Kaveri sit laitto alle 2veen kasvot menosuuntaan

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Orvokki
Minä alan tuntemaan itseni todella luopioksi, koska 1v 2kk vanha tyttäreni istuu nyt takapenkillä turvaistuimessaan naama menosuuntaan päin syystä, että toisin päin sitä istuinta ei vanhan 2-ovisen volvon takapenkille edes saa. Mutta kun joudun ehkä siirtämään hänet kohta siinä istuimessa etupenkille, koska olen raskaana ja en itse mahdu häntä sinne asettelemaan... ehkä minun pitäisi valmiiksi vetää jo ranteet auki, niin ei sitten satu kolarissa mitään? Vai pitäisiköhän ihmisten keskittyä enemmän siihen turvalliseen ja ennakoivaan ajamiseen silloin, kun muista turvallisuustekijöistä ei ole vahinkotilanteessa ehkä apua?

Kuitenkin, olen hämmästynyt, että meitä seitkytlukulaisia on näinkin paljon vielä hengissä, koska silloin ei vielä nykyaikaisia rahastusmeiningillä varusteltuja turvasitäjatätä-laitteita oltu keksitty. Joten anteeksi siitäkin.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Ei onneksi omassa kaveripiirissä:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Minusta on pääasia, että lapsi on siinä turvaistuimessa, olipa sitten ajoissa käännetty kasvot menosuuntaan tai selkä menosuuntaan.

Kaverilla on lapset 4, 3 ja 1,5v, joilla ei ole ikinä turvaistuimia ollutkaan. Kaukalosta suoraan turvavöihin. Kehtaapi vielä valitella, et kun avaavat vöitä kesken ajon ja kiipeilevät takaikkunalle..
Ihan käsittämättömiä kavereita teillä. Miten te voitte olla ystäviä tuollaisten kanssa?
En ole ystävä vaan kaveri. Mulle kaveruus ja ystävyys on kaksi eri asiaa. Mutta vaikka ystäviä oltaisikin, en ole niin pinnallinen, että haittaisi meidän ystävyyttä.

Sara
Minusta on pääasia, että lapsi on siinä turvaistuimessa, olipa sitten ajoissa käännetty kasvot menosuuntaan tai selkä menosuuntaan.

Kaverilla on lapset 4, 3 ja 1,5v, joilla ei ole ikinä turvaistuimia ollutkaan. Kaukalosta suoraan turvavöihin. Kehtaapi vielä valitella, et kun avaavat vöitä kesken ajon ja kiipeilevät takaikkunalle..
Ihan käsittämättömiä kavereita teillä. Miten te voitte olla ystäviä tuollaisten kanssa?

Just, ystävyys jäähylle vain niin kauaksi aikaa, että väärin tekijä osaa toimia oikein :eek:

No jopas

En ole ystävä vaan kaveri. Mulle kaveruus ja ystävyys on kaksi eri asiaa. Mutta vaikka ystäviä oltaisikin, en ole niin pinnallinen, että haittaisi meidän ystävyyttä.
Et ole niin pinnallinen, että se, että kaverisi ei välitä tippaakaan lastensa turvallisuudesta, haittaisi teidän ystävyyttänne? Häh? Minulla on ainakin tapana se, että ystävät ja ihmiset, joiden kanssa vietän aikaani, jakavat kanssani saman arvomaailman.

Pinnallisuutta olisi se, että et olisi ystävä jonkun kanssa siksi, että hänellä ei ole muotivaatteita tai että hän on ylipainoinen tms.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on kanssa ollut kasvot menosuuntaan 1vuotiaana , mutta takapenkillä. Edeleenkään meillä ei istu edessä kuin aikuiset!
Miten se vaikuttaa lapsen niskarangan kestävyyteen istuuko edessä vai takana?

