Kauanko viivyit sairaalassa synnytyksen jälkeen?

Kiinnostaisi tietää, että kuinka kauan yleensä naiset viipyvät tuoreen vauvansa kanssa sairaalassa. Kerro aivan vapaasti, kuinka oma synnytyksesi meni ja mitkä tekijät vaikuttivat siihen, milloin sait poistua kotiin? Oliko sinulla lähtemispäivään sananvaltaa? Mikä oli synnytyssairaalasi?
 
Viimeksi muokattu:
kotiin kotiin
Sunnuntai-aamuna syntyi vauva ja tiistai-iltana päästiin kotiin. Ite kyselin, että koska pääsen ja heti kun vauvan ei enää laskenu niin päästiin kotiin. Tosin takaisin mentiin perjantaina ottamaan valohoitoa hetkeksi :)
 
Kiinnostaisi tietää, että kuinka kauan yleensä naiset viipyvät tuoreen vauvansa kanssa sairaalassa. Kerro aivan vapaasti, kuinka oma synnytyksesi meni ja mitkä tekijät vaikuttivat siihen, milloin sait poistua kotiin? Oliko sinulla lähtemispäivään sananvaltaa? Mikä oli synnytyssairaalasi?
Lyhimmillään noin 5 h tms ja pisimmillään 5 vrk.
Pisimmän pituuden määritteli se, että silloin oli kyseessä keisarinleikkaus. Olisivat mielellään pitäneet pidempäänkin, mutta ylioppilaskirjoitukseni alkoivat maanantaina joten lähdin su-iltana kotiin.
 
"Pusse"
Olin jo kolme päivää ennen synnytystä sairaalassa, synnytyksen jälkeisen päivän iltana kysyttiin että koska me haluttais lähteä, sanoin vaan että en ainakaan tänä iltana. Seuraavana päivänä olivat jo päästämässä, mutta pojan bilirubiinit nousi niin paljon etteivät päästäneetkään vielä ja mun alapainekin oli vielä aika korkea.
Sitä seuraavana päivänä poika joutui valohoitoon ja oli siinä vuorokauden. Valohoidon loputtua oltiin vielä vuorokausi... Eli mitä tuosta tuli, poika syntyi maanantaina ja lauantaina päästiin pois.
Tosin kaksi kokonaista päivää saatiin olla kotona ja jouduttiin taas kolmeksi päivää osastolle kun bilit oli liian korkeat pojalla, mutta sehän on sitten jo eri kertaa =)
 
Jorvi
Vauva syntyi keskiviikkona päivällä ja perjantaina aamupäivällä päästiin kotiin.
Ja ensimmäinen lapsi kyseessä. Kaikki meni synnytyksessä muuten hyvin mutta vauva piti auttaa imukupilla maailmaan.
Sairaalasta tai sen henkilökunnasta ei ole kuin hyvää sanottavaa, kätilömme oli aivan loistava nuoresta iästään huolimatta, lääkärit ja muut hoitajat myös todella hyviä.
Ja Jorvissa synnytin.
 
Torstaiaamuna synnytin ja lauantaina pääsin kotiin. Täällä ei päästetä aiemmin, vaikkei mitään ongelmia olisikaan. Ihan mukavaa siellä sairaalassa oli ja hiton hyvää ruokaa, mutta oli mulla silti tosi tylsää ja koti-ikävä. Kunnon puolesta olisin voinut lähteä kotiin suoraan synnytyssalista.
 
"tiina"
ekassa tasan viikko, alatiesynntys ja huonosti meni. Lapsi oli muutaman päivän teholla ja itse huonona, se vähän viivytti kotiinlähtöä.
Tokassa 10 päivää, kiireellinen sektio, muuten kaikki meni ok mutta infektio (oma) viivytti kotiinlähtöä.
Kolmanessa ma-to, suunniteltu sektio kaikki meni hyvin, vauvalla pari päivää sokerit matalalla muuten ei mitään.
 
Ensimmäisestä viikon verran, synnytys meni hyvin mutta vauva oli keskolassa nenä-mahaletkussa, tipassa ja lampun alla sokeriarvojen, painon ja keltaisuuden vuoksi.
Toisesta 3 päivää sairaalassa, synnytys meni hyvin, hieman keltaisuutta oli vauvalla.
Kolmannesta 2 päivää sairaalassa, synnytys meni hyvin ja täyden kympin vauva.

Kaikki synnytykset siis olleet mielestäni helppoja, ei repeämiä tms. ei tarvittu tikkejä ja oman voinnin puolesta olisin voinut lähteä kotiin vaikka saman tien. Mutta en olisi vauvan takia halunnut samantien kuitenkaan lähteäkään. Minusta on hyvä, että alkuun seurataan.

Tyksissä kaikki syntyneet.
 
....
Esikoisen kanssa 6vrk, halusin itse olla sairaalassa niin kauan että imetys varmasti onnistuu, koska kotona meitä ei ollut kukaan auttamassa (olin totaali-yh). Ja sain itse vaikuttaa asiaan, vaikka aiemminkin olisin tietenkin pois päässyt. Synnytys oli normi alatie epparin kera.

