Kaveri ei suostunut syömään makaronilaatikkoani, koska jäähdytin sen ulkona?!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meidän pihassa liikkuu paljon kissoja, joten jäähdytän ruuat ulkona sellaisen väärinpäin käännetyn saavin alla, ja tietysti nyt joku folio tai kansi "pölysuojana". Tuollainen saavi tjs. on hyvä kikka, jos niitä vähän isompia eläimiä pelkää.

Mua nihkeyttää, kun joskus useita vuosia sitten kutsuin pari ystävääni syömään, ja toinen kyllä ilmaantui paikalle, mutta valitteli vatsakipua ja vähän huonoa oloa ja kertoi, että lapsensa ovat vatsataudissa. No, tämä kaveri ei sitten syönyt mitään, ja se toinen, joka söi, sairastui seuraavana yönä vatsatautiin, samoin kuin minä. Sen jälkeen tämä silloin sairastunut kaveri ei suostu enää syömään mitään minun laittamaani, kun silloin viimeksikin sai siitä ruokamyrkytyksen. Joo, eihän se vaan siitä sairaana kutsuille tulleesta voinutkaan tarttua...
 
"Kata"
hui kamala, meillä on tuossa takapihan pöydällä kattilallinen kiiseliä jäähtymässä.. pitänee mennä seisomaan nenä lasissa kiinni, ettei mikään harakka tai naapurin aikamiespoika käy nostamassa kantta ja ruiki sinne!!!
 
"elli"
Mä olisin varmaan ap:n tilanteessa huomattaunaut kaverille viattomasti, että voitkohan sä syödä sitä salaattia kun ne on kasvanu ulkoilmassa.

Ei meidän lasiterassille ainakaan mitkään töyhtöhyypät tule nokkimaan ruokiamme. Niille on järjestetty omat pidot toiselle puolelle pihaa.

Muuten Vicy; ehkä sulla on tuosta käsidesistä vain omakohtainen kokemus. Meillä käsidesiä käytetään vain mahataudissa. Tosin kädet kyllä pestään saippuan kanssa ulkoilun jälkeen. Kaikissa perheissä ei tehdä sitäkään ja silti ovat selvinneet elämästä hengissä, sikäli kuin se vain on mahdollista.
 
pizza pollo
Mulla oli kerran kiire saada pellillinen kanapizzaa kylmäksi, joten heitin sen hangelle. Noutaessani sitä repeilin ihan huolella löytäessäni fasaanin jäljet, jotka tulivat pihan perältä, kiersivät pizzapellin ja jatkoivat matkaansa. Pari ananaspalaa oli viskottu lumeen, mutta muuten ei ollut serkun lihasta tehty herkku kelvannut :). Mulle kelpasi, mutta korvensin annoksen mikrossa kyllä tavallista huolellisemmin.
 
.)
Vicy puhuu varmaankin yritysympäristössä tapahtuvasta ruoan jäähdytyksestä.Voisin kuvitella, että siihen on erinäisiä säädöksiä, eikä esim suurkeittiöt saa jäähdyttää ruokiaan pihalla :)
 
ohhoh
Jokainen saa mun puolesta syödä minkälaista ruokaa tykkää, mutta esim. marjat on ihan eri pilaantumis vaiheessa kuin valmistettu makaronilaatikko ja lisäksi marjoilla on kuori millä ne suojelee itseään bakteereilta ja mikrobeilta. ZRuon kypsentäminen ja jäähdyttäminen ulkona on täysin eriasia, jos ei sitä eroa ymmärrä niin sais olla ihan hiljaa
Ja esim. linnun ei tarvi päästä sinne paketin sisään, vaan vaikka nokkia sitä astian pintaa, sitten sinä otan siitä astiasta kiinni ja klähmit sitä ruokaa samoilla käsillä...

