Kaveri osti omakotitalon. Nyt kaikki perheen vaatteet lemuavat erikoiselle...

• Viestiketjun aloittaja "skunkki"
  • Ensimmäinen viesti
"skunkki"
Jopa tytön koulureppu tuoksuu kun tulee meillä käymään.

Itse en heillä käydessäni ole kauheasti mitään hajua huomannut mutta ulkoa tullessa meille sisälle huomaan hajun tosi hyvin. Mieskin on siitä sanonut. Erityisesti villavaatteet haisevat.

Onkohan talossa hometta? Sanoisitko kaverille havainnoistasi? En haluaisi turhaan huolestuttaa kun ovat niin innoissaan talosta. Toisaalta en haluaisi että he sairastuvat jos talo onkin sairas.

Mitä tekisit?

"..."
Ei kosteuskartoitus homeita paljasta. Eikä kuntokartoituskaan aina. Eli niihin ei voi luottaa.

Kantaa ehdottomasti sanoa. Haju on kyllä ihan selvä merkki, terve talo ei haise.

"vieras"
Jos kuntotarkastuksissa selviäisi kaikki homeongelmat, eihän homeongelmia olisi. Valitettavasti kaikki kuntotarkastajat eivät tee hommaansa kunnolla tai rehellisesti.

Mutta jostainhan haju kielii.

"plop"
Millainen se tuoksu on? Joka talolla on ominaistuoksunsa ja se tarttuu tavaroihin ja vaatteisiin.

Meidän talossa ominaistuoksu on aika tunkkainen ja se valitettavasti tarttuu vaatteisiin. Onneksi on nyt vuosien saatossa laimentunut. Tuo haju tulee siitä, että täällä on sisällä tupakoitu ja paljon. Vaikka käytiin kaikki pinnat läpi (pestiin, maalattiin tai vaihdettiin) jäi se tuoksu tänne. Varsinkin kostealla säällä tulee jostain rakenteiden sisältä välillä vahvakin vanhan tupakan haju.
Ei voimakas omituinen tuoksu aina homeesta kerro.

Saraldo
Sanoisin ilman muuta. Mun vanhempien luona on sama ongelma. Jopa sellaiset tavarat haisevat edelleen, jotka olen vienyt sieltä jo yli kymmenen vuotta sitten pois omaan kotiini. Aina kun tyttö on siellä yökylässä, kaikki haisee, tukkaa myöten. Isän mielestä mitään hometta ei missään ole, vaikkei mitään ole edes tutkittu. On vaan sitä mieltä, että ilmanvaihto on vähän huono. Ja usein kuulemma riippuu vuodenajasta. Paskan marjat, terve se talo ei ole.

Häh?
[QUOTE="plop";27784908]Millainen se tuoksu on? Joka talolla on ominaistuoksunsa ja se tarttuu tavaroihin ja vaatteisiin.

Meidän talossa ominaistuoksu on aika tunkkainen ja se valitettavasti tarttuu vaatteisiin. Onneksi on nyt vuosien saatossa laimentunut. Tuo haju tulee siitä, että täällä on sisällä tupakoitu ja paljon. Vaikka käytiin kaikki pinnat läpi (pestiin, maalattiin tai vaihdettiin) jäi se tuoksu tänne. Varsinkin kostealla säällä tulee jostain rakenteiden sisältä välillä vahvakin vanhan tupakan haju.
Ei voimakas omituinen tuoksu aina homeesta kerro.[/QUOTE]

Älä nyt hulluja puhu! Mikään vanha tupakanhaju mistään rakenteista tuu... Kyllä teillä on joku muu ongelma talossa, jos juuri kostealla ilmalla talossa haisee... Usein juurikin kostuneet eristeet tms. haisee kostealla ilmalla, mutta voihan sitä homeongelmaa selittää noinkin itselleen. Terve talo ei haise, eikä talossa kuulu olla ominaistuoksua, jonka muutkin haistaa vaatteista.

"skunkki"
Joku kysyi millainen tuoksu on.

Vaikea kuvailla, vähän sellainen pistävän tunkkainen. En ole sellaista ennen enkä muualla haistanut.

Ei ole tupakka eikä mikään kemikaalimainen tuoksu.

Ensin aattelin, että onko kissa pissannut tytän reppuun, mutta ei se voi kaikkiin vaatteisiin olla pissannut. Ja ne on siistejä ihmisiä kaikin puolin että vaatteet on kyllä pestyt.

Niitten hiuksetkin haisee.

"vieras"
Sanoisin ilman muuta. Mun vanhempien luona on sama ongelma. Jopa sellaiset tavarat haisevat edelleen, jotka olen vienyt sieltä jo yli kymmenen vuotta sitten pois omaan kotiini. Aina kun tyttö on siellä yökylässä, kaikki haisee, tukkaa myöten. Isän mielestä mitään hometta ei missään ole, vaikkei mitään ole edes tutkittu. On vaan sitä mieltä, että ilmanvaihto on vähän huono. Ja usein kuulemma riippuu vuodenajasta. Paskan marjat, terve se talo ei ole.
Mun vanhemmilla ja appivanhemmillakin on sama juttu. Hirvittävä löyhkä vaatteissa ja meidänkin pitää tuulettaa aina kun käyvät täällä, tuovat sen hajun mukanaan. Silmiä kirvelee kun anopin vieressä istuu. Mun vanhempien mielestä se tulee kun polttavat puuta takassa ja leivinuunissa. Appivanhemmat ei edes myönnä että haisee vaikka heillä se haju on paljon pahempi. Haisee jo ulko-ovella semmonen pistävä liuotin.