Toisen synnytyksen jälkeen 2vrk, vaikka olisin kyennyt lähtemään kotiin vaikka samantien. Helpointa kuitenkin olla sairaalassa kunnes vauvalle on tehty lääkärintarkastus, ettei tarvitse sen takia lähteä pienen kanssa sairaalaan/neuvolaan.

Sairaala oli Pohjois-Karjalan keskussairaala.
 
Vauva syntyi sunnuntaiaamuna sektiolla ja kotiin lähdettiin torstai-iltana. Kotiin olis päässyt vauvan puolesta jo keskiviikkona, mutta mulla oli silloin niin mielettömästi turvotusta ja verenpaineet hurjissa lukemissa että päätettiin katsoa mun tilannetta vielä vuorokausi -> otti päähän kyllä mielettömästi, sillä alkoi jo tylsistyttää sairaalassa olo, kun jouduin sairaalaan jo 4vrk ennen synnytystä joten kotiin teki jo kovasti mieli.

Helsingin Naistenklinikka.
 
HippuTAR
Eka synty alateitse illalla, oltiin 3 yötä sairaalas.
Toka syntyi kiireellisellä sektiolla, mä olin 4vrk:tta sairaalas, lapsi 6 vko:a. Oli SGA-vauva, syöminen ei oikein onnistunu ym.
Kolmas syntyi kiireeellisellä sektiolla ja 3 päivää oltiin sairaalas.
 
Sairaalaan lähdettiin ma-ti välisenä yönä kun supistukset oli säännöllisiä ja kipeitä, no, operaatio venyi ja venyi, poika syntyi keskiviikko iltapäivänä klo.16.00 ja kotiin lähdettiin perjantaina päivällä, normaalisti olisin kai päässyt vasta lauantaina mutta koska vauvan ja oma vointi oli hyvä, saatiin lääkäriltä lupa lähtee jo perjantaina, tosin soittivat kyllä sairaalasta vielä lauantaina perään ja kysyivät voinnin.
 
"Pomm"
Kummallakin kertaa kolmantena päivänä synnytyksestä. Mitään ongelmia ei ollut vauvalla ja äidin pissä näyte piti olla puhdas kahdesti vai kolmesti....

Kuopuksen kerralla vaan piti patistella että lääkäri tulisi tarkastamaan vauvan ennen kotiin lähtöä, kun sunnuntai painoi päälle ja sunnuntaisin ei lääkäri tehnyt kotitutuksia (syytä en tiedä).

Ihan mukava oli levähtää sairaalassa ennen kotiutumista, kun sai perhehuoneen ja ruoka oli valmiina ja hyvää. Sai tutustua vauvaan ja apu oli lähellä jos jotain ongelmia olisi tullut.
 
Vauva syntyi pe-la välisenä yönä ja kotiin päästiin maanantaina aamupäivästä. Synnytys oli helppo ja kympin tyttö siitä syntyikin :) Jorvissa synnytin ja kätilöt siellä olivat oikein ihania. Harmitti vaan kun niillä tuntu olevan varsinkin osastolla niin kova kiire ettei ehtineet auttamaan vauvanhoidossa ja näyttämään miten asiat tehdään (mulla kun ei ollut mitään kokemusta pienistä vauvoista).
 
phks ja molemmista 2 yön jälkeen. Imetys onnistui heti, kaikki oli muutenkin ok sekä äidillä että vauvalla...
Halusin polikliinisen synnytyksen toisen kohdalla mutta olisin silloin joutunut ajamaan n.60km/suunta parin päivän päästä lääkärintarkastukseen niin totesin että jään sinne.
 
Synnytin torstai-iltana, kotiin päästiin sunnuntaina. Olisivat halunneet, että olemme vielä yhden yön, mutta halusin kovasti kotiin. Maito ei ollut noussut ja vauvan paino tippunut, mutta lupasimme tulla painokontrolliin muutaman päivän päästä. Kotona olikin paaaljon parempi olla, ja vauvan paino nousi 6 vrk:n ikään mennessä yli 400g. :) Paikkana Kätilöopisto. Synnytys käynnistetiin, sujui nopeasti ilman suurempia ongelmia. Ennen synnytystä olin sairaalassa kaksi (?) yötä raskausmyrkytyksen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Ekan kohdalla 6 päivääköhän me siellä oltiin. Vauva pääs kuivumaan, hälle tuli tulehdus päähän ja mulle kohtuun.. Plus että mulle tosi läheinen ihminen kuoli lapsen syntymää seuranneena päivänä.. Sanoivat että saa olla niin pitkään kun haluan. Olin yhden "ylimääräisen" päivän... Tai me oltiin, kun oli perhehuone.

Tokan kohdalla pääsin pois jotain 1,5-2 vuorokautta synnytyksen jälkeen kun suostuin vihdoin ottamaan verta ja hemppa saatiin nousemaan. Menetin siis verta synnytyksessä, en viitsi sanoa paljonko kun en ihan tarkkaan muista enkä jaksa tarkistaa..
 

Yhteistyössä