Kaupasta varastelu (?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras

Miten te olisitte tällaisen asian hoitaneet? Mä olin pari päivää sitten lähikaupassa, siellä oli hiljaista ja vähän asiakkaita. Mä olin menossa kassalle, niin siinä oli kaksi ala-asteikäistä poikaa, jotka aneli kassalla olevaa myyjää tulemaan kertomaan heille jonkun tuotteen hinnan, he ei kuulemma itse yletä näkemään sitä ja heidän tarvii tietää mitä se maksaa. Se oli joku ylähyllyllä oleva pilttipurkki tms.

Myyjä lupasi, että tulee kohta kun on ottanut mun ostokset ensin. Pojat jäi siihen pyörimään. Mä maksoin ostokseni ja annoin pakettikortin (asiamiesposti) ja myyjä lähti hakemaan takahuoneesta mun pakettiani. Toinen myyjä oli jossain joidenkin hyllyjen luona. Kun pojat huomas, että myyjä lähti takahuoneeseen, toinen niistä juoksi karkkihyllyille päin, ja hetken päästä molemmat vauhdilla ulos, ennen kuin myyjä palas. Toisella pojalla saattoi olla jotain takin alla.

Myyjä palattuaan kysyi, että mihis ne pojat meni ja kerroin mitä tapahtui, ja sanoin että saattoivat viedä jotain mukanaan, mutta en ole varma kun en nähnyt karkkihyllyille.

Kun lähdin kaupasta, ne pojat oli siinä matkan varrella. Niiden lisäksi siihen oli pari isompaa poikaa (ala-asteikäisiä kuitenkin) joista yksi oli meidän naapurin poika, olivat odottaneet ulkona kun nämä pienemmän pölli karkit. Ne söivät siinä saalistaan, eli olivat jotain pöllineet.

Pysähdyin, ja sanoin niille että jos kerrankin näen yhdenkin teistä tekemässä jotain vastaavaa, soitan poliisille ja menen juttelemaan sinne naapurille, ja selvitän samalla poikien nimet. Pojat ei sanoneet mitään, ja mä lähdin pois.

Miten te olisitte tehneet? Menisittekö kertomaan esim ton naapurin vanhemmille?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Miten te olisitte tällaisen asian hoitaneet? Mä olin pari päivää sitten lähikaupassa, siellä oli hiljaista ja vähän asiakkaita. Mä olin menossa kassalle, niin siinä oli kaksi ala-asteikäistä poikaa, jotka aneli kassalla olevaa myyjää tulemaan kertomaan heille jonkun tuotteen hinnan, he ei kuulemma itse yletä näkemään sitä ja heidän tarvii tietää mitä se maksaa. Se oli joku ylähyllyllä oleva pilttipurkki tms.

Myyjä lupasi, että tulee kohta kun on ottanut mun ostokset ensin. Pojat jäi siihen pyörimään. Mä maksoin ostokseni ja annoin pakettikortin (asiamiesposti) ja myyjä lähti hakemaan takahuoneesta mun pakettiani. Toinen myyjä oli jossain joidenkin hyllyjen luona. Kun pojat huomas, että myyjä lähti takahuoneeseen, toinen niistä juoksi karkkihyllyille päin, ja hetken päästä molemmat vauhdilla ulos, ennen kuin myyjä palas. Toisella pojalla saattoi olla jotain takin alla.

En menisi, uskoisin että pojat säikähtivät sen verran etteivät enää tee noin, toivottavasti. Hyvä kun puutuit asiaan!
Myyjä palattuaan kysyi, että mihis ne pojat meni ja kerroin mitä tapahtui, ja sanoin että saattoivat viedä jotain mukanaan, mutta en ole varma kun en nähnyt karkkihyllyille.

Kun lähdin kaupasta, ne pojat oli siinä matkan varrella. Niiden lisäksi siihen oli pari isompaa poikaa (ala-asteikäisiä kuitenkin) joista yksi oli meidän naapurin poika, olivat odottaneet ulkona kun nämä pienemmän pölli karkit. Ne söivät siinä saalistaan, eli olivat jotain pöllineet.

