Kaveri ei ymmärrä miksi pidän molemmat lapset kotona kun toinen sairastaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapset kotona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lapset kotona

Vieras
Meillä vesirokko toisella ja toisella on jo ollut. Molemmat lapset jäi kotiin ja kaveri oli tätä ihmetellyt. Hänen lapsensa menee kuulemma päiväkotiin jos on päiväkotipäivä ja lapsi on terve. On rauhallisempaa olla kotona yhden kipeän lapsen kanssa, kun se terve ei siinä pyöri.

Minä taas en jaksa viedä tota toista päiväkotiin. Eskarilainen kävi eskarissa kun nuorempi oli kipeä, mutta siis vain eskaritunneilla.

Koululainen menee kouluun jos on terve ja tarhalainen kipeä.
Tarhalainen jää kotiin jos on terve ja toinen tarhalainen kipeä.
Tarhalainen jää kotiin jos on terve ja koululainen kipeä.

Tarinan opetus: kannattaa ottaa vesirokkorokote, ainakin jos lapsi on hoidossa.

Itsekään en ehtinyt lapsilleni rokotetta antamaan, mutta eipä ollut kyllä millään tavalla rauhallista niiden ensimmäisten parin kuumepäivän jälkeen. Onneksi heillä oli seuraa toisistaan.

Tuossa tilanteessa voi toimia niinkuin itselle ja lapsille on parhaaksi. Terveen lapsen kotiin jäämiseen on hyviä syitä, mutta myös hoitoon menoon voi olla syynsä. Tilanteen mukaan voi katosa, miten tekee. Yleensä on hyväksyttävämpää pitää kaikki alle kouluikäiset lapset kotona yhden sairastaessa. Enempi sitä joutuu selittelemään, jos sairaan lapsen sisarus menee hoitoon.

Noh, kukin tavallaan, eikä kummassakaan tavassa ole mitään vikaa :)

Meillä toimitaan niin, että toisinaan vien kaikki terveet lapset kerhoon, kun sairas jää kotiin. Ja toisinaan kaikki lapset jäävätä kotiin, jos yksi sairastaa. Riippuen siis siitä, että mikä se sairaus on, miten esim. edellinen yö on mennyt (kuinka koomassa olen aamulla) ja missä työvuorossa mies on.

Kerho on lapsille rakas harrastus ja tuntuisi melko kohtuuttomalta pitää kaikki lapset sieltä aina silloin pois, kun yksi on sairaana. Niitä sairasteluja kun meillä on ollut syksystä lähtien enemmän, kuin paljon ja etenkin silloin kun yksi lapsista sairastui vähän vakavammin, oli tärkeätä pitää arjesta kiinni, jotta muut lapset saivat jatkaa mahdollisimman normaalia elämää sekasorron keskellä.

Mutta toisinaan katson parhaaksi (viimeksi viime viikolla) pitää koko porukan kotona, sillä jos yksi valittelee vatsaansa ja on ripulilla, vatsatauti on mahdollinen. Enkä halua mahdollista vatsatautia eteenpäin muille viedä. Tällä kertaa kyse ei ollut vatsataudista, eikä kukaan muu siis vatsaansa ole valitellut. Mutta parempi kuitenkin olla varovainen, kuin sairastuttaa mahdollisesti koko kerho.

Päivähoitoon en muita lapsia veisi, jos yksi on sairaana. Jos siis kyse on jostakin ihan tavallisesta sairaudesta, josta lapsi toipuu muutamissa päivissä ja lapsilla olisi tavallisesti säännöllinen hoitorytmi. Ja pidän lapset kotona myös silloin, jos olen itse sairaana, mikäli vain mitenkään pystyn lapset itse hoitamaan. Tällöin kokisin sen jopa lasten eduksi, että saavat olla kotona vähän extraa.

Kaikki muksut koululaisia lukuun ottamatta kotona. Eskarilaisen kohdalla riippuu taudista. Jos pienillä mahatauti tai muu selkeän tarttuva, niin eskarilainenkin kotona.

En kyllä ymmärrä miksi päiväkoti-ikäset viedään hoitoon jos on mahollisuus olla kotona. Paitsi jos on tiedossa, että puolet päivästä jonotetaan kipeen kanssa terveysasemalla. Enkä ole kyllä vieny päiväkotiin sillonkaan, kun ite olen ollu kipee.

Jos meillä pienin sairastaa, niin isompi saa itse päättää meneekö päiväkotiin. Tämä siis siksi, että lapsilla vain kahdeksan hoitopäivää kuukaudessa ja isompi ikävöi päiväkotikavereitaan, kun niin harvoin näkee. Häntä siis oikeasti harmittaa, kun ei pääse päiväkotiin. Jos isompi sairastaa, niin pienin ei tietenkään mene. Hänelle on ehdottomasti parempi olla vanhempien luona.

Yhteistyössä