Saraldo
Skunkki, kuvailun perusteella haisee samantyyppiseltä kuin mun vanhemmilla. Ei mikään maakellari eikä kostea, mutta sellainen vähän tunkkainen, mutta ei kuitenkaan mikään ihan kuvottava haju? Siis jos vertaa vaikka siihen kissanpissaan?

"skunkki"
Olisko kateus joka tuoksuu? Asutko itse VVO:n vuokra-asunnossa?
Pitäähän täällä kai aina joka ketjussa olla tuo vakioääliö...

Ei tuoksu kateus. Asun vanhassa omakotitalossa myös ja siksi ehkä olenkin näistä asioista tarkkana kun koskaan ei voi tietää. Meilläkin on ollut kosteusjuttuja ja ne on tosi ikäviä. Onneksi on saatu korjattua hyvin.

Saraldo
[QUOTE="vieras";27784978]Mun vanhemmilla ja appivanhemmillakin on sama juttu. Hirvittävä löyhkä vaatteissa ja meidänkin pitää tuulettaa aina kun käyvät täällä, tuovat sen hajun mukanaan. Silmiä kirvelee kun anopin vieressä istuu. Mun vanhempien mielestä se tulee kun polttavat puuta takassa ja leivinuunissa. Appivanhemmat ei edes myönnä että haisee vaikka heillä se haju on paljon pahempi. Haisee jo ulko-ovella semmonen pistävä liuotin.[/QUOTE]

Mun vanhemmat ei kuitenkaan silleen löyhkää, siis samalla tavalla kuin että jos vaikka asuisivat jossain vajassa tai kellarissa. Sitä on hirveän vaikea selittää :). Mut siis ei mitenkään sellainen haju, että pitäis heidän jälkeen tuulettaa, se on kuitenkin suht "hento" tuoksu.

"skunkki"
Skunkki, kuvailun perusteella haisee samantyyppiseltä kuin mun vanhemmilla. Ei mikään maakellari eikä kostea, mutta sellainen vähän tunkkainen, mutta ei kuitenkaan mikään ihan kuvottava haju? Siis jos vertaa vaikka siihen kissanpissaan?
No sellanen se on. Ei varsinainen "kostean haju" tai "multa/maa" vaan ennemminkin pistävämpi ja "oudompi". Ehkä voisi vähän ajatella sitä kissanpissaa jollain tasolla.

Ja tarttuu tosi helposti, kun omatkin villahuivit löyhkää parin tunnin oleilun jälkeen.

Millanen talo vanhemmillasi on? Kaverilla on kaksi kerrosta, ei kellaria vaan sillä lailla kivien päällä se talo. On tulisijoja.

"nina"
Minkälainen haju on? Vanhempieni luona on sellainen haju, joka mielestäni kielii homeesta. Vanhemmallani on kuiva yskä, varmaan johtuu talosta. Käytyämme kotonani kaikki haisee sille, vaattet, laukut ja jopa muovipussit. Itse olen joskus asiasta sanonut, mutta asia ei ole johtanut mihinkään. Se on vain niin että ne asukkaat ei välttämättä huomaa hajua. En minäkään kotona asuessani huomannut ja jos ollaan useampi päivä yökylässä niin en sitten enään haista itsekään hajua mutta hajun haistaa vaatteista sit ku tulee omaan asuntoon.

Sanoisin sinuna ystävällesi, mutta tiedän että aihe on vaikea ottaa puheeksi.

"vieras"
Mun vanhemmat ei kuitenkaan silleen löyhkää, siis samalla tavalla kuin että jos vaikka asuisivat jossain vajassa tai kellarissa. Sitä on hirveän vaikea selittää :). Mut siis ei mitenkään sellainen haju, että pitäis heidän jälkeen tuulettaa, se on kuitenkin suht "hento" tuoksu.
Appivanhemmista lähtee kyllä aivan järkyttävä haju. Mun vanhemmat haisee myös mutta ei niin paljon. Olen herkistynyt homeelle enkä pysty nykyään olemaan hetkeäkään kosteusvaurioisessa rakennuksessa. Hajuaistikin on ehkä vähän ylitarkka, haistan esim. kadulla ohi kävelevistä ihmisistä tuon löyhkän. Välillä kaupassakin pitää lähteä pois kun joku haisuli tulee viereen. Eikä varmasti itse tiedä haisevansa. Se haju ei ole "paha paha" mutta sellainen etten kestä sitä yhtään, siksi tuuletamme.

Saraldo
Mun vanhemmilla on 70-luvun lopussa rakennettu tiilitalo, ykskerroksinen, ei tulisijoja, sokkelin päälle rakennettu (en tiiä oliko oikea sana, siis niin että kun mennään sisälle astutaan pari kolme porrasta ylöspäin, ovi ei siis ole ihan maan tasalla), mut siellä talon alla ei ole mitään tyhjää tilaa. Hirveen rakentavasti varmaan selitetty :D.

Yhteistyössä