Kaupat sopivat: Jatkossa paperit kysytään alle 30-vuotiaan näköisiltä

• Viestiketjun aloittaja minä,
  • Ensimmäinen viesti
minä,
Typerää touhua taas.
Kaupat sopivat: Jatkossa paperit kysytään alle 30-vuotiaan näköisiltä | Yle Uutiset | yle.fi
Päivittäistavarakaupat aikovat kiristää ikärajavalvontaa uudella ohjeella, joka otetaan käyttöön ensi vuoden tammikuusta. Jatkossa kaikilta alle 30-vuotiaalta vaikuttavilta kysytään henkilöllisyystodistus, jos ostoksena on alkoholia tai tupakkatuotteita.

Asiasta tiedottaa Päivittäistavarakauppa ry. Se edustaa lähes kaikkia Suomessa toimivia ruokakauppoja.

Aiemmin vastaava viiteikä on ollut 23 vuotta. Ikärajaa korottamalla halutaan madaltaa kassapalvelijan kynnystä tiedustella asiakkaan ikää. Velvoite ei siis ole mikään lakiin kirjattu, vaan kauppojen oma, yhteinen sopimus. Suomessa alkoholijuomia ja tupakkatuotteita saa myydä vain 18 vuotta täyttäneille.

minä,
:)
[QUOTE="vieras";27311694]Järkevää touhua vihdoinkin.[/QUOTE]
"Jatkossa kaikilta alle 30-vuotiaalta vaikuttavilta kysytään henkilöllisyystodistus, jos ostoksena on alkoholia tai tupakkatuotteita."

"Eva"
No onhan se vähän hölmöä kysellä kolmekymppiseltä papereita jos ikäraja on 18v. Mä, 29v, monesti otan vaan vitosen taskuun ja käyn lähikaupassa hakemsaa tupakka-askin tai isännälle oluen. Kyllä v••••ais lähteä hakemaan ajokorttia kotoa :D normaalijärjellä varustettu kassahenkilö kyllä erottaa nuoren 17 vuotiaan ja aikuisen 27 vuotiaan. Oikeesti...

Mun mielestä tämä on ainoastaan hyvä juttu. Paperit eivät laukussa niin montaa grammaa paina, etteikö niitä voisi mukana pitää. Varsinkin, jos on tarkoituksena ostaa alkoholia/tupakkaa. Eikö kuitenkin ole tärkeää, että tehdään edes jotain tämän asian eteen? Vai onko ok, että nuoret käyvät itse marketissa pienen pakkelikerroksen turvin? Ei tämä toki kaikkea päihteidenkäyttöä heiltäkään estä, mutta vaikeuttaa sitä.
Mun puolesta paperit saisi kysyä joka ikiseltä, ja alkoholin hankkimisesta alaikäiselle pitäisi säätää paljon kovemmat sanktiot. Nuoren ihmisen aivot kun ei kestä alkoholia!

"Omppu"
Ihan hyvä uudistus. Ei tosiaankaan ole niin helppoa arvioida ihmisten ikää. Toivottavasti vähentää myös juuri 18 vuotta täyttäneiden valitusta "eksä nää et mä oon jo täysikäinen". Ainakin siihen voi nyt heittää takaisin, että "juu-u, mutta näytät alle kolmikymppiselle".

Ne, joista toisten ikä on helppo arvoida, niin menkää kassalle töihin. En itse ainakaan tiedä ketään kassatyöntekijää, joka ei olisi kysynyt papereita kolmikymppiseltä, kun on näyttänyt niin nuorelle. Ne henkkarit ei tosiaan paina niin paljoa, etteikö niitä voisi mukana kantaa.

"joku"
Olisihan se imartelevaa, jos alettaisiin taas kysellä papereita, mutta kääntöpuolena se on jossain määrin tietoturvaongelma. Jos kassalle olisikin päässyt vähän kriminaalimpi tyyppi, hän voisi hyödyntää syntymäaikaa ja varsinkin hetun loppuosaa.

Kaupan täti
Juu.... mulla on tapana kysyä aivan selkeästi teinin näköiseltä paperit, sen oppii huomaamaan kyllä. Ja siis tosi harvoin on tullut niitä, jotka yrittää alaikäisenä ostaa alkoholia tai tupakkaa..

Kerran olin muutaman viikon aivan ison kaupungin ydinkeskustan kaupassa töissä, ja siellä alaikäisiä tuli yrittämään joka viikonloppu. Mutta sitten näissä lähiöiden kaupoissa todella todella harvoin.

Kerran oli hauska poika, joka ihan selvästi oli hädin tuskin 16-vuotias, löi kassahihnan viereen ison moottoripyöräkypärän ja yritti ostaa 24-packin kaljaa. No, kysyin henkilöllisyystodistusta, ja oli unohtunut kotiin.. ei tullut hakemaan kaljoja enää.

