Kaveri oli lähellä kuolemaa sektion jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
No joo, hyvä yritys ap...
Kyllä sen vuodon seuraaminen on yksi olennainen osa hoitajien työtä. Kaksi olen synnyttänyt alakautta ja kolmas tuli sektiolla. Yhtä tarkkaan jälkivuotoa seurattiin sektion kuin alatiesynnytyksenkin jälkeen.

nimenomaan siitä vallan vuotamattatomasta teorista--- tätä tarkoitan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sillä sun kaverilla kuukautiset sitten tulevat?

Kaipa ne kuukautiset tulevat ihan normaalisti, ei ole ollut puhetta. Mutta siis raskausaikanahan tie kohtuun on tiiviisti ummessa, ja kaverilla se pysyikin ummessa vielä sektionkin jälkeen.

Siis "ummessa",ei hyvän päivää!!!!!!!!!Mitä vielä keksit?
Onkohan se sun kaveri vedättäny sua????

Alkuperäinen kirjoittaja no huh huh :
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Voiko noin tosiaan tapahtua?!?Mietin vaan että eikös tuo jälkivuoto ole aika oleellinen osa vauvan syntymää tai siis sen jälkeistä aikaa... :/

kyllä mielestäni vuotaa ihan luonnostaan ja ensimmäisten tuntien aikana sairaanhoitajat käyvät painelemassa mahaa aikas reippaasti että kaikki tulee vaan ulos... minulla itse 4 sektiota takana ja kyllä tiedän mitä se on. ketään ei varmaankaan jätetä kuiviltaa makaamaan osastolle!!!!???

Siis tällä kaverilla oli jäänyt alapäässä röörit umpeen. Kaipa ne sektionkin yhteydessä aukeavat tavallisesti ihan itsestään, varma en ole. Kaverilla jouduttiin siis kohdunsuu ronkkimaan auki jollakin metallisella vehkeellä, jotta sieltä pääsi mitään valumaan pois.

Siis tehtiin kaavinta.
Röörit ei kyllä ole umpeen jääneet, kun ei ne koskaan ummessa olekaan, mutta kohtu ei ole lähtenyt supistelemaan, jotta kohdun limakalvo olisi lähtenyt irtoamaan. Kaavintoja tehdään melko rutiininomaisesti monille naisille, koska ei tuo vaiva ole mikään erikoislaatuinen. Dramatisoinnin makua. Tilannetta voidaan seurailla muutama päivä, koska kyse on hormoneista, jotka tunnetusti ei ole mitään tasaisesti virtaavaa ainetta. Mutta jälkivuoto on niin olennainen asia synnytyksen jälkeisessä seurannassa, jotta sitä ei kyllä ikänä jätetä huomiotta.

Monesti naiset hieman kertoo tarinoitaan synnytyksestään selviytymistarinoina, en usko että tämä on mikään poikkeus.

Sektioonkin voi kuolla, mutta harvinaista se kyllä on ja melkein poikkeuksetta, kyseessä on silloin kyllä jotain veren hyytymiseen liittyviä tekijöitä ja muuta itse leikkauksen aikana tulevia komplikaatioita.

Mun ystäväni joka on myös sukulaiseni meinasi myös kuolla sektion jälkeen, hänelle nimittäin jäi saksen mahaan ja huomattiin vasta viikko sektion jälkeen. En tuota itsekään uskonut kun mulle koitti kertoi ja näytti sitten röntgenkuvat jossa sakset näkyivät.

en minäkään ole ollut näistä 4 lapsesta yhtään "auki"... ei supistuksia tai mitään ja syntyneet jo noin 37-38 viikoilla, eli se siitä teoriasta...

Anteeksi, mä en nyt ymmärtänyt. Siis mistä teoriasta?

en mäkään, enkä sitä toista kysymystä, eli miten kuukautiset liittyivät tähän??

ja jos synnytyksen jälkeen EI VUODA ollenkaan niin kai se nyt sairaalassa tutkitaan sentään ettei todellakaan ole mitään vuotoja sisällä... sorry tää juttu on vaan niin uskomaton

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kyllä kaikenlaista voi sattua, turha sitä väitellä.

