Kaveri työttömänä kotona, lapsi pk:ssa ma-pe 7-17!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työssä käyvä ex-kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työssä käyvä ex-kotiäiti

Vieras
Miehensä vie lapsen päiväkotiin kun menee itse töihin klo7 ja hakee töiden jälkeen. Rouva makoilee työttömänä kotona. Kehuu miten kivaa on olla "rauhassa" ja saa tehdä kotitöitä ym :whistle:
Nyt tuli kiire etsiä oikeita töitä, kun pk:sta oli sanottu että lapsen paikka tulee antaa pois jos toinen vanhemmista kotona.

Kyllä mä ymmärrän, että heti työttömäksi jäätyään pitää lapsen hoidossa, jotta esim. saa asioita hoidettua rauhassa. Mutta mikä pakko sen lapsen on siellä koko pk:n aukioloaikaa olla?!

Osuiko? ;)

Ihmettelen vain, ettei rouva esim. itse voi hakea lasta aiemmin kotiin, kun pk on kuitenkin ihan kivenheiton päässä. Siellä se lapsi asustaa aamuhämärästä iltahämärään ja äitinsä lojuu kotona.

kah, kun ei edes osunut. olen itse nimittäin lapsen kanssa kotona. en vain ymmärrä miksi joku jaksaa nähdä noin vaivaa muiden valinnoista. lapsi kun ei kuitenkaan heitteillä ole millään tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja työssä käyvä ex-kotiäiti;22053682:
Nyt tuli kiire etsiä oikeita töitä, kun pk:sta oli sanottu että lapsen paikka tulee antaa pois jos toinen vanhemmista kotona.

Kyllä mä ymmärrän, että heti työttömäksi jäätyään pitää lapsen hoidossa, jotta esim. saa asioita hoidettua rauhassa. Mutta mikä pakko sen lapsen on siellä koko pk:n aukioloaikaa olla?!

Ei taida pitää paikkansa että ei saisi pitää lasta päivähoidossa jos toinen vanhemmista kotona ;)

Työtön työnhakija joutuu vastaanottamaan hänelle osoitetun työpaikan, karenssiin joutuu jos ei pystykään sitä vastaanottamaan kun lapselle ei saa hoitopaikkaa. Työkkäri ikään kuin vaatii että työnhakija hakee aktiivisesti työtä ja on huolehtinut sen lapsen hoidonkin jo valmiiksi.

Mutta moni "normityöpäivää" tekeväkään ei pidä lasta hoidossa kuin 7.45-16.15 noin suunnilleen. On kyllä liian pitkä päivä lapselle kun äiti voisi hakea pois aiemminkin! Ihme muuten, ettei pk ole asiasta huomauttanut. Meilläpäin pyydetään hakemaan lapsi jo klo 15 jos vanhempi on kotona (joskin koskee ilmeisesti vain niitä vanhempia jotka menee minimipäivähoitomaksulla tjtn -maksaako kaverisi päivähoidosta enemmän?)

Mitä väliä, loppujen lopuksi?

Jos äidistä on parempi, että lapsi on 10 h päivässä hoidossa, niin lapsen on varmaan oikeastikin parasta olla 10 h päivässä hoidossa.

Niin ja on lapsen isälläkin varmaan oma mielipiteensä ja vaikutusvaltansa tämän asian suhteen.

Jos mammoilla itsellään olisi 10h töitä per päivä 7-8 tunnin sijaan niin johan täällä nostettais mekkala, kuinka aikuiset ihmiset rääkätään kuoliaiksi. Mutta kun kyse on pienestä lapsesta niin se on ihan ok...

Minun mielestä erittäin väärin lasta kohtaan. kyllä lapset ymmärtää asioita rivienkin välistä. varmasti kokee olonsa hylätyksi. jos äidillä ei ole kiire mihinkään ja silti vie lapsen kllo 7, niin jotain vikaa kyllä äidissä! ymmärrän että jos hakee aktiivisesti töitä, tarvitsee siihen päivittäin aikaa, mutta tuo on kyllä törkeää! Juuri näitä äitejä en ymmärrä-ei ilmeisesti olisikaan halunnut lasta- tai miksi yleensä teki lapsen?että yhteiskunta hoitaa sen vaikka itse löhöää kotona?huh huh!

Nää on näitä mitä ei itse aina ymmärrä, ehkä ei tarviikaan. Toki jokainen saa tehdä kuten parhaaksi näkee, mutta kieltämättä ihmetytti yksi kaveri joka oli pienemmän kanssa kotona ja isä vei isomman lapsen aamulla päiväkotiin 7.30 ja haki kun tuli töistä 16.30. Äiti ei kuulemma voinut hakea kun on niin vaikeaa sen pienemmän kanssa jos vaikka nukkuu juuri sillon (nukkui vielä vaunuissa) ja muutenkin. Matkaa hoitoon oli n. 150m. Pienemmän kanssa kyllä pystyi joka paikassa muualla olemaan ja kulkemaan, eli mukavaa päivää aina viettivät mutta hoidosta ei toista voinut hakea... Sitten ihmeteltiin kun hoidosta sanottiin että tämä isompi ei saa olla päiväkodissa ekana eikä vikana kun äiti on kotona ja ylemmänkin tahon kanssa käytiin asiasta keskustelua ja kyllä, heidän lapsi sai olla hoidossa niin kauan kunnes isä tulee hakemaan.

Samaan aikaan mulla oli isompi eskarissa ja kyllä nuo viennit ja haut suttaantu vaikka oli pidempi matkakin. Jokaisesta asiasta voi tehdä ongelman jos itse niin haluaa:whistle:

Mutta näinhän se on että subjektiivinen hoito-oikeus mahdollistaa sen että jokainen voi laittaa lapsensa hoitoon miten itse parhaaksi näkee. Tosin monessa paikassa on noi säännöt että ei saa olla ekana eikä vikana hoidossa jos toinen vanhemmista kotona. Sitä en tiedä kuinka laillista se on?

Meillä on juuri näin. Olen lojunut jonkun aikaa(vähän aikaa) kotona vakavasti masentuneena-työttömänä tai oikeastaan olen sairaslomalla, koska lääkäri ei nähnyt minua työkuntoiseksi. Päivisin käyn terapiassa ja lääkkeitäkin kuluu. Takana tässä masennuksessa on erittäin vakavat asiat, joita kohtasin elämässäni ja viimein meni voimat. Terapeuttinikin siunaili miten paljon olen saanut kokea ja ettei ihme, että mielenterveys horjuu. Koen olevani hyvä vanhempi kun lapset on hoidossa päiväkodissa, eikä katsomassa kun nukun päivät sohvalla ja kuljen kuin zombi. Illalla jaksan ihan hyvin, mutta koko päivä olisi liian raskasta keskittyä lapsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja työssä käyvä ex-kotiäiti;22053682:
Miehensä vie lapsen päiväkotiin kun menee itse töihin klo7 ja hakee töiden jälkeen. Rouva makoilee työttömänä kotona. Kehuu miten kivaa on olla "rauhassa" ja saa tehdä kotitöitä ym :whistle:

Provo!

Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Lapsella on oikeus hoitopaikkaan vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona.

Joten tuo "Nyt tuli kiire etsiä oikeita töitä, kun pk:sta oli sanottu että lapsen paikka tulee antaa pois jos toinen vanhemmista kotona." on ainakin paskapuhetta.

[QUOTE="vieras";22055287]Meillä on juuri näin. Olen lojunut jonkun aikaa(vähän aikaa) kotona vakavasti masentuneena-työttömänä tai oikeastaan olen sairaslomalla, koska lääkäri ei nähnyt minua työkuntoiseksi. Päivisin käyn terapiassa ja lääkkeitäkin kuluu. Takana tässä masennuksessa on erittäin vakavat asiat, joita kohtasin elämässäni ja viimein meni voimat. Terapeuttinikin siunaili miten paljon olen saanut kokea ja ettei ihme, että mielenterveys horjuu. Koen olevani hyvä vanhempi kun lapset on hoidossa päiväkodissa, eikä katsomassa kun nukun päivät sohvalla ja kuljen kuin zombi. Illalla jaksan ihan hyvin, mutta koko päivä olisi liian raskasta keskittyä lapsiin.[/QUOTE]

Mulla tää sama tilanne, mutta silti musta ois ollut jotenkin tosi surkeeta pitää lapset noin pitkään hoidossa, kuin 07-17....
Ihan kohtuutonta.

No kyllä sellainen ihminen, joka vie lapsen hoitoon noin pitkäksi ajaksi joka päivä, vaikka on itse kotona, on aika törkee, piittaamaton ja itsekäs. Kannatan kyllä, että lapsi saa ikäistään seuraa ja hoidossa voisi käydä vaikka aamupäivisin. Mutta että noin pitkiä päiviä äidin ollessa kotona. Sanoisin, että sellainen vanhempi ei paljoa lastaan rakasta. Musta tuo kuuluisi jopa lastensuojelun piiriin. Kertoo kyllä törkeästä piittaamattomuudesta ja haluttomuudesta olla oman lapsensa kanssa.

Ärsyttäviä kommentteja paljon mutta peesaan edellistä "vierasta". Tilanteet on erilaisia. PISTE. Jos tämä 10-tunnin-kotityö-daami vaikka saa huomenna työpaikan niin onhan sen lapsella oltava pk-paikka. Niiden saaminen kun on niin kiven alla että jos on tuttu ja turvallinen paikka niin parempi pitää kiinni. Jos olisi mahdollista niin kannattaisin huomattavasti lyhempää pk-päivää, esim 6h ja miksei esim 3/4 pvää viikossa, mutta kaikki tyylillään.

Yhteistyössä