Kaveri leikkii sivistinyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ella_Milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ella_Milla

Vieras
Uuh kun pakottaa päätä taas eilisten pileitten jälkee. Kaverilla on uus mies, joka on olevinaan niin kauheen ihmeellinen. On kai jotain hienoa ruottinsuomalaista sukua ja aatellinen yns. Ja mun kaveri on sitten olevinaan niin hienoa nii hienoa. Vaikkei ite osaa varmaan sanaakaan ruottia ja ei oo koulujakaan käyny.

Ja mitä tolla aatellisjutulla ees on nykyään mitään väliä. Vaui onko ? Ei toi mies oo ees mikään megarikas, autokin oli aikas tavallinen ?

Ärsytti vaan kun koko pileet meni sitten siihen, että kaikki ryömi ton tyypin ja mun kaverin pillin mukaan kun ne oli niin hienoja ? Ja olipa muka niin hienoo kun tyyppi vastas puhelimeen ja molotti ruottia. Ja jollekkin saksaa, on nääs kaikki kielet hallussa. Muijakaveri ite osaa hyvä ku englantia.

Mitä ite mieltä siitä että ollaan leuhkoja kun mies on muka hienompi ?

Uuh kun pakottaa päätä taas eilisten pileitten jälkee. Kaverilla on uus mies, joka on olevinaan niin kauheen ihmeellinen. On kai jotain hienoa ruottinsuomalaista sukua ja aatellinen yns. Ja mun kaveri on sitten olevinaan niin hienoa nii hienoa. Vaikkei ite osaa varmaan sanaakaan ruottia ja ei oo koulujakaan käyny.

Ja mitä tolla aatellisjutulla ees on nykyään mitään väliä. Vaui onko ? Ei toi mies oo ees mikään megarikas, autokin oli aikas tavallinen ?

Ärsytti vaan kun koko pileet meni sitten siihen, että kaikki ryömi ton tyypin ja mun kaverin pillin mukaan kun ne oli niin hienoja ? Ja olipa muka niin hienoo kun tyyppi vastas puhelimeen ja molotti ruottia. Ja jollekkin saksaa, on nääs kaikki kielet hallussa. Muijakaveri ite osaa hyvä ku englantia.

Mitä ite mieltä siitä että ollaan leuhkoja kun mies on muka hienompi ?

No, älä nyt. Kaverisi on löytänyt unelmiensa miehen. Yritä olla onnellinen hänen puolestaan.

Niin tänä päivänähän ei ole enää aatelisia, keskiluokkaa ja talonpoikia. Ymmärrettävästi sellaisen tapaaminen, jolla on kuitenkin aatelisjuuret voi ärsyttää suomalaista, jonka juuret yleensä ovat tavan talonpoikaiset. Koitahan päästä nyt kateudentunteiden yli ja elää ihmisiksi. Samalla viivalla me ainakin teoriassa jokainen nykysuomessa ollaan.

Ymmärrän kyllä jos kaverin käytös ärsyttää. Mulla entinen työkaveri leuhki miehensä ammatilla (lentäjä tai mikä lie), muisti aina korostaa sitä joka välissä, sitä myöskin mitä kaikkia työetuuksia se sai, miten niillä on varaa siihen ja siihen ja kuinka ne ei ikinä kehtais käydä missään Halpa Hallissa jne. Itse se oli koulutukselta merkonomi ja samoissa mitättömissä toimistohommissa kuin me muutkin. Olihan se aikamoista kuunneltavaa, mutta myös tosi huvittaa kuinka toinen pätee miehensä ammatilla, sukunimellä ja rahoilla.

No, tässä tapauksessa ero oli aika kova paikka tälle työkaverille ja oli siitä ensin tosi hissuksiin :D Mutta vähän myöhemmin sitten paljastui että niiden liitto oli ollut tosi onneton ja kai sen takia se sitten korosti sitä mammonaa koko ajan kun muuten meni päin p*rsettä.

