Kaveri sit laitto alle 2veen kasvot menosuuntaan

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Orvokki
Minustakin on kiva käydä täällä aina välillä katselemassa, millaiset asiat ihmisiä kiinnostavat, niinkuin nyt tämä turvaistuinasia, tai voiko lapselle tarjota ulkolaisia marjoja tai kenellä on kivat tissit. Älyvapaatahan tää on, mutta onko sen niin väliä? Käsittääkseni suurin osa on kotiäitejä ja jos istutte kotona kuten minä ja lapsi on päikkäreillä, niin miksei voisi vähän 'rentoutua'. Mutta turha tänne on hermojaan menettää, kun ei niitä oikeita ja vääriä ratkaisuja ehkä ole, on vain meidän ratkaisuja? Hyvää päivänjatkoa vaan sinullekin ja kokoappas hermosi, lapsesi tarvitsevat niitä :D

Yks äiti
Meillä lapsi 1½-vuotias ja käännettiin muutama viikko sitten kasvot menosuuntaan kun lähdettiin pitkälle ajomatkalle,ei viihtynyt yhtään kun ei nähnyt mitään muuta kuin selkänojan ja koiraverkon..Takapenkillä siis istuu.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja No jopas:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei onneksi omassa kaveripiirissä:
Minusta on pääasia, että lapsi on siinä turvaistuimessa, olipa sitten ajoissa käännetty kasvot menosuuntaan tai selkä menosuuntaan.

Kaverilla on lapset 4, 3 ja 1,5v, joilla ei ole ikinä turvaistuimia ollutkaan. Kaukalosta suoraan turvavöihin. Kehtaapi vielä valitella, et kun avaavat vöitä kesken ajon ja kiipeilevät takaikkunalle..
Ihan käsittämättömiä kavereita teillä. Miten te voitte olla ystäviä tuollaisten kanssa?
En ole ystävä vaan kaveri. Mulle kaveruus ja ystävyys on kaksi eri asiaa. Mutta vaikka ystäviä oltaisikin, en ole niin pinnallinen, että haittaisi meidän ystävyyttä.
Et ole niin pinnallinen, että se, että kaverisi ei välitä tippaakaan lastensa turvallisuudesta, haittaisi teidän ystävyyttänne? Häh? Minulla on ainakin tapana se, että ystävät ja ihmiset, joiden kanssa vietän aikaani, jakavat kanssani saman arvomaailman.

Pinnallisuutta olisi se, että et olisi ystävä jonkun kanssa siksi, että hänellä ei ole muotivaatteita tai että hän on ylipainoinen tms.
Minä luen sen pinnalliseksi, että jos ei jonkun ystävä voi olla sen takia, että hänen lapsilla ei turvaistuimia ole.
Olisiko sinusta esimerkiksi sekin pinnallista, että olisit edelleen jonkun kanssa ystävä, vaikka hän ajaisi kännissä autoa, pahoinpitelisi lapsiaan tai varastaisi mummon rahat? Lain rikkomisesta on kysymys kaikissa tapauksissa, myös tuossa turvaistuinasiassa. Minä en ainakaan rikollisten kanssa halua kaveerata.
Yllättävästi taas verrataan eri asiaa toisen kanssa. Päihtyneenä ajaminen, pahoinpitely ja varastaminen on kaikki tuomittavia rikkeitä, toisin kuin turvaistuttomuus.

Kyllä meillä on kaikki olleet naama menosuuntaan jo 1v:nä ja ihan vain sen vuoksi, että viihtyivät paremmin niin päin.

Tuo selkä menosuuntaan on suositus, mutta onko se niin helvetin traagista jos jokainen ei teekään suositusten mukaan?

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Tuo selkä menosuuntaan on suositus, mutta onko se niin helvetin traagista jos jokainen ei teekään suositusten mukaan?
Niin, kerros sinä kun aina vaahtoat esimerkiksi vauvan yöhoidosta. Onko se niin traagista?
Minua ei henk.koht kiinnosta yhtään miten muut tekee. eipä ole onneksi minun pentujani

Kyllä meillä on kaikki olleet naama menosuuntaan jo 1v:nä ja ihan vain sen vuoksi, että viihtyivät paremmin niin päin.

On se kuule :LOL:
Ja varo vaan jos et täysimettänyt 6kk niin kuin on suositus. Älä sano sitä ääneen tai jollain sekoa pasmat totaalisesti...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Niin, kerros sinä kun aina vaahtoat esimerkiksi vauvan yöhoidosta. Onko se niin traagista?
Minua ei henk.koht kiinnosta yhtään miten muut tekee. eipä ole onneksi minun pentujani

:LOL: Olet sinäkin sitten traumatisoitunut mielipiteestäni :LOL: :LOL: Älä nyt hyvä ihminen loppuelämääsi tuota murehdi, mitä mieltä joku on jostain lapsen kasvatuksellisesta asiasta. ;)

No jopas
Minusta on pääasia, että lapsi on siinä turvaistuimessa, olipa sitten ajoissa käännetty kasvot menosuuntaan tai selkä menosuuntaan.

