Kävelytuoli vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaliii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei. Ei edistä millään tapaa liikkumista tai kehitystä. Voi jopa vahingoittaa sitä. Laiskan äidin tapa tyrkätä lapsi pois jaloista "omilleen".
Kuinka niin laiskan äidin? En usko että ennenvanhaan äidit olivat laiskoja kun tekivät kotona raskaita kotihommia heti synnytyksen jälkeen, jolloin lasta keinutettiin kehdossa tai kiedottiin kapalossa äitiin kiinni ja myöhemmin isojen tupien katossa roikkui nykyaikaista syöttötuolia muistuttava kiikku johon lapsi laitettiin ja ohimennen työnnettiin vauhtia. Siinä lapsi sai seurata muiden puuhastelua ja keinua samalla. Äidit tuskin olivat laiskoja tai halusivat lasta pois jaloista.

En suosittelisi. Se on ainakin vaarallinen sen vauhdin takia, ei vauvan kuulu sellaista vauhtia päästä eteenpäin. Törmätessä voi käydä kehnosti. Noista liikkumis- ja kehitysjutuista en sano mitään, koska varmaan jokainen järkevä äiti tajuaa, että ei siinä (kuten ei muissakaan vauvan vekottimissa) pidetä vauvaa tunti tolkulla.

Mun on myös oma käsitys sellanen etten meille sellasta halua.. Tyrkytetty kyllä on, mutta oppii se lapsi aivan varmasti ilman sitäkin kävelee.. ja musta se asentokin siinä on jo ihan kummallinen pienelle "roikkuu" siinä sitte...

Mieluummin lattialle, ku kävelytuoliin. Ei ole hyväksi kehitykselle. Lapsi kyllä oppii kävelemään ja ja juoksemaan, kun aika on.

Kyllä varmasti oppii ilman kävelytuoliakin, mutta meillä se esim. oli ihan ehdoton juttu pojan kanssa jolla paha refluksi, mutta piti päästä liikkeelle. Lattialla viihtyi lyhyitä aikoja koska oli tuo refluksivaiva. Oppi istumaan 6kk iässä ja silloin jo kokeiltiin ekan kerran tuota kävelytuolia lyhyitä aikoja ja saatiin hänet myöhemmin syömäänkin paremmin kun sai olla pystyasennossa samalla :) Ja nyt on terve 3v. poika

Ei!
Kävelytuolit ja hyppykiikut kuuluvat niihin asioihin joita vauvat eivät tarvitse. Niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ne eivät tue mitenkään lapsen kehitystä.

Yks maailman ihanimpia keksintöjä. Lapset viihtyi siinä, ei tullu tapaturmia ( ei kai ne nyt silla kaahaa niinku nahkapäähaukat :xmas: ), sain tehtyä töitä helpommin.
Ei mitään fyysisiä ongelmia, kävelemään oppivat ajallaan.

Seuraavalla lapselle hankin myös kun edellinen on jo kahden jäljiltä entinen.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Mun on myös oma käsitys sellanen etten meille sellasta halua.. Tyrkytetty kyllä on, mutta oppii se lapsi aivan varmasti ilman sitäkin kävelee.. ja musta se asentokin siinä on jo ihan kummallinen pienelle "roikkuu" siinä sitte...

Meillä ei kyllä roikkunut siinä vaan jalat maassa ja välillä pystyi istua ja levätä.

Meillä oli käytössä esikoiselle. Ihan normaali tuo nyt on reilut kaksivuotiaana. Tietenkin voi olla mahdollista, että se hidastikin kävelemään oppimista, poika alkoi kävellä 14kk ikäisenä. Mahdoton tietenkin sanoa olisiko kävellyt aikaisemmin jos ei oltais käytetty kävelytuolia. Niin tai näin, olen ajatellut käyttää, tai ainakin kokeilla sitä myös toiselle pojalle. Enkä tietenkään pidä lasta siinä pitkiä aikoja kerrallaan.

No ei sitä asentoa voi kyllä mun mielestä istumiseksi sanoa.. samanlainen "riippuasento" kuin hyppykiikussa jalat levällään, miten se vois edistää edes kävelyä kun eihän sellasessa haarat levällään asennossa lapsi voi ikuna kävellä..

Aivan ehdoton meillä ja meidän poitsu ei siinä koskaan roikkunut, vaan oli pienestä asti todella jäntevä ja kävelytuolin avulla pääsi eteenpäin, ennen kuin oppi konttaamaan. Poitsu rakasti siinä olemista ja ei yhtään haitannut kehitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Ei lapsella ole vielä valmiutta olla pystyasennossa riippumassa huonosti tuettuna.

Sinne voi laittaa tyynyn selkää tukemaan tarvittaessa. Ei ole sen kummempi kuin syöttötuolikaan :)

Sitä ei kuitenkaan ole hyväksi havaittu ja se ei tue lapsen kehitystä. Max 10 min siinä voi olla, mutta senkin ajan voi viettää liinassa, repussa tai lattialla.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
No ei sitä asentoa voi kyllä mun mielestä istumiseksi sanoa.. samanlainen "riippuasento" kuin hyppykiikussa jalat levällään, miten se vois edistää edes kävelyä kun eihän sellasessa haarat levällään asennossa lapsi voi ikuna kävellä..

Minkälainen se teidän kävelytuoli oikein on jos jalat roikkuu? Meillä kyllä tosiaan ihana se tuoli osa siinä ja pystyy istua ja sit taas lähteä rullailemaan ja katselemaan ympäristöä. Mun mielipide on se että ei kaikki toki tarvi sellasta, mutta jollekki toiselle se taas voi olla ehdoton menopeli :)

Yhteistyössä