Kauheeta itkua! Help!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mae3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mae3

Vieras
Hei,

Tässä ollaan miehen kanssa ihmetelty kun meidän neiti, 9kk, herää aina noin tunnin päästä yöunilleen menon jälkeen hirveään itkuun! Oikeen ittiäkin itkettää ku toinen itkee niin kovasti. Välillä tuntuu ettei tyttö saa happeakaan kun itkee niin hysteerisenä. Itku kestää noin 20 min. ja sitä ei meinaa saada loppumaan millään.
Ollaan koitettu laittaa vähän valoa, ettei ois niin pimeetä, otettu syliin ja hyssytelty, laulettu, soitettu soittorasiaa, annettu tuttia jne.. Myös maitoa on annettu niin silloin se rauhottuu syönnin ajaksi, mutta senkin jälkeen saattaa vielä itkeskellä. Kun tyttö on rauhottunut niin laitetaan se unille uudelleen ja sitten se nukkuu ihan kiltisti aamuun asti. Tai kyllä se välillä saattaa heräillä vaihtaessaan asentoa tai jos tutti on hukassa, mutta ei ala kuitenkaan itkeen hysteerisenä. Tätä on jatkunu noin kuukauden. Välillä oli muutama ilta kun meni ihan hienosti ilman itkuja.
Uusia ruoka-aineita ei ole tullut, jotka voisi väännellä mahaa.. Iltaisin ja aamuisin on annettu pari tippaa cuplatonia.

Olisin kiitollinen jos jollakin olisi jotain valaisevia vinkkejä siitä mitä tämä voi olla. Tuntuu niin turhauttavalta kun ei ymmärrä eikä osaa tehdä mitään!

Meillä oli aivan samaa, poika tosin aloitti tuon nuorempana. Meillä auttoi välittömästi Rela-tipat! Niillä ollaan nyt menty, poika nyt reilu 6kk ja pari kuukautta ollaan tippoja käytetty. Enkä uskalla niitä vielä lopettaa antamasta :)

Meillä poika nyt 9 ja 1/2 kk:tta ja samanmoista on ollut ehkä n. pari kk:tta!
Välistä menee monta yötä ok,mutta oikeastaan kerta vko:on osuu sellainen "risa"- yö, ellei välistä useampikin =/
Itse olen tulkinnut tämän osittain johtuvan eroahdistuksesta,lapsi huomaa,että hän ja äiti ovatkin kaksi eri ihmistä. Ja osittain myös meillä on tuntunut vaikuttavan liikkeelle lähtö ja hampaiden puhkeaminen!
Meillä ainoa paikka mikä auttaa, on äidin syli,johon poika rauhottuu ja siitä sitten meidän parisänkyyn keskelle loppuyöksi, tämä siis vain niinä risaisina öina.
Juuri viimeyönä oli tällainen tapaus, poika nukahti puoli yhdeksän illalla ja rupesi ennen yhtätoista kitisemään, kunnes hetkessä oli täysi huuto päällänsä ja siinä sitten sängynreunalla keikkuen (lähinnä minä =0) ) nukuttiin perhepetissä loppuyö.

Meillä kans 10kk ikäinen tyttö ja on jo pitkään herännyt itkemään aika tarkalleen tunnin päästä nukahtamisesta. Meillä oli lapsenlikka kun käytiin elokuvissa miehen kanssa ja sanoin hänellekin, että tunti nukahtamisesta herää itkuun. Hän oli ihmeissään että miten tarkkaan tiesin heräämisen :)
Olen itse tulkinnut kaksi vaihtoehtoa syyksi itkuun: lapsi nukahtaa syvään uneen juuri tuolloin, jolloin säikähtää ja herää. Toinen on tuo mitä äiti-74 ehdotti. Elikkä eroitkua. Itku menee kyllä hyvin ohi, hyssytän ja laitan tutin suuhun. Itku oikeastaan kestää vain sen aikaa kun saan tutin tytölle suuhun.

Sama juttu meillä, vauva 8 kk. Mutta meillä noita itkuja saattaa tulla useitakin. Aina auttaa kun laittaa tutin ja vähän paijaa. En kuitenkaan osaa sanoa, mistä johtuu, tätä on kestänyt jo aika kauan. Välillä on iltoja, ettei tule lainkaan itkuja. Vaikea mieltää mahavaivoiksikaan, kun tosiaan itku alkaa ihan yhtäkkiä ja vauva on melkein unessa. Enemmänkin pitäisin eroahdistuksena.

