotta taas jaksaa kotona. Miksi se pitää tuomita?

Toiset taas on ensimmäiset 4 vuotta lapsensa kanssa 24/7, eihän sitäkään tuomita.

Jotkut sitten tekevät töitä, jopa työmatkoja vauvan ollessa hyvin pieni, miksi sekään olisi tuomittavaa?

Eikö tärkeintä ole se, että äiti jaksaa ja vauvalla on kaikki hyvin? Ymmärrän, että tämä aiheuttaa keskustelua, onhan tämä keskustelupalsta, mutta niin herkästi tuomitaan tuntematta tilannetta yhtään.

No tarkoitan, että jos on pieni vauva, niin hänelle yli vuorokausi on todella pitkä aika erossa vanhemmista eli jos ei ole aivan pakottava tarve, niin mielestäni pienen vauvan vanhemmat voisivat keskittyä siihen vauvaan ja uuteen elämäntilanteeseen ennemmin kuin bilettää. Tottakai tarvitsee hengähdystaukoja vauvan hoidosta, mutta yli vrk-mittaiset on mielestäni liian pitkiä, jos ei ole mitään "oikeaa" syytä. Tunti-muutama tunti tuossa vaiheessa on minusta ihan ok.
 
Vierasainavaan
En JAKSANUT lukea ketjua läpi. Minä olisin iloinen, että kaverini luottaisi vauvansa yökylään mulle. Tai pitäisi puhua kai, että olin iloinen.
Voi kun olisi vieläkin kavereita, joilla pieni vauva, joka tulisi yökylään.

Kyllä se äiti ja isäkin saa välillä bilettää, ja oikeastaan pitääkin välillä bilettää. Ja bilettämisellä tarkoitan ihan mitä vain kahdenkeskistä aikaa. Jos ei varsinaisesti tykkää bilettää, niin muuten vain viettää yön kahden kesken.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja onneton:
Kaverin 3,5 kk vanha vauva yökylään meille?

JÄRKYTTÄVÄÄ
Mikä siinä järkyttää? Monesti pienen äiti on niin loppu yövalvomisiin ja syöttöihin, että täytyy saada aikaa itselleen. Mitä se aika sitten on? Toiset nukkuu 20 tuntia, toiset näköjään menevät juhliin. Kyllä mä ainakin olisin kiitollinen, jos joku ottaisi mun vauvan yökylään ja mä saisin nukkua rauhassa.

Tässä taitaakin olla nimenomaan taas kysymys siitä, että äiti (vanhemmat) lähtevät baariin? Se taitaa täällä olla semmoinen asia, mitä ei hyväksytä lainkaan?
Ei hyväksytä ei, eikä pitäisikään hyväksyä!
 
pyh
Mä en taas hyväksy että vauvan tulo muuttaa koko perheen tavat päälaelleen!!! Vauvahan siinä perheeseen tulee, miksi siinä jo olemassa olevien ihmisten pitäisi muuttua? Vauva tulee elämään sen perheen arkea ja miksei juhlaakin, osaksi yhteisöä. Jos vanhemmat haluaa bilettää tai istua sohvalla kaiket illat, se on niiden asia! Mä en ainakaan ole koskaan tavoistani luopunut lapsen takia. Lapsi todellakin on sopeutumiskykyinen ja pitää ollakin.
 
pöh
Alkuperäinen kirjoittaja pyh:
Mä en taas hyväksy että vauvan tulo muuttaa koko perheen tavat päälaelleen!!! Vauvahan siinä perheeseen tulee, miksi siinä jo olemassa olevien ihmisten pitäisi muuttua?
Siksi pitää vahempien sopeutua EIKÄ VAUVAN, koska vanhemmat sen vauvan halusivat ja tekivät, vauva ei pyytänyt syntyä.
 
Kukin tavallaan. Kyllä tuon ikänen tietää kuka hänen äitinsä on ja mielestäni tuo on pitkä aika olla pienen ilman äitiä. Voi olla melkosen rankka koettelemus sekä hoitajalle että vauvalle.
Itse en ottais. Sanoisin suoraan kaverille, että en ota niin pitkäksi aikaa vauvaa hoitoon. Eikä siinä ole kyse mistään kateudesta.
Itse olen vajaan puoli vuotiaan muksun äiti enkä vielä raaskis antaa muksua kenellekään yökylään niin pitkäksi aikaa ellei olis pakko. Toki muksu on ollu päivällä muutamia tunteja hoidossa, et olen saanu asioita hoidettua tai vietettyä puolisoni (siis muksuni isän) kanssa aikaa.
Itsepä ole muksuni saanu ja sen mukaan sitten elelen.

Pyh haluaa vain provosoida. Huomannee taas kirjottajan tason...
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja pyh:
Mä en taas hyväksy että vauvan tulo muuttaa koko perheen tavat päälaelleen!!! Vauvahan siinä perheeseen tulee, miksi siinä jo olemassa olevien ihmisten pitäisi muuttua? Vauva tulee elämään sen perheen arkea ja miksei juhlaakin, osaksi yhteisöä. Jos vanhemmat haluaa bilettää tai istua sohvalla kaiket illat, se on niiden asia! Mä en ainakaan ole koskaan tavoistani luopunut lapsen takia. Lapsi todellakin on sopeutumiskykyinen ja pitää ollakin.
Siksi, että perheessä täytyy pitää jokaisesta huolta, ja vauva tarvitsee äitiään sekä rauhaa. Asiat laitetaan järjestykseen niiden tärkeyden, ei mukaan tulon mukaan.
 
vihainen
Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti:
Eikö tärkeintä ole se, että äiti jaksaa ja vauvalla on kaikki hyvin? Ymmärrän, että tämä aiheuttaa keskustelua, onhan tämä keskustelupalsta, mutta niin herkästi tuomitaan tuntematta tilannetta yhtään.
Tilannehan tässä on se, että tällä vauvalla ei voi olla "kaiki hyvin". Joku postasikin tänne jo asiantuntijakommentin pienen vauvan hoitoon viemisestä, lukaiskaa se. Todellakaan 3,5-kuukautista ei jätetä yökylään, ei kertaakaan, saati monta kertaa. Höpötykset siitä, kuinka vanhempien pitää päästä "tuulettumaan" sun muuta voi lopettaa saman tien. Äiti "tuulettaa" itseään vähäsen vaikkapa lenkillä tai jumpassa tai kaupassa, kun isä hoitaa pari tuntia lasta päivällä ja vastaavasti se isi voi samoin joskus tuulettua, mutta ne suuremmat menot mennään sitten, kun vauvan ikä lasketaan vuosissa. Herätkää, aikuiset!
 

Yhteistyössä