Kaveri ei suostunut syömään makaronilaatikkoani, koska jäähdytin sen ulkona?!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
hellsbells
Apua minkälaisia pöpöjä mekin saatiin kesällä grilliruuista :( Ulkona kypsennettyjä ruokia, ja ulkona syötiinkin ne.. hitto, mitä ulkoilmanbasilleja menikin suuhun :(
 
"vieras"
Meillä on tuo taapero varmaan kuoleman sairas.. Viime kesän käveli pihalla ja pisti kiviä suuhunsa sitä mukaa kun oli edellisen imeskellyt puhtaaksi ja sylkäissyt pois. Katsoin sen verran perään, ettei syönyt ötököitä tai mitään myrkyllistä.. Kivistä en jaksanut ruveta vääntämään sotaa :D Asutaan siis maalla.. Kaupungissa ja taajamassa ehkä olisin suhtautunut eri tavalla.

Ruoan jäähdytys pitäisi tehdä alle 4 tunnissa tai mikrobit alkavat lisääntymään ruoassa. Kun jääkaappiin lämmintä ruokaa ei voi laittaa niin ei iso lasagnevuoka vaan parisataa asteisesta uunista otettuna jäähdy riittävästi neljässä tunnissa. Kyllä se vaan on hygieenisempää pistää pihalle pakkaskelillä hyvin suojattuna jäähtymään.

Hygieniapassi suoritetaan ravintolatyöskentelyä varten ja ravintoloissa ymmärtääkseni on tilat ruoan tehokkaaseen jäähdyttämiseen. Tämän vuoksi ei edes anneta vaihtoehtoa harkita ulkona jäähdyttämistä kun opetetaan ammattilaisia.
 
........................
[QUOTE="juu";27728598]http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012121916470109_ru.shtml

Lämmin ruoka joka ei ole tarkoitettu heti syötäväksi tulee jäähdyttää nopeasti, esimerkiksi kylmässä vesihauteessa tai peitettynä ulkona, jonka jälkeen se siirretään jääkaappiin.

Lähde: Evira[/QUOTE]

Ei, ei, kyllä Evira nyt on väärässä ja Vicy oikeassa.
 
huooooh
Juu olen, siksi olen tarkka ruokien kanssa. Kerran listerian aiheuttaman ja toista aiheuttajaa ei saatu kiinni, mutta se oli selvä ruokamyrkytys kun ne jotka söivät sielä kys. paikassa sairastuivat ja ne ei jotka olivat paikalla mutta eivät syöneet.

Tämä ruokamyrkytys asiakin on sellainen että niidet jotka eivät ole sit kokeneet on helppo huudella. Sama pätee raskauden listeririskiin, helppo on sanoa että "voi sitä vähä syödä" tai "kun ei mulle mitään tullut niin syö sinäkin vain", jos itsellä on käynyt niin hyvä tuuri ettei ole listerioosia saanut eikä oikeasti tiedä mitä se voi aiheuttaa.
Melkein voisin väittää, ettei sun ruokamyrkytys johtunut siitä, että ruoka oli nopeasti jäähdytetty esim. ulkoilmassa.
 
hyksy
Kotona ruuan voi jäähdyttää ulkona aivan mainiosti kun vain huolehtii ettei linnut sun muut pääse kosketuksiin ruan kanssa. Mutta jos työssä käsittelet ruokaa niin hygieniapassia suorittaessa törmää kyllä siihen tietoon ettei ruokaa saa jäähdyttää ulkona.
 
"Jenis"
On ihan totta että mitään ruokia ei saa jäähdyttää ulkona. Pihalla on jopa ilmassa huomattavasti enemmän bakteereja ja taudinaiheuttajia kuin sisällä. Lisäksi et voi tietää onko sielä purkilla käynyt hiiri, lintu, muurahainen, kovakuoriainen tai joku muu otus.
Höpönlöpön. Kovakuoriaiset ja muurahaiset on talviunilla, ja hiiren ja linnun visiitin kyllä huomaa. Mulla on lisäksi esim. uunivuokiin niin tiiviit muovikannet, ettei niitä tahdo edes ihminen saada auki - sitä kautta ei ruokaan mene yhtään mitään.
 
?????
On ihan totta että mitään ruokia ei saa jäähdyttää ulkona. Pihalla on jopa ilmassa huomattavasti enemmän bakteereja ja taudinaiheuttajia kuin sisällä. Lisäksi et voi tietää onko sielä purkilla käynyt hiiri, lintu, muurahainen, kovakuoriainen tai joku muu otus.
:O :O

et oo tosissas :O

miten sä sulatat pakastimen? annatko koskaan pihalla ruokaa sun lapselle? voi luoja, en oo tajunnut koskaan, että jos syödään leivät pihalla aamukahvin aikana ja ne loput leivät jää siihen pöydälle, oltais kaikki kuoleman vaarassa, koska lapset on saattaneet niitä napostella siitä puoliltapäivinkin, tai iltapäivällä. ja silloin ei ole ollut edes pakkasta!

nim.laitan edelleenkin jäähtymään pihalle ruuat ilman kuolemanpelkoa
 
"vieras"
Mä olisin tehnyt makaronilaatikon vieraalleni silloin kun hän tulee enkä jäähtymään tunteja ennen. Onhan se ruoka aina pahempaa jäähdytettynä ja lämmitettynä kuin suoraan uunista. ELi en tajua näitä jotka tarjoaa uudelleenlämmitettyä ruokaa vieraalleen.
 
"Vieras"
No itseasiassa ei ole. Ehkä se on kauniimpaa, mutta monesti maut tekeytyy ruoan vanhetessa.

[QUOTE="vieras";27729237]Mä olisin tehnyt makaronilaatikon vieraalleni silloin kun hän tulee enkä jäähtymään tunteja ennen. Onhan se ruoka aina pahempaa jäähdytettynä ja lämmitettynä kuin suoraan uunista. ELi en tajua näitä jotka tarjoaa uudelleenlämmitettyä ruokaa vieraalleen.[/QUOTE]
 

Yhteistyössä