Kaupassa käynti, jos ei ole autoa

  • Viestiketjun aloittaja kuormakameli
  • Ensimmäinen viesti
kuormakameli
Miten te muut äidit hoidatte kauppareissut jos käytössänne ei ole autoa, jolla käydä kaupassa? Menettekö bussilla, kävellen, pyörällä? Miten ihmeessä saatte kannettua perheen ruokatavarat, jos autoa ei ole? Itse käyn satunnaisesti kaupassa kävellen miehen ollessa työmatkoilla ja tuntuu kamalalta kantaa reppua selässä ja venyviä muovikasseja käsissä. Käyttekö sitten tosi usein kaupassa, koska ei tuolla tyylillä jaksa kyllä paljoa kerralla kantaa.
 
mä kun käyn kaupassa (rattaissa istuvan vauvan kanssa) niin käytän hyväksi rattaita. 1 kassillinen jalka"tuelle", sitten tavarakoriin jotain painavia elintarvikkeita, hoitolaukkuun tungen myös ostoksia ja sitten omaan käteen otan yleensä kevyimmät ostokset :D noin pääsen suht helpolla jos on enemmän ostettavaa ja joutuu ilman miestä lähtemään kauppaan. ja bussilla kuljetaan useimmiten jos ei käydä lähikaupassa.
 
"vieras"
Olen 1-vuotiaan yh ja mulla ei tosiaan ole autoa, kauppareissut hoidetaan rattaita työnnellen. Onneksi pääsen 1 - 2 kertaa kuukaudessa äitini tai veljeni kanssa autolla johonkin isompaan kauppaan, silloin ostan isot paketit wc- ja talouspaperia, vaipat, ison kanisterin saippuaa yms. Ruokaostokset onnistuu kyllä ihan hyvin rattaiden kanssa.
 
"-p-"
No semmosta se on, kantamista. Kaupat on meillä 50 metrin, 60 metrin ja 500 metrin päässä. Ihan kävellen käyn. Ja wuhuu, kannan ne ostokset vielä 4. kerrokseen, kun ei ole hissiä! Kaikkeen tottuu.
 
"vieras"
Bussilla, pyörällä ja kävellen. Muovikasseja en koskaan käytä ostosten kanssa. Silloin kun lapset oli pieniä, niin ostokset kulki hyvin vaunujen/rattaiden alla. Esikoisen kanssa käytiin melkein päivittäin kaupassa, silloin oli vielä aina hyvät päivittäiset sisäänvetotarjoukset. Tuli päivittäinen ulkoilu siinä hoidettua samalla, tosin kerran oli vähän raskas reissu, meidän oma ympäristö oli aurattu (kerrankin huoltoyhtiö oli toiminut hyvin), mutta pyörätiet olivat sitten täysin paksun nuoskalumen valtaamina. Takaisin kierrettiin varmaan kilometrin normaalia pidempää reittiä, kun en jyrkkään ylämäkeen yrittänyt lumen joukossa puskea. Tosin lähimpään kauppaan on matkaa vain 50 metriä nykyään, sieltä haen jos en kunnon markettiin jaksa lähteä.
 
Mulla on kyllä auto, mutta toisaalta mulla on ehkä 300 metriä Prismaan, Citymarketiin, Alkoon, kukkakauppaan, suutarille ja kultasepänliikkeeseen. Samassa kauppakeskuksessa on myös Presso, Hese ja Buffa :D Kaikkein lähimpänä on Säästötalo, ehkä 150 metrin päässä kotoa. TOIMII :D
 
  • Tykkää
Reactions: Bubble Bob
"AleXAN"
Kävellen, ruokakauppaan matkaa n.300-400metriä oikotietä kävellessä:) ostan sen päivän pakolliset tarvikkeet tai sitten kun mies tullu kotiin niin käydään autolla ostamassa moneksi päiväksi ettei tarvii kaupassa käydä.
 
"minä"
silloin kun ei ole autoa niin kävelen lähimpään markettiin ja pakkaan ostokset tuplavaunujen toiselle puolella. Esikko sit kävelee kotiin ja vauva siis toisella puolella. Lisäksi otan repun ja tarvittaessa kasseja käteen.
 