Kohtua painellaan heräämössä jos se ei ala supistua, ei sen takia että tulis jotain ulos.

kohtua painellaan siksi että se palautuis suht normaaliin kokoon ja kaikki ylimääräinen tulis ulos

Alkuperäinen kirjoittaja online:
en minäkään ole ollut näistä 4 lapsesta yhtään "auki"... ei supistuksia tai mitään ja syntyneet jo noin 37-38 viikoilla, eli se siitä teoriasta...

Anteeksi, mä en nyt ymmärtänyt. Siis mistä teoriasta?

en mäkään, enkä sitä toista kysymystä, eli miten kuukautiset liittyivät tähän??

Niin, että miten siltä kaverilta on kuukautiset tulleet tai edes se sikiö sinne vatsaan alunperin päätynyt jos kerran röörit ovat niin tiukasti ummessa ettei jälkivuoto pääse ulos lainkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaalissu:
Mun ystäväni joka on myös sukulaiseni meinasi myös kuolla sektion jälkeen, hänelle nimittäin jäi saksen mahaan ja huomattiin vasta viikko sektion jälkeen. En tuota itsekään uskonut kun mulle koitti kertoi ja näytti sitten röntgenkuvat jossa sakset näkyivät.

ööh...MITÄ NE TEKI SAKSILLA SIELLÄ LEIKKAUS SALISSA????

Niin, että miten siltä kaverilta on kuukautiset tulleet tai edes se sikiö sinne vatsaan alunperin päätynyt jos kerran röörit ovat niin tiukasti ummessa ettei jälkivuoto pääse ulos lainkaan?

Eikös siellä kohdunsuulla ole odotusaikana ns. limatulppa, joka pitää paikat tiiviisti "kiinni"?

Alkuperäinen kirjoittaja PROVOOOOOOOO:

no ehkä leikkuu sakset hei haloooo.......

No niin, provoksi tulkittiin :( Juttu on tosi, mutta en jaksa teidän kanssanne asiasta turhaan vängätä.

Siis sinä voit ajatella jutun olevan tosi, mutta kyse on kuitenkin kaveristasi, joka on oikeasti voinut hyvin liioitella ja toisaalta kun puhut, että sektion jälkeen meinasi kuolla, on melko hurjaa, kun kyse on kuitenkin ollut kohtutulehduksesta, joka ei ole tavatonta. Se aiheuttaa todella huonon olon, mutta ei edes viikko kohtutulehduksen kourissa ole sillä tavoin vakavaa, että voisi ajatella hengen lähdön olleen lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Eikös siellä kohdunsuulla ole odotusaikana ns. limatulppa, joka pitää paikat tiiviisti "kiinni"?

kuules juu niinpä onkin- ja jos ei limatulppa lähe irti niin vauva voi olla mahassa vaikka 20vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:

niin siiis mitä ne saksilla leikkaa, mahan auki vai.. *repeen nauruun*

Alkuperäinen kirjoittaja kokemus puhuu:
Voiko noin tosiaan tapahtua?!?Mietin vaan että eikös tuo jälkivuoto ole aika oleellinen osa vauvan syntymää tai siis sen jälkeistä aikaa... :/

kyllä mielestäni vuotaa ihan luonnostaan ja ensimmäisten tuntien aikana sairaanhoitajat käyvät painelemassa mahaa aikas reippaasti että kaikki tulee vaan ulos... minulla itse 4 sektiota takana ja kyllä tiedän mitä se on. ketään ei varmaankaan jätetä kuiviltaa makaamaan osastolle!!!!???

Siis tällä kaverilla oli jäänyt alapäässä röörit umpeen. Kaipa ne sektionkin yhteydessä aukeavat tavallisesti ihan itsestään, varma en ole. Kaverilla jouduttiin siis kohdunsuu ronkkimaan auki jollakin metallisella vehkeellä, jotta sieltä pääsi mitään valumaan pois.

Kyllä kalvoihin tehdään sektiossa reikä, jotta vuoto pääsee ulos. Joskus joudutaan avaamaan uudestaan em. syystä

Siis kyllä ne kalvot poistetaan sieltä kohdusta eikä vain pelkästään reikää tehdä sektiossa. Kohtu kuivataan hyvin eikä sektiossa pääse mitään "roippeita" jäämään kohtuun, jos vain lääkäri edes jotain osaa.

