Kaveri osti omakotitalon. Nyt kaikki perheen vaatteet lemuavat erikoiselle...

• Viestiketjun aloittaja "skunkki"
  • Ensimmäinen viesti
onkohan meilläkin?
[QUOTE="vieras";27785030]Appivanhemmista lähtee kyllä aivan järkyttävä haju. Mun vanhemmat haisee myös mutta ei niin paljon. Olen herkistynyt homeelle enkä pysty nykyään olemaan hetkeäkään kosteusvaurioisessa rakennuksessa. Hajuaistikin on ehkä vähän ylitarkka, haistan esim. kadulla ohi kävelevistä ihmisistä tuon löyhkän. Välillä kaupassakin pitää lähteä pois kun joku haisuli tulee viereen. Eikä varmasti itse tiedä haisevansa. Se haju ei ole "paha paha" mutta sellainen etten kestä sitä yhtään, siksi tuuletamme.[/QUOTE]

Kuvaile sitä homeen tuoksua? Mä pelkään että mielläkin on.... :(

"skunkki"
Mun vanhemmilla on 70-luvun lopussa rakennettu tiilitalo, ykskerroksinen, ei tulisijoja, sokkelin päälle rakennettu (en tiiä oliko oikea sana, siis niin että kun mennään sisälle astutaan pari kolme porrasta ylöspäin, ovi ei siis ole ihan maan tasalla), mut siellä talon alla ei ole mitään tyhjää tilaa. Hirveen rakentavasti varmaan selitetty :D.
:D Ok. Ei siis haju johdu mistään "talotyyppijutuista" kun kuulostaa tuo ihan erilaiselta talolta. Jos nyt haju mistään tuollaisesta voi edes johtua. :)

"vieras"
Ei homeessa ole mitään yhtä hajua, yhdelaiset homeet haisee yhdelle, toiset toiselle. Mutta jos talossa on joku haju, jonka ulkopuoliset haistaa sun vaatteista, niin joku ongelma talossa on, kosteusvaurio, riittämätön ilmanvaihto, liimoista, tasoitteista tms. lähtee hajua jne.. tai useampi asia yhdessä...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja onkohan meilläkin?;27785049:
Kuvaile sitä homeen tuoksua? Mä pelkään että mielläkin on.... :(
Mun vanhemmilla haju oli vähän omenamainen, makeahko. Appivanhemmilla taas pistävämpi, lähes liuotinta muistuttava. Maakellarimainen tuoksu miedoimmillaan.
Täällä vanhojen puutalojen kaupungissa tosi yleinen.. :(

"vieras"
Mun mielestä jokaisella ihmisellä ja kodilla on ominaistuoksu. Toisilla se on voimakkaampi kuin joillakin muilla. Mutta jos se haju näissä ihmisissä on muuton yhteydessä äkillisesti muuttunut niin epäilisin hometta/kosteusvauriota ja kertoisin ilmiöstä.

Yksi työkaveri haisee ihan perunakellarilta, ja he asuvat vanhassa puutalossa. Talossa on takuulla kosteusvaurio.

Mutta esim. mun appivanhemmilla heidän kotinsa ominaistuoksu tulee tietynlaisesta rasvasta jota he käyttävät. Joidenkin kavereiden kotona tuoksuu/haisee pyykinhuuhteluaineelta tai muulta pesuaineelta.

"vieras"
Kunnon pakkasella esim. kaupassa kun joku kävelee ohi tulee nenään joskus sellainen vanhan talon haju, kesällä en ole huomannut vastaavaa. Liekö sitten säilyttävät päällyvaatteita kylmässä eteisessä..

"moi"
mä kans huomaan ton 'vanhan talon' tunkkaisen tuoksun monissa ihmisissä, kuten esim kaupassa kun menee ohi ja töissä parin työkaverin vaatteet haisee just sille. tuo haju kielii että jotain talossa on pielessä. normaali talo ei haise. kellari on erikseen sielä kuuluukin haista kellarille jos on maan alla sellainen maakellari. jos kaverini vaatteet haisee sanon ihan varmasti

"Vieras"
Itse tunnistan ihmisten hajun perusteella ne, ketkä asuvat hometaloissa (olen itse aiemmin altistunut homeelle ja nenäni on sen suhteen hyvin tarkka!). En kyllä koskaan asiasta mainitse. Mutta todennäköisimmin haju on peräisin juuri homeesta, yleensähän talojen ominaishaju muuttuu asukkaisen myötä, jos kyseessä on pelkkä ns. "ominaishaju". Esim. muuttotilanteissa minua ärsyttää, kun uusi asunto haisee noin viikon (?) vieraalle.

