Kaupan täti kysyy nyt vanhemmilta!

• Viestiketjun aloittaja Kaupan täti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tai:ne lapset voi KASVATTAA.
Tottakai niitä lapsia kuuluu KASVATTAA, mutta luuletko jokaisen lapsen olevan joku kone, jolle voi sanoa, näin tehdään ja näin ei tehdä ja oppivat ekasta kerrasta? Ettekö oikeasti pysty käsittämään, ettei kukaan äiti ole superihminen. Jos on helpot, tottelevaiset lapset, ei tiedä, mitä on elää monen villin lapsen kanssa, jonka kasvatuksessa on oikeasti todellista työtä ja se kasvatus vaikeampaa ja kasvatuksessa kestää kauemmin. Harva lapsi on enkeli syntyessään. Vai pitäisikö ne ruokaostokset tehdä vasta kun lapsi on kasvatettu ja yh äidin tulisi pyytää lastenhoitaja, kun käy ruokakaupassa?

"heh"
[QUOTE="vieras";28668243]Ajattelitko, että voin tehdä ostokseni samalla pitäen lasta kädestä kiinni. Mitä jos niitä lapsia on enemmän kuin se yksi. Millä kädellä ajattelit, että otan ostoksia tai mahdollisesti työnnän kärryjä. Kärryihin ei myöskään mahdu enempää kuin yksi lapsi eikä edes kovin iso lapsi. Jos kerään vaikka perunoita lapsi saattaa huonolla päällä ollessaan ottaa vierestä käteensä ja viskoa minne sattuu, laittaa väärään hyllyyn, on jopa yrittänyt haukata. Yritti repiä eräästä aikakauslehdestä muovit päältä kun silmä vältti. Ja kaikesta tuhmasta tekemistestä tottakai sanon ja joskus lähdetty pois kaupasta tai yleensä ollut joutuu rattaisiin. Kerran meinasi hajottii kastikepullot, koska oikeasti heitti kastikkeen takaisin hyllyyn ns. keilaustyyliin koska suuttui. Meillä vain yksi lapsi. Mieti siis kaksi kolme lisää. Ei sillä äidillä vaan voi olla silmiä ja käsiä joka puolella. Ja sitten vielä valitetaan, jos äiti käy kaupassa yksin ja hakee lapset hoidosta vasta sen jälkeen. Mites sitä nyt pitäisi tehdä, kun kaikessa on joku vialla.[/QUOTE]

Hakisin heti apua perheneuvolasta, jos tilanne on tuo. Et osaa tai halua pitää kuria.

"vieras"
Ymmärrän ärsyyntymisesi. Itse olen lasten kanssa kaupoissa kulkeva äiti ja mua ärsyttää suunnattomasti ne älämölöä pitävät,ympäriinsä juoksevat ja siinä samalla sotkua ja läheltä piti-tilanteita aiheuttavat lapset. Ja etenkin niiden vanhemmat jotka selittelee/puolustelee että kun lapsia on niin monta,ei voi olla silmiä selässä jne.. Vanhempi hoi: Lapsesi ovat sinun vastuullasi. Aina kun heitä ei ole "nimetty" jonkun toisen vastuulle (esim päivähoito/koulupäivien aikana ovat toki opettajan vastuulla). Jos annat lastes heitellä kiviä sillalta alas niin onko se sillan ali ajavan auton vika että kivi pamahtaa tuulilasin läpi kuskia päähän??