Lähinnä siitä syystä, että jos lapsi istuu edessä, on mahdollisessa kolaritilanteessa etuistuimella istuvalla kohdistuva voima paljon suurempi kuin takana istuvalle. Näin olen ainakin mä ymmärtänyt. :)

Mua vaan itseäni aina järkyttää kun ihmiset ei huolehdi turvalliusuusseikoista, varsinkin pienillä asioilla voi turvalliusuutta parantaa. Mä ajan niin paljon ja oon ollut toisten kyydissä kolarissa, sekä läheltä piti -tilanteita ollut monia että väkisinkin ajattelee näitä asioita. Koska jos jotain kävisi, en antaisi itselleni koskaan anteeksi jos huolimattomuuteni maksaisi lapsen hengen. Tiedän olevani nipo ja lapsellinen näissä asioissa monenkin mielestä, mutta mä vaan en pystyisi koskaan luopumaan lapsestani. Ja se, ettei toisten asiat mulle kuulu. Se on ihan täysin totta ja sen allekirjoitan. Silti kuitenkin täällä palstalla kun näistä asiallisesti keskustellaan, niin se ei ole kenenkään henkilökohtaisiin asioihin puuttumista. Ja niinhän räällä ruoditaan Savannaa ja hänen ihan yksityiselämäänsäkin joten eikö tää oo vähän palstan henki.

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Orvokki:
Minä alan tuntemaan itseni todella luopioksi, koska 1v 2kk vanha tyttäreni istuu nyt takapenkillä turvaistuimessaan naama menosuuntaan päin syystä, että toisin päin sitä istuinta ei vanhan 2-ovisen volvon takapenkille edes saa. Mutta kun joudun ehkä siirtämään hänet kohta siinä istuimessa etupenkille, koska olen raskaana ja en itse mahdu häntä sinne asettelemaan... ehkä minun pitäisi valmiiksi vetää jo ranteet auki, niin ei sitten satu kolarissa mitään? Vai pitäisiköhän ihmisten keskittyä enemmän siihen turvalliseen ja ennakoivaan ajamiseen silloin, kun muista turvallisuustekijöistä ei ole vahinkotilanteessa ehkä apua?

Kuitenkin, olen hämmästynyt, että meitä seitkytlukulaisia on näinkin paljon vielä hengissä, koska silloin ei vielä nykyaikaisia rahastusmeiningillä varusteltuja turvasitäjatätä-laitteita oltu keksitty. Joten anteeksi siitäkin.

Onkohan sinulla raskaushormonit jotenkin pinnalla? Pitäisiköhän sinun rauhoittua?

Vaikka kuinka keskittyisi omaan ajoonsa ja sen turvallisuuteen, kaikki eivät kuitenkaan ikävä kyllä niin tee eli aina ei onnettomuus ole omaa syytä.

Ja tuo seiskytluvun käyttäminen argumenttina on aika kulunut. On aika moneen kertaan todettu, että silloin autot ajoivat hiljempaa ja niitä oli vähemmän ja riskitkin näinollen pienemmät.

Meillä on kanssa ollut kasvot menosuuntaan 1vuotiaana , mutta takapenkillä. Edeleenkään meillä ei istu edessä kuin aikuiset!
Ei suoranaisesti niskarangan kestävyyteen, mutta se istuuko selkä vai kasvot menosuuntaan vaikuttaa oleellisesti. Takana on kumminkin tutkitusti turvallisin paikka ihan kelle vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Ei suoranaisesti niskarangan kestävyyteen, mutta se istuuko selkä vai kasvot menosuuntaan vaikuttaa oleellisesti. Takana on kumminkin tutkitusti turvallisin paikka ihan kelle vaan.
Näin mäkin aattelin. Hieman sarkastisesti kysyin vain, kun tuossa painotettiin ettei edessä istu kuin aikuiset mutta takapenkillä voi matkustaa kasvot menosuuntaan huoletta. Tai no huoletta, ehkä liioittelen.
Mä itse laitan eteen tai taakse, mutta ehdottomasti selkä menosuuntaan. Juurikin tuon kehittymättömän niskarangan vuoksi.

