Kaulan rauhanen...kenelläkään (raskausaikana) turvonneet?

Noin kuukausi sitten löysin ison patin kurkun "päältä", patti jatkuu vasemmalle puolelle pienen matkaa.Pattia ei huomaa, jos pidän päätä normaalissa asennossa, mutta jos venytän kaulaa, patti näkyy.

Olin ensin varma, että kyse on kilpirauhasen liikatoiminnasta, mutta eipäs ollutkaan (kävin lääkärissä ja verikokeissa). Verikoe osoitti, että valkosolut ja senkka (?) koholla, mutta sairaanhoitaja sanoi, että johtuu raskaudesta (viikkoja n.33+).

Mulla on torstaina kaulan ultraus ja pelkään ja panikoin, että mulla on joku syöpä :snotty: Lääkärinä mulla oli tooooosi vanha mieslääkäri, joka ei sanonut mitään suuntaan eikä toiseen ja muutenkaan se ei pahemmin tunnustellut pattia.

Mun äidillä on turvonneet rauhaset, samoin isällä + suvussa samaa vikaa. Mä vaan niin pelkään pahinta :( Tiedän, ettei sitä pahinta vielä kannata murehtia, mutta kun ajatuksilleen ei vaan voi mitään.

Onko jollain tietoa, että voiko raskaus turvottaa rauhasen? Mulla on myös viim.kuukauden ollut enemmän ja vähemmän flunssaa, joka on nyt mennyt vasta ohi. Mitään varsinaisia oireita mulla ei ole ja patti ei ole kipeä.

"vieras"
Olisin veikannut kilpirauhasta mut jos se ei kerran ollut se niin en osaa sanoa. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja mul on kaulassa kaksi alle 1cm kokoista pattia jotka on ultrattu. Patit näkyy kun taitan päätä vähän taaksepäin tai kun nielaisen.

"vieras"
Kilpirauhaseen voi kasvaa patti, vaikka arvot olis ihan normaalit. Mä huomasin omalla kaulallani patin keväällä 2007. Pattia ultrattiin ja otettiin näytteet sekä seurattiin tilannetta. No sitten tulin raskaaksi ja raskausaikana patti otti hirmu kasvu-kirin. Oli lopulta semmonen kananmunan kokoinen struumakyhmy, joka leikattiin pois vauvan ollessa puoli vuotias.

Eli siis ultrassa varmaan selviää, mikä on. Eikä tosiaan tarvitse heti pelätä mitään pahanlaatuisuutta. :) Mun oma oli ainakin ihan "vaaraton".

"vieras"
[QUOTE="vieras";22511188]Kilpirauhaseen voi kasvaa patti, vaikka arvot olis ihan normaalit. Mä huomasin omalla kaulallani patin keväällä 2007. Pattia ultrattiin ja otettiin näytteet sekä seurattiin tilannetta. No sitten tulin raskaaksi ja raskausaikana patti otti hirmu kasvu-kirin. Oli lopulta semmonen kananmunan kokoinen struumakyhmy, joka leikattiin pois vauvan ollessa puoli vuotias.

Eli siis ultrassa varmaan selviää, mikä on. Eikä tosiaan tarvitse heti pelätä mitään pahanlaatuisuutta. :) Mun oma oli ainakin ihan "vaaraton".[/QUOTE]

Niin ja jatkan vielä, että koskaan en ole tarvinnut kilpirauhaslääkitystä vaan arvot on olleet, sekä ennen leikkausta että sen jälkeen, ihan normaalit.

Pelkkä ultra ei välttämättä paljasta patin luonnetta. Yleensä jos patteja löytyy, niistä otetaan ohutneulanäyte, joka sitten kertoo sen luonteen. Mua lohduteltiin aikoinaan, että 100 löydetystä patista viisi on pahanlaatuisia. Ja sitten lisättiin, että kilpirauhasen syövät ovat hoitoennusteeltaan parhaita. Siis yleensä niistä parannutaan.

Mutta tiedän sen epävarmuuden ja pelon, kun odottaa selvyyttä. Minulta leikattiin vasen kilppari pois, kun sieltä löytyi 8cm mittainen patti.

[QUOTE="vieras";22511188]Kilpirauhaseen voi kasvaa patti, vaikka arvot olis ihan normaalit. Mä huomasin omalla kaulallani patin keväällä 2007. Pattia ultrattiin ja otettiin näytteet sekä seurattiin tilannetta. No sitten tulin raskaaksi ja raskausaikana patti otti hirmu kasvu-kirin. Oli lopulta semmonen kananmunan kokoinen struumakyhmy, joka leikattiin pois vauvan ollessa puoli vuotias.

Eli siis ultrassa varmaan selviää, mikä on. Eikä tosiaan tarvitse heti pelätä mitään pahanlaatuisuutta. :) Mun oma oli ainakin ihan "vaaraton".[/QUOTE]

Tämä mun pati on just siinä kilpirauhasen alueella, siksi sitä kilpirauhasen patiksi luulin. Huojentavaa kuulla, että voi silti olla kilpirauhaseen liittyvää, vaikka arvot ok.

"vieras"
Ei niistä pateista aina ohutneulanäytettä oteta. Niiden koko määrää sen otetaanko näyte ja tarviiko niitä seurata. Esim. mun 1cm kokoisia patteja ei ole seurattu sitten vuoden 2007 eikä niistä ole otettu näytettä. Mun patit näkyi ultrassa mustina ja ne on kuulemma silloin nesteen täyttämiä.

Pelkkä ultra ei välttämättä paljasta patin luonnetta. Yleensä jos patteja löytyy, niistä otetaan ohutneulanäyte, joka sitten kertoo sen luonteen. Mua lohduteltiin aikoinaan, että 100 löydetystä patista viisi on pahanlaatuisia. Ja sitten lisättiin, että kilpirauhasen syövät ovat hoitoennusteeltaan parhaita. Siis yleensä niistä parannutaan.

Mutta tiedän sen epävarmuuden ja pelon, kun odottaa selvyyttä. Minulta leikattiin vasen kilppari pois, kun sieltä löytyi 8cm mittainen patti.
Tuo kyllä lohdutti kuulla. Olen kuullut tuosta näytteenotosta ja toivonkin, että sellainen otetaan, mikäli siihen aihetta on.

On vaan niin kamalaa olla tällainen heikkohermoinen ja sitten kun tyhmänä piti vielä googlettaa kaikkea aiheeseen liittyvää :(

Yhteistyössä