Ja tiedoksi vain, että kuntotarkastuksissa sekä kosteusmittauksissa ei läheskään aina homevauriot selviä. Mielestäni haju paljastaa parhaiten, mutta toki homelajejakin on erilaisia eivätkä kaikki samalla tavalla haise.

"vieras"
Meillä kävi samoin kuin aloittajan kaverilla, ostettiin talo ja alettiin sitten haista koko porukka :( kuntokartoitus ok, homevaurio paljastui lopulta tiilivuorauksen alta tuulensuojalevystä. Korjauksena tulee vaihtaa koko ulkokuori, puolet vaihdettu ja ensi kesänä loput.

Ehdottomasti pitää kaverille kertoa, että heidän vaatteissaan on alkanut olla outo tuoksu. Voivat itsekin sen tiedostaa ainakin jos ovat pidemmän aikaa talosta poissa, tosin ei välttämättä (kuten emme mekään).

vaimo.-
Niinkun edellinen jo sano kuntotarkastus tai kosteusmittaus ei kerro läheskään aina homeesta. Kosteusmittaus mittaa vaan sen onko kyseisessä kohdassa kosteutta, jos on hometta se ei tarkota että se kohta on kostee, home on usein ihan kuivassa kohtaa. Siinä on ollu joskus esim. kosteutta mut se on kuivunu ja sit tullu hometta. Sit kuntotarkastuksessakin jos tehdään oikein kunnolla niitä poraustestejä niin se että mahdollinen home paljastuu vaatii sen, että se testi tehdään just oikeeseen kohtaan! eli testataan vaikka jostain seinästä niin jos home on siitä metrin päässä niin tulos on puhdas, eli ei niihin voi luottaa täysin. Ammatikseen mun mies näitä tekee, joten tiedän sen puolesta varmaks.

guntsilla
[QUOTE="vieras";27784697]Onhan ne tehnyt kuntotarkistuksen taloon. Se on pakollinen ja kyllä siinä home selviäisi.[/QUOTE]

Kuntotarkastus ei ole pakollinen.

Eikä siinä home paljastu.

........................
Asutaan vanhassa talossa ja toivon kyllä, että meille kerrottaisiin, jos haistaan.

Anoppilassa on joku haju, mikä tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin. Mutta anoppilassa käydessä sitä ei niinkään huomaa, vasta sitten kun on tullut kotiin. Lasten anopilta saamat vaatteet saattavat haista pitkäänkin erilaiselta kuin muut vaatteet. Haju on samantyyppinen, kuin yleensä kirppareilla, eli tunkkainen. Anoppilassa on kyllä todella paljon tavaraa, jonka vuoksi siivoaminen vaikuttaa ainakin omaan silmään melko mahdottomalta. Pölyäkin sieltä siis varmasti löytyy paljon. Uskon kuitenkin myös jonkinlaiseen kosteusvaurioon ja siitä on kyllä ihan silmilläkin nähtäviä merkkejä mm. eteisessä ja wc:ssä.

"Viima"
Meillä vatsinkin talvisin tarttuu vaatteisiin haju tuosta puulämmityksestä. Välil saattaa tulla savut sisään tai oon pistäny pellit liian aikasin kiinni yms. Kevääl ku lämmityskausi loppuu niin taas tuoksuu raikkaalle. Ja jos kuivaisin vaatteet ulkona talvisin niin tuoksu olis varmasti miedompi. Nyt tarttuu hyvin märkiin pyykkeihin.

Sanoisin hajusta, varsinkin jos alkavat sairastaa. Mut voi tosiaan olla muutakin kuin hometta.

äitiliini homeesta
Googlaa sädesieni. Makea omenapiirakka , kaneli tuoksu mutta pistävä. Ei ole maakellarin haju vaan pistävähkö. Ja sano.
Kuntotarkistus ei takaa sädesienitöntä taloa. Näin se vain on.

"vieras"
Sanoisin suoraan. Asumisterveysliitto: jos talossa on mummoltani hajua, tilanne saattaa olla jo huono. Tutkittava on ja mielellään pian.

http://asumisterveysliitto.fi/pages/sivut2/artikkelit/homettako.php

"Viima"
Ja me siis asuttu tässä vanhas talOs nyt 5vuotta eikä olla koskaan kipeitä, ei päänsärkyä tms jotka yleensä viittaavat homeeseen tai sieniin. Voihan siel olla joku eläin tehny pesän villojin josta haju leviää koko taloon. Kuollut raato jossain tms.

mun kaverilla
haisee kans omituinen haju. Aina kyläilyn jälkeen joutuu vaihtamaan vaatteet,myöskin hiukset haisee kamalalta..ja nyt lapsen saadessa joululahjan jopa joulupaperi haisi,puhumattakaan niistä karkeista jotka sai myös,on vaan vaikea ottaa asia puheeksi.

Yhteistyössä