Mutta edelleenkin, jokainen tavallaan :flower:

mie
Alkuperäinen kirjoittaja No jopas:

Et ole niin pinnallinen, että se, että kaverisi ei välitä tippaakaan lastensa turvallisuudesta, haittaisi teidän ystävyyttänne? Häh? Minulla on ainakin tapana se, että ystävät ja ihmiset, joiden kanssa vietän aikaani, jakavat kanssani saman arvomaailman.

Pinnallisuutta olisi se, että et olisi ystävä jonkun kanssa siksi, että hänellä ei ole muotivaatteita tai että hän on ylipainoinen tms.
Minä luen sen pinnalliseksi, että jos ei jonkun ystävä voi olla sen takia, että hänen lapsilla ei turvaistuimia ole.

Orvokki
Kiitos kysymästä, ei ne varsinaisesti kovin pinnalla ole, mutta tottahan se on, seitkytluvun autolla pääsee huomattavasti hiljempaa ja myöskin turvallisesti ajelemaan, ehtii huomata ne muutkin siellä liikenteessä jne. Totta on myös, että jos ihmiset, jotka näkevät toisen lähtevän humalassa ajamaan tai liikenteessä muutenkin jonkun, joka ajaa jotenkin huomiota herättävästi, tekisivät asiasta ilmoituksen poliisille, vältyttäisiin myöskin monilta turhilta onnettomuuksilta. Loput onnettomuuksista vain sattuvat ja toisinaan on ihan sama, onko se lapsi siellä autossa turvallisesti tai ei, sitä kutsutaan kohtaloksi.

Luulenpa, liikennettä seurattuani aika monta vuotta ja minä ajan kuitenkin yli 20 000 km vuodessa, että jos suurin osa ihmisistä lakkaisi häsyämästä autossaan, puhumasta siihen kännykkään ajaessaan ja lähtisi hieman aikasemmin kuin viime tingassa sinne minne onkin matkalla, vältyttäisiin niiltä lopuiltakin onnettomuuksilta. Mutta ihminen on sellainen; sille ei paljon kaukalot tai menosuunnat mahda mitään, valitettavasti.

Muistetaan kuitenkin sellainen asia, että kaikkien ratkaisuihin on varmasti jotkin syyt, joillakin ne voi olla pinnallisemmat kuin toisilla, mutta emme voi tuomita toisten ratkaisuja, jos emme voi olla varmoja, että ne ovat totaalisesti väärät!

Tohon seiskytluvun autojen turvallisuuteen, niin on se pikkasen toista luokkaa kuin nykyautoissa. Se, miten lujaa autolla mennään on kiinni ratin ja penkin välistä. Tiesittekö että 10% Suomen autoista on vanhoja, mutta ne on osallisina 40% kuolonkolareista? Turvallisuus on oikeesti kehittynyt.

haloo
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Sama kai se kuoleeko lapsi etu-vai takaperin. Yhtä hirveetä varmasti molemmissa tapauksissa. :|

SIIS JOS SATTUIS ONNETTOMUUS.
joo mutta kun tämäpä on tutkittu että todennäköisemmin se kuolee tai vammautuu kasvot eteenpäin istuttaessa!!

No jopas
Alkuperäinen kirjoittaja No jopas:

Minä luen sen pinnalliseksi, että jos ei jonkun ystävä voi olla sen takia, että hänen lapsilla ei turvaistuimia ole.
Olisiko sinusta esimerkiksi sekin pinnallista, että olisit edelleen jonkun kanssa ystävä, vaikka hän ajaisi kännissä autoa, pahoinpitelisi lapsiaan tai varastaisi mummon rahat? Lain rikkomisesta on kysymys kaikissa tapauksissa, myös tuossa turvaistuinasiassa. Minä en ainakaan rikollisten kanssa halua kaveerata.

