Kaveri suuttui

• Viestiketjun aloittaja ihme tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
miunmau
[QUOTE="vieras";28599002]Onko teillä paheksujilla samanlainen seuranta lahjoista joita annatte esim jouluna? Kauanko saajan täytyy niitä säilyttää, että teillä ei mene hermo ja lopu ystävyys?[/QUOTE]

No ei nyt lähellekään sama asia!

"Ellu"
Kyllä mä antaisin jotain arvokasta hyvälle ystävälleni vaikka jollekkin tuntemattomalle en. Esim. jos ostaisin uuden telkan ja vanhan, vielä rahanarvoisen voisin antaa vaikka siskolle enkä myydä pois jos tietäisin siskon tarvitsevan uuden television. Ja kyllä se vituttais jos sisko nyt kuitenkin myis sen heti, koska en olisi siinä tapauksessa antanut vaan olisin myynyt itse.

Eri asia jos ostaa lahjaksi. Jos antaisin jotain pois sen takia, että kaverilla on rahahuolia, odotan että ne antamani vaatteet tulisivat silloin myös käyttöön. Jos kaveri vastaanottaisi ne myydäkseen eteenpäin, suuttuisin.
Ja ihan sen takia, että mulla saattais olla toinenkin kohde, joka olisi voinut vaatteita oikeasti tarvita tai olisin voinut ne itse myydä. Mutta jos ap on ottanut vaatteet vastaan ja ystävä on ymmärtänyt antavansa ne tarpeeseen (ja ap:n lapset tarvitsee ne käyttöön), olis ap:n kyllä pitäny ilmottaa kaverille, että ei tee vaatteilla mitään vaan aikoo myydä ne.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28598985]Annoit itsellesi tarpeettoman telkkarin pois ja nyt vituttaa? Okei..[/QUOTE]

Jos sua nyt noin paljon kiinnostaa, niin annoin telkkarin vanhemmilleni, koska heidän toinen telkkarinsa meni rikki ja äitini totesi, että ei voi nyt katsoa eri ohjelmaa kuin isäni koska telkkareita on vain yksi. Ajattelin, että meiltä liikenee telkkari vaikka olimme aikeissa viedä sen mökille. Luulin, että heillä olisi sille enemmän käyttöä omakotitalossa vuoden aikana kuin meillä mökillä (ei koko lomaa siellä kuitenkaan olla). Mulle olis ollut ihan ok jos vanhemmillani ei olisi sille käyttöä ollut ja isäni olisi sen myynyt mutta kävi kyllä ärsyttämään kun oikein leuhki että myi sen samantien pois ja sai hyvät rahat. Ja äitini on edelleen ilman sitä telkkaria kuten myös me mökillä. Pihi mikä pihi.

Ootko sä tosisaan?
Sun ystäväsi antoi ne sulle hyvää hyvyyttään, ilmeisesti koska olet köyhä.
Otit ne vastaan ja möit heti, ilman käyttöä?
En ymmärrä miten kehtasit. Mä en olisi sinuna viitsinyt alkaa vielä "leuhkimaan" sillä rahasummalla paljonki sä niistä saait??!!

Ooksää tyhymä vaiko vaan röyhkeä?
Onneksi ei olla ystäviä me sun kanssasi..

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"Hermanni"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28598895:
Siis oikeastiko teidän mielestänne ne kaverilta saadut vaatteet on jotenkin korvamerkittyjä :O Olisi kaverikin voinut sanoa jos ne joskus haluaa takaisin.
Minulla on ollut tapana aina antaa ilmaiseksi eteenpäin ne vaatteet, mitä itse olen ilmaiseksi saanut. Ja sitten myyn ne vaatteet, joista olen vähän enemmän maksanut (eli ulkovaatteet ja kalliimmat merkit).

"vieras"
No,tämähän on tulllut jo lähes kaikilta vastaajilta selväksi, mutta sanonpa minäkin että olit todella törkeä. Ja miten ihmeessä kehtasit mennä vielä asiasta kaverillesi leuhkimaan? Kai annat ne rahat hänelle, edes osan? Ja miten et voi edes itse tajuta omaa tökeryyttäsi? Luultavasti olet tälle kaverille kohta ex-kaveri.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28599088]Jos sua nyt noin paljon kiinnostaa, niin annoin telkkarin vanhemmilleni, koska heidän toinen telkkarinsa meni rikki ja äitini totesi, että ei voi nyt katsoa eri ohjelmaa kuin isäni koska telkkareita on vain yksi. Ajattelin, että meiltä liikenee telkkari vaikka olimme aikeissa viedä sen mökille. Luulin, että heillä olisi sille enemmän käyttöä omakotitalossa vuoden aikana kuin meillä mökillä (ei koko lomaa siellä kuitenkaan olla). Mulle olis ollut ihan ok jos vanhemmillani ei olisi sille käyttöä ollut ja isäni olisi sen myynyt mutta kävi kyllä ärsyttämään kun oikein leuhki että myi sen samantien pois ja sai hyvät rahat. Ja äitini on edelleen ilman sitä telkkaria kuten myös me mökillä. Pihi mikä pihi.[/QUOTE]

No tuohan on nyt ihan eri asia. Sinä lahjoitit telkkarin äidillesi tarpeeseen ja isäsi tuli ja veti välistä.

