Kaupan täti kysyy nyt vanhemmilta!

• Viestiketjun aloittaja Kaupan täti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minulla on myös aika vilkas lapsi (4v.). Käyttäytyy kyllä aika hyvin, mutta harvemmin jaksaa kulkea kärryn vieressä koko kauppareissua. Niinpä annan hänelle yleensä pieniä tehtäviä. Hän saa hakea kärryyn tavaraa, valita omenat yms. Näiden tehtävien aikana minä ehdin hyvin tehdä ostokset ja lapsesta voi olla oikeasti apuakin :)

"Kifa"
Meillä myös toimii tuo että antaa tehtäviä ja pitää lapsen puuhassa. Pääosin teen ostokset taapero kärryissä ja vauva rintarepussa mutta jos jostain syystä ei ole sellaisia kärryjä joihin saa lapsen istumaan niin onnistuu ilmankin.

Ja itse olen siitä asti kun lapsi on yltänyt kärryistä itse jotain kurkottamaan että kaupan tavarat eivät ole omia ennen kuin ne on kassalla maksettu. Sitä ennen ne kuuluvat kaupan tädille ja sedille. Ja kas kummaa, lieneekö meillä sitten ihmelapsi kun tämän tajuaa mutta niin vain kohta kolmevuotias ojentaa jo vauvaakin että ei pidä koskea.

"vieras"
[QUOTE="ffff";28668724]enpä ole koskaan törmännyt lapseen joka kaupassa availis tutoteita..hmmm.. ja tollai riehuis..[/QUOTE]

Mä olen nähnyt ja vielä 4 kpl samalla äidillä.
Käynyt ilmeisesti sillä TOSI huono tuuri. :D

• Tykkää
Reactions: vicy
kyllä
Juu on kyllä tosi "kumma juttu" että nuo huonosti käyttäytyvät ja "vaikeat" lapset tuntuvat oikein kasautuvan samoihin perheisiin :D :D Ja tietystikään heidän mielestään sillä kasvatuksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa..?! :D Huh, mitä vanhempia on oikeastikin olemassa, ei ihme että lasten henkinen pahoinvointi on jatkuvasti lisääntynyt..

"Niina"
Itsellä kolme pientä lasta. Välillä tuntuu että lapset on sellasella tuulella ettei mitään kuunnella,on siinä itselläkin pinna kireällä. Ei vain enään kolmen kanssa ehdi katsoa joka ikistä liikettä kun samalla pitää ostoksetkin saada tehtyä...

"just"
[QUOTE="Niina";28669453]Itsellä kolme pientä lasta. Välillä tuntuu että lapset on sellasella tuulella ettei mitään kuunnella,on siinä itselläkin pinna kireällä. Ei vain enään kolmen kanssa ehdi katsoa joka ikistä liikettä kun samalla pitää ostoksetkin saada tehtyä...[/QUOTE]

toivottavasti on luotettava ehkäisy käytössä, niitä ei vain tehdä vaan ne pitää katsos elättäkin ja ei ole ok että ap ja muut joutuvat ottaa takkiin kakaroidesi takia.

kyllä
Itselläni myös kolme alle 6-vuotiasta lasta, ja vaikka en kerkiäkään heitä kokoa ajan silmällä pitämään, voin luottaa siihen että he osaavat siltikin käyttäytyä, oli huono päivä tai ei.. Tottakai jotain kiukuttelua tms. voi huonona päivänä esiintyä, mutta ikinä, ei IKINÄ ole ollut edes lähellä että olisivat ilman lupaa menneet aukomaan, tai muuten levittelemään hyllyistä tavaraa tms. Meillä on säännöt tehty selväksi jo alusta lähtien miten kaupassa käyttäydytään ja ollaan, ja vaikka meidän lapsista yksi on vielä erityislapsi, niin siltikään ei ongelmia ole ollut. Vanhemmat saavat ihan kyllä katsoa sinne peiliin jos lasten kanssa ei kaupassa pärjää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28668316]Tottakai niitä lapsia kuuluu KASVATTAA, mutta luuletko jokaisen lapsen olevan joku kone, jolle voi sanoa, näin tehdään ja näin ei tehdä ja oppivat ekasta kerrasta? Ettekö oikeasti pysty käsittämään, ettei kukaan äiti ole superihminen. Jos on helpot, tottelevaiset lapset, ei tiedä, mitä on elää monen villin lapsen kanssa, jonka kasvatuksessa on oikeasti todellista työtä ja se kasvatus vaikeampaa ja kasvatuksessa kestää kauemmin. Harva lapsi on enkeli syntyessään. Vai pitäisikö ne ruokaostokset tehdä vasta kun lapsi on kasvatettu ja yh äidin tulisi pyytää lastenhoitaja, kun käy ruokakaupassa?[/QUOTE]