"vieras"
Mä en tällä hetkellä pääse kauppaan kuin miehen kyydillä... Mutta aikaisemmin olen mennyt reppu selässä, lapsi rattaissa ja rattaiden verkkopussissa ja alaosassa niin paljon kuin tavaraa mahtuu, tai ilman lasta reppu selässä ja kassi tai kassit kädessä tai pyörällä. Hyvin jaksaa kun matkaa vain pari kilometriä suuntaansa, lähikaupasta 500m päässä kotoa kävin täydentämässä muulloin jos tuli äkillinen tarve saada jotain kaupasta tai halusin päästä helpolla :). Kannattaa olla kunnollinen reppu joka on tukeva selässä ja hyvät kangaskassit, muovikassit on ärsyttäviä kun ne kahvat venyy ja joku terävä paketin kulma voi rikkoa kassin. Monissa kangaskasseissa on ärsyttävän pitkät hihnat, niin että se kassi laahaa maata pitkin ellei pidä olalla.
 
Lähikaupasta ostan päivittäiset tarpeet ja kerran viikossa tai kahdessa käyn prismassa bussilla ja kannan repussa sekä kaksi muovikassia ja lisäksi vaipat/wc-paperit.

Mulla ei oo mitään ongelmaa asian kanssa, ihan perusarkea.

Kun olin kotiäiti niin kävin välillä lasten kanssa rattailla, eikä sillonkaan mitään ongelmaa tai sitten kun mies tuli töistä kotiin ja se olikin sitä kotiäidin laatuaikaa kun sai haahuilla rauhassa prisman hyllyjen välissä :)
 
"vieras"
Bussilla, kävellen ja pyörällä käyn.
Töihin mennessä ostan kanssa välillä jotain, töissä onneksi pukukopeilla jääkaappi mihin voi päiväksi ostokset laittaa.
Valintatalo lähin, matkaa noin kilometri. Prismaan ja Citymarkettiin noin 2 kilometriä matkaa.
Joskus saatan lainata vanhempieni autoa tai ex-miehen.
 
Jos mä joutuisin lähtemään vaikka bussilla kauppaan, niin mun hihat palais kyllä alta aikayksikön.
Lähin bussipysäkki on noin puolen kilsan päässä. Siitä menee linja-autoja noin 2 kertaa päivässä.

Onneksi on auto ja lähikauppaan noin 2½ kilsaa.
Tosin, sieltä ei juuri saa mitään meidän perheen tarpeisiin, kaikki erikoisjutut on haettava pirsma-kaupasta (lue prisma).
 
kuormakameli
kiitos vastauksista! mulla siis oikeastaan aina auto käytössä, joten en usein joudu käymään kävellen kaupassa.. siksi kai se niin kamalalta tuntuukin :)

Yleensä käyn/käydään vaan kerran viikossa tekemässä isot viikko-ostokset ja ehkä toinen kerta täydentämässä, nyt kun oon käynyt kävellen, niin tuntuu että sais melkein joka päivä tai ainakin joka toinen päivä käydä, että sais kannettua kaikki tarvittavat kotiin. Ja jotenkin tuntuu, että menee enemmän rahaa tuohon jokapäiväiseen ravaamiseen,vaikkei se varmaan totta olekaan..

Tänäänkin viimeksi kannoin kaupasta maitoja, jugurtteja, lihaa, kalaa, 2 kg jauhoja, porkkanapussin, pakasteita jne.. ja painoi kassit!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24876040]Sellainen pyörällinen kauppakassi voisi olla kätevä :)[/QUOTE]

Tai lastenrattaat.
Tosin hävitin ne jo :(
Mulla on vielä auto jota käyttää kauppareissuihin mutta ollaan eroamassa ja sitten täytyy totutella kauppareissuihin ilman autoa.
Talvella bussilla ja kävellen tulee varmaan käytyä, kesällä myös pyörällä.
 