"vieras"
[QUOTE="joku";27312169]Olisihan se imartelevaa, jos alettaisiin taas kysellä papereita, mutta kääntöpuolena se on jossain määrin tietoturvaongelma. Jos kassalle olisikin päässyt vähän kriminaalimpi tyyppi, hän voisi hyödyntää syntymäaikaa ja varsinkin hetun loppuosaa.[/QUOTE]

ööh. Eikö nytkin kuulu kysyä paperit, jos maksaa kortilla ja ostos ylittää tietyn summan? Ei kai ne köhiä kaljanostajia ala kuppaamaan, jos on visanvinguttajiakin tarjolla. ;)

"joku"
[QUOTE="joku";27312169]Olisihan se imartelevaa, jos alettaisiin taas kysellä papereita, mutta kääntöpuolena se on jossain määrin tietoturvaongelma. Jos kassalle olisikin päässyt vähän kriminaalimpi tyyppi, hän voisi hyödyntää syntymäaikaa ja varsinkin hetun loppuosaa.[/QUOTE]

Itse itseäni korjaten. Anniskeluravintolat, joitten portsarit liivijengiä, mielestäni paljon pahempi ongelma. Vaikka kuinka tarkasti silppuaisi kaikki hetut roskikseen menevistä papereista, niin raflan ovella liivijengimies saa vapaasti kysyä henkkarit...

[QUOTE="Eva";27312035]No onhan se vähän hölmöä kysellä kolmekymppiseltä papereita jos ikäraja on 18v. Mä, 29v, monesti otan vaan vitosen taskuun ja käyn lähikaupassa hakemsaa tupakka-askin tai isännälle oluen. Kyllä v••••ais lähteä hakemaan ajokorttia kotoa :D normaalijärjellä varustettu kassahenkilö kyllä erottaa nuoren 17 vuotiaan ja aikuisen 27 vuotiaan. Oikeesti...[/QUOTE]

Mikä ongelma on ottaa mukaan vitonen JA ajokortti? Ja jos lähikaupassa käyt, ni aika nopeesti ne oppii muistamaan sut eikä ne joka kerta tietenkään henkkareita kysy.

Ja nimimerkillä baarissa töissä olleena, ikää on TODELLA vaikea arvioida!

Kaupan täti
Niin ja itse kannustan kaikkia nuoria ottamaan ne paperit mukaan ja näyttämään omatoimisesti, ei se kassa siitä ainakaan närkästy vaan ilahtuu reippaasta asiakkaasta. Mikään ei ole niin ahdistavaa kassatyössä, kuin kysyä niitä henkkareita, ja katsella siitä naamanvääntelyä kun niitä aletaan kaivamaan sieltä kassista. Ja sitten huomaa, että ohhoh tämä onkin jo 20-vuotias, että voi minua tyhmää kassaa kun menen tällaiselta aikaihmiseltä kysymään henkkareita.

Kerran mulla sattui ihan oikeesti pieni moka, kun kysyin pari vuotta sitten -79 syntyneeltä mieheltä henkkarit. Mut se oli aivan babyface, ei partakarvaakaan ja suht lyhyt jne. No, sekin sitten pyöritteli silmiään siinä aika kauan ja vaivoin sai avattua sen esillä olleen lompakkonsa näyttääkseen ajokorttia...

[QUOTE="vieras";27312430]ööh. Eikö nytkin kuulu kysyä paperit, jos maksaa kortilla ja ostos ylittää tietyn summan? Ei kai ne köhiä kaljanostajia ala kuppaamaan, jos on visanvinguttajiakin tarjolla. ;)[/QUOTE]

Ei tarvii kysyä jos maksaa sirulla eli näppäilee itse pin-koodin.

"joku"
[QUOTE="vieras";27312430]ööh. Eikö nytkin kuulu kysyä paperit, jos maksaa kortilla ja ostos ylittää tietyn summan? Ei kai ne köhiä kaljanostajia ala kuppaamaan, jos on visanvinguttajiakin tarjolla. ;)[/QUOTE]

Vain jos niillä ei ole kortinlukulaitetta, johon asiakas itse syöttää PIN-luvun.

[QUOTE="joku";27312445]Itse itseäni korjaten. Anniskeluravintolat, joitten portsarit liivijengiä, mielestäni paljon pahempi ongelma. Vaikka kuinka tarkasti silppuaisi kaikki hetut roskikseen menevistä papereista, niin raflan ovella liivijengimies saa vapaasti kysyä henkkarit...[/QUOTE]

Joo, ja se liivimies kysyy saman illan aikana henkkarit ehkä 600 ihmiseltä, ni mitä lottoat monen sotun se aamulla pystyy ulkomuistista luettelemaan...?

Kaupan täti

Joo, jos ei ole korttimaksupäätettä, jossa kysytään tunnusluku maksettaessa.

Mut jos ei ole, niin yli 50 euron ostoksissa pitää tarkistaa henkilöllisyys ja sotun loppuosa kirjata kuittiin. Maksoi sitten pankilla tai luotolla.

Olen itse sitä mieltä, että maksupäättellä maksaminen on turvallista, koska ne on suunniteltu siten, ettei tunnuslukua muut näe (ja se kassa muuten ei näe sitä sieltä omalta ruudultaan eikä mistään muualtakaan). Eikä kassa näe tilin saldoa eikä edes sun nimeä enää siitä kortilta, kun ei joudu ees koskemaan siihen enää.

Yhteistyössä