Ihmiset on kyllä ihmeellisiä otuksia. Lapsille läträtään käsidesiä joka välissä, jynssätään käsiä puhtaaksi joka välissä, mutta sitten ruoat viedään ulos...
Aijaa.. Meillä kyllä otetaan kauhalla makaronilaatikko vuuasta eikä kourilla kaiveta. Ja mitäs esim. mustikassa se kuori auttaa kun sekin kumminkin syödään? Vai kuoritko mustikat, vadelmat, mansikat ja puolukat? Ettei nyt menis vähän hysterian puolelle jo?
 
"Vieras"
Just joo. Eiköhän sen näe jos folioon on koskettu?

Luuleeko joku että ilmakin on ulkona huonompaa kuin sisällä, suorastaan kuhisee bakteereita ja pakokaasuja?

Jokainen saa mun puolesta syödä minkälaista ruokaa tykkää, mutta esim. marjat on ihan eri pilaantumis vaiheessa kuin valmistettu makaronilaatikko ja lisäksi marjoilla on kuori millä ne suojelee itseään bakteereilta ja mikrobeilta. ZRuon kypsentäminen ja jäähdyttäminen ulkona on täysin eriasia, jos ei sitä eroa ymmärrä niin sais olla ihan hiljaa
Ja esim. linnun ei tarvi päästä sinne paketin sisään, vaan vaikka nokkia sitä astian pintaa, sitten sinä otan siitä astiasta kiinni ja klähmit sitä ruokaa samoilla käsillä...

Ihmiset on kyllä ihmeellisiä otuksia. Lapsille läträtään käsidesiä joka välissä, jynssätään käsiä puhtaaksi joka välissä, mutta sitten ruoat viedään ulos...
 
"perseennuolija"
Jokainen saa mun puolesta syödä minkälaista ruokaa tykkää, mutta esim. marjat on ihan eri pilaantumis vaiheessa kuin valmistettu makaronilaatikko ja lisäksi marjoilla on kuori millä ne suojelee itseään bakteereilta ja mikrobeilta. ZRuon kypsentäminen ja jäähdyttäminen ulkona on täysin eriasia, jos ei sitä eroa ymmärrä niin sais olla ihan hiljaa
Ja esim. linnun ei tarvi päästä sinne paketin sisään, vaan vaikka nokkia sitä astian pintaa, sitten sinä otan siitä astiasta kiinni ja klähmit sitä ruokaa samoilla käsillä...

Ihmiset on kyllä ihmeellisiä otuksia. Lapsille läträtään käsidesiä joka välissä, jynssätään käsiä puhtaaksi joka välissä, mutta sitten ruoat viedään ulos...
Jopa hygieeniapassi koulutuksessa "salliittiin" ulkona jäähdyttäminen,monet kokit tekee sitä.
Huiiii.
 
[QUOTE="elli";27728277]Mä olisin varmaan ap:n tilanteessa huomattaunaut kaverille viattomasti, että voitkohan sä syödä sitä salaattia kun ne on kasvanu ulkoilmassa.

Ei meidän lasiterassille ainakaan mitkään töyhtöhyypät tule nokkimaan ruokiamme. Niille on järjestetty omat pidot toiselle puolelle pihaa.

Muuten Vicy; ehkä sulla on tuosta käsidesistä vain omakohtainen kokemus. Meillä käsidesiä käytetään vain mahataudissa. Tosin kädet kyllä pestään saippuan kanssa ulkoilun jälkeen. Kaikissa perheissä ei tehdä sitäkään ja silti ovat selvinneet elämästä hengissä, sikäli kuin se vain on mahdollista.[/QUOTE]

Meillä ei käytetä käsidesiä koskaan, kokemus on päiväkodista sekä kavereiden luota. Molemmissa pitää lapsille laittaa käsidesiä, kun tulee ulkoa tai menee pöytään Samoin koulussa pitää laittaa käsidesiä kun menee syömään. Samoin lasten pitää pestä kädet kun tulevat ulkoa, kun tulevat syömään, kun ovat leikkineet ja kun koskevat vauvoihin ja tietysti wc käynnillä...

