Kaveri pröystäilee rahoillaan, haistatin pitkät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minttumaari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minttumaari"

Vieras
Kaverini on sit nyt EX-kaverini. Yläasteesta asti ollaan oltu kavereita mut nyt alkoi ottaa asenne päähän. Tämä nainen jätti lukion kesken (toisin kuin minä siis), meni töihin paikalliseen vaateliikkeeseen ja oli siellä siihen asti töissä kun tapasi nykyisen aviomiehensä ja muutti tämän kanssa yhteen. Mies on rikas, hyvin menestyvässä sukufirmassa töissä, ja on saanut jo isovanhemmiltaan perinnön ja itsekin tienannut. Iso omakotitalo, kesämökit, autot yms. valmiina ja siinä vaiheessa, kun kaverini muutti hänen kanssaan asumaan ja meni kihloihin, niin siirtyi vaatekaupassa osa-aikaiseksi ja lopulta jäi pois, kun kuulemma "kodin ja pihan hoito" vie niin paljon aikaa ja mies haluaa, että koti on aina kunnossa ja ruoat valmiina pöydässä. Lapsia pariskunta (ovat jo yli 30v) ei halua vielä hankkia, kun on niin paljon "matkustelemista" ja muuta.

Se mikä mua on ottanut päähän alusta lähtien, on ex-kaverini tapa levennellä elintasollaan. Esim. Facebook on täynnä kuvia heidän kodistaan, siellä on hänellä oikein kaksi erillistä kuvakansiota, jossa on pelkästään kuvia kodista ja puutarhasta. Kuvateksteissä lukee esim. "tämä kattokruunu piti tilata Ruotsista asti, huh huijaa, nyt ei jaksa kyllä enää sisustaa yhtään enempää, nyt saa koti olla tässä kunnossa kun on". Ja kyseessaä on kylppärin kattokruunu!!!

Olisi vaikka kuinka paljon kerrottavaa... Joka ikinen ulkomaan matka raportoidaan kavereille livenä ja Facebookissa tyyliin "in room dinner oli tänään meidän sviitissä ja sitten huomenna lähdetään kaupungin parhaaseen ravintolaan syömään x varasi sinne pöydän jo kuukausi sitten". "Tässä on hotellin yksi kuudesta uima-altaasta". jne.

Nyt mulla meni sit hermo. Olin pesemässä pihalla meidän autoa (vanha Mazda). Tämä naikkonen ajaa tuliterällä hopean värisellä autollaan pihaan siihen viereen. No, eipä siinä vielä kaikki, mutta hän alkoi erikseen kertoa, että kuinka ihanaa on kun x osti tämän auton hänelle pari viikkoa sitten mutta hän halusi siihen jotain mitälie muutoksia ja nyt oli sitten valmis. Ja katso, tämä on Mersu. Tämä on farmari-Mersu. Siis Mersu. Akka sanoi Mersu-sanan varmaan 10 kertaa minuutin aikana. Ja sitten alkoi luetella jotain ominaisuuksia, jotka ei sano mulle mitään, mutta kuulemma oli "räätälöity hänen tarpeisiinsa" ja kuinka x halusi ilahduttaa häntä tällä autolla plaaplaa plaaa.

Siinä vaiheessa meinasin suihkuttaa vettä tämän uuden hienon Mersun päälle mutta sanoin tälle ihanalle ex-kaverilleni, että niin, raha näytteleekin teidän suhteessa aika merkittävää osaa. Ja että kaiken perusteella mitä hän on näiden vuosien aikana kertonut, on selvää että raha ratkaisee ja että hänellä ei ole mitään muuta kuin tämä mies ja tämän miehen rahat. Ei lapsia, ei työpaikkaa, ei ammattia, ei koulutusta. Että onko tullut ajatelleeksi, jos sitä rahaa ei olisikaan, niin olisitko edes tämän miehen kanssa yhdessä? Ja sanoin vielä, että jos ei mitään muuta asiaa ollut kuin se, että tulet esittelemään uutta Mersuasi niin voit saman tien ajaa v*ttuun meidän pihasta. Nainen alkoi sitten räyhätä kuinka kukaan ei ole koskaan sanonut näin törkeästi hänelle ja haukkuipa samaan hengenvetoon meidän TAVIS-talon ja TAVIS-elämän (hänen omia sanojaan) ja että "kateus saa näköjään ihmiset muuttumaan". Ja sit peruutti autonsa pois ja häippäsi... Jees... Joskus on hyvä, kun kaverista tulee ex-kaveri...

mulla on yksi fb-kaveri joka leveilee rahoilla (joita ei edes itse ole tienannut) jatkuvasti. Se on oikeastaan aika säälittävää, varsinkin kun tietää että kyseisellä henkilöllä on taustalla mm. itsetuhoista käyttäytymistä, raha ei sitä onnea kuitenkaan tuonut hänelle vaikka sillä tykkää leveillä.