Jos ette ole huomanneet, monet naiset pätevät miehillään. Näillä naisilla itsellään usein harvoin on mainittavaa meriittiä mistään. Kotiäitityyppiä tuo naistyyppi :)

Kyllähän tuollaisia huonoitsetuntoisia ihmisiä kuin kaverisi löytyy. Muistan hyvin, kun oma lapsuudenkaverini aina muisti äitinsä uudesta miesystävästä puhuessaan mainita, että hän on varatuomari. Samoin äitinsä koristeli kotinsa kaikella kimalluksella, samoin kuin vaatteet kaikenmaailman sulilla ja paljeteilla ym. "ylellisellä" :D Itsellään ei ollut koulutusja ja palkka pieni. Köyhän lapsuuden oli elänyt suurperheessä, joten kai jotenkin tunsi sitten itsensä huonommaksi ja tämä sama jatkuu tyttäressäänkin. Rahaa ja asemaa palvovat yms. Säälittävää.

Ruotsinsuomalaiset puhuvat kylläkin suomea.
Suomenruotsalaiset taas puhuvat ruotsia.

Onneksi sinä et edes esitä sivistynyttä.

:D
Ap, sanoit, että mies puhui puhelimeen ruotsia ja saksaa. Mitä hänen olisi pitänyt puhua? Ei varmaan puhunut oikeasti ruotsin tai saksankielisen kanssa? Halusi varmasti vain ärsyttää ja ylpeillä kielitaidollaan. ;)

Viimeksi muokattu:
Ruotsinsuomalaiset puhuvat kylläkin suomea.
Suomenruotsalaiset taas puhuvat ruotsia.

Onneksi sinä et edes esitä sivistynyttä.
Ap on malliesimerkki suomalaisuuden perimmäisistä ominaisuuksista. Herraviha ja kateus elää edelleen vahvana näiden tynnyrissäkasvaneiden keskuudessa. Luokkayhteiskunta oli ja meni, mutta edelleen aateluus tuntuu velvoittavan. Ainakin pahansuopuuteen. Osaa vielä mokoma kieliäkin.

[QUOTE="vieras";23237570]Niin tänä päivänähän ei ole enää aatelisia, keskiluokkaa ja talonpoikia. Ymmärrettävästi sellaisen tapaaminen, jolla on kuitenkin aatelisjuuret voi ärsyttää suomalaista, jonka juuret yleensä ovat tavan talonpoikaiset. Koitahan päästä nyt kateudentunteiden yli ja elää ihmisiksi. Samalla viivalla me ainakin teoriassa jokainen nykysuomessa ollaan.[/QUOTE]

Kyllä se on muka ihan oikea aatelinen. Ja on niillä kaikkia etuja. Mut naurettavaa et on aatellinen mut ei ees rikas. Ei ainakaan verotiedoista löytyny mitään ton nimellä mut kyl saman sukunimisii oli et tiiä sit.

Mitä järkee leuhkii tommosilla kunei suomes oo... ja mistä toi ees tulee. Siis miks joku on aatellinen ja joku ei. Kuka sen sanoo ?

Ja ei mua nyt niin se ite tyyppi ärsytä paitti ku puhuu ruottia puhelimeen. Varmaan ois voinu puhua suomeekin mut oli pakko sönkätä ruottia että olis hienompi ja varmaan tarkotuksella oli mun kaveri sanonu että saksalainen soittaa että saa sitäkin puhuu.

Teki mieli sanoo, että koskas ne saksalaiset ton lapinpolton maksaa. Heh heh.

[QUOTE="vieras";23237626]Jos ette ole huomanneet, monet naiset pätevät miehillään. Näillä naisilla itsellään usein harvoin on mainittavaa meriittiä mistään. Kotiäitityyppiä tuo naistyyppi :)[/QUOTE]
Näin on. Jos ei ole omia meriittejä, lasketaan suureksi saavutukseksi miehen teot, se jos saa väännettyä revasta pellolle lapsen, tai jos on vanha niin kuvitellaan vanhuuden tarkoittavan viisautta.

Kaikkihan on tietenkin loogisesti ajatellen ihan paskaa. Puolison teot ei ole omia saavutuksia. Mukulan vääntäminen revasta pellolle on jotain, jonka suurin osa maailman naisväestöstä tekee. Jos olit typerä nahjus keski-ikäisenä, olet typerä nahjus edelleen vanhanakin. Whoopdidoo.

Mä olen ns.puoliksi suomenruotsalainen ja jos joku alkaa "parjaamaan" suomenruotsalaisia niin se olen kyllä minä :D
Ja mulle se on aika yks ja sama millä kukakin kehuskelee, hymyilyttää yleensä vaan niiden puolesta
kun niiden läpi kuitenkin näkee sen asioiden oikean laidan.