Meilläkin samaa, neiti tosin vasta vajaa 5kk ja tätä jatkunut epäsäännöllisesti n 2kk. Oon huomannut, että tv vaikuttaa asiaan, ainakin jonki verran. Meillä on ollut tapana, että tv "aina" päällä. Nyt sit yritetty rajoittaa ja oon huomannu, että mitä vähemmän tyttö näkee tv:n vilinää, sen paremmin nukkuu.
Joskus itku helpottuu, kun menen viereen (jos tyttö meidän sängyssä, johon vielä nukutetaan) ja joskus pakko ottaa syliin tai jos ei muu auta niin imetän.
Tuo eroahdistusjuttu voi kyllä olla totta, en oo asiaa ees hoksannu..

Kiitos kaikille vinkeistä.
Meillä vaan ei tahdo auttaa edes sylissä pito eikä tutti. Ihan sama vaikka tyttö on mun sylissä ja isäkin on vierellä, tai toisin päin, niin itku vaan jatkuu. Ja se ei oikeesti oo pientä itkua vaan aivan sellaista hysteeristä paniikki itkua. Tyttö itkee noin 20 min. putkeen ilman mitään merkkejä rauhottumisesta..

No, 5 kk iässä ei vielä ole eroahdistusta. Meillä ei ole tv koskaan päällä, rytmit pidetään jne. mutta silti itkuja.

AP, kyllä meilläkin on joskus tuollaista hysteeristä itkua. Yleensä kuitenkin päiväunien aikana/jälkeen. Oli juuri tänään. Pitelen vaan sylissä, kunnes lopulta vauva itse osaa rauhoittua.

Etsipä googlettamalla tietoa sellaisesta ilmiöstä kuin yöllinen kauhukohtaus. Tämä on tuttua meidän perheessä, jossa aikuisillakin on näitä kohtauksia. Ei ole kyse mistään vaikeasta neurologisesta jutusta, joillakin on vain taipumus näihin. Toki kannattaa neurologilta varmistaa, ettei kyse ole jostain muusta kuin yöllisistä kauhukohtauksista. Tv:n katsomisen ym. ylivirikkeiden välttäminen voisi auttaa.

Nukutatteko lapsenne sänkyyn vai nukahtaako hän muualle, josta hänet siirretään sänkyyn? Jos ensimainittu on kyseessä, herääminen voi johtua siitä, että lapsi ei ole tutussa paikassa johon nukahti vaan hätääntyy kun on eri paikka. Toinen juttu, mihin meillä just tunnin päästä nukahtamisesta herätään on se, että tyttömme kääntyy selältä mahalle ja siinä kääntyessään vähän herää omaan liikkeeseen. Myöhemmin ei enää herää. Tätä ei tapahdu joka yö, mutta meillä auttaa pieni taputtelu pyllylle ja joskus painan vielä pääni ihan kiinni tytön poskeen ja hyräilen hiljaa jotain. Joskus ei auta mikään, koska tyttö on unessa eikä reagoi ulkoisiin ärsykkeisiin eli näkee vain pahaa unta. Silti yritän vähän silloinkin taputella. Ylös häntä en nosta, koska ei ole tarve enää. Useimmiten itku lakkaa itsestään.

Sekin on tärkeää, ettei lähde nostamaan lasta ylös ennenaikaisesti, jos olisikin sattunut niin, että lapsi on unessa vaikka ääntelee/itkee, jopa huutaa, ja sitten herää varmasti kun hänet nostetaan syliin. Nämä asiat nyt tulivat mieleen...

yleensä tyttö nukahtaa sänkyynsä. välillä saatetaan nukuttaa se meidän omassa sängyssä, josta siirretään tyttö omaan sänkyynsä. joskus myös nukahtaa syliin maidon juonnin jälkeen. olen itsekin miettinyt sitä, että saattaa säikähtää sitä ettei ookkaan siinä mihin jäi nukahtaessaan...
ollaan yritetty myös sitä ettei nosteta heti syliin vaan koitetaan taputella ja silitellä ja hyräillä jotain, mutta yleensä itku vain jatkuu ja on hysteeristä, silloin on tyttö nostettu syliin.
kuulin myös ystävältäni noista yöllisistä kauhukohtauksista. heillä oli tytöllään kans sellaisia. pitääpä käydä googlettamassa ja lukemassa asiasta enemmän.

kiitos kaikille vinkeistä. ehkäpä tämä tästä rauhottuu vielä. meillä on varattu lääkäriaika tytölle niin kysäsen samalla tästä asiasta siellä.

rauhallista joulunodotusta kaikille!

Yhteistyössä