"heh"
[QUOTE="vieras";28668316]Tottakai niitä lapsia kuuluu KASVATTAA, mutta luuletko jokaisen lapsen olevan joku kone, jolle voi sanoa, näin tehdään ja näin ei tehdä ja oppivat ekasta kerrasta? Ettekö oikeasti pysty käsittämään, ettei kukaan äiti ole superihminen. Jos on helpot, tottelevaiset lapset, ei tiedä, mitä on elää monen villin lapsen kanssa, jonka kasvatuksessa on oikeasti todellista työtä ja se kasvatus vaikeampaa ja kasvatuksessa kestää kauemmin. Harva lapsi on enkeli syntyessään. Vai pitäisikö ne ruokaostokset tehdä vasta kun lapsi on kasvatettu ja yh äidin tulisi pyytää lastenhoitaja, kun käy ruokakaupassa?[/QUOTE]

Eihän millään verukkeella voi tuhota toisen omaa, se että lisäntyy, ei oikeuta varastamaan eli tuhoamaan toisen omaa.
Jos tiedät että lapsesi ei ole kaupassa tuhoamatta toisen omaa, niin haet apua. Adoptio, tukiperhe, perheneuvola... mitä vaan. jos et voi jättää minnekään.

Jos on yksi lapsi, niin miksi et nosta kärryyn?

"vieras"
[QUOTE="Maija";28668274]Ne lapset täytyy vaan kasvattaa niin, että jos niitä ei koko aikaa pysty pitämään kädestä niin ne käyttäytyy silti kunnolla. Kyllä meidänkin on kaikenlaista yrittäneet, mutta kuri ja rangaistukset ovat sellaisia, että asiat pysyy mielessä...[/QUOTE]

Niin teillä ja teidän lapset ovat maailman kaikki lapset. Oikeasti ihmetyttää kuinka kapeakatseisia ihmiset ovat. Et edes tiedä, mitä kaikkea meillä on kokeiltu. Välillä sujuu hienosti, välillä joudun kantamaan tavaroita viskelevän ja huutavan lapsen ulos kaupasta. Olen lukenut kasvatusoppaita, kokeillut eri keinoja, meillä ollaan johdonmukaisia. Lapsella on vain vaikea uhma, jota sinä et pysty ymmärtämään, koska lapsesi ovat helpompia.

mietteitä
K-18 kyltti kaupan oveen. Sillä se hoituu.
Ai menetät asiakkaita? No sitten ei pidä valittaa. Kunnioita asiakkaitasi. Myös ne inhoomasi piltit tuovat sinullekkin leivän pöytään. Ilman niitä inhottavia kakaroita heidän vanhemmat ostaisi PALJON vähemmän ruokaa, vaatteita, vaippoja jne. Ilman niitä inhottavia pikku murustelijoita heidän vanhempansakkin valitsisivat ehkä kaupan toisin?

Jgx
[QUOTE="vieras";28668316]Tottakai niitä lapsia kuuluu KASVATTAA, mutta luuletko jokaisen lapsen olevan joku kone, jolle voi sanoa, näin tehdään ja näin ei tehdä ja oppivat ekasta kerrasta? Ettekö oikeasti pysty käsittämään, ettei kukaan äiti ole superihminen. Jos on helpot, tottelevaiset lapset, ei tiedä, mitä on elää monen villin lapsen kanssa, jonka kasvatuksessa on oikeasti todellista työtä ja se kasvatus vaikeampaa ja kasvatuksessa kestää kauemmin. Harva lapsi on enkeli syntyessään. Vai pitäisikö ne ruokaostokset tehdä vasta kun lapsi on kasvatettu ja yh äidin tulisi pyytää lastenhoitaja, kun käy ruokakaupassa?[/QUOTE]

Meidän naapurin kaikki 4 lasta on villejä. Ja se johtuu ainoastaan siitä , etteivät osaa kasvattaa lapsia. Aloittavat edes yrttämään kun lapset ovat 7.

Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;28668203:
Tuomari,

nämä asiat ovat todella kukkarostani pis, sillä omistan kyseisen kaupan.

Ja jos joku työntekijäni ajattelisi noin," eihän se minulta mitään ole pois,relataan vaan", niin pettyisin.

Ajattele asiaa näin, jos joku tuhoisi sinun omaisuutta, ja vähät välittäisi, eikö se tuntisi pahalta?

En ole mikään nipo, tykkään lapsista, kaupassani siedän kiukuttelua mutta en sitä välinpitämättömyyttä vanhemmilta. Tavaraa suorastaan tuhotaan päivittäin!