Pysähdyin, ja sanoin niille että jos kerrankin näen yhdenkin teistä tekemässä jotain vastaavaa, soitan poliisille ja menen juttelemaan sinne naapurille, ja selvitän samalla poikien nimet. Pojat ei sanoneet mitään, ja mä lähdin pois.

Miten te olisitte tehneet? Menisittekö kertomaan esim ton naapurin vanhemmille?

Ei ehkä kannata niiden vanhemmille kuitenkaan kertoa tapahtuneesta,vaikka hyvää tarkoitatkin.
Ihan vain siksi kun eihän meidän nikopetteri ja sinä ilkeä naapurintäti olet vain kateellinen tms.

SSuosittelen siis vastaavassa tilanteessa vain pitämään ne silmät tarkemmin auki ja ilmoittamaan kaupan myyjälle,näin et itse sekaannu mihinkän.
Ikävä kyllä muuten jos sekaannut niin voipi olla entiset ne naapurisuhteetkin:(

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
No jos se naapuri olisi hyväkin tuttu, niin mainitsisin asiasta. Tuollainen jää tavaksi, kun pojat huomaa että kävipäs se helposti.

ja asiaan on hyvä puuttua tuossa vaiheessa ennen ku menee pahemmaks...
Monella se ihan "oikee varastaminen" alkaa tuolla ku huomaa miten helppoa se on ku eihän kukaan edes puutu vaikka huomais

Siinä on vaan sitten se, että en kyllä ole ihan varma että miten naapuri ottaa asian. Aikaisemmin kerrottiin kerran, että niiden lapsi kiroilee hirveästi hiekkalaatikolla (ja kerrottiin tyylillä "en tiedä oletteko huomanneet, mutta hän on isommilta oppinut kovasti kirosanoja, ihan vaan jos ette tiedä sitä kun ei varmaan kotona samanlaisia puhu) ja siitä ainakin perheen isä veti hernarit oikein kunnolla nenään, eikä homma ollut yhtään rakentavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joopastajoo:
Ei ehkä kannata niiden vanhemmille kuitenkaan kertoa tapahtuneesta,vaikka hyvää tarkoitatkin.
Ihan vain siksi kun eihän meidän nikopetteri ja sinä ilkeä naapurintäti olet vain kateellinen tms.

SSuosittelen siis vastaavassa tilanteessa vain pitämään ne silmät tarkemmin auki ja ilmoittamaan kaupan myyjälle,näin et itse sekaannu mihinkän.

Jos vanhemmilla on yhtään älliä päässä niin kyllä ne tajuaa...

Kerro vain ap

Siinä on vaan sitten se, että en kyllä ole ihan varma että miten naapuri ottaa asian. Aikaisemmin kerrottiin kerran, että niiden lapsi kiroilee hirveästi hiekkalaatikolla (ja kerrottiin tyylillä "en tiedä oletteko huomanneet, mutta hän on isommilta oppinut kovasti kirosanoja, ihan vaan jos ette tiedä sitä kun ei varmaan kotona samanlaisia puhu) ja siitä ainakin perheen isä veti hernarit oikein kunnolla nenään, eikä homma ollut yhtään rakentavaa.

Hei tai sitten teet niin että kerrot sille kaupan kassa tädille seuraavan kerran ku tuota tapahtuu että kenen lapsia ne on ja sanot et soittaa sinne kotiin...

Niin mä tein ku vanhemmat oli mitä oli, sitten uskovat

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Jos varma olisin että varasti niin kyllä sanosin...