Kyllä se on muka ihan oikea aatelinen. Ja on niillä kaikkia etuja. Mut naurettavaa et on aatellinen mut ei ees rikas. Ei ainakaan verotiedoista löytyny mitään ton nimellä mut kyl saman sukunimisii oli et tiiä sit.

Mitä järkee leuhkii tommosilla kunei suomes oo... ja mistä toi ees tulee. Siis miks joku on aatellinen ja joku ei. Kuka sen sanoo ?

Ja ei mua nyt niin se ite tyyppi ärsytä paitti ku puhuu ruottia puhelimeen. Varmaan ois voinu puhua suomeekin mut oli pakko sönkätä ruottia että olis hienompi ja varmaan tarkotuksella oli mun kaveri sanonu että saksalainen soittaa että saa sitäkin puhuu.

tai edes halusin sanoa... Mutta sinä, ap, olet juntti!

.

Aatelointi,[1] naturalisointi[2] ja adoptio olivat tapoja, joilla Suomen suuriruhtinaskunnassa ja Ruotsin kuningaskunnassa saattoi saada aatelisarvon. Aateloinnin saattoi suorittaa vain hallitsija, kuningas tai suuriruhtinas. Aateloinnin merkkinä aateloitu sai aateliskirjeen. Useimmiten aatelisarvo kuitenkin perittiin.

Introduktiossa aatelinen ja hänen sukunsa otettiin jäseneksi ritarihuoneeseen ja kirjattiin ritarihuoneen aatelismatrikkeliin.[3] Tässä yhteydessä suku sai järjestysnumeron. Ulkomaisen aateliarvon omaava ei voinut tulla introdusoiduksi ritarihuoneeseen. Hallitsijan luvalla suku voitiin kuitenkin naturalisoida, jolloin jäsenet voitiin introdusoida. Ruotsissa ulkomaisten aatelisarvojen omistajat, joita ei ole naturalisoitu, muodostavat niin sanotun introdusoimattoman aatelin (ruots. ointroducerad adel).

Adoptiossa aatelisarvon omistaja saattoi siirtää arvonsa perintönä adoptoidulle. Usein näin tapahtui, jos suvussa ei ollut miespuolisia jälkeläisiä. Adoptoidut olivat usein sisaren lapsia, tai aatelittoman tai alempiarvoisen veljen lapsia. Suomessa tällaisia adoption kautta periytyneitä sukuja ovat muun muassa Cronstedt ja von Berg sekä Stewen-Steinheil, Stjernvall-Walleen, Standertskjöld-Nordenstam, Indrenius-Zalewski, Hisinger-Jägerskiöld.[4]

Suomen ritarihuoneeseen naturalisoituja sukuja ovat seuraavat: kenraalikuvernööri, ruhtinas Menschikoffin suku, kreivillinen Kuscheleff-Besborodko -suku,[5] vapaaherralliset suvut Freedricksz ja von Hauff sekä aatelissuvut von Müller, von Briskorn, von Thomsen, von Daehn, von Weissenberg, von Schoultz ja Fischer.[6] Lisäksi on naturalisoitu joukko vanhoja ruotsalaisia sukuja, mm. Rosenbröijer[7], von Nandelstadh[8] ja Gripenwaldt.

Mulla on monta ruotsin- ja englanninkielistä kaveria. En olekkaan koskaan aiemmin huomannut ajatella, että voisin jotain sillä ärsyttää, kun puhun jompaa kumpaa kieltä puhelimeen. Tosin mä en ole aatelista sukua. Ehkä se vähän helpottaa. ;) :D

Mun äitin avomies on suomenruottalaanen ja hänen sukunimensä on harvinaanen Suomesssa. Olenko mä nyt jotenkin parempi? Paitti mä en pahemmin osaa ruottia eikä se mies ole aatelinen eikä aatellinen. :D

No jospa se kato puhu jonkun toisen suomenruotsalaisen kanssa...Ne kun puhuu ruotsia keskenään:whistle:

No mutta joo muakin ärsyttää sellaset naiset ketkä ylpeilee miehillään.Koska se nyt ei vaan siitä ihmisestä tee yhtään parempaa vaikka sen mies ois mikä.Ja jos ne miehen asiat on niin tärkeitä että niistä pitää joka välissä mainita niin ois ehkä parempi hommata itelleen sellasia meriittejä.
Ja huom on eri asia olla ylpeä miehestään/vaimostaan kuin ylpeillä esim. sen ammatilla,sukujuurilla tms.

Uusimmat

Yhteistyössä