kaunokirjoitus koulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jjji
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="miisu";23478837]Eiks nykyisin kirjoiteta käsialaa. Muistuttaa enemmin tekstausta kuin kaunoa.[/QUOTE]

Juu. Ja nekin kirjaimet muuttuu harva se vuosi :)

Nykypennuille opetettava kirjotus ei ole läheskään samanlaista kuin 70-luvulla. Nykykirjotus on sekavaa ja vaikyuttaa siltä, että kirjoitusasun muutoksen toteuttaneet ovat olleet lukihäiriöisiä idiootteja

Itselläni ala-asteella opetettiin ihan kaunokirjotusta, ja sitä oli pakko kirjottaa 2. Luokasta ala-asteen loppuun, ja yläaste oli eri koulutalo niin siellä ei tarvinnu kirjottaa kaunoa, ja huomasin amiksen ekalla että hemmetti mun käsiala näyttää rumalta.
No, aloin kirjottamaan taas kaunolla ja parantunu huomattavasti käsiala :)
Olin ala-asteella 2000-2006, eli onkohan se ollu jotain välimallin "kaunoa" ennen tota uusinta tekstaustyylistä kaunoa?
Jokatapauksessa, en itse varmaan aio enää ikinä tekstata, kaunolla saa paljon nopeammin siistiä tekstiä, näyttää paljon paremmalta, ei rasita kättä, ja tietenkin mukavampi lukea kun ei ole vinoja tikkukirjaimia.
PS. Ja olen sähköpuolella että turha luulla että olen joku limanen automekaanikko amis ;) tarvitaan paljon kirjoitustaitoa

no ei ole ainakaan meidän ekaluokkalaiselle eikä naapurin tokaluokkalaiselle opetettu.

Mutta jos tästä nyt jotain positiivista tahtoo sanoa, niin ei osaa naapurin neljäsluokkalainenkaan LUKEA sitä wanhaa (70-luvulla opetettua) kiemurakaunoa! hähää! voimme siis miehen kanssa jättää "salakielisiä" lappusia toisillemme... Yleensä ihan vain lasten kiusaksi (ostoslistaa "karkkia ja suklaata" tms...)

Kyllä se 1-2:n opsissa on:

kirjainmuotojen piirtämistä, isojen ja pienten tekstauskirjainten sekä kirjoituskirjainten
opettelua ja kirjainten yhdistämistä (kirjainmallit, numerot ja välimerkit liitteenä)

Ja linkki opsiin: http://www02.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf

Yhteistyössä