Kauneudenhoitoala?

Siis josta kosmetologiksi valmistuu...
Kuka on käynyt tai käymässä? Millaista koulussa on, paljon käytännön juttuja vai enempi teoriaa? Minkäslainen palkka alalla on?

Mietin et pitäiskö hakee sinne, mulla on lähihoitajakoulu kesken mutta jotenkin alkanut tympiä ajatus että pitäis sitä vielä opiskella. :|
Muutenkin hankalaa kun ei tiedä mikä kiinnostais tarpeeks vai kiinnostaako pidemmän päälle mikään... :headwall:
 
Itse en ole kosmetologi, mutta jotain tietoa voin antaa, sillä suvussa ja ystävä-piirissä on kauneudenhoitoalan ammattilaisia.
Ammattikoulussa opiskelu on ilmaista, kolmevuotinen ja teoriapainotteista (kaikki ruotsi, matikka, liikunta ym. mukaan lukien). Yksityisessä koulussa opiskelu kestää muistaakseni vuoden ja on siis enemmän asiakaspalvelua, mutta opiskelu maksaa, vaikka saattaakin kuulua opintotuen piiriin. Maskeeraajaksi voi päästä puolessa vuodessa, mutta pelkällä maskeeraajan taidolla ei saa kuitenkaan välttämättä riittävästi töitä.

Sikäli työtä voisi verrata lähihoitajan työhön, koska se on asiakaspalvelua, hoitamista, ihmisen kosketusta. Luonteen täytyy olla "ihmismyönteinen" ja ystävällinen, itse on itsensä mainos, sillä tyytyväinen asiakas tulee takaisin. Yrittäjän palkkaa on vaikea sanoa, se riippuu niin monesta asiasta. On hyviä kausia ja hiljaisia kausia. Työntekijän (esim kylpylä ) palkkaa en tiedä. Jos haluaa pysyä ajantasalla ja pystyä tarjoamaan uusimmat villitykset, niin jatkuva koulutus kuuluu myös asiaan. Tämän päivän sanoja ovat mm vartalosokeroinnit, intialaiset päähieronnat, ripsipermanentit, rakennekynnet, suklaa-kasvohoidot, kuumakivi-hieronnat ym! :)

Itseänikin ala kiinnostaa, olen ajatellut kouluttautua kynsiteknikoksi & ehkä johonkin luontaisterapian muotoon ja tehdä hoitoja keikkoina nykyisen työni ohella.
 
minä opiskelen paraikaa kosmetologiksi aikuislinjalla.
ehdottomasti enemmän on käytäntöä. vauhti on hurja kun kahden vuoden päästä on tarkoitus valmistua, mutta aikuispuolella kaikki turhat on jätetty pois... esim. meillä reilu 3 kk:tta koulun aloittamisesta ollaan jo koulun hoitolassa hoitamassa asiakkaita... suosittelen lämpimästi jos ala todella kiinnostaa, kokeilumielessä on turhan rankka (ainakin itse koen näin) palkka riippuu ihan paikasta missä on töissä, haitari 1600-2600 euroa.
ja palkkaanhan vaikuttaa myös suoraan se mitä sinä osaat...
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitsykkä77:
minä opiskelen paraikaa kosmetologiksi aikuislinjalla.
ehdottomasti enemmän on käytäntöä. vauhti on hurja kun kahden vuoden päästä on tarkoitus valmistua, mutta aikuispuolella kaikki turhat on jätetty pois... esim. meillä reilu 3 kk:tta koulun aloittamisesta ollaan jo koulun hoitolassa hoitamassa asiakkaita... suosittelen lämpimästi jos ala todella kiinnostaa, kokeilumielessä on turhan rankka (ainakin itse koen näin) palkka riippuu ihan paikasta missä on töissä, haitari 1600-2600 euroa.
ja palkkaanhan vaikuttaa myös suoraan se mitä sinä osaat...
Mites aikuislinja eroo tavallisesta, onko lyhyempi? Kun yleensähän aikuiskoulutukset on... Mikäs on kriteerinä jotta sinne aikuispuolelle pääsee?
:)
 
Minä olen ammatiltani diplomi-kosmetologi.Olen valmistunut vuonna 2000 yksityisestä koulusta.Koulu kesti puolitoista vuotta ja maksoi aika paljon.Opetus oli todella nopeatempoista ja monipuolista(oli raaka-aineoppia,kemiaa,fysiologiaa,anatomiaa,ihotautioppia,ruotsia,englantia ja vaikka mitä muuta).Lisäksi tietysti harjoittelimme jalka-,käsi-,kasvo-, ja vartalonhoitoja ja ehostusta.Tosi paljon oli itsenäistä opiskelua käytännön lisäksi.Työskentelimme myös lähes koulun alusta saakka koulun yhteydessä toimivassa hoitolassa,josta sai loistavaa käytännön kokemusta.
Suosittelen alaa sellaiselle joka todella on kiinnostunut alasta.Asiakaspalvelun on oltava sydäntä lähellä.Asiakkaassa todella ollaan koko työpäivän ajan kiinni.Todella antoisana koen oman ammattini ainakin omassa työpaikassani, jossa pääsen harjoittamaan kosmetologin työtä sen koko laajuudessaan(käsittää siis myös esim. vartalohoidot,kylpyhoidot,kiviterapia,aromahoidot yms). Ala on todella monipuolinen ja itsensä jatkuva lisäkouluttaminen on todella tärkeää koska ala menee todella nopeasti eteenpäin.Työpäivän aikana tehdyistä hoidoista riippuen myös oma kroppa voi joutua koville huonojen työasentojen vuoksi.Kekseliäisyyttä ainakin vaati kun viimeisillään raskaana ollessa koetti hoitoja tehdä! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Alkuperäinen kirjoittaja äitsykkä77:
minä opiskelen paraikaa kosmetologiksi aikuislinjalla.
ehdottomasti enemmän on käytäntöä. vauhti on hurja kun kahden vuoden päästä on tarkoitus valmistua, mutta aikuispuolella kaikki turhat on jätetty pois... esim. meillä reilu 3 kk:tta koulun aloittamisesta ollaan jo koulun hoitolassa hoitamassa asiakkaita... suosittelen lämpimästi jos ala todella kiinnostaa, kokeilumielessä on turhan rankka (ainakin itse koen näin) palkka riippuu ihan paikasta missä on töissä, haitari 1600-2600 euroa.
ja palkkaanhan vaikuttaa myös suoraan se mitä sinä osaat...
Mites aikuislinja eroo tavallisesta, onko lyhyempi? Kun yleensähän aikuiskoulutukset on... Mikäs on kriteerinä jotta sinne aikuispuolelle pääsee?
:)
aikuispuoli on juu, ainakin meidän koulussa vuoden lyhyempi, koska siinä pystyy jättämään ns. turhat opintoviikot pois.
ja eipä kai sinne mitään sen kummempia kriteereitä ole, kunhan olet perusopinnot suorittanut ja tarpeeksi vanha :D
ja koulu missä minä olen on suomen ainoa valtion tukema kosmetologikoulu eli ns. ilmainen... ainakin mitä mä vertailin ennen hakua niin täällä oli hurjan paljon kattavampi koulutus kuin yhdessäkään yksityisessä, eli kannattaa tutustua sky opiston sivuille... ;)
 

Yhteistyössä