Kausi-influenssarokote 16kk lapselle ja raskaana olevalle vaimolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtiva isä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtiva isä

Vieras
Onhan näistä jo keskusteltukin mutta mietinnässä on nyt kausi-influenssarokote 16 kuukauden ikäiselle perusterveelle lapselle ja raskaana olevalle vaimolle. Vaimolla on otettuna sikainfluenssarokotus vajaan vuoden takaa. Toisaalta rokottaminen raskauden viimeisellä kolmanneksella antaisi jonkinlaista suojaa tulevalle lapselle.

Ilmeisesti sikainfluenssa ei yleensä ole ollut pahimmillaan noin nuorille vai olenko väärässä? Narkolepsiatapaukset kohdistuivat myös hieman vanhempiin lapsiin, joskaan kausi-influenssarokotteessa ei ole tehosteainetta jonka arvellaan olleen narkolepsiatapausten taustalla.

Eli saanen kysyä minäkin mitä olette mieltä, kannattaako rokotteita ottaa? Jonkun verran olen lukenut asiasta mutta kaikki lisätieto ja ajatukset olisi kyllä tervetulleita, kiitos paljon!

Kausi-influenssarokote on ollut suunnilleen samanlainen 1970-luvulta lähtien, siitä tuskin tulee yllätysvaikutuksia.

Influenssa on todella shittimäinen tauti, vaikka ei edes tulisi vakavana. Korkea kuume, särkevät nivelet ja päänsärky ovat kurjia, varsinkin kun niitä ei voi raskaanaollessa kunnolla lääkitä. Eikä pienten lastenkaan oireiden hoitoon voi käyttää kunnon troppeja. Ja ainakin meillä on joka flunssan (influenssa on onneksi pysynyt poissa) päätteeksi tullut korvatulehdus, ei kiva :( .

Ottaisin. Influenssa rokotus on ihan eri kuin sikapiikki. Se on huomattavasti vanhempi, testatumpi ja siedetympi rokote. Meidän lapsille ei tullut siitä mitään oireita, toisin kuin sikapiikistä.

Vaikea tuohon on mitään sanoa. On edelleen epäselvää, oliko narkolepsiatapauksien taustalla rokotteen apuaine, viruksen osaset rokotteessa, virus itsessään vai oliko yhteys sikainfluenssan ja narkolepsian taustalla vain ajallinen.

Tähän vuoteen saakka kausi-influenssarokotetta ei ole suositeltu perusterveille raskaana oleville. Nyt suositellaan. En usko, että kumpikaan ratkaisu on itsessään mikään valtava riski. Itse ajattelin jättää ottamatta, koska en ole koskaan ennenkään influenssarokotteita tarpeellisina pitänyt.

Itse raskaana olevana otin kausi-influenssarokotuksen n. raskausviikolla 34 ja mitään oireita ei tullut. Otin, kun neuvolassa kyseistä rokotusta suositeltiin. En tosiaan nähnyt mitään syytä jättää ottamatta, kun sen neuvolakäynnin yhteydessä sai.

Meillä tyttö sairasti sikainfluenssan viime talvena, samalla kun minä ja lapsen isä sairasti sen myös. Tyttö oli silloin 4kk ja hänellä se ilmeni vain nuhana. (sai tartunnan luultavasti minulta, ja imetys varmaan suojasi myös vähän.) Nyt olen taas raskaana enkä aijo ottaa rokotetta itselleni, enkä 1v 4kk tytöllenikään.

Juttelin tästä myös neuvolatädin kanssa joka ei ottanut mitään kantaa siihen kannattaako sitä rokotetta ottaa.. Sillä jos ei ole aikaisemmin ottanut influenssarokotteita, niin voi sairastua kunnolla siitä rokotteesta. Mutta nythän rokotteesta puuttuu se sidonnainen aine jonka epäiltiin aiemmassa sikainfluessarokotteessa aiheuttavan narkolepsiaa.

Tähän ei varmaan ole yhtä ainoata oikeata vastausta. Itse en ottanut raskaana ollessani kausi-influenssarokotusta, vaikka kuulun diabeteksen takia ns. riskiryhmään. Olen sairastanut elämäni aikana yhden influenssan, joten en kokenut rokotetta tarpeellisena. Lapselle olen kuitenkin ottanut kausi-influenssarokotteen infektioastman takia.

Viime syksynä otin sikapiikin itselleni ja lapselleni ja koska lapselleni ei tullut siitä mitään oireita, uskalsin ottaa hänelle tänä syksynä kausi-influenssarokotteen. Tasapuolisuuden vuoksi otin rokotteen tällä kertaa myös itselleni. Pähkäilin kyllä asiaa muutaman viikon, keskustelin parinkin terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa ja luin kaiken minkä aiheesta löysin. Silti päätös ei ollut helppo, kun asiaan liittyi niin paljon epävarmuustekijöitä. Perusterveelle lapselle en olisi rokotetta varmaan ottanut mutta infektioastman kanssa tavallinen flunssakin voi olla paha, saati influenssa.

Meillä ei rokoteta lapsia enkä ota itsekään (olen raskaana) influenssarokotusta enkä sikainfluenssarokotetta. Perusrokotteet, joista pitkät tutkimukset, ovat lapsemme saaneet. Näitä uusia ei. En ota riskejä sivuvaikutusten kanssa. En omani enkä lasteni kohdalla. Pidän sairastamista pienenpänä pahana kuin rokotusta.

No onpas mahtavaa kun näitä ajatuksia ja kokemuksia alkoi heti satelemaan. Näistä on suuri hyöty sekä tietouden kannalta että omalle pääkopalle kun saa kuulla muidenkin näkökantoja asiaan liittyen :) Kiitos siis ja toivottavasti vastauksia virtaa vielä mahdollisimman paljon lisää!

Mä olen pohtinut aivan samaa. Meidän saman ikäinen lapsi ja sisarukset sitten rokotettiin, kuten myös perheen isä, mutta äiti(raskaana) ei. Koska nuo uutiset viime vuotisista jutuista kuitenkin mietityttävät, ilman sen suurempaa faktaa. Muun perheen rokottamisella haimme kuitenkin sitä, ettei kävisi kuten viime kerralla, että perheeseen tuli heti synnytyksen jälkeen influenssa, johon äiti ja vauvakin sairastuivat :(

Yhteistyössä