Ja tuosta vuodotta olemisesta. Kyllä tosiaan voi olla niin, ettei sektion jälkeen tule ollenkaan jälkivuotoa, mutta se on harvinaista. Ja tuon ap:n ystävän kohdalla olisi kyllä pitänyt kätilöiden kiinnittää huomiota kipuun (eikös ollutkin kipuja...?). Kivun syy pitää aina selvittää eikä vain lääkitä päivästä toiseen. Alussa toki kipua onkin paljon, mutta hälyytyskellojen pitäisi soida, jos kipu yltyy tai ei vähene. Lääkäri olisi pitänyt pyytää ultraamaan. Olen pahoillani ap:n ystävän puolesta. Onneksi ei sentään kuollut!

Alkuperäinen kirjoittaja sitten isi vasta kun vauva on syntynyt leikkaa napanuoran:

kyllä niitä saksia kuules tarvitaan. ;) esim tikkien ompelussa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemus puhuu:

Kyllä kalvoihin tehdään sektiossa reikä, jotta vuoto pääsee ulos. Joskus joudutaan avaamaan uudestaan em. syystä

Siis kyllä ne kalvot poistetaan sieltä kohdusta eikä vain pelkästään reikää tehdä sektiossa. Kohtu kuivataan hyvin eikä sektiossa pääse mitään "roippeita" jäämään kohtuun, jos vain lääkäri edes jotain osaa.

Ja tuosta vuodotta olemisesta. Kyllä tosiaan voi olla niin, ettei sektion jälkeen tule ollenkaan jälkivuotoa, mutta se on harvinaista. Ja tuon ap:n ystävän kohdalla olisi kyllä pitänyt kätilöiden kiinnittää huomiota kipuun (eikös ollutkin kipuja...?). Kivun syy pitää aina selvittää eikä vain lääkitä päivästä toiseen. Alussa toki kipua onkin paljon, mutta hälyytyskellojen pitäisi soida, jos kipu yltyy tai ei vähene. Lääkäri olisi pitänyt pyytää ultraamaan. Olen pahoillani ap:n ystävän puolesta. Onneksi ei sentään kuollut!

kyllä minulla ainakin jäi ekasta sektiosta ja myös toisesta...toisesta avattiin vatsa uudestaan ja kuivattiin kunnolla.kyllä ne lääkäritkin voi huolimattomia olla.

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
Alkuperäinen kirjoittaja sitten isi vasta kun vauva on syntynyt leikkaa napanuoran:

kyllä niitä saksia kuules tarvitaan. ;) esim tikkien ompelussa :whistle:

joo mutta ei vauvan ulos leikkaamisessa...

Joo, sektion jälkeen sattuu, ihan saatanasti,ei kannata tavoitella.
Leikkauksien lopuksi multa on aina tarkastettu, että "reitti on auki", eli verta tulee, kun painetaan mahan päältä, niin alapäästä turskahtaa. Ovat aukaisseet sitä kohdunsuuta, jos ei ole meinannu tulla.
Ja jölkivuoto on ollut joka kerta 6-8 viikkoa runsasta vuotoa...olemme erilaisia fysiikaltamme. ja sitä supistavaa lääkettä kun annetaan pari päivää leikkauksen jälkeen, niin kyllähän supistaa ja veri lentää.

miun mummilla jäi sektion yhteydessä 40v. sitten sellanen "harsotuppo", vai mikä leikkaustaitos lie olikaan, kohtuun.. kärsi sitten vatsavaivoista pitkään, syyttelivät luulotautiseksi ennen kuin sitten löytyi tuo syy..

mut tää tosiaan jo aikapäiviä sitten:D

Tunnen monia, joille on tehty sektio ilman mitään komplikaatioita ja ainoastaan yhden jolla ei kaikki mennyt ihan hyvin: virtsarakko puhkesi, mutta se saatiin kyllä kuntoon. Pitempään joutui vaan sairaalassa olemaan.

Yhteistyössä