Kaveri oli lähellä kuolemaa sektion jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuli mieleen tuosta alemmasta sektio-jutusta...

Kaverini sai pari vuotta sitten vauvan sektiolla. Hänellä ei tullut jälkivuotoa ollenkaan, ja hoitohenkilökunta ei piitannut asiasta mitään! Lopulta hänen sukulaisensa oli nostanut sairaalassa mekkalan, että pitäähän sieltä tavaroiden uloskin tulla. Tuossa vaiheessa kaveri oli jo todella kipeänä. Lopulta lääkärit havahtuivat ja kaverin alapää ronkittiin jollakin metallihärvelillä auki. Siellä olivat kohdussa kaikki verisysteemit mojuneet melkein viikon! Tulehdusarvot huitelivat about miljoonaa. Kaveri oli lopulta sairaalassa yli kolme viikkoa. Ihan järkyttävä tapaus!

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Voiko noin tosiaan tapahtua?!?Mietin vaan että eikös tuo jälkivuoto ole aika oleellinen osa vauvan syntymää tai siis sen jälkeistä aikaa... :/

Näin tosiaan tapahtui, Turussa. Jälkivuotoa ei tullut, koska alapää ei ollut auennut, jotta sieltä voisi jotakin valua ulos :( Ei siis ole kyse provosta, kuten joku epäili. Mun mielestä kamalinta on se, että hoitohenkilökunta ei meinannut tehdä yhtikäs mitään.

Voiko noin tosiaan tapahtua?!?Mietin vaan että eikös tuo jälkivuoto ole aika oleellinen osa vauvan syntymää tai siis sen jälkeistä aikaa... :/

kyllä mielestäni vuotaa ihan luonnostaan ja ensimmäisten tuntien aikana sairaanhoitajat käyvät painelemassa mahaa aikas reippaasti että kaikki tulee vaan ulos... minulla itse 4 sektiota takana ja kyllä tiedän mitä se on. ketään ei varmaankaan jätetä kuiviltaa makaamaan osastolle!!!!???

no ensinnäkin, sektiossa kohtu kuivataan verestä, joten sitä jälkivuotoa ei välttämättä edes paljoa tule.. Mulla ainakin jälkivuoto oli aivan minimaalista..

Alkuperäinen kirjoittaja no huh huh :

kyllä mielestäni vuotaa ihan luonnostaan ja ensimmäisten tuntien aikana sairaanhoitajat käyvät painelemassa mahaa aikas reippaasti että kaikki tulee vaan ulos... minulla itse 4 sektiota takana ja kyllä tiedän mitä se on. ketään ei varmaankaan jätetä kuiviltaa makaamaan osastolle!!!!???

Siis tällä kaverilla oli jäänyt alapäässä röörit umpeen. Kaipa ne sektionkin yhteydessä aukeavat tavallisesti ihan itsestään, varma en ole. Kaverilla jouduttiin siis kohdunsuu ronkkimaan auki jollakin metallisella vehkeellä, jotta sieltä pääsi mitään valumaan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja sektion kokenut:
no ensinnäkin, sektiossa kohtu kuivataan verestä, joten sitä jälkivuotoa ei välttämättä edes paljoa tule.. Mulla ainakin jälkivuoto oli aivan minimaalista..

Kyllähän sitä verta vuotaa vielä pitkään, joten ehtiihän niistä tipoista vajaassa viikossa kertyä melkoinen verimäärä sinne kohtuun.

No joo, hyvä yritys ap...
Kyllä sen vuodon seuraaminen on yksi olennainen osa hoitajien työtä. Kaksi olen synnyttänyt alakautta ja kolmas tuli sektiolla. Yhtä tarkkaan jälkivuotoa seurattiin sektion kuin alatiesynnytyksenkin jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis tällä kaverilla oli jäänyt alapäässä röörit umpeen. Kaipa ne sektionkin yhteydessä aukeavat tavallisesti ihan itsestään, varma en ole. Kaverilla jouduttiin siis kohdunsuu ronkkimaan auki jollakin metallisella vehkeellä, jotta sieltä pääsi mitään valumaan pois.

Miten sillä sun kaverilla kuukautiset sitten tulevat?

minulla taas oli tosi runsas vuoto...:D

en minäkään ole ollut näistä 4 lapsesta yhtään "auki"... ei supistuksia tai mitään ja syntyneet jo noin 37-38 viikoilla, eli se siitä teoriasta...

Anteeksi, mä en nyt ymmärtänyt. Siis mistä teoriasta?

Kaipa ne kuukautiset tulevat ihan normaalisti, ei ole ollut puhetta. Mutta siis raskausaikanahan tie kohtuun on tiiviisti ummessa, ja kaverilla se pysyikin ummessa vielä sektionkin jälkeen.

minulla taas oli tosi runsas vuoto...:D

ja seli todellakin minun kohtua käytiin painelemassa n, 15min välein kokonaiset 4 tuntia- ja sitten kun vuoto lakkas, tai tasaantui ja saatiin suurimmat ulos niin silti vielä osastolla seurattiin. joten tää ei todellakaan voi pitää paikkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
No joo, hyvä yritys ap...
Kyllä sen vuodon seuraaminen on yksi olennainen osa hoitajien työtä. Kaksi olen synnyttänyt alakautta ja kolmas tuli sektiolla. Yhtä tarkkaan jälkivuotoa seurattiin sektion kuin alatiesynnytyksenkin jälkeen.

Huoh. Ei ole nyt kysymys mistään "yrityksestä". Juttu on tosi kuin vesi, mutta voit ihan hyvin olla uskomattakin. Uskomattomalta se mustakin tuntui, kun kuulin. Kaverilla jäi kuulemma lapsiluku yhteen :(

Mulla ei tullut jälkivuotoa ollenkaan sektion jälkeen (kaksoset). Hoitajat ja lääkäri kävivät ihmettelemässä asiaa useampaankin kertaan ja tilanne tarkastettiin, ettei veri ole pakkautunut sisuksiin. Ei ollut. Eli leikkaavalla lääkärillä oli ollut hieman tekemisenpuutetta, kun hän oli kuivannut kohdun noin tarkkaan... :)

Kaipa ne kuukautiset tulevat ihan normaalisti, ei ole ollut puhetta. Mutta siis raskausaikanahan tie kohtuun on tiiviisti ummessa, ja kaverilla se pysyikin ummessa vielä sektionkin jälkeen.

heh heh heh

Kyllä kalvoihin tehdään sektiossa reikä, jotta vuoto pääsee ulos. Joskus joudutaan avaamaan uudestaan em. syystä

Voihan sinne jäädä sitä kamaa.
Minulla oli paha kohtutulehdus synnytyksen jälkeen kun kalvoja jäi kohtuun.
40 asteen kuumeessa hoisin vauvaa ekan kuukauden ja kolme antibioottikuuria söin sinä aikana + yksi kuuri emättimen kautta.
Vauvalla oli melkoisen kipeä maha kun tissiä syötin ja antibiootit siinä maidossa. :/

Muoks. Minulla synnytys tapahtui alakautta.

Pakko muuten ihmetellä tässä yhteydessä naisia, jotka nimenomaan haluaa sektioon. Oikeestikin, sen täytyy olla kamala kokemus. Minut on tähystämällä streilisoitu ja sitä kipua ja mahan turvotusta ei voi sanoin kuvailla. Varmaan sata kertaa kamalampaa kun koko maha avattu. yöks

Yhteistyössä