Greippi
Tohon seiskytluvun autojen turvallisuuteen, niin on se pikkasen toista luokkaa kuin nykyautoissa. Se, miten lujaa autolla mennään on kiinni ratin ja penkin välistä. Tiesittekö että 10% Suomen autoista on vanhoja, mutta ne on osallisina 40% kuolonkolareista? Turvallisuus on oikeesti kehittynyt.
Kyllä näin, mutta meidän lapsuudessamme ei oikeasti maanteillä ollut autoja, joilla pääsi kahtasataa...Nyt on.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Kyllä näin, mutta meidän lapsuudessamme ei oikeasti maanteillä ollut autoja, joilla pääsi kahtasataa...Nyt on.
En epäile ollenkaan, tää olis siihen kun orvokki kirjoitti että seiskytluvun autoilla pääsee hiljempaa ja turvallisemmin. Ei nykyliikenteessä pääse.

Orvokki
Jessica, tuossa olet oikeassa ja arvaatko kenties ehkä syynkin tuohon :D minäkin ostin autoni niin vanhalta mieheltä, että ihmettelen, että autoni on ehjä. Voisin kuvitella, että vanha auto + vanha ihminen on se suurin riski liikenteessä. Mene ja tiedä sitten. Turvavälejähän täällä saa hakemalla hakea ja jos satut sellaista itse pitämään, niin eiköhän se pisnismies upouudella audillaan kaahaa kännykkä olalla siihenkin rakoseen, ohittamalla toki mutkassa tai mäessä. Mitä uudempi ja kalliimpi auto, sen mukainen on usein myös ajotyylikin, valitettavasti.

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
En epäile ollenkaan, tää olis siihen kun orvokki kirjoitti että seiskytluvun autoilla pääsee hiljempaa ja turvallisemmin. Ei nykyliikenteessä pääse.
Mutta Orvokki siis vastasi minun kirjoitukseeni siitä, kuinka erilaista liikenne oli 70-luvulla nykypäivään verrattuna ja heitin tuon kommentin.

Minä
Mulla niin rupee meneen hermo...Mitä helv.... työ aina täällä vauhkootte. Antakaa ihmisten tehä niinkun ne haluaa,kaikki tekee omat päätöksensä. Jos ne haluaa kulettaa lastaan autossa vaikka päällä seisoen niin ne tekee niin. On se hiukan parempi, että se lapsi istuu edes istuimessa ja vöissä. Tästä palstasta on tullut niin raivostuttava,jossa vaan sorretaan ja ollaan kateellisia kaikille ja manataan toisten lastenhoito maanrakoon. Mua niin ottaa päähän tää paha äiti ja hyvä äiti asetelmat mitä täällä koko ajan viljellään.

Pysy poissa
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Mulla niin rupee meneen hermo...Mitä helv.... työ aina täällä vauhkootte. Antakaa ihmisten tehä niinkun ne haluaa,kaikki tekee omat päätöksensä. Jos ne haluaa kulettaa lastaan autossa vaikka päällä seisoen niin ne tekee niin. On se hiukan parempi, että se lapsi istuu edes istuimessa ja vöissä. Tästä palstasta on tullut niin raivostuttava,jossa vaan sorretaan ja ollaan kateellisia kaikille ja manataan toisten lastenhoito maanrakoon. Mua niin ottaa päähän tää paha äiti ja hyvä äiti asetelmat mitä täällä koko ajan viljellään.
Miksi sinä sitten käyt täällä lukemassa, jos noin kovasti ottaa päähän?

vieras
Meillä ollut naama menosuuntaan vähän alle 2 veestä, takapenkillä. Syynä kun ei mahdu toisinpäin oleen. Jalat joutuis nostaan selkänojalle tai pitään koukussa, haluisko joku aikuinen istua ja matkustaa niin ? Mikään laki tai muu ei varsinaisesti tuota kiellä, on vain suositus pitää mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan, mutta täytyyhän muutkin asiat ottaa huomioon. Järki käteen siis !

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Joo mä olen niin kateellinen kun nämä pöllöt uskaltaa pitää lapsiaan kasvot menosuuntaan. Antaa vaan vanhempien pahoinpidellä lapsiaan, huutaa niille, mitä vittua sekään kellekään kuuluu. Ne tekee niin kuin haluaa, kaikki tekee omat päätöksensä..

Yhteistyössä