ja sulle joka väitti että hygieniapaasi koulutuksessa ulkona ruokien jäähdyttäminen on sallittua, ei muuten ole virhe tulee myös jos väittää että ruokia saa jäähdyttää avoimen ikkunan ääressä.
Ja kokit tekevät muutamia muitakin kyseenalaisia asioita kuin jäähdyttävät ruokia ulkona esim. ottavat ruokiin hanasta suoraan kuumaa vettä että keittyminen nopeutuisi..
 
jaaaa
Jokainen saa mun puolesta syödä minkälaista ruokaa tykkää, mutta esim. marjat on ihan eri pilaantumis vaiheessa kuin valmistettu makaronilaatikko ja lisäksi marjoilla on kuori millä ne suojelee itseään bakteereilta ja mikrobeilta. ZRuon kypsentäminen ja jäähdyttäminen ulkona on täysin eriasia, jos ei sitä eroa ymmärrä niin sais olla ihan hiljaa
Ja esim. linnun ei tarvi päästä sinne paketin sisään, vaan vaikka nokkia sitä astian pintaa, sitten sinä otan siitä astiasta kiinni ja klähmit sitä ruokaa samoilla käsillä...

Ihmiset on kyllä ihmeellisiä otuksia. Lapsille läträtään käsidesiä joka välissä, jynssätään käsiä puhtaaksi joka välissä, mutta sitten ruoat viedään ulos...
Ei meillä läträtä. Marjoissa on kuori joo, mutta se syödään pesemättä ja kuorineen (ainakin meillä).
Oliskohan tässä selitystä joidenkin jatkuvaan sairauskierteeseen. Täällä asuu 5v, joka ei ole koskaan ollut mahataudissa....
 
"perseennuolija"
Meillä ei käytetä käsidesiä koskaan, kokemus on päiväkodista sekä kavereiden luota. Molemmissa pitää lapsille laittaa käsidesiä, kun tulee ulkoa tai menee pöytään Samoin koulussa pitää laittaa käsidesiä kun menee syömään. Samoin lasten pitää pestä kädet kun tulevat ulkoa, kun tulevat syömään, kun ovat leikkineet ja kun koskevat vauvoihin ja tietysti wc käynnillä...

ja sulle joka väitti että hygieniapaasi koulutuksessa ulkona ruokien jäähdyttäminen on sallittua, ei muuten ole virhe tulee myös jos väittää että ruokia saa jäähdyttää avoimen ikkunan ääressä.
Ja kokit tekevät muutamia muitakin kyseenalaisia asioita kuin jäähdyttävät ruokia ulkona esim. ottavat ruokiin hanasta suoraan kuumaa vettä että keittyminen nopeutuisi..
Ihme väittäjä kaikki tietäjä.
 
"sipsi"
Ihmetellä pitää, että näinkin vanhaksi on tullut elettyä tässä tautisessa ja saastaisessa maailmassa... Tytärkin täyttää jo 15v, minun keitoksilla ja jäähdyttelyillä :) Ehkä kaikkia asioita ei pidä pohtia liikaa, toki minäkin jätän ruoan syömättä, jos naapurinkoira on nostamnut koipensa jäähtymässä olevaan soppakattilaani.
 
"vieras"
omituinen kaveri. Sitäpaitsi ruuan nopea jäähdyttäminen on just hyvä sen säilyvyyden kannalta, mä olisin jättäny syömättä, jos sitä olis säilytetty huoneen lämmössä monta tuntia.
 
morbidmama harmajana
Eikös juuri joku tutkimus julistanut käsidesit turhaksi...? Sun AP ei olis kantsinut kertoa frendilles missä laatikon jäähdytit..takuuvarmasti olisi nauttinut ruoasta EIKÄ taatusti sairastunut.:-D Jotkut nyt vaan on....
 
Vierass
Ootko joskus todistetusti saanut jotain ongelmia liittyen huonoon hygieniaan?