Mjuu, mäkin tunsin tommosen tyypin, onneksi ei olla enää kavereita. Joskus vain mietin, mitä tälle onnenonkijalle kuuluu, onkohan peräti hankkinut itselleen koulutuksen, ehkä jopa työpaikan vai eleleekö vain perintörahoja odotellessa...

Kuka on tämä kyseinen henkilö... esim. nimikirjaimet... Nimittäin tuo uusi Mersu ja FB-kommentti Ruotsista asti tilatusta kattokruunusta viittaavat yhteen tuntemaani naiseen... :DDD

Tuon kirjoituksen perusteella vikaa kummassakin.

No ei minusta. Tuntuu siltä, että aika monta asiaa on ap jättänyt kertomatta tuossa ketjussa, ja tuollainen autolla leveily oli sit se viimeinen pisara. Mä arvostan sitä, että sanotaan suoraan. Ja jos tosiaan joku ihminen on noin rahan perään, niin saa siitä kyllä hänelle sanoakin. Ei me nyt missään Amerikassa asuta.

No ei minusta. Tuntuu siltä, että aika monta asiaa on ap jättänyt kertomatta tuossa ketjussa, ja tuollainen autolla leveily oli sit se viimeinen pisara. Mä arvostan sitä, että sanotaan suoraan. Ja jos tosiaan joku ihminen on noin rahan perään, niin saa siitä kyllä hänelle sanoakin. Ei me nyt missään Amerikassa asuta.

No kyllä minusta on ihmeellistä että tarvii olla niin kateellinen että oikein välit laittaa poikki. Jos kaverilla on auto, jossa on ominaisuuksia joiden tarkoitusta ap ei edes tiedä, miksi siitä pitää suuttua? Jos kaveri matkustelee, antaa matkustella, ei se kai ap:lta ole pois. Ainahan voi facessakin piilottaa päivitykset jos riittävästi harmittaa.

Ehkäpä tämä ex-kaveri tuntee alemmuutta siitä ettei olekaan koulutettu eikä ole hyvissä töissä, ja koittaa siksi piilottaa epävarmuuttaan kehumalla. Ap on kade koska hänellä ei ole yhtä paljon rahaa, sitten koittaa kompensoida sitä muistuttamalla kuinka hän on sentään saanut koulut loppuun. Tuo menohan on kuin teini-ikäisillä. :D

Viimeksi muokattu:
siinä, että ap ehkä turhan takia laittoi välit poikki. Ystävällä on selvästi ongelmia, kun rahasta ja elintasosta pitää hakea sitä "jotain". Itse asiassa tunnen parikin erittäin hyvin toimeentulevaa perhettä, jotka pitävät rahoistaan ja omaistuudestaan matalaa profiilia. Toisaalta mieheni työkavereissa on pari sellaista, jotka ovat saaneet jonkin verran varallisuutta ja he ovat sitä pahinta rehentelijä-joukkoa, eivät ne oikeasti rikkaat.

Ap:lle sanoisin, että jos halusit tämän ihmisen pois elämästäsi, niin siinä onnistuit. Ehkä voit kuitenkin ymmärtää hänen elämänvalintojaan. Jos ei ole koulutusta, työtä tai muutakaan sisältöä, niin helppohan sitä on hakea sitten miehestä ja rahasta.

Ja millainen on tämän ex-kaverisi tausta? Onko köyhästä perheestä? Monta kertaa köyhistä lähtökohdista olevat jaksavat rehennellä rahoillaan kun taas ne kultalusikka suussa syntyneet eivät niinkään.

Kaverisi ei kyllä miltään järjenjättiläisletä vaikuta. Ei hän tosin kuvailusi perusteella kyllä mitenkään pahasti ole leveillyt.
Itsellesi on helpompaa, jos koitat ottaa niskalenkin tuosta kateudestasi. Aina löytyy joku jolla on hienompi auto, hienompi kattokruunu jne.

Voi lohduttautua sillä, että sitten KUN tuon "rikkaan" mies pistää vaimon vaihtoon nuorempaan, niin onpahan tyypillä opettelemistä sossun tuilla elämiseen. Tietenkin tuollaisessa tilanteessa on avioehto jos mies ei ole idiootti, ja tuloista päätellen tuskin on.

Kiva että ap:n ex-kaverilla on kiva koti, mies, auto ja elämä. Kuullosti tavoittelemisen arvoiselle, ainakin joltain osin.

Ehkä ex-kaveri arvasi ajatuksesi ja sanoi siksi sanan tavis monta kertaa... ei reilua, mutta ehkä hän ei ole tarkoittanut pahaa?

Tiesin, että tulee näitä "taidat olla kateellinen" -juttuja. Kyllähän raha meillekin kelpaa, mut meidän suhteessa ja perheessä on muitakin arvoja kuin raha! Siis aito välittäminen ja kumppanuus. Ei se rakkaus ja kumppanuus synny sillä, että matkustellaan monta kertaa vuodessa ja sisustetaan koko huusholli uusiksi joka toinen vuosi.