Yksityisyrittäjänä tuntuu pahalta, että vanhemmat eivät kunnioita p****n vertaa.
Hmm... Oma kauppa. Teetkö myös tuotteesi itse vai myytkö tehtyjä? Varmasti ilman minkään valtakunnan vahinkovakuutusta harjoitat kaupantekoa tuotteillasi, jos kerran suoraan kukkarostasi kaikki vahingoittuneet ovat pois. Jos joku tuhoaa minun omaisuutta, se saattaa harmittaa mutta myös siksi minulla on vakuutus asioihin, joiden tuhoutuminen/vahingoittuminen minua harmittaisi.

[QUOTE="...";28668237]Kaltaisesi tyypit risoo vielä ehkä astetta enemmän, kuin ne jotka eivät tajua välittää/kiinnittää huomiota lastensa hölmöilyyn.

Kaikenlaista paskasakkia se maa päällään kantaa.[/QUOTE]

Kiehu vapaasti vaan... täällä päässä hymy senkuin levenee ;)

"vieras"
[QUOTE="heh";28668317]Hakisin heti apua perheneuvolasta, jos tilanne on tuo. Et osaa tai halua pitää kuria.[/QUOTE]

:D...meidän lapsi ei siis ole yhtään mitään tuhonnut kaupassa, mutta lähellä on ollut. Onneksi voin jättää lapsen isänsä kanssa kotiin ja hoitaa ostokset yksinäni. Välillä harjoitellaan käyttäytymistä, mutta yleensä jätän lapsen suosiolla kotiin ja kerron lapselle miksi hän ei äidin mukaan kauppaan pääse. Tosiaan lapsi saattaa olla ADHD ja sitä välillä epäilen, mutta vasta neljävuotiaasta voitaisiin se todeta. Lapsi menee pian päiväkotiin, joten eiköhän sieltä sitten sanota. Eikä tässä nyt tosiaan ole kyse meidän perheestä, eikä tosiaan lapsi ole mitään tuhonnut ja jos tuhoisi, ne voi myös maksaa. Oli tarkoitus vähän valaista, että kaikilla ei ole ihan niin helppoja lapsia ja toisilla vielä ADHD tapauksia. Pitäisikö heidän olla menemättä kauppaan? Missä vaiheessa lapsi oppii kaupassa käyttäytymään, jos ei sinne saa koskaan mennä?

puiku
Jos lasta ei saa kaupassa kuriin, sitten siivotaan/korvataan ne tihutyöt. Ei se niin vaikeaa ole.
As simple as that. Ja ihan turha alkaa nurisemaan ja antamaan pahaa silmää, jos ja kun asiasta huomautetaan. Meillä kaksi vilkasta alle 4-v lasta, ja voin sanoa että on haasteellista käydä kaupassa (lähinnä isommissa marketeissa), kun on niin paljon mielenkiintoista katseltavaa ja tilaa liikkua. Kuitenkin, ainoa mitä ovat "rikkoneet" on Kinder-munan päällyste, ja yllärimuna sitten ostettiin, vaikkei ollut tarkoitus. Tietysti heti kun näin sanon, seuraavalla kauppareissulla menee rikki 1000 lasipurkkia :D

kaupan täti
Olen yllättynyt, että moni on kanssani samaa mieltä.
Missä ne jokapäiväiiset asiakkaat ovat, jotka eivät välitä? Ei näköjään täällä.

Ymmärrän täysin, että lapsi on lapsi. Eikä ymmärrä, että tavaroita ei saa levitellä, rikkoa, avata paketistaan tai ruokaa ei saa sotkea myytäviin tavaroihin, tai nenää niistää myytävään vaatteeseen.

Sitä en ymmärrä, että kun menen mainitsemaan asiasta ja ohjaan lapsen leikkipaiklle, vanhmepi katsoo minua vihaisesti eikä puutu asiaan millään tavalla. Lapsi leikkii leikkipaikalla tasan pari minuuttia ja sama homma jatkuu.

