Kaveri lainasi syöttötuolia, rintareppua ja pehmoleluja, takasin sain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
likaiset syöttötuolin, rintarepun ja pehmolelut. Siis palauttaisitteko te ne likaisina?!
Syöttötuoli on valkoinen, mutta voihan sen silti hinkata puhtaaksi? Rintareppu oli tahmea, en tiedä mitä hiivattia lapsi siinä syönyt, se on kankainen, kai senkin voisi pestä (ihan pesukoneeseen voi laittaa) ennen palautusta? Pehmolelut ovat sellaisia, että niistä kuuluu ääniä ja niitä ei voi siis laittaa pesukoneeseen, mutta kyllä nekin voi putsata! Tai voi olla antamatta lapselle mitään ruokaa käteen samalla kun se katselee ja käyttää hankalasti puhdistettavaa lelua.

Nämä tarvikkeet ovat olleet kahdella lapsellani, ja kyllä, olen saanut ne puhdistettua ja annoin hyvää hyvyyttäni kaverille lainaksi. Luulin, että hän pitäisi niitä kuten lainatavaroita kuuluu.. Nyt kyllä ottaa päähän puhdistaa ne itse, ei kai niitä kukaan likaisena osta? Ovat siis menossa kiertoon ja ajattelin että saisin niistä ihan hyvin vielä rahaa takaisin kirpparilla.

Olen kyllä aika nössö kun en viitsi kaverille sanoa asiasta, jotenkin ajattelin tämän olevan itsestäänselvää. Mitä mieltä olette? Kaveri antoi kamat pussissa, en niitä siinä alkanut katsomaan tarkemmin, en tiedä olisinko silloin heti sanonut jotain. Vasta myöhemmin tarkemmin katsoin kirpparia varten ja huomasin että likaisia ovat..

En palauttaisi likaisina, paitsi jos ne pitäisi palauttaa yllättäen tyyliin, että lainaaja poikkeaa paikalla ja ottaa ne mukaansa, kun ne menee samalla vaivalla. Ei siinä pahemmin ehdi pesemään, jos juuri ovat käytössä olleet.

Minä en lainaile muille mitään. Tai onhan meillä matkasänky ollut vuosikausia lainassa, kukaan ei ole vaivautunut sitä kuljettamaan eikä meillä ole sille mitään tarvetta enää. Joko lahjoitan tai myyn tavarat, lainatut eivät kuitenkaan tule entisen veroisina koskaan takaisin. Lahjoitettuja on tullut meille joskus takaisinkin uudelleenkäyttöön. Pysyy välitkin parempina, kun ei tarvitse seläntakana jupista, kuinka sekin tuli sellaisessa kunnossa, olisi pitänyt parempaa huolta :mad:

En ole itsekkään juuri lainaillut. Esikoiselle oli käytettyjä pieniä vaatteita lainassa ja pestyinä ne palautin. Lainaajan omat lapset eivät noita tainneet koskaan käytellä, kun olivat syntyessään niin isokokoisia toisin kuin tuo meidän kuukauden etuajassa syntynyt. Lainaaja oli hankkinut ne ennen heidän esikoisen syntymää.

Ei kai kukaan tuollaisia lainaile. Ei tulisi mieleenkään pyytää kun netistä saa käytetyt puoli-ilmaiseksi. Syöttötuoli Ikeasta uutena 15 euroa. Eikä tulisi mieleen myöskään lainata.

Onkohan lainaaja samanlainen kun sukulaisemme joka ei penniäkään sijoittanut lapseensa. Äitiyspakkaus kattoi vaatteet ja rattaat sekä muut ruinasi tuttavilta ilmaiseksi. Kun jotain uupui järjesti vauvakutsut ja tarjottavat leivotutti anopillaan. Vieraat maksoi nekin tarvikkeet. Periaatteesta en lainaile enkä ostele pihulle ihmiselle. Tämäkin sukulainen istuu rahakasan päällä kotonaan. Alhaista ja häveliästä.

Ei kai kukaan tuollaisia lainaile. Ei tulisi mieleenkään pyytää kun netistä saa käytetyt puoli-ilmaiseksi. Syöttötuoli Ikeasta uutena 15 euroa. Eikä tulisi mieleen myöskään lainata.

