Kauanko teillä menee aikaa uida kilometri?

[QUOTE="vieras";29193439]Ei teillä uimahallissa oo aikuisten uimatekniikka kursseja? Täälläpäin on vaikka on tällainen tuppukylä tää :) on kuulemma tehokkaita..[/QUOTE]

En oo kyllä huomannu, että olis. Vesijuoksua, vesijumppaa yms. kyllä on.

Tällä hetkellä menee 25 min, muutama vuosi sitten 17-20min.

Kannattaa pyytää vaikka yksityistunti joltain uimarilta tai siltä valvojalta, tekniikalla on suuri merkitys jaksamisen ja lihasjumien kannalta.

No mulla on uimatekniikka väärä, mutta miten sitä vois uida kuten moni kuntouimari ku on pakko olla silmälasit pääs. :( Uimalaseja kuulemma saa vahvuuksilla, mutta tiä sitte mitä ne maksaa. Ja kyllähän mä tarvittisin neuvontaa potkuihin yms.

Kokeile google haku GO4192-20 niin löydät sivuston jossa voi kasata lasit kummallekin silmälle sopivilla vahvuuksilla. Käyttökelpoiset Speedo uimalasit vahvuuksilla maksaa noin 30 euroa urheiluliikkeessäkin.

Älä yritä aina uida nopeasti. Rintauinnissa niin pitkiä liukuja että hävettää, samalla hidas uloshengitys ja katse suoraan alas pohjaa kohti niin ei rasitu niska. Sisäänhengitys mahdollisimman läheltä veden pintaa. Liukuja venyttämällä 7 - 11 vetoa riittää 25 metrin altaan mitalle tekniikan parantuessa. Nopeuttakin tulee huomaamatta. Ei liian leveitä vetoja niin on kevyempää ja jää enemmän tilaa muille. Vartalo vaakatasossa aina samasta "rei'ästä" veden läpi, ei mummotyyliin pystyssä vaikka olisitkin mummo. Ui joskus niin pitkään ettet jaksa uida väärin. 4 km jälkeen tekniikka alkaa paranemaan väkisin :)
Kysy uimahallistasi aikuisten uimakoulua niin opit nopeammin.

pyöräily on aivan eri asia kuin uinti. uinti on rankempaa, pyäräilemään pystyy huonommallakin kunolla, varsinkin jos kulkee vaan tasamaastoa, mutta jos polkee ne ylämäerkin ylöo pyörällä joss aei oo vaihteita niin sitten on jo hyvä kunto.
Mä jakan pyöräillä, ja jaksaisin kävelläkkin, mutta kun mun jalat ei tykkää siitä kävelystä. Ja olen lihanva. Odotan että tuo koki jääty niiin pääsent aas hiihtämään, sistä mä tykkään =)

Olen eri mieltä. Uin helposti kilometrin putkeen, vaikka kuntoni on todella paska. 5 kilsan pyöräily meinaa tappaa :whistle:

Jos haluaa nauttia uimisesta silloin tällöin, miksi pitää heti mennä jollekin kurssille? Ite alotan aina muutaman vuoden välein uinnin uudestaan. Aluksi se on aika onnetonta räpiköintiä, mutta pysyn pinnalla. Muutamassa viikossa tekniikka ja potkut kehittyvät, jolloin löytyy se riemu. Mutta jos joku lähtisi mun tyyliäni tai nopeuttani arvioimaan, lopettaisin uimisen välittömästi. Tai siis seuraavassa mahdollisessa kohdassa nousta pois altaasta. Niin ja sitä kilometriä hinasin viimeksi n. 45-50min. Ehkä. saattaa olla että jäi jopa 100m vajaaksi. Mutta kun tuossa kohtaa tuntui hyvältä lopettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärkeä;29193847:
Kokeile google haku GO4192-20 niin löydät sivuston jossa voi kasata lasit kummallekin silmälle sopivilla vahvuuksilla. Käyttökelpoiset Speedo uimalasit vahvuuksilla maksaa noin 30 euroa urheiluliikkeessäkin.

Älä yritä aina uida nopeasti. Rintauinnissa niin pitkiä liukuja että hävettää, samalla hidas uloshengitys ja katse suoraan alas pohjaa kohti niin ei rasitu niska. Sisäänhengitys mahdollisimman läheltä veden pintaa. Liukuja venyttämällä 7 - 11 vetoa riittää 25 metrin altaan mitalle tekniikan parantuessa. Nopeuttakin tulee huomaamatta. Ei liian leveitä vetoja niin on kevyempää ja jää enemmän tilaa muille. Vartalo vaakatasossa aina samasta "rei'ästä" veden läpi, ei mummotyyliin pystyssä vaikka olisitkin mummo. Ui joskus niin pitkään ettet jaksa uida väärin. 4 km jälkeen tekniikka alkaa paranemaan väkisin :)
Kysy uimahallistasi aikuisten uimakoulua niin opit nopeammin.

No kun ei taida olla mitää aikuusten uimakoulua täällä. On vain vesijumppia yms. Ei löydy kunnan sivuulta mitää tietoa mistää aikuusten uimakouluusta.

Pitää tutkia mistä tilaas uimalasit vahvuuksilla.

Kysy hei uimahallilta, jos järjestäisivät tekniikkakurssin. Jos teitä olis muitakin kiinnostuneita, että saisitte ryhmän kasaan.

Muistaakseni Hyvä Terveys -lehdessä on ollut joskus juttu uintitekniikasta. Jospa löytyis netistä. Tai varmaan netistä löytyis hyviä ohjeita, joiden perusteella vois opetella itsekseen kurssia odotellessa.

Pitäisköhän sitä suunnata uimahallille pitkästä aikaa? Alkoi melkein kloori haista nenässä tätä ketjua lukiessa. =)

Vaihtelee sen mukaan onko kiire vai ei. Järvessä uidessa tulee usein uitua hitaasti, niin että ei varmasti väsyisi yhtään pitkälläkään matkalla, koska ei olisi mukava väsähtää keskellä järveä. Silloin voi mennä jopa 40 minuuttia yhdelle kilometrille.

Yhteistyössä