No siis, en nähnyt mitä se toinen poika siellä hyllyllä teki kun olin selin, mutta kyllä todisteiden valossa sanoisin että 99% todennäköisyydella ne sieltä jotain pölli. Yrittivät harhauttaa myyjää pois kassalta, ettei näe karkkihyllylle (jos olisi kyse ollut oikeasti hinnasta, niin olisivat voineet pyytää sitä hyllyjätäyttävää myyjää kertomaan hinnan). Ja se, että sitten juostaan takinhelmoja pidellen pois kaupasta, ja hetken päästä syödään jonkun matkan päässä suklaapatukoita ja naureskellaan kuinka paljon niitä on.. :/

Mua harmittaa, kun en tiedä ketä ne pienemmät oli, oon nimittäin nähnyt ne pojat aikaisemminkin tuolla kuljeskelemassa, ja sillä kertaa ne kaiveli roskiksia ja etsi tupakantumppeja :/

En silloin todellakaan kertoisi. Tosiaan itse voisin kertoa vain jo minun ystävilleni jos heidän lapsi näin tekee mutta muuten en,tiedän kuinka siitä porukka vetää kilarit vaikka nyt mammat sanoo palstalla
'kyllä minä haluan tietää'
mutta oikeasti se tilanne onkin toinen kun vastaavaa käy.
Koita vaan jatkossa vaikka seurata näitä lapsia siellä kaupssa siis vaikka ihan kunnolla niin että huomaavat sen,ei haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja joopastajoo:

Jos vanhemmilla on yhtään älliä päässä niin kyllä ne tajuaa...

Kerro vain ap

Justahan ap sanoi että ei ole älliä päässä,ja kyllä se oikeasti on niin arka aihe että muutenkin antasin kaupan hoitaa asian .
Se on kuulkaa nähty niin monasti kuinka meidän nikopetteri on oikea kullanmurunen ja eihän hän nyt semmoista tee ja naapuri vain haluaa riitaa haastaa...kunnes tulee seuraavana päivänä kaupan tätiltä-poliisilta puhelu mitä lainkuuliainen nikopetteri on tehnyt,muta anteeksi ei naapurilta ainakaan pyydellä

(joskus siis kaupantätinä olen minäkin ollut ja joskus käräyttänyt sen naapurin muksun vapaa-ajallani)

Ei siis kyllä niillä naapureilla on varmasti älliä päässä, ihan fiksuilta niiden lapsetkin vaikuttaa, mutta kyllä mä sen ymmärrän että tulee sellainen puolustusreaktio, kun tuntuu että toiset tulee syyttelemään. Tai siis helpollahan sen sillä tavalla ottaa, että kokee sen syyttelyksi.

Kai mä vaan pidän silmät auki, ja mainitsen sille myyjälle seuraavan kerran kun näen sen saman.. kun en tosiaan tiedä niiden pienempien poikien nimiäkään.

Niin ja meillähän kävi aikanaan niin että oli nuo meidän nuorimman vaunut kerrostalon lämpöisessä pyörävajassa jossa näille vaunuille oli oma paikkansa.Sieltä siis kullui kolinaa ja jyskettä jos jonkinmoista:(
Mieheni meni tuonne pyörävajaan ja tenpaisi yllättäen oven auki,oli erään perheen lapset päättäneet laittaa uuteen uskoon meidän vaunumme.
No ei muuta kuin muksut pihalle tuolta vajasta ja vanhemmille kertomaan,äiti oli ensin että ei varmasti mitään tällaista ole tapahtunut kun kaikki heidän lapset kieltää tapahtuneen,heidän isä soittaa vielä meidän peräämme ja lateli tappoukauksiakin :( kuin moista skeidaa levitellään heidän pikku pilteistän.
Kerroimme että teemme laittomasta uhkailusta nyt kyllä jo poliisi asian sillä ei me tämmöistä kuunnella...
Oli kai kotona kuitenkin asiaa pohdittu ja viikko tapahtuman jälkeen tippui postiluukusta kirje jossa maksettiin vaunut ja vannotettiin asiasta olemaan hiljaa eikä enään moista leviteltäisi.

Eli siinä myös sitä kuinka se anteeksipyyntö tapahtuu,eli viestintuoja siis 'ammutaan'
valitettavasti..

Yhteistyössä