Ehkä sanoin turhan jyrkästi ja typerästi, mutta tämä nainen ihan tieten tahtoen ja tahallaan nimenomaan luettelee asioita, mitä on ostanut ja kuinka paljon ne ovat maksaneet. Ja sekin jäi mainitsematta, että hän ihan avoimesti arvostelee yhteisten tuttujemme koteja, pukeutumista siitä näkökulmasta, että "kas kun niillä ei ole vieläkään varaa maalata talonsa ulkopintoja" tai "oletko muuten huomannut, että x:llä on samat verkkarit kuin viime vuonna? Itse ostan joka vuosi uudet verkkarit". Hei haloo, onko tuo ihan täysillä käyvän yli 30v. ihmisen puhetta? Ja tuosta muiden haukkumisesta voi päätellä, että hän ihan varmasti haukkuu meidänkin kotia ja minun ja lastemme vaatteita. On hän sanonut minullekin suoraan monista pikkujutuista. Esim. hän tarkkailee korujani, ja mies oli ostanut meidän hääpäivän johdosta mulle kaulakorun, niin tämä nainen sanoi siihen että "voi kun on ohut ketju siinä. Mahtaakohan tuolla vaan 16 karaatin kultaa. x ostaa aina vähintään 18 karaatin kultaa". Siis onko tämä ihan tervettä, kysyn vaan??

Niin, ja siinä joku kommentoija osui oikeaan, että nainen on melko köyhistä oloista lähtöisin, ja rikkonaisesta kodista. Perheeseen kuului neljä lasta, ja heillä oli kolme eri isää... Asuivat ahtaasti hyvin huonokuntoisessa talossa. (Se on muuten jännä piirre myös, että nainen ei ole leskeksi jäänyttä äitiään auttanut rahallisesti lainkaan. Hän asuu edelleen tässä huonokuntoisessa talossa...)

Mielestäni ystäväni on jäänyt henkisesti yläaste-ikäisen tasolle. Se ratkaisee, kellä on kalleinta ja hienointa. Ei sellaisella ystävällä oikeasti tee mitään...

Ymmärrän kyllä ihan hyvin sen, että tuollainen kommentointi ärsyttää, varsinkin jos itse ei kylve rahassa. Aika ajattelematonta tältä kaverilta.

Tästä huolimatta tulee mieleeni, että mikä tarve hänellä on korostaa tätä mammonaa? Oma mielikuva itseensä ja omaan elämäänsä, valintoihinsa jne tyytyväisestä ihmisestä on sellainen, että hölöllä ei ole tarvetta kuuluttaa tekemisiään "tietyllä" tavalla. Itse en kylve rahassa, mutta mistään ei ole puutetta. Voin matkustella, ostaa "mitä haluan" jne, mutta olen onnellinen elämästäni. Jotain voisi olla enemmän ja unelmia on. Unelmia kohti tulee pyrkiä, jos ne on toteutettavissa. Ehkä lässyä, mutta totta.

En jaksa analysoida rikasta kaveria, mutta ap:n suhtautuminen on ihmeellistä. Jos ei tule enää toimeen, niin miksi on tarvinnut seurustella noin kauan kyseisen ihmisen kanssa ja kuunnella noita juttuja. Ihan oma vika.

Tiesin, että tulee näitä "taidat olla kateellinen" -juttuja. Kyllähän raha meillekin kelpaa, mut meidän suhteessa ja perheessä on muitakin arvoja kuin raha! Siis aito välittäminen ja kumppanuus. Ei se rakkaus ja kumppanuus synny sillä, että matkustellaan monta kertaa vuodessa ja sisustetaan koko huusholli uusiksi joka toinen vuosi.

Ihan sama, mitä tämän jälkeen kirjoitit, kaikki hukkuu tämän kommentin taakse.

Mitä hyvää ystäväsi on sanonut? Onko hän onnellinen? Jos on, niin anna hänen elää elämäänsä, leuhkanakin sitten jos hän sitä sinusta on. Ystäväsi ehkä sai "kaiken" ja "ilman omaa ansioitaan" ja on siitä ylpeä, mutta olkoon. Rakkauden ja välittämisen määrää heidän keskinäisessä parisuhteessa et kuitenkaan tiedä, etkä ansaitsekaan tietää.

Ihmettelen yleisesti tätä asennetta, että raha veisi pois rakkauden tai että sitä ei koskaan ole samaan aikaan.

Jospa nainen oli oikeasti innoissaan siitä kattokruunusta ja mersustaan?
Joillakin se menee niin, että ei saa vauhkota jos sitä rahaa on ja onnistunut löytämään erikoistilpehöörin, mutta sitten kun sitä ei ole, on ok selittää ties mistä alennusmyynneistä...
Miksi toisen varallisuus ärsyttää niin paljon ihmisiä?

Raha ei tuo sitä rakkautta mutta ei se myöskään poista sitä, vaikka jotkut haluavat niin uskoa, ehkä katellisuuttaan...

Ja tuo viimeinen riitanne oli kyllä todella lapsellinen ihan molemmilta...

Yhteistyössä