Kerran eräs lapsi (oli muuten jo vähintään 9v) leikki myytävillä leluilla. Sanoin asiasta kolme kertaa sekä äidille että lapselle. Repi sitten yhden lelun paketista pois.
Vein lelun kassalle, että se tulee maksaa. Äiti ei suostunut sitä maksamaan, perusteli sen sillä, että lapsi ei voinut tietää, että pakettia ei voi avata.

Myymälässäni on isolla mainittu, että avattu/rikottu tavara pitää maksaa kassalla.

Pahempaa kuin pullamössöt
Koettua kaupan kassalla. Jonkun pariskunnan pieni EskoLiisukka roikkuu kassahihnan päässä ja heittelee ja hakkaa ja mäiskii ostoksiamme kepillä (ilmeisesti lelu?) ja kun siitä mieheni huomautti, että "nyt loppuu tavaroiden sotkeminen, ne eivät ole teidän ostoksia" niin lapsukaisen äiti alkaa meille huutamaan siitä, että mitäs ***vettiä kiellämme EskoLiisukkaa ja samaan hengenvetoon sössöttää lapselle että "tule nyt sitten pois äitin kultamussukka, kun jotkut eivät yhtään ymmärrä lapsia, että tule ottamaan suklaapatukkaa.." Niin ihan oikeastiko äidit meinaatte, että näistä lapsistanne kasvaa vielä järkeviä aikuisia? Mitäs sitten, kun siitä lapsukaisesta tulee pahoinpitelijä, varas tai vaimonhakkaaja? Siinä on sössö-kasvattajallakin varmaan miettimistä, kun tulevaisuudessa se aikuinen lapsi tulee vaikka kirveen kanssa ovesta läpi hakemaan eläkkeitänne baari-iltaa varten.

"vieras"
[QUOTE="heh";28668330]Eihän millään verukkeella voi tuhota toisen omaa, se että lisäntyy, ei oikeuta varastamaan eli tuhoamaan toisen omaa.
Jos tiedät että lapsesi ei ole kaupassa tuhoamatta toisen omaa, niin haet apua. Adoptio, tukiperhe, perheneuvola... mitä vaan. jos et voi jättää minnekään.

Jos on yksi lapsi, niin miksi et nosta kärryyn?[/QUOTE]

Meillä on onneksi ihan vaan se lapsen isä. En puhu tässä omasta puolestani vaan ihan itse jos ajattelen perhettä, jossa monta lasta ja villejä, mahdolliseti ADHD tapauksia. Enkä millään tavalla tarkoita, että toisen omaa saa tuhota vaan vähän ymmärrystä myös kauppiaalta näitä perheitä kohtaan, joilla on todennäköisesti vaikeaa. Ei sitä itse voi valita omien lastensa sairauksia tai luonteenpiirteitä.

Kuinka sairasta porukkaa täällä on, että ihan minulle ehdotat lapseni pois antoa? Koska meillä vain yksi lapsi, pystyn hyvin estämään hänen tekonsa, mutta sanotaanko nyt että tässä vuoden sisällä muistan tuon kastiketapauksen, jolloin oikeasti varauduin jo maksamaan ne kastikkeet, jotka eiväto nneksi hajonneet.

"vieras"
Hmm... Oma kauppa. Teetkö myös tuotteesi itse vai myytkö tehtyjä? Varmasti ilman minkään valtakunnan vahinkovakuutusta harjoitat kaupantekoa tuotteillasi, jos kerran suoraan kukkarostasi kaikki vahingoittuneet ovat pois. Jos joku tuhoaa minun omaisuutta, se saattaa harmittaa mutta myös siksi minulla on vakuutus asioihin, joiden tuhoutuminen/vahingoittuminen minua harmittaisi.
Huhhuh, tässä taitaa olla yksi ap:n kuvailema vanhempi. :D

Minua kaupan työntekijänä harmittaa aina kun joudun heittämään tavaraa roskiin ihmisen välinpitämättömyyden vuoksi! Niin turhaa!
Siinä menee hukkaan niin luonnonvaroja, rahaa, kuin myös jonkun työpanos ja vaivannäkö. Turhauttavaa kun joku noin vähättelee työtäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;28668377:

Ymmärrän täysin, että lapsi on lapsi. Eikä ymmärrä, että tavaroita ei saa levitellä, rikkoa, avata paketistaan tai ruokaa ei saa sotkea myytäviin tavaroihin, tai nenää niistää myytävään vaatteeseen.