Kaverilla on lapset 4, 3 ja 1,5v, joilla ei ole ikinä turvaistuimia ollutkaan. Kaukalosta suoraan turvavöihin. Kehtaapi vielä valitella, et kun avaavat vöitä kesken ajon ja kiipeilevät takaikkunalle..
Ihan käsittämättömiä kavereita teillä. Miten te voitte olla ystäviä tuollaisten kanssa?
En ole ystävä vaan kaveri. Mulle kaveruus ja ystävyys on kaksi eri asiaa. Mutta vaikka ystäviä oltaisikin, en ole niin pinnallinen, että haittaisi meidän ystävyyttä.
Et ole niin pinnallinen, että se, että kaverisi ei välitä tippaakaan lastensa turvallisuudesta, haittaisi teidän ystävyyttänne? Häh? Minulla on ainakin tapana se, että ystävät ja ihmiset, joiden kanssa vietän aikaani, jakavat kanssani saman arvomaailman.

Pinnallisuutta olisi se, että et olisi ystävä jonkun kanssa siksi, että hänellä ei ole muotivaatteita tai että hän on ylipainoinen tms.
Minä luen sen pinnalliseksi, että jos ei jonkun ystävä voi olla sen takia, että hänen lapsilla ei turvaistuimia ole.
Olisiko sinusta esimerkiksi sekin pinnallista, että olisit edelleen jonkun kanssa ystävä, vaikka hän ajaisi kännissä autoa, pahoinpitelisi lapsiaan tai varastaisi mummon rahat? Lain rikkomisesta on kysymys kaikissa tapauksissa, myös tuossa turvaistuinasiassa. Minä en ainakaan rikollisten kanssa halua kaveerata.
Yllättävästi taas verrataan eri asiaa toisen kanssa. Päihtyneenä ajaminen, pahoinpitely ja varastaminen on kaikki tuomittavia rikkeitä, toisin kuin turvaistuttomuus.

Kyllä siitäkin sakot saa.
Lähinnä yritin kartoittaa kysymykselläni kirjoittajan ajatusmaailmaa, jonka mielestä on pinnallista olla olematta kaveri jonkun kanssa jos tuo joku on piittaamaton lastensa turvallisuudesta. LÄhinnä siis siitä, missä se hänen "pinnallisuutensa" raja menee.

mie

Kyllä siitäkin sakot saa.
Lähinnä yritin kartoittaa kysymykselläni kirjoittajan ajatusmaailmaa, jonka mielestä on pinnallista olla olematta kaveri jonkun kanssa jos tuo joku on piittaamaton lastensa turvallisuudesta. LÄhinnä siis siitä, missä se hänen "pinnallisuutensa" raja menee.
No, sanoin vain, että minusta se on pinnallista, jos en voisi olla ystävä hänen kanssaan ainoastaan tämän asian takia. Ei vaan olla koskaan tutustuttu niin, että voisin mainita lasten turvallisuudesta jne.

mamahemuli
Alkuperäinen kirjoittaja Orvokki:
...Vai pitäisiköhän ihmisten keskittyä enemmän siihen turvalliseen ja ennakoivaan ajamiseen silloin, kun muista turvallisuustekijöistä ei ole vahinkotilanteessa ehkä apua?

Kuitenkin, olen hämmästynyt, että meitä seitkytlukulaisia on näinkin paljon vielä hengissä, koska silloin ei vielä nykyaikaisia rahastusmeiningillä varusteltuja turvasitäjatätä-laitteita oltu keksitty. Joten anteeksi siitäkin.
Joo, siis mua kans sekä huvittaa että hirvittää tämä nykymentaliteetti, joka tuntuu olevan se, että auton turvavarusteet yms korvaa isohkotkin puutteet ajotaidoissa ja -asenteissa.

Meillä on kasvot menosuuntaan oleva istuin, joka testien mukaan on olennaisesti turvallisempi kuin valtaosa selkä-menosuuntaan-istuimia. Tähän kun lisää sen, että testit on tehty tietyin kriteerein, niin testituloksiakin pitää osata lukea oikein. Esim. EuroTestissä ei ole mukaan otettu peräänajoja, joiden osuus kolaritilanteista on eräiden lähteiden mukaan jopa yli 20%.