MÄ kyllä väitän että olet pahasti väärässä. Lähtökohtaisesti lapset kyllä on kaikki ihan mukavia ja sopeutuvaisia , ja jos alusta asti kasvatuksessa on määrätietoinen eikä itse lipsu ja hölmöile laiskuuksissaan, ne oppii kyllä kerralla esim. kauppakäyttäytymisen.
Mutta tieten jos vanhempi alusta saakka kasvattaa murustaan siten että koko maailman pitää hiljetä sen päikkäreillä ja maitoa ei juoda jos se ei ole tasan sen lämöistä kuin ennen ja että kaikki silotellaan edestä ja pettymyksiä ei tule, niin kyll siinä vaiheessa kasvattaminen on jo menetetty.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28668503]Tottakai 2-5 vuotias lapsi ymmärtää ettei lelu ole hänen, mutta tosiaanko väität, että kolme vuotiaalle on ihan yksinkertaista ymmärtää se, että miksi täti haluaa pitää niitä leluja muovirasioissa tai miksi sitä banaania ei saa kaupassa avata, mutta kotona saa avata sen saman banaanin. Vaikka se äiti miten selittäisi, ensin maksetaan, mutta miksi maksetaan. Tottakai jokaisen äidin tulisi selittää asiaa ja maksaa tuhoamansa esine, mutta oletko tosiaan noin sinisilmäinen että ajattelet pienen lapsen ymmärtävän tälläiset jutut?[/QUOTE]

no, sinänsähän se on aivan sama ymmärtääkö se lapsi sitä vai ei, mutta sen pitää jo ymmärtää että EI on EI ..
Kasvatatko sä tosiaan lapsesi niin että mitä vaan saa tehdä jos ei ymmmärrä miksi kielletään. Hassua.

"vieras"
Jos toinen lapsikin on "levoton", miks hel#%ä niitä pentuja pitää vielä lisää pukata, eikö olis jo aika laittaa piuhat poikki jos geenit on niin huonoja tai ei osaa kasvattaa :O?!

[QUOTE="Niina";28669453]Itsellä kolme pientä lasta. Välillä tuntuu että lapset on sellasella tuulella ettei mitään kuunnella,on siinä itselläkin pinna kireällä. Ei vain enään kolmen kanssa ehdi katsoa joka ikistä liikettä kun samalla pitää ostoksetkin saada tehtyä...[/QUOTE]

Kannattaa ehkä jättää menemättä sinne kauppaan tai ottaa lapsille hoitaja siksi aikaa!
Jos sinne on kuitenkin pakko mennä niin esim. autokärryt on hyvä vaihtoehto (niitä on tuplanakin johon menee 4 lasta)...

Mun vituttaa ihan tunteella nämä vapaankasvatuksen tuotokset jotka laitetaan leluhyllylle tai kirjaosastolle repimään tavaroita lattioille, ajamaan pyörillä/mopoilla, availemaan pakkauksia yms. yms. ja minä en edes ole kaupassa töissä!
Jos itse omistaisin kaupan niin laittaisin valvontakamerat näille osastoille ja jokaisen vapaakasvattajan maksamaan Jalmari-perttuliensa tuhot ihan jokaista senttiä myöten!

olisiko
[QUOTE="vieras";28669590]mitä jos aloittaisit käyttäytymällä ensin itse hyvin, ehkä penskasikin sen JOSKUS oppivat ;)[/QUOTE]

Ei olisi ehkä tarvinnu kiroilla,mut mua oikeasti ottaa päähän tuollaiset kyttärikauppiaat. Ja tuo,et hän käy ohjaamassa lapset leikkipaikalle. Voi perhana. Eihän hänellä ole oikeutta alkaa ketään ohjailemaan aikka olisi kuinka hänen kauppansa. Kävikö muuten ilmi,et onko hänen vai onko vaan kauppias?