"vieras"
kahden pienen lapsen yh, ei autoa ja kauppaan 1km suuntaansa. rattailla käydään, lähes joka päivä kylläkin, tuodaan aina vähän kerrassaan.
ja olen vannonut että kun rattaita ei ole enää käytössä, ostan ehdottomasti perässävedettävän mummokärryn, mulla ei oo tarpeeksi habaa kantaa kasseja.
 
"mummo"
[QUOTE="vieras";24876062]kahden pienen lapsen yh, ei autoa ja kauppaan 1km suuntaansa. rattailla käydään, lähes joka päivä kylläkin, tuodaan aina vähän kerrassaan.
ja olen vannonut että kun rattaita ei ole enää käytössä, ostan ehdottomasti perässävedettävän mummokärryn, mulla ei oo tarpeeksi habaa kantaa kasseja.[/QUOTE]

Mullon sellanen mummokärry. Kätevä on! Eikä ne enää vain mummojen käytössä ole. Kaupungissa näyttää nuorempikin väki sellaisia perässään vetävän. :)
 
[QUOTE="vieras";24876062]kahden pienen lapsen yh, ei autoa ja kauppaan 1km suuntaansa. rattailla käydään, lähes joka päivä kylläkin, tuodaan aina vähän kerrassaan.
ja olen vannonut että kun rattaita ei ole enää käytössä, ostan ehdottomasti perässävedettävän mummokärryn, mulla ei oo tarpeeksi habaa kantaa kasseja.[/QUOTE]

Siinä se haba kasvaa :D mullakin paljon isompi patti kuin miehellä :D

Mä just kävin kaupassa ja osti:
4l maitoa, 2kg perunoita, 1kg porkkanoita, kahvia, 10munaa, 3leipää, erilaisia lihoja 3pkt, voita, margariinia, leikkelettä, pyykinpesuainetta, ruokakermaa 4pkt, 2pkt vaippoja ja vielä tuikkuja 100kpl.

Bussilla ja kävellen oikein kevyesti :)
 
Bussilla, kävellen ja pyörällä, joskus lainatulla autolla. Joskus niin, että tullaan taksilla kotiin. Ennen käytiin rattailla, nyt on vähän haastavampaa kun ei niitä enää ole käytössä. :) Mutta hyvin on pärjätty näinkin. Yleensä käyn vaan kerran viikossa kaupassa ja raahaan silloin kaiken kerralla kotiin.
 
Kun käyn kaupassa ilman autoa, otan mukaan pyörän peräkärryn. Siis sen, mihin laitetaan lapsia :) Siihen mahtuu kiitettävästi tavaraa vaikka olisi yksi lapsi kyydissä, ja tietenkin enemmän jos pääsee kauppaan ilman lapsia.
 
Sillon kun meillä oli vain yksi auto menin yleensä sillon kauppaan kun mies oli tullut kotiin. Tai sitten kävelin tohon lähimpään kauppaan noin 2,5 km päähän. Vaunujen alle saa 1-2 muovikassillista ja reppu selkään. Tehokkaalla pakkaustekniikalla sain kulkemaan aika paljonkin tavaraa. Siihen kannattaa panostaa että opettelee pakkaamaan tavarat järkevästi eikä vain heitele miten kuten kasaan.
 
"vieras"
[QUOTE="mummo";24876086]Mullon sellanen mummokärry. Kätevä on! Eikä ne enää vain mummojen käytössä ole. Kaupungissa näyttää nuorempikin väki sellaisia perässään vetävän. :)[/QUOTE]

Mitähän nuo maksavat? Voisin kanssa harkita tuollaista.
 
Meillä ei ole autoa lainkaan, mutta emmepä sitä ole kokeneet tarvitsevammekaan. Lähikauppaan on 23 askelta rapun ovelta ja kauppakeskukseen noin 300m. Raskausaikana oli käytössä mummokärryt ja reppu. Nykyään käymme pääasiassa *pyörän peräkärryn' kanssa ostoksilla. Sen peräluukkuun menee helposti puolen viikon tavarat.
 

Yhteistyössä