Kauheat paineet ulkopuolisilta lapsen potan/syömisen suhteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressantunut

Vieras
Minulla siis 1v9kk lapsi, joka ei ole vielä tehnyt yhtään pissaa pottaan ja syöminen hiukan hakusessa. Kylässä olessani huomaan muiden katselevan pitkään kun lapsi ei saa lusikalla vietyä ruokaa kunnolla suuhun. Tämä satuttaa tosi paljon... Kotona on aina lusikka mukana syödessä ja sotkua tulee ja joudumme auttamaan syöttämisessä.

Toinen asia potalla käyminen... Lapsi ei suostu istumaan potalle ilman vaippaa vaan kiljuen huutaa pois. Olen toiminut ohjeiden mukaan enkä ole pakottanut vaan yrittänyt lahjomalla ja leikin kautta istumaan potalle/pöntölle, mutta ei auta. Tuntuu että kaikkien muiden lapset ovat 6 kk iästä lähtien käynyt onnistuneesti potalla, mutta meillä ei vaan onnistu.

Nämä kaksi asiaa aiheuttaa kamalasti stressiä ja tunnen itseni "laiskaksi" äidiksi kun lapsi ei vielä syö itse ja käy potalla. Pelkään että ihmiset nauravat lapselleni selän takana ja se tekee todella kipeää ja välillä tekisi mieli huutaa "kyttääjille" että annettaan lapsen olla lapsi.

Oletko laittanut lusikkaa lapselle vasempaan käteen? Hän saattaa olla vasuri, meillä alkoi syöminen sujua, kun en olettanut hänen olevan oikeakätinen, kuten itse olen.

Pottailut! Kokeile muutaman kuukauden päästä uudelleen. Monet lapset ovat valmiita kuiviksi vasta n. 3-vuotiaina.
Syömistä voi harjoitella joka päivä.
Tsemppiä!

Syötä vaan suosiolla kyläillessä lapsi ja harjoitelkaa kotona ahkerasti itse syömistä. Tuskin kukaan alle 2-vuotiaan syöttämistä sen ihmeemmin kummastelee, sotkua voivat sen sijaan harmitella jos lapsi yrittää syödä itse ja ruoka meneekin minne sattuu.

Meillä aloiteltiin potalla istuskelu huvikseen lapsen ollessa reilusti alle vuoden ja välillä tulikin pissat pottaan. Silti hänellä oli parivuotiaana vaihe, kun ei potalle suostunut, näin taitaa olla aika monella. Eli se että vauvana potalla istuskelu onnistuu, ei mitenkään takaa että pottaili edistyisi mutkatta ja lapsi olisi parivuotiaana kuiva. Meillä ei hirveän myöhäiseksi kuitenkaan mennyt, muutamaa kuukautta päälle 2-vuotiaana pottailu alkoi taas sujua hyvin ja vaipoista päästiin kokonaan eroon alle 3-vuotiaana.

meillä tyttö täyttää muutamam kk päästä 3 ja tänä kesänä vasta oppinut päivä kuivaksi. yöllä viellä vaippa käytössä. Meilläkin tyttö pelkäs aivan kauheasti kun ostin alle 2 veenä potan, joten jätin sen olohuoneeseen lelujen joukkoon, ja pikku hiljaa se alko kiinnostaa (kun itse sai siihen rauhassa tutustua)
Oppi tekemään pisut sinne, mutta sitten tuli takapakkia ja halus aina vaan vaippaan tehdä ja pitää vaipan. Joten ei stressiä. :)

Älä välitä, lapset ovat erilaisia. Mä aloitin pottailut alle vuoden ikäiselle, kun neuvolasta neuvotttiin, mutta ei suostunut menemään ja selkäkaarella kirkui jos yritti saada potalle. Annoin ajan kulua ja yritin kuukausien päästä uudelleen. Ei onnistunut silloinkaan, vaikka lahjoin ja yritin kivoja juttuja tarjota pottailun ajaksi. Vasta yli kaksivuotiaana pottailu alkoi sujua, kun oli kiva tarrakirja mukana ja alkoi ymmärtämään, että isommilla ei ole vaippoja ja käyvät pytyllä/potalla. Kyllä sunkin lapsi kerkeää oppia. Älä ota stressiä siitä.

Ruokailujen suhteen meidän lapsi oppi tosi varhain syömään sormilla ja myöhemmin lusikalla, mutta se johtui ainoastaan siitä, että ihan alusta asti syöminen oli todella hankalaa ja sormilla syöminen helpotti asiaa. Tässäkään ei kannata vertailla lapsia vaan sun lapses kerkee senkin oppia.

Tohon, että muut katsovat, niin muut eivät välttämättä katso pahalla, saatat olla myös vähän herkkä sen suhteen. Saattaisin itsekin aluksi vähän hämmästyneenä katsoa, että ei syö vielä itse, mutta en tuomitsisi tai ajattelisi siitä mitään pahaa. Mutta onhan niitä aina ihmisiä, joista huomaa, että tuomitsevasti katsovat.

Sulla on siellä aivan varmasti ihastuttavan hurmaava pieni ihminen, joten älä mieti, mitä muut mahtavat ajatella. Nauttikaa taaperoajasta ja koita olla stressaamatta. Hän ihan varmasti oppii nuokin taidot sitten kun on siihen valmis.

Serkkuni lapsi oppi nyt vasta puhumaan, 3-vuotiaana. Meistä kenestäkään se ei ollut outoa, emmekä ajatelleet lapsessa olevan mitään vikaa. Hän ei vaan ollut aikaisemmin valmis. Nyt puhuu taukoamatta :D

Ei kaikkien tarvitse oppia kaikkia taitoja juuri samassa iässä.

Mukavaa kesän jatkoa =)

Yhteistyössä