Sitä en ymmärrä, että kun menen mainitsemaan asiasta ja ohjaan lapsen leikkipaiklle, vanhmepi katsoo minua vihaisesti eikä puutu asiaan millään tavalla. Lapsi leikkii leikkipaikalla tasan pari minuuttia ja sama homma jatkuu.

Kerran eräs lapsi (oli muuten jo vähintään 9v) leikki myytävillä leluilla. Sanoin asiasta kolme kertaa sekä äidille että lapselle. Repi sitten yhden lelun paketista pois.
Vein lelun kassalle, että se tulee maksaa. Äiti ei suostunut sitä maksamaan, perusteli sen sillä, että lapsi ei voinut tietää, että pakettia ei voi avata.

Myymälässäni on isolla mainittu, että avattu/rikottu tavara pitää maksaa kassalla.
Mä olisin jo tässä ilmottanu et sit mun valitettavasti on pakko soittaa poliisit o_O

[QUOTE="...";28668366]Lakkasin jo kiehumasta, kun näin äskeisen vastauksesi ap:lle. Liian läpinäkyvä ja kömpelö tapa ärsyttää. Keinolla millä hyvänsä. Typerän ihmisen tapa.[/QUOTE]

Hienoa, että sentään sinä osaat antaa fiksun vastauksen, kuten tämä. Ymmärrettävää, ettei ole helppoa olla "kävelevä rangaistus" muiden silmissä. Öitä ;)

"äiti 4"
neljän lapsen kanssa olen ain atehnyt kauppareisut nykyään 3. ikinä ei ole laset juosseet pitkin kauppaa enkä minäkään voi tykätä siitä ollenkaan että muksut juoksevat kaupassa kuin tarhassa ja leikkivät kaupan hyllyissä olevilla tavaroilla. se on pitkälti perheen sääntö/kuri kysymys. meillä ei ole laset koskaan edes yrittäneet poistua kaupassa viereltäni mihinkään ja pienestä pitäen ovat tottuneet siihen sääntöön että hyllyjen tavaroihin ei kosketa.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
epäreilua
Mutta eihän se ole reilua että rehelliset maksavat paskasakin törkeydet? (siis vakuutukset hemmetin kalliita koska joku törttöilee)

eikö ne vahingot pitäisi periä aiheuttajalta?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;28668377:

No hyvä, että ymmärrät, sen, että lapsi ei ymmärrä tekoaan ja uhmaikä on oikeasti olemassa. Tottakai niitä vanhempia on jotka eivät kasvata ja heille ei mitään saa sanoa. Ehkä ymmärsin koko aloituksen pointin väärin. Tottakai 9 vuotias on joko ADHD, autisti, muuta vastaavaa, tai sitten oikeasti huonosti kasvatettu jos tuollaista sen ikäisenä tekee. Kun taas tälläiset 2-5 vuotiailta on ihan normaalia tuollainen käytös. Tietysti äidin olisi pitänyt tuo lelu maksaa, mutta veikkaan, että äiti on oikeasti ollut vähätuloinen, eikä ole sitä voinut maksaa. Tietysti ei ole sinun ongelmasi, mutta ymmärrän, että jos äiti ei olisi voinut ruokaa ostaa, koska mahdollisesti keskittymisongelmainen lapsensa tuhosi kaupan tavaraa ja hänen olisi pitänyt maksaa lelut ruokien sijaan, äiti valehtelisi ja keksisi idioottimaisen tekosyyn, ettei joutuisi maksamaan tai kertomaan ettei hänellä yksinkertaisesti ole rahaa.

Yhteistyössä