"vieras"
Kaveri luultavasti uskoi tehneensä hyvän teon kun antoi sinulle vaatteet ilmaiseksi. Sinulla kun ei sitä rahaa ole. Mutta sinäpä menit ja myit ne vaatteet samantien pois ja otit rahat itsellesi. "Hienosti" toimittu.

"vieras"
[QUOTE="Ellu";28599062]Kyllä mä antaisin jotain arvokasta hyvälle ystävälleni vaikka jollekkin tuntemattomalle en. Esim. jos ostaisin uuden telkan ja vanhan, vielä rahanarvoisen voisin antaa vaikka siskolle enkä myydä pois jos tietäisin siskon tarvitsevan uuden television. Ja kyllä se vituttais jos sisko nyt kuitenkin myis sen heti, koska en olisi siinä tapauksessa antanut vaan olisin myynyt itse.[/QUOTE]

Tarvitsiko ap niitä vaatteita vai tyhjensikö kaveri omia kaappejaan itselleen tarpeettomista tavaroista? Veisitkö sinä sen telkkarin siskollesi, jos hän ei sitä tarvitsisi?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ootko sä tosisaan?;28599101:
En ymmärrä miten kehtasit. Mä en olisi sinuna viitsinyt alkaa vielä "leuhkimaan" sillä rahasummalla paljonki sä niistä saait??!!

Enemmän käyttöä köyhälle sillä rahalla on.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28599159]Tarvitsiko ap niitä vaatteita vai tyhjensikö kaveri omia kaappejaan itselleen tarpeettomista tavaroista? Veisitkö sinä sen telkkarin siskollesi, jos hän ei sitä tarvitsisi?[/QUOTE]

Jos AP ei ollenkaan tarvinnut sitä tavaraa, niin voi sanoa että ei kiitos, me emme tarvitse näitä nyt, meillä on jo tarpeeksi vaatetta. Jos kaveri siitä huolimatta haluaa tuoda niin ok, jos myy kirpparilla.

Mutta jos on kuvitellut että vaatteet menisi käyttöön niin noloa kehuskella niistä kirpparilla saaduilla rahoilla.

Minäkin olen antanut kavereille vaatteita ja kenkiä, sillä ajatuksella että sitten kun ei enää tartte saa tehdä niillä mitä tykkää, takaisin en halua. En silti pitäisi siitä jos kaverini tulisi kehumaan sillä paljonko niistä kirpparilla rahaa sai. Tai jos toinen ottaisi ne itselleen pelkästään siksi että aikoo myydä vaatteet.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28598931]Miten sulla oli aikaa hinnoitella vaatteet, jos et jaksanut katsoa onko sinulla vielä käyttöä vaatteille?[/QUOTE]

Tämän minäkin haluaisin tietää.

"Sari"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28598830:
Ei ole provo. Miksi olisin sanonut kun sain niistä rahaakin. Kaverin tuntien kuten nytkin siellä oli merkkivaatetteita ja osa käyttämättömiä. Sanoinhan minä ettei minulla ole nyt varaa maksaa.
Mutta nythän sinulla on varmaa maksaa. Anna kaverillesi ainakin puolet myyntituloista eli satanen. Ehkäpä se lievittää hänen pettymystään sinuun.

• Tykkää
Reactions: Sankkuli
Mikääs tää juttuNytOikeinOn?
[QUOTE="vieras";28599088]Jos sua nyt noin paljon kiinnostaa, niin annoin telkkarin vanhemmilleni, koska heidän toinen telkkarinsa meni rikki ja äitini totesi, että ei voi nyt katsoa eri ohjelmaa kuin isäni koska telkkareita on vain yksi. Ajattelin, että meiltä liikenee telkkari vaikka olimme aikeissa viedä sen mökille. Luulin, että heillä olisi sille enemmän käyttöä omakotitalossa vuoden aikana kuin meillä mökillä (ei koko lomaa siellä kuitenkaan olla). Mulle olis ollut ihan ok jos vanhemmillani ei olisi sille käyttöä ollut ja isäni olisi sen myynyt mutta kävi kyllä ärsyttämään kun oikein leuhki että myi sen samantien pois ja sai hyvät rahat. Ja äitini on edelleen ilman sitä telkkaria kuten myös me mökillä. Pihi mikä pihi.[/QUOTE]

Mä "luin tarinasi" ja ymmärrän äivään, että miksi sua ketuttaa.. Mä en ymmärrä errä mitäen ihmiset voikin olla noin röyhkeitä ja tilannetajua vailla olevia, näinkin useasti..
Eikö teillä oo käytöstapoja, ei mennä sanomaan kenellekkään päin ja suoraan päin naamaa että "Kiitos lahjoituksestasi, -sainki siitä muuten hyväätrahat."

