Mun 3v poika lykkää tyyriinä nukenvaunujaan, otteet tosin ovat sen verran miehekkäät, että kyytiläistä käy sääliksi. Hänellä on myös kattava valikoima kotileikkitarvikkeita, kattiloita, kippoja, kuppeja yms. Eikä olla tyrkytetty, itse on ne halunnnut. Sama lapsi leikkii duploilla, traktoreilla, pikkuautoilla ja metsurin välineillä.
Ostin tytölleni 1v synttäreitä varten keijunsiivet, hiuspannan ja taikasauvan, semmoisen vaaleanpunaisen hörhelösetin. Jouduin takaisin kauppaan ostamaan uuden setin, sillä poika rohmusi välineet. Enkä keksinyt yhtään perustetta, minkä takia vain kuopuksella olisi oikeus leikkiä perhosta. Kolmevuotias tomera pikkuperhonen keskittyi ihastelemaan taikasauvan lameiden pöllyämistä tuulessa, eikä olisi halunnut luopua siivistään edes nukkumaan mennessään. Olisiko minun pitänyt yrittää harhauttaa ja kertoa, että "sulla on pippeli ja siskolla ei, niin annetaan sille lohdukkeeksi tällaiset siivet" ? Pippeli ei kimaltele eikä hulmua tuulessa, mitkä olivat ne tärkeimmät ominaisuudet tuossa leikkisetissä.
Jos minä meikkaan, pikkumies ilmaantuu joskus tahtomaan myös. Olen tehnyt kompromissin: minä saan huulikiiltoa ja poika huulirasvaa. Kiinnostus laimeni aika pian, kun ei ollut kyse kummemmasta asiasta. Samoin mammalassa poika on joskus saanut kynteensä liimattavan kynsitimantin ja kulki ylpeänä peukku pystyssä koko päivän ja näytti kynttään kaikille, joita tapasi. Saman ilmiön saa aikaan muumilaastarilla ja se on ihan yhtä harmitonta.