Tässähän käy ihan selvästi ilmi,et tää kaupan täti oikee kyttää näitä lapsia ja en yhtään ihmettele, et lapset ja lasten vanhemmat näin tekee jos kokoajan on kyylä vieressä.
Ihan varmasti sitä kaupan tätitä vielä oikein kiusataan ja ärsytetään tämän takia.

Sanoihan hän tuolla aikaisemmin,et miten nämä kaikki hänen kauppaansa on ängenneet ku täällä kutenkin ollaan hänen kanssa samaa mieltä suurimmalta osalta. Niin miksiköhän :D

Vois tää kt mennä itseensä ja mitettiä hetken,et onko ala ihan oikea tai voisi oikeasti laittaa sen lapitla kielletty-kyltin ovelle.

Missähän tällainen kyylä kaupan täti oikein mahtaa majailla ja mikä on kaupan nimi?

ja tiedoksi kaikille. Itse en tykkää siitä,että lapset pörrää ympäri kauppaa, availee paketteja tai sotkee. Mutta lapsillakin on oikeus kävellä siellä kaupassa vapaasti

"liinis"
Olen ihan pöyristynyt, että moni vanhempi ihan kehtaa kirjoittaa, ettei viitsikään kaupassa vahtia lastaan.

Tosi fiksun oloinen kaupan täti olet. Taitaa vaan nykyaikana olla, ettei osa ihmisistä, siis näistä aikuisista, osaa käyttäytyä missään. Meuhkataan päiväkodissa ja koulun vanhempainilloissa, rellestetään kaupassa ja yleisissä tapahtumissa. Koskaan ei omassa käytöksessä ole mitään vikaa vaan aina syy on toisissa.

Millainenhan yhteiskunta on kahdenkymmenen vuoden kuluttua, kun tälläiset oma napa-ihmiset vain lisääntyvät.

• Tykkää
Reactions: vicy
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;28669437:
Juu on kyllä tosi "kumma juttu" että nuo huonosti käyttäytyvät ja "vaikeat" lapset tuntuvat oikein kasautuvan samoihin perheisiin :D :D Ja tietystikään heidän mielestään sillä kasvatuksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa..?! :D Huh, mitä vanhempia on oikeastikin olemassa, ei ihme että lasten henkinen pahoinvointi on jatkuvasti lisääntynyt..
adhd ja muut ongelmat on periytyviä. Ei ole ihmeellistä kaksi adhdta samassa perheessä. Luonne on myös periytyvää. Tottakai niitä perheitä on joissa ei kasvateta, mutta on paljon perheitä joissa toinen lapsi enkeli, toinen todella villi tapaus. Tuttuni on töissä koulussa ja ihan opettajien lapsia, jopa rehtorin, käyttäytyy huonoiten, vaikka pitäisi olla kasvatusalan ammattilainen.

"ulla"
kannattanut olla perustamatta koko saatanan kauppaa jo soikeesti on noin vitun nipo kaikesta, ja muka vielä tykkää lapsista :D
Hanki vittumainen "kaupan täti" elämä!
Tämä taitaa olla kaupan tädin ääliöasiakas. Montakohan euroa on tullut yhteiskunnalla ja ympäristölle maksamaan tämänkin hissi-ei-kulje-edes-puoliväliin-tyypin perhe...

Sääliksi käy kaupan tätiänne.

[QUOTE="vieras";28669656]adhd ja muut ongelmat on periytyviä. Ei ole ihmeellistä kaksi adhdta samassa perheessä. Luonne on myös periytyvää. Tottakai niitä perheitä on joissa ei kasvateta, mutta on paljon perheitä joissa toinen lapsi enkeli, toinen todella villi tapaus. Tuttuni on töissä koulussa ja ihan opettajien lapsia, jopa rehtorin, käyttäytyy huonoiten, vaikka pitäisi olla kasvatusalan ammattilainen.[/QUOTE]

