Kauanko kestää kelan päätökset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Marraskuussa laittanu jo äippärahahakemukset ja muut siihen liittyvät härdellit menemään, pakkaus tuli ennen joulua, mutta muista päätöksistä ei imtään kuulunu. Kelan sivuillakaan ei lue muutakuin käsittely kesken. Kiva ku kuukaudenpäästä pitäis alkaa äippäloma, ja töihinkään ei tarkkaapäivää voi sanoa. Kauanko muilla on kestäny päätöksissä??

Kannattaa varmaan soitella kelaan ja kysyä, missä mennään. Kyllä siinä muistaakseni aika kauan meni, että päätös tuli, mut jos yhtään mietityttää, niin tosiaan, kannattaa kysyä kelasta.

soita kelaan, ja kysy onko päätös valmis? tai sitten nettipankki tunnuksilla kelan sivuilla voi tarkistaa omat etuudet ja niiden käsittelyt; siis onko päätös valmis/puuttuuko jotain tiedoista? ja siis äitiysloma alkaa sinä päivänä kun kelalle lappuihin laitoit (eli siis 31-50 arkipäivää ennen laskettua aikaa).. ja kerta noin pitkään paperit ollu sisällä, kannattaa soittaa ja kysyä; missä vika?!

[QUOTE="mävaan";22894370]eiks se oo enempi ku ei su päiviä lasketa[/QUOTE]

Hmmmm, parempi ehkä etten neuvokaan, mä olen itse itseni työnantaja ja orja :D

Mutta tuossahan joku jo sanoikin, että 31-50 arkipäivää, eli laskee siitä sitten jättäen sunnuntait ja muut pyhät(?) pois?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22894377:
Hmmmm, parempi ehkä etten neuvokaan, mä olen itse itseni työnantaja ja orja :D

Mutta tuossahan joku jo sanoikin, että 31-50 arkipäivää, eli laskee siitä sitten jättäen sunnuntait ja muut pyhät(?) pois?

kyllä, siis sunnuntait ja arkipyhät pois.. (ne kalenterissa olevat punaset päivät pois) ittelle just laskin reipas viikko sitten ja päätös tuli tänään.. :) ihmettelen nopeutta, yleensä helsingin kela ollut "vähän" hitaan puoleinen.. :rolleyes: ja tosissaan kannattaa soittaa perään, jos ei mitään kuulu; yleensä se meinaa että paperi jääny johonkin turhaan pyörimään.. :/

Mä tässä kanssa mietiskelen että koskahan se päätös tulee. Ä-loma alkoi 3.1.
Mutta en vielä jaksa huolestua, koska viimeksi kun mulla alkoi äippäloma 7.1. ja mitään päätöksiä ei ollut tullut 15.1. mennessä, sähköpostitin Kelaan ja kysyin mikä meininki.
Sanoivat että olivat pyytäneet vielä uudestaan työnantajalta tarkat puolen vuoden tulotiedot ja että päätös tulee ihan pikapuoliin, ja tulikin. Eli ens viikkoon ainakin odottelen ennen kuin huolestun =)

Jos ä-loma alkaa tämän vuoden puolella, eivät ole käsitelleet niitä hakemuksia viime vuoden puolella, koska käytetään eri vuoden tulotietoja. Nyt sitten voi vähän kestää, kun hakemuksia on kasaantunut.

Ite jo todennut että sellanen nopea päätös tulee 1,5kk kulttua (juu ei äippärahakokemusta mutta kymmenistä muista kyllä). Ja 2kk kohdalla kun kyselee, niin ehtii jopa ennen kuin 3kk tulee täyteen. Ja aina siis olleet kaikki paperit kasassa kun vienyt, joku kerta ehkä odotettu yhen viikon verran lääkärin päätöstä. Viimeksi kun kyselin hitaasti tullutta päätöstä, niin oli jumittanut kuukauden virkailijalla käsittelyjonossa (ko. päätöksen kun piti kiertää kelan lääkärin kautta ensin). Tuli sitten alle kahen viikon tuosta paperina kotiin päätös. Tuolla periaatteella aina lasken koska joidenkin tukien jatkot pitää viimeistään laittaa hakuun, jos ei halua keskeytyksiä rahojen tuloon, eli 3kk pitää jäädä kelalle mokailuaikaa...

[QUOTE="pipo";22894677]Jos ä-loma alkaa tämän vuoden puolella, eivät ole käsitelleet niitä hakemuksia viime vuoden puolella, koska käytetään eri vuoden tulotietoja. Nyt sitten voi vähän kestää, kun hakemuksia on kasaantunut.[/QUOTE]

Jaa no minä hain äitiysrahaa tän vuoden puolella niin tulot laskettiin vuoden 2009 perusteella...

Yhteistyössä