Onkohan lainaaja samanlainen kun sukulaisemme joka ei penniäkään sijoittanut lapseensa. Äitiyspakkaus kattoi vaatteet ja rattaat sekä muut ruinasi tuttavilta ilmaiseksi. Kun jotain uupui järjesti vauvakutsut ja tarjottavat leivotutti anopillaan. Vieraat maksoi nekin tarvikkeet. Periaatteesta en lainaile enkä ostele pihulle ihmiselle. Tämäkin sukulainen istuu rahakasan päällä kotonaan. Alhaista ja häveliästä.

Harvinaisen huonoa taloudenhoitoa, jos pistää rahaa sellaiseen, minkä voisi myös saada ilmaiseksi tai nimelliseen hintaan. Siinä loppuu rahat äkkiä kesken tai ainakin muihin kohteisiin ei sitten ole enää rahaa.

Toki tietysti jos saa jotain toiselta ilmaiseksi, niin "lahjahevosen suuhun ei ole syytä katsoa" ja lahjan antajaa kohtaan ollaan kohteliaita ja huomaavaisia.

Harvinaisen huonoa taloudenhoitoa, jos pistää rahaa sellaiseen, minkä voisi myös saada ilmaiseksi tai nimelliseen hintaan. Siinä loppuu rahat äkkiä kesken tai ainakin muihin kohteisiin ei sitten ole enää rahaa.

Toki tietysti jos saa jotain toiselta ilmaiseksi, niin "lahjahevosen suuhun ei ole syytä katsoa" ja lahjan antajaa kohtaan ollaan kohteliaita ja huomaavaisia.

Joo mutta kyllä muilta ruinaamisessakin pitäisi olla hyvän maun raja. Jos mitään ei halua itse ostaa vaan maksattaa muilla niin onhan se noloa. Kun vastavuoroisesti ostavat niin tuovat jonkun xtra vaippapaketin alesta ja euron keksipaketin.

Voihan se olla hyvää taloudenpitoa mutta kannattaisi miettiä millaisen kuvan itsestään muille antaa...

Tuo juuri on se syy, miksi en lainaa mitään. Kaiken, minkä aion myydä, myyn heti. Se, mikä ei mennyt kaupaksi, on sitten ilmaiseksi tarjolla sille joka sen haluaa. Mutta en lainaa, en näe siinä mitään järkeä. Miksi ihmeessä nähdä niin paljon vaivaa asioiden eteen jolla ei ole mitään merkitystä. Lelujen lainaamista en ymmärrä ollenkaan, aika köyhä saa olla jos ei löydä lähikirppikseltä lasten pehmoleluja sopuhintaan, niitä on kirppikset pullollaan.
Lainaaminen kuuluu aikaan kun ihmisillä ei ollut rahaa ja kirppareita ei ollut, ja senkin vuoksi sitä tavaraa säilytettiin vinteillä ja varastoissa hamaan tuomiopäivään saakka. Se kulttuuri on minun mielestäni jo mennyt, ei kai kukaan halua täyttää nurkkiaan asioilla joita ei enää itse tarvitse.

Mutta hei, luuliko ketjun aloittaja että käyttötavaran kunto pysyy ennallaan jos sitä käytetään? Ei pysy. Tulevaisuudessa, jos aiot jotain myydä, myy se heti.

Itse hölmönä myös lainasin kalliit kaksostenvaunut/rattaat, koska pariskunnalla ei ollut varaa niitä ostaa ja lupasivat ne heti takaisin kun saavat omat ostettua.
Kohteliaana en kehdannut kysellä, koska talousasiat henk.kohtaisia ja sitten viimein, kun huomasin, etteivät niitä tarvitse, kyselin takaisin.
Ensinnäkin meni puoli vuotta, että pääsin katsomaan vaunuja, oliko he kenties ne itse lainanneet edelleen? Ja olivat niin huonossa kunnossa, että jouduin sanomaan, että tehkää mitä teette, en itse niitä huoli takaisin, koska ei sellaisia saa enää eteenpäinkään, en edes olisi kehdannut lahjoittaa.
Penniäkään en saanut niistä rattaista, aloin sitten lahjoittamaan kaikkea heille päin noin niinkuin muutenkin, ja siitäkös rouvalla riemu repesi...Emme ole sattuneesta syystä enää tekemisissä toistemme kanssa.

Yhteistyössä