Itse olen hoitoalalla, ja tiedän mitä on adhd. Tottakai asettaa enemmän haasteita vanhemmille, mutta keinot löytyy adhd-lapsenkin kanssa päjäämiseen kun vaan löytyy viitseliäisyyttä ja kärsivällisyyttä. En väitä että olisi helppoa. Mutta jos ADHD-lapsia on 3-5% lapsista/ikäluokaltaan, ei läheskään kaikkia tapauksia voi pistää ADHD:n piikkiin. Ja lisäksi että en katso tuon että on kasvatusalan ammattilainen olevan suoraan verranollinen siihen että osaisi omat lapsensa kasvattaa hyvin. Ja tottakai lapset ovat luonteeltaan erilaisia, mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten vanhemmat pitävät kuria lapsilleen.

olisiko
[QUOTE="ulla";28669658]Tämä taitaa olla kaupan tädin ääliöasiakas. Montakohan euroa on tullut yhteiskunnalla ja ympäristölle maksamaan tämänkin hissi-ei-kulje-edes-puoliväliin-tyypin perhe...

Sääliksi käy kaupan tätiänne.[/QUOTE]

Vannon ,että sinun,täydellinen vanhempi, elämäsi on yhteiskunnalle maksanut enemmän kuin minun :D

"vieras"
Onko lukutaidossa jotain vikaa vai mikä on kun kukaan vaikeiden lasten vanhempien puolestapuhuja ei ole väittänyt että tavaroiden rikkominen olisi on, vaan ovat pyytäneet ymmärrystä että heidän lapsiaan on vaikeampi kasvattaa. Se että on vaikeampi kasvattaa ei todellakaan tarkoita että ei kasvateta ollenkaan vaan kasvatetaan enemmän kuin rauhallisempia lapsia. Kuinka sairaita ihmisiä täällä liikkuu sanomassa että miksi sitä edes sikiää jos tuollaisia pentuja ulos puskee. Pitäisikö Ultran seulasta löytää vielä luonteenpiirteet tai adhd. Teidän mielestä vaikeampi lapsi pitäisi abortoida.

pistää vihaksi, että sitä oikeasti lukee oppaita, muiden kokemuksia, yrittää kasvattaa omasta lapsesta hyvää ihmistä ja jos lapseni tekee yhdenkin virheliikkeen, mulkaistaan että mikä vapaakasvattaja tuokin on, joka ei sano lapselleen ei. Meillä ei anneta asioita periksi, ei todellakaan. Lapsella on hyviä päiviä, tai oikeastaan hetkiä. Tunnistan nykyään milloin jätän lapsen isälleen kotiin enkä ota kauppaan. Yleensä lapsi ymmärtää että ei on ei, mutta kun levottomuuskohtaus itkee, on rajoja koeteltava. Nykyään osaan varautua, kasvatan myös julkisesti, en pelkää muiden ihmisten katseita, koska olen jo tottunut. Alku oli vaikeaa kun levottomuuskaudet alkoivat. Uhmaikä on todellinen ja hyvin vaikea joillekin lapsille. Lapsen on vaikea ihan itsensäkin kanssa ja vanhemmalta tarvitaan hermoja.

Että menkää ja sanokaa että koska teidän lapsenne tottelevat jokaista kieltoa, käyttäytyvät kauniisti, että muissa äideissä on vikaa. Joissain on, tottakai on, mutta jokaisen villin lapsen kasvattaja ei ole huono kasvattaja tai ainakin yrittää kasvattaa oikein. Haastavien lasten kasvattaminen on luonnollisesti vaikeampaa.

Olen muuten raskaana. Tulin raskaaksi ehkäisyn läpi, mutta olen erittäin onnellinen ja synnytän pian. Sanokaa vielä että olisi pitänyt abortti tehdä kun ensimmäinen lapsi on haastava. Toivon rauhallisempaa toista lasta, mutta pääasiassa että lapsi on terve.

"vieras"
Kaupassa ei olla kuin kotona. Ei lapset kylässäkään mene syömään toisten ihmisten banaaneja lupaa kysymättä. Vai ettekö te käy muualla kuin kaupassa ja kotona? Kaupan tavarat on kaupan ja kyllä hyvin pienikin sen ymmärtää. Jos ei ymmärrä, niin jos lapsi joutuu pyytämään tekojaan anteeksi kapuan henkilökunnalta, niin alkaa pian ymmärtämään. Lapset pääsääntöisesti ei ole älyvajaita.

Yhteistyössä