Meillä ei käytetä käsidesiä koskaan, kokemus on päiväkodista sekä kavereiden luota. Molemmissa pitää lapsille laittaa käsidesiä, kun tulee ulkoa tai menee pöytään Samoin koulussa pitää laittaa käsidesiä kun menee syömään. Samoin lasten pitää pestä kädet kun tulevat ulkoa, kun tulevat syömään, kun ovat leikkineet ja kun koskevat vauvoihin ja tietysti wc käynnillä...

ja sulle joka väitti että hygieniapaasi koulutuksessa ulkona ruokien jäähdyttäminen on sallittua, ei muuten ole virhe tulee myös jos väittää että ruokia saa jäähdyttää avoimen ikkunan ääressä.
Ja kokit tekevät muutamia muitakin kyseenalaisia asioita kuin jäähdyttävät ruokia ulkona esim. ottavat ruokiin hanasta suoraan kuumaa vettä että keittyminen nopeutuisi..
 
"Jeppis"
Tässä jutussa suorastaan kehotetaan jäähdyttämällä ruuat ulkona jotta välttyisi vatsataudilta. Nopea jäähdytys on ehdoton pöpövapaan ruuan kannalta. http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012121916470109_ru.shtml
 
Foliohattu
On ihan totta että mitään ruokia ei saa jäähdyttää ulkona. Pihalla on jopa ilmassa huomattavasti enemmän bakteereja ja taudinaiheuttajia kuin sisällä. Lisäksi et voi tietää onko sielä purkilla käynyt hiiri, lintu, muurahainen, kovakuoriainen tai joku muu otus.
Kannattaa puhaltaa keuhkot huolellisesti tyhjäksi kun tulee ulkoa sisälle, ettei vahingossakaan tuo sisälle sitä bakteereja ja taudinaiheuttajia sisältävää vaarallista ulkoilmaa. Myös tuulettamista kannattaa kaikin keinoin välttää, ja heittäytyä ulko-ovesta sisälle mahdollisimman nopeasti, koko perhe samalla ovenavauksella ettei ovea suotta auota useita kertoja päivässä.
 
Ootko joskus todistetusti saanut jotain ongelmia liittyen huonoon hygieniaan?
Juu olen, siksi olen tarkka ruokien kanssa. Kerran listerian aiheuttaman ja toista aiheuttajaa ei saatu kiinni, mutta se oli selvä ruokamyrkytys kun ne jotka söivät sielä kys. paikassa sairastuivat ja ne ei jotka olivat paikalla mutta eivät syöneet.

Tämä ruokamyrkytys asiakin on sellainen että niidet jotka eivät ole sit kokeneet on helppo huudella. Sama pätee raskauden listeririskiin, helppo on sanoa että "voi sitä vähä syödä" tai "kun ei mulle mitään tullut niin syö sinäkin vain", jos itsellä on käynyt niin hyvä tuuri ettei ole listerioosia saanut eikä oikeasti tiedä mitä se voi aiheuttaa.
 
"Vieras"
Hygienista vauhkoominen on aika sama kuin esim. toisen puhelimen kyttää "ettei vaan petä". Jos kerran mitään ongelmia ei ole niin suotta sitä liiottelee puhtauden kanssa.

Mä olen sitä mieltä, että ihmisen kuuluu saada "likaa" jotta vastustuskyky säilyy ja kehittyy. Mm. ruoat syödään niin kauan näyttää pahalta. Maito menee aivan hyvin 5pv päiväyksen jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
[QUOTE="Vieras";27728521]Vicy, oisko sulla jotain tekstiä näyttää näiden pohjaksi? Laita nyt ihmeessä jakoon, niin loppuu maailmasta kaikki sairastelut.[/QUOTE]

ole reipas ja käy kirjastosta hakemassa mikä tahansa elintarvikkeita ja hygieniaa kästtelevä kirja ja lue sieltä.
 
"juu"
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012121916470109_ru.shtml

Lämmin ruoka joka ei ole tarkoitettu heti syötäväksi tulee jäähdyttää nopeasti, esimerkiksi kylmässä vesihauteessa tai peitettynä ulkona, jonka jälkeen se siirretään jääkaappiin.

Lähde: Evira
 

Yhteistyössä