Vähän sama kuin jos kaverisi pitäisi kirppistä ja lahjoittais sulle siinä päivän aikana parit samat kirjat ja vaateparit vaikkapas. KUn hÄn oli kuullut sinun valittavan rahattomuudestasi, kun et voi ostaa niitä (kÄÄn) häneltä. HÄn ajatteli vÄhäseen piristää sinua, ja antoi ne sulle yllätyksellisenä lahjana, ystäväLTÄSI.
Sittens ä päätätkin, että "hei, mäpä myynki nämä!"
Pistät oman kirpputorimyyntikojun kaverisi pöydän viereen ja pistät häneltä juuri saamasi tavarat myyntiin. Mitää silloin sun päässäsi liikkuu?? Röyhkeys, Röyhkeys, Röyhkeys ja MinäMinäMinä(kö)?????!!! ???? !! ???? !!!!??!! !!!! ?? !!!! ?? !!!!?? !!!!?? !!??!! !!??!! !!??!! !!??!!

"leea"
[QUOTE="vieras";28598886]No menihän ne käyttöön, rahan ansaisemiseksi. Kun jotain antaa ja lahjoittaa pois, niin eikö tarkoitus ole silloin päästä ylimääräisestä tavarasta eroon ja uusi omistaja tekee sitten saamallaan hyödykkeellä mitä haluaa.

Jos tarkoitus on jeesustella ja leikkiä hyvää ihmistä ja köyhien avustajaa, niin sitten on parasta lahjoittaa heti jonnekin hyväntekeväisyyteen suoraan.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä. Ihmiset ei taida nykyään ymmärtää mitä on lahja. Ihan oikein teit ap, omallas saat tehdä mitä itse haluat.

Inhoan ihmisiä, jotka haluavat sitoa "lahjoillaan". Itse en tahdo kuullakaan mitä lahjoilleni on tehty, mitäs se mulle kuuluu! Siksi annankin mieluiten rahaa, niin saavat vaikka jäätelöä ostaa koko rahalla jos huvittaa.

"leea"
Alkuperäinen kirjoittaja Ootko sä tosisaan?;28599101:

Mitä hyvää hyvyyttä se on, että antaa pois jotain ja sitten kuvittelee voivansa määrätä mitä uusi omistaja tavarallaan tekee. Ällöttävää tekopuýhyyttä koko ketju, tämänkö takia ihmiset toisilleen lahjoja antavat, että itse saavat hyvän mielen ja kunniaa.

"leea"
[QUOTE="vieras";28599149]Kaveri luultavasti uskoi tehneensä hyvän teon kun antoi sinulle vaatteet ilmaiseksi. Sinulla kun ei sitä rahaa ole. Mutta sinäpä menit ja myit ne vaatteet samantien pois ja otit rahat itsellesi. "Hienosti" toimittu.[/QUOTE]

Tähänkö me köyhiä tarvitaan, että ne joilla on tuntis olonsa edes vähän paremmiksi. voi itku.....

Käytöstavat
On eri asia antaa lahjaksi, kuin antaa tarpeeseen. Tarina ei kerro millä sanoilla ap tavarat sai. Joka tapauksessa lahjankin eteenpäin myymistä pidetään tökerönä, joten vaikka teoriassa lahjaksi saadulla tavaralla saa tehdä mitä haluaa, on erittäin huonotapaista kertoa antajalle myyneensä lahjatavaran. Pätee niin syntymäpäivä-, hää-, joulu- kuin muihiinkin lahjoihin.

Vielä tökerömpää on valehdella että jotain tarvitsee omaan käyttöönsä, ja sitten laittaakin tavara heti myyntiin. Valehtelua on myös jos jättää sanomatta "kiitos en tarvitse", jos tietää että toinen olettaa tavaran tulevan tarpeeseen.

Pöyristyttävää että ilmeisesti on useampiakin aikuisia ihmisiä, joille näin peruskäytöstavat eivät ole selvillä!

"joo"
Olit törkeä!
Itsekin suutuin esim. kun lahjoitin bumbon eteenpäin ja vielä erikseen sanoin että sen voi sit aina lahjoittaa eteenpäin tarvitsevalle niin eikös se ollu kuukauden päästä fb kirppiksellä myynnissä. Harmitti kun ajatuksenani oli antaa hyvän kiertää.

Kaverisi suuttui kyllä ihan aiheesta ja musta sun olis reilua antaa osa rahoista hälle.

Yhteistyössä