Minua aina hämmästyttää ihmisten arvostelukyvyn ja suhteellisuudentajun puute. Toki vauvan ja pienen lapsen on turvallisinta matkustaa selkä menosuuntaan kaukalossa tai istuimessa, mikäli ao turvalaite on turvallinen. Kuitenkin, on todettu, että melkoinen osa turvaistuimista on a) käytettyjä tai liian vanhoja b) väärin asennettuja c) testien mukaan ominaisuuksiltaan heikkoja (mitä siis testikriteereihin tulee). Huutonetistä ostettu tai kaverilta saatu selkä-menosuuntaan istuin ei siis ole tae yhtään mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aina ei vaan mahdu olemaan toiseensuuntaan takapenkillä, meillä ei mahtunut istuin niin että lapsi oisi ollut selkä menosuuntaan.
Meilläkin lapset istuneet 1vuotiaasta lähtien nokka menosuuntaa kohti. Lasten jalat eivät yksinkertaisesti mahtuneet enään olemaan istuimessa. Tai olishan ne mahtunu kun olis nostaneet jalat selkänojalle. Kysyä saattaa, olisiko jalat olleet heti poikki jos kolariin oltaisi jouduttu!?
Mielestäni tästä asiasta on täällä turha tapella, kinastella. Lapset ovat niin erikokoisia, eri jänteviä, ehkä jokainen vanhempia näkee asian parhaalla katsomallaan tavalla.

just
Lasta suositellaan kuljetettavaksi selkä ajosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, mutta AINAKIN kolmeen ikävuoteen saakka. => miksi pitää istuin kääntää, jos jalat ovat koukussa, kuinka moni aikuinen istuu autossa jalat suorana?? Jos kolari sattuisi meille, mieluummin antaisin lapseni jalkojen katketa kuin niskan..

Ja jos nyt välttämättä haluaa sen istuimen kääntää naama menosuuntaan, niin etupenkki on ehdottomasti vielä kahdesta pahasta se suurempi!!

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpäniin:
kuuluuko asia sulle miten?
Samaa mieltä, jokainen kuljettakoon lapsensa miten haluaa. Pidetään vaan huoli omista lapsista autoissa.
Jos tuo nikkisi tarkoittaa sairaanhoitajaa niin aika kumma asenne sinulla on. Luulisi hoitohenkilökunnan ymmärtävän, miten tärkeää lapsen turvallisuudesta huolehtiminen on...

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpäniin:
kuuluuko asia sulle miten?
Samaa mieltä, jokainen kuljettakoon lapsensa miten haluaa. Pidetään vaan huoli omista lapsista autoissa.
Jos tuo nikkisi tarkoittaa sairaanhoitajaa niin aika kumma asenne sinulla on. Luulisi hoitohenkilökunnan ymmärtävän, miten tärkeää lapsen turvallisuudesta huolehtiminen on...
siksipä huolehdinkin että omat lapseni matkustavat autossa turvallisesti, ja samoin vieraat lapset jos sattuvat meidän kyydissä olemaan. Mutta en todellakaan puutu muitten asioihin, saavat omissa autoissaan kuljettaa lapsensa niin kuin parhaaksi näkevät.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Alkuperäinen kirjoittaja Piituli1974:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Alkuperäinen kirjoittaja mamahemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Turvaistuimiin on saatavissa aurinkosuojia eikä tuo aurinko nyt näillä leveysasteilla niin suuri ongelma ole, että siksi kannattaisi poiketa turvallisuudesta annetuista suosituksista.
No, meillä oli kyllä aurinkosuoja siinä kaukalossa eikä siitä mitään iloa ollut. Ja meillä auringon paistaminen silmiin oli todellinen riesa, joten se siitä. Kuten sanottu, me kiinnitimme istuimen valinnassa nimenomaan huomiota turvallisuuteen ja ostimme erittäin hyvän istuimen.
Mutta ei paraskaan ole turvallisin jos ei noudateta annettuja ohjeita. Tiesitkö muuten että auton ikkunoihinkin saa aurinkosuojia ja lasit saa tummennettua vaikkei olisi valmiiksi tehdastummenteiset?

Takalasia et saa tummentaa!!!Siis jos se aurinko paistaakin sieltä.
Takalasin ja takasivulasit saa tummentaa, etulasia ja etusivulaseja ei saa. Jos ei saisi niin eihän sitä tehtaallakaan tehtäisi..
Itseasiassa etusivulasitkin saa tummentaa tiettyyn tummuuspisteeseen asti.Kaverin auton lasit tummennettiin just ammattilaisella ja kyl ne veti etusivulasitkin,mut ei niin tummaks ku takalasit.

rapu
Meidän 1v7kk istuu takana selkä menosuuntaan ja en todellakaan uskaltaisi vielä kääntää toisinpäin.

Jos kerta suositukset on 3v asti niin miksi niin monet ei sitä noudata???????

tylyapina
Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Meidän 1v7kk istuu takana selkä menosuuntaan ja en todellakaan uskaltaisi vielä kääntää toisinpäin.

Jos kerta suositukset on 3v asti niin miksi niin monet ei sitä noudata???????
Varmaankin siksi kun se on vaan suositus. Mikään laki ei vaadi pitämään lasta selkä menosuuntaan 3